Ascultă Radio România Iași Live

Sfânta Parascheva

Sfânta Parascheva

Publicat de Nicolae Tomescu, 13 octombrie 2020, 16:45

Fără sfinţii din trecut, Biserica n-ar fi ceea ce este, n-ar putea dăinui.” (Dumitru Stăniloaie)

Sfinţii sunt importanţi prin ceea ce transmit – Biserica vie, în spiritualitatea ei, în forţa sa spirituală, în exemplu… Destui îi venerează întrucât sunt plini de Dumnezeu. Oameni care au atins culmile cele mai înalte ale îndumnezeirii, se interesează de uman aşa cum sunt cuprinşi de Cristos; sunt împreună cu Cristos aşa cum apar îngerii; dacă aceştia au un mare interes pentru mântuirea noastră, sfinţii, care sunt şi oameni, o fac/au făcut-o cu atât mai mult…

Sfânta Parascheva s-ar fi născut în secolul al XI-lea, în satul Epivat din Tracia, pe ţărmul Mării Marmara.

Se spune că, la 10 ani, Cuvioasa ar fi auzit într-o biserică cuvintele Mântuitorului: „Oricine voieşte să vină după Mine să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-mi urmeze Mie” (Marcu 8, 34)/într-o biserică din Epivata ar fi fost călăuzită de cuvintele: „Vinde-ţi averea ta, dă-o la săraci şi urmează Mie” (Matei 19, 21).

După o vreme, s-a retras în pustie. S-a îndreptat către ţinutul Pontului, oprindu-se la mănăstirea Maicii Domnului din Heracleea, unde rămâne cinci ani. A plecat spre Ţara Sfântă, în dorinţa de a-şi petrece partea ultimă a vieţii; după ce a văzut Ierusalimul, s-a aşezat într-o mănăstire de călugăriţe în pustiul Iordanului.

Din puţinele informaţii, aflăm[1] că, într-o noapte, pe când avea 25 de ani, un înger i-a spus, în vis, să se (re)întoarcă în locurile părinteşti. Sfântul Varlaam scria în Cazania sa: „Să laşi pustia şi la moşia ta să te întorci, ca acolo ţi se cade să laşi trupul pământului şi să treci din această lume către Dumnezeu, pe Care L-ai iubit”.

Sfânta a fost îngropată ca o străină, iar moaştele descoperite atunci când unor creştini li s-ar fi arătat în vis (le-ar fi zis să-i dezgroape osemintele pământeşti); de atunci, moaştele Sfintei au fost puse la loc de cinste în diferite biserici şi catedrale; în clipa de faţă, sunt ocrotite de Catedrala Mitropolitană din Iaşi[2]

[1] Câteva poveşti, transformate în tradiţii şi obiceiuri, pot să reţină atenţia pe 14 octombrie:

În popor, Sfânta Parascheva este percepută ca fiind „mare la trup şi urâtă la chip”, dar cu un suflet bun, pentru că-i fereşte pe oameni de boli, de grindină, trăsnet şi pe copii îi apără de deochi – Sfânta Vineri.

În ziua de 14 octombrie, nu se mănâncă de dulce, nu se lucrează, se dă de pomană pentru sufletele celor adormiţi. La ţară, bătrânii nu făceau nici focul în sobă, pentru a nu atrage nenorociri asupra casei lor.

Se spune că fetele care cos şi care spală în ziua Sfintei Parascheva rămân nemăritate.

Cu toate că este o zi în care se ţine post, fructele închise la culoare şi pepenele roşu nu se consumă, pentru că amintesc de sacrificiul martiric.

Tot în această zi pot fi prezise fenomene meteo. Se spune: dacă avem o zi frumoasă sau mohorâtă, la fel vor fi şi celelalte sărbători de peste an. Ciobanii anticipează starea vremii, în funcţie de mioarele lor (dacă acestea stau adunate una lângă cealaltă, este semn că va urma o iarnă grea).

Cuvioasa Parascheva, „luminătoarea casnică a Moldovei”, este cea mai bătrână sfântă dintre surorile ei – protejează femeile căsătorite, pe care le ajută la naştere, căsătoreşte fetele şi poartă de grijă animalelor sălbatice…

Imaginaţia populară nu cunoaşte limite atunci când vine vorba despre Sfânta Parascheva… Se crede că aceasta umblă îmbrăcată în alb sau negru, locuieşte în munţi, în păduri sau în ostroavele mării, în cer, în lumea cealaltă; la curţile ei, un căţel de pază cu trup de fier şi dinţi de oţel, numit în mituri Leica-Boldeica…

[2]  Au fost aduse, la Iaşi, pe 13 iunie 1641, ca semn de recunoştinţă pentru domnitorul Vasile Lupu (1634-1653); acesta plătise, Patriarhiei Ecumenice, birurile impuse de turci. Racla cu sfintele sale moaşte a fost transportată, cu o corabie, până la Galaţi, iar de acolo au fost aduse, în Iaşi, într-un car cu boi, înconjurat de clerici şi credincioşi. Moaştele au fost aşezate în biserica MănăstiriiSfinţii Trei Ierarhi”; din 1889, sunt în Catedrala Mitropolitană.

Începand cu anii ’90, în apropierea zilei de 14 octombrie au mai ajuns în capitala Moldovei moaştele mai multor sfinţi ai Ortodoxiei. În 1996 – moaştele Sfântului Andrei; în anul 2000, moaştele Sfântului Mare Mucenic Gheorghe; în anul 2001, Brâul Maicii Domnului; în 2002, moaştele Sfântului Ioan Casian; în 2003, moaştele Sfântului Mare Mucenic Dimitrie; în 2004, un fragment din Sfânta Cruce; în anul 2005, moaştele Sfântului Pavel; în 2006, moaştele Sfântului Ierarh Nectarie Taumaturgul; în anul 2007, moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur; în 2008, moaştele Sfântului Ierarh Nifon; în anul 2009, moaştele Sfântului Vasile cel Mare; în 2010, moaştele Sfântului Maxim Mărturisitorul; în anul 2011, moaştele Sfântului Mucenic Policarp; în anul 2012, o parte din moaştele Sfântului Cuvios Teofil cel nebun pentru Hristos, în anul 2013, moaştele Sfântului Simeon Stâlpnicul din Muntele Minunat; în 2014, moaştele Sfântului Voievod Martir Constantin Brâncoveanu; dacă, în 2015, au fost aduse moaştele Sfintei Maria Magdalena, pelerinii din 2016 se pot închina, deopotrivă, la moaştele Sfântului Neofit Zăvorâtul…

 

Etichete:
Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
Life duminică, 2 noiembrie 2025, 16:50

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”

În școala românească, prinsă între reforme începute și neterminate, între discursul despre competențe și practica rigida a conținuturilor...

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”