Ascultă Radio România Iași Live

Constantin (Costache) Negruzzi: „Cel ce scrie fără de chibzuință și cel ce citește fără să înțeleagă, pierd zadarnic o mare parte din viața lor”

Constantin (Costache) Negruzzi: „Cel ce scrie fără de chibzuință și cel ce citește fără să înțeleagă, pierd zadarnic o mare parte din viața lor”

Publicat de Nicolae Tomescu, 23 august 2018, 21:39

Omul politic (nu politicianul caracteristic vremurilor pe care le trăim) şi scriitorul român din perioada paşoptistă, născut în Trifeştii Vechi (astăzi, Hermeziu)/lângă Iaşi, a deprins primele buchii[1] în greceşte[2]

Odată cu izbucnirea revoluţiei din 1821, a fugit[3] în Basarabia; la Chişinău, făcea cunoştinţă cu Puşkin (care îi insuflă gustul pentru literatură) şi cu un emigrant francez[4]; din această perioadă datează Zăbavele mele din Basarabia, primele încercări literare[5] ale lui Negruzzi…

După moartea tatălui său, a fost angajat copist la visterie, obișnuindu-se cu implicarea în viaţa politică[6]. Publică, deopotrivă, câteva traduceri de poezii[7] şi câteva nuvele. La îndemnul faptelor de cultură livrești[8], s-a aplecat asupra studiului istoriei, de aici rezultând Aprodul Purice[9]. Ales, în 1837, deputat de Iaşi în Obşteasca obişnuită adunare[10], dar și ca funcţionar superior sau în calitatea directorului de teatru (alături de Mihail Kogălniceanu şi Vasile Alecsandri), și-a însușit idei liberalo-progresiste. În 1840, era ales primar al Iaşiului. Nu a luat parte la mişcarea revoluționară din 1848; s-a retras din afacerile statului; a reluat soiul de dependență față de autoritate, în funcția judecătorului, apoi ca membru în Divanul domnesc (1857), pentru a ajunge, sub domnia lui Al. I. Cuza, director al departamentului finanţelor, deputat, epitrop la „Sfântul Spiridon”…

Scrierile publicate în periodicele vremii[11] au fost adunate în volumul Păcatele tinerețelor (1857); volumul cuprinde poezii, proză, opere originale și traduceri orânduite în patru cicluri[12]. Costache Negruzzi a inițiat specii literare: primul model de literatură memorialistică (fragmentul Cum am învățat românește); nuvela romantică (ZoeO alergare de cai); „anecdotul istoric Aprodul Purice[13]; prin schița portretistică din Rețeta și Fiziologia provincialului (1840), trebuie considerat primul observator social (înaintea lui Vasile Alecsandri); fabulosul și proverbialul din poveștile lui Creangă au fost prefigurate în Scrisoarea XII (Păcală și Tândală, 1842); caracterul evocator din scrierile lui Mihail Sadoveanu era schițat, în mare, de Costache Negruzzi; teatrul – CârlaniiDoi țărani și cinci cârlaniMuza de la Burdujeni (jucată pe scena Teatrului „Național” din Iași)… A fost preocupat și de chestiunile care priveau studiul limbii[14], în patru scrisori intitulate Critica; manifestând interes față de creația folclorică, a grupat proverbele pe teme[15]

Primul scriitor modern din Moldova și întemeietorul nuvelei istorice[16], deschizătorul de drumuri în literatura română modernă, „un clasic al romantismului”[17], s-a stins din viaţă la 24 august 1868, fiind înmormântat în cimitirul bisericii din Trifeştii Vechi…

 

[1] Cunoștințe elementare de scris și citit…

[2] Cu unul dintre dascălii greci – având renume în epocă; a învăţat româneşte de unul singur, dintr-o carte a lui Petru Maior, precum mărturiseşte în articolul intitulat „Cum am învăţat româneşte” (articol atractiv și pentru detaliile pe care le oferă asupra metodelor întrebuinţate de profesorii acelei vremi)…

[3] Împreună cu tatăl său…

[4] De la care ia lecţii de limba şi literatura franceză…

[5] În anii 1821, 1822…

[6] Așa procedau toţi fiii de boieri…

[7] Mnemon de Voltaire, Prostia Elenei de Marmontel…

[8] Scrierile patrioţilor de peste munţi…

[9] Poate fi asemuit unui protest indirect la adresa domnului şi boierilor din timpul său…

[10] Instituită de Regulamentul Organic…

[11] („Albina românească”, „Curierul de ambe sexe”, „Foaie pentru minte, inimă și literatură”, „Dacia literară”, „Propășirea” ș.a.)

[12] Amintiri de junețe (cu două nuvele romantice, o povestire umoristică și un basm localizat – Toderică); Fragmente istoriceNeghină și pălămidă (poezii), Negru pe alb – Scrisori la un prieten (inaugura genul epistolar)…

[13] Apărut în 1873, anterior „Daciei literare”, fragment din proiectata epopee Ștefaniada

[14] Pe temeiul cunoașterii limbii vorbite, a textelor vechi…

[15] Precum a făcut-o Anton Pann în Povestea vorbei

[16] Prin Alexandru Lăpușneanul, Negruzzi a devenit un scriitor clasic; nuvela apăruse în 1840/revista „Dacia literară”, primul număr, cu titlul Scene istorice din cronicele Moldaviei, Alexandru Lăpușneanul/, confirmând dezideratul exprimat de Mihail Kogalniceanu în articolul-program („Introducția”)…

[17] Cf. Al. Piru…

Despre Constantin Negruzzi în http://tratatuldeistorieamasoneriei.ro/ilustiri_fm.html

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”