Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Duality – balet contemporan – despre relația noastră cu noi înșine

(AUDIO/FOTO) Duality – balet contemporan – despre relația noastră cu noi înșine

Publicat de isoreanu, 10 mai 2021, 10:31

Premiera spectacolului de coregrafie, intitulat “Duality”, a avut loc sâmbătă, la HAISUS, un studio de creație din Iași. Proiectul independent este semnat de Vlad Mărculescu, prim-solist al Operei Naționale Române din Iași și de Juan Cruz Luque, un cunoscut balerin din Argentina.

Relația fiecărui individ cu el însuși reprezintă tema spectacolului. Uneori, această relația este de armonie, de total acord, alteori, ea devine conflictuală, atunci când se instalează nesiguranța sau dezacordul privind faptele sau vorbele noastre.

Această relație se proiectează și asura relațiilor pe care le avem cu cei din jurul nostru.

Toate acestea sunt exprimate cu o expresivitate corporală impresionantă de cei doi balerini, prin intermediul dansului contemporan:

Vlad Mărculescu:

A fost o idee spontană. Vine de la “să fac, să nu fac”, “am greșit, n-am greșit”, personajul ăla din mintea ta care te pune la întrebări: “băi, e bine sau nu e bine?”, “pornesc un război sau nu pornesc?”. Asta-i dualitatea, practic. Și de-aici am pornit. A fost… a fost ceva spontan, acum două-trei săptămâni ne-am apucat de proiect. Toată lumea se uită în oglindă. Și, în momentul în care te uiți în oglindă, apar întrebările despre tine.

Muzica spectacolului este semnată de Ana Teodora Popa. Coregrafia este modernă. Spectacolul te ține cu sufletul la gură de la început până la sfârșit, ești mereu luat prin surprindere:

Vlad Mărculescu:

Dualitatea, în spectacolul ăsta o văd ca o bilă care este împărțită în jumate. Și, în jurul acestei bile, sunt mesaje, mesaje pe care eu le transmit prin viziunea mea, cum văd eu lumea, cum mă văd eu pe mine, cum îi văd pe cei din jur și, din momentul începerii până la final, este un total carusel. Treci prin toate stările și la sfârșit, devii curățat. Despre asta e vorba.

 

 

Juan Cruz Luque, din Argentina, a dansat și el pe scena Operei Naționale Române din Iași, dar și în proiecte independente, precum “Descentrat”, din București. “Duality” este despre etica noastră, a explicat Juan Cruz Luque:

Ideea este că prezentăm cum sunt vocile interioare ale noastre și cum să rezolvăm problemele astea cu noi și cu cine suntem. Mi se pare foarte important că punem întrebările astea către noi. Doar așa putem să descoperim unde vrem să mergem. Introspecția este cheia pentru a ne cunoaște și pentru a vedea care este etica noastră.  

 

 

Cum spuneam, proiectul independent “Duality” este găzduit de noul centru creativ din Iași – HAISUS, aflat pe malul Bahluiului, în spatele vechii fabrici Electra. Spațiul generos, modern și foarte primitor a apărut din nevoia artiștilor de a avea cât mai multe locuri în care să performeze. Iașul are o universitate de arte, pepinieră de artiști talentați și cu proiecte interesante. De asemenea, publicul este tot mai numeros, tot mai divers din punctul de vedere al opțiunilor în materie de artă. Așa se justifică nevoia tot mai mare de astfel de spații. Alexandra Radu este una dintre inițiatoarele proiectului HAISUS:

Ideea a pornit de la energia oamenilor din jur care, după o perioadă de carantinare, au simțit nevoia să se afirme, să facă artă. Proiectul a început anul trecut și, odată cu finalizarea verii, a venit necesitatea unui spațiu în care să ne retragem și să putem să ne continuăm proiectele. Este un spațiu care se dorește a fi o invitație către artiștii din Iași să-și desfășoare următoarele proiecte, un spațiu ca următoarea casă, am putea spune.

Andreea Lupu este cealaltă autoare a acestei inițiative și a explicat că studioul creativ va fi deschis artiștilor din toate domeniile care vor putea să se cunoască și creeze împreună proiecte noi:

Am început cu câteva cursuri de teatru și de dans, am avut un târg de fashion, recent, pentru designerii locali. Dorim să încurajăm studenții care termină să se afirme pe piața românească. Acum, această piesă coregrafică, cu Juan și Vlad, urmează câteva piese de teatru, urmează câteva expoziții în galeria noastră de artă… Dorim să facem și câteva rezidențe de creație pe sculptură, pe pictură, dorim să cunoaștem cât mai mulți artiști din Iași, să vedem de ce sunt ei interesați și cumva să îi găzduim aici, să găsim un loc pentru proiectul lor. Am dori să fie un loc în care ei se pot cunoaște între ei, artiștii din Iași, să colaboreze, să creeze proiecte noi împreună.

 

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu; FOTO: Maria Maftei)

Etichete:
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”