Ascultă Radio România Iași Live

Completări (III) la articolul (RADOR) DOCUMENTAR: Radio Iaşi, oglinda vieţii profunde a Moldovei, împlineşte 75 de ani de existenţă

Completări (III) la articolul (RADOR) DOCUMENTAR: Radio Iaşi, oglinda vieţii profunde a Moldovei, împlineşte 75 de ani de existenţă

Publicat de Nicolae Tomescu, 17 noiembrie 2016, 13:00

Luni 2 noiembrie 2009[1] erau finalizate lucrările de instalații și de construcții la Blocul de Producție (cea mai mare parte fiind ocupată de spații redacționale și de producție, plus spațiile administrative și conexe), cea mai importantă investiție a Radiodifuziunii Române din ultimele trei decenii.

Până atunci, emisia părea tolerată într-un loc atribuit Televiziunii  Române[2].

foto2

După desfășurarea unor procese asupra căror sentințe nu am îndreptățirea să mă pronunț, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei (actualul Prea Fericit Daniel, Patriarhul BOR), mi-a aprobat cererea de Comodat[3] – până când au fost întrunite toate condițiile mutării personalului Radio Iași din Lascăr Catargi nr. 33 în Lascăr Catargi nr. 44.

Sediul  de  3.300  de  mp,  investiția (finalizarea construcțiilor și instalațiilor) de 6,3 milioane lei, la care s-au adăugat 8 milioane de lei (pentru dotarea studiourilor de producție și emisie), încorporează definițiile clasice ale unor cuvinte precum efort, diplomație, arta de a-ți păstra echilibrul printre interese de toată mâna.

*

Voi înfățișa brut, neprelucrat, natural, simplu, Raportul Nr. 80674/15.12.2006 privind investiția Bloc Producție Radio Iași al Auditului Public Intern:

(…)

VI.CONSTATĂRI

-În 2000, Ministerul Finanțelor Publice aprobă o investiție de 45.330.000 lei;

  • În 2001, Comitetul Director-SRR din 24.08.1001 aprobă contractual 4662/2001

cu CONEST SA:

Valoare 30.343.747 mii lei

Execuție 41 de luni (septembrie 2001-august 2003);

În 2001, Serviciul Construcții-SRR preia atribuțiile și controlul contractului prin programul Grafic fizic și valoric de execuție;

În 31.1.2.2004, obiectivele din Anexa 26 nu sunt realizate fizic în totalitate, deși valoric contractul este asigurat prin  plăți de 30.698.751 mii .lei;

Între anii 2001-2005, MFP a alocat 2.678.983 lei iar SRR a cheltuit doar l.844.746 lei (69%), diferența neutilizată fiind de 835.237 lei și afectând direct momentul finalizării investiției;

În 2005, Serviciul Construcții-SRR întocmește cu întârziere (13.08.2005) Actul Adițional 5, a cărui executare de către SC CONEST SA confirmă disfuncționalitățile între gradul de asigurare cu fonduri investiționale și momentul întârziat al solicitării către executantul SC CONEST SA;

–  În 2006, Serviciul Construcții elaborează, cu întârziere, Actul Adițional 7/2006 (în 23.08.2006) doar la nivelul alocației  bugetare de 480.000 lei, deși la 30.06.2006 Diirectorul Tehnic și Directorul Economic confirmă prin informarea PDG-SRR că resursele investiționale sunt de 700.000 lei din care 220.000 fonduri proprii ;

SC CONEST SA a început lucrările după 15.09.2006 ca efect al încheierii intârziate al Actului Adițional 7/ 2006;

Volumul  exagerat  al lucrărilor neexecutate (01.01.2006) și reevaluate la 4.381.628 lei reprezenta un mare risc în finalizarea investiției;

În contractul 4662/2001 și în solicitările investiționale ale Serviciului Construcții nu apare costul alimentării cu energie electrică conform soluției propuse de SC Electrica SA Sucursala Moldova, determinând riscul neprevederii de resurse financiare investiționale de aproximativ 45O.OOO lei care trebuie adăugate la evaluarea anterioară a  Serviciului Construcții;

VII. CAUZELE nefinalizării:

Neutilizarea sumei de 835.2371ei din fondurile bugetare între anii 2001-2005;

Elaborarea întârziată în 2005 și în 2006 a Actului Adițional cu SC CONEST SA, deși fondurile din alocația bugetară erau certe de 3-4 luni reprezintă o procedură greșită de acțiune investițională;

Fondurile investiționale proprii de 120.000 lei nu au fost destinate efectiv obiectului investițional, nefiind cuprinse in Actul Adițional 7/2006 claborat de Serviciul Construcții-SRR;

Y.III. CONSEClNȚE

–  Menținerea riscului degradării fizice a lucrărilor executate, care va necesita alte lucrări suplimentare și resurse financiare (…)

*

Repet,

Luni 2 noiembrie 2009 erau finalizate lucrările de instalații și de construcții la Blocul de Producție, cea mai importantă investiție a Radiodifuziunii Române din ultimele trei decenii.

Ulterior anului 2009, s-a dovedit prioritară  gestionarea  eficientă  (funcție  de  resursele  alocate  de  S.R.R.) a procesului investițional[4]

[2] Clădirea din Lascăr Catargi nr. 33 a fost preluată de Studioul Radio Iași (20 octombrie 1990) de la U. M. 02470 Buzău. În anul 1991, s-a înființat și Studioul TV Iași, instituție transformată în Studioul de Radio Televiziune Iași. În 1994, intră în vigoare Legea 41/1994 de organizare și funcționare a Societății Române de Radiodifuziune  și Societății Române de Televiziune . Conform  Minutei  nr.  1155/14.  09.1994,  s-a  procedat la stabilirea fiecărui patrimoniu. Din cauza unor interese, Studioul de Televiziune devine proprietarul clădirii și terenului din str. Lascăr Catargi nr. 33. Conform Minutei, Studioul TVR Iași asigura Studioului Radio Iași folosința corpului de clădire (din str. Lascăr Catargi nr. 33, situat la intrare) și dreptul de folosință pentru nevoi editoriale a sălii studio. Pentru buna funcționare a imobilului exploatat în comun, părțile au convenit repartizarea cheltuielilor de funcționare a spațiului deținnut. În conformitate cu protocolul încheiat între cele două studiouri, Radio Iași a fost nevoit să plătească 36% din  valoarea  serviciilor  (pază,  încălzire, apă curentă, salubrizare, impozit clădire, taxă folosire terenuri). Toate până când a fost solicitată retrocedarea clădirii de către Societatea Ortodoxă a Femeilor Române…   

[3] Nereușita sacrificării/eliminării noastre din clădire/faptul că nu plăteam chirie a împins Societatea Română de Televiziune să ne pârască în Dosarul nr. 12413/27112008 pentru Revizuire Fond revendicare imobiliară (citații emise Ia 5 mai 2009 și 18 iunie 2009) – Sentința Civilă nr. 6083/2009 a respins ca neîntemeiată cererea de revizuire…

[4] Gestionarea resurselor financiare alocate anului 2009 – prin definitivarea soluției de amplasare chillere; controlul calității lucrărilor realizate, în toate fazele de execuție; verificarea deconturilor; găsirea soluțiilor eficiente, în colaborare cuproiectantul, pentru realizarea și punerea în funcțiune a instalațiilor electrice și de climatizare a cabinelor de emisie/producție (conform proiectului tehnologic); colaborarea cu Departamentul Tehnic  al S.R.R. învederea finalizării proiectelor de Tratamente Acustice și Instalații (climatizare, IT, electrice, audio), la cabinele de producție/emisie; implementerea acestora; punerea în funcțiune a sistemului informatic cu ehipamentele IT, sosite de la furnizor; punerea în funcțiune  a centralei  telefonice  (achiziționată  după  demararea  licitației, parcurgerea etapelor legale); asigurarea funcționării, la parametri optimi, a cabinelor de emisie; completarea, cu echipament performant, a cabinei de rezervă emisie, până la finalizarea cabinelor de emisie din noul sediu; mutarea Fonotecii în demisolul clădirii noi (a fost necesară procurarea unui dezumidificator portabi pentru asigurarea condițiilor optime de depozitare a benzilor magnetice)…

Nicolae Tomescu, Redactor Șef 

*

*

 

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”