Ascultă Radio România Iași Live

4 septembrie… O cronologie a valorilor

Publicat de Nicolae Tomescu, 4 septembrie 2018, 00:00

  • 4 septembrie 1881: S-a născut poetul George Bacovia.

Prin tată, Bacovia s-ar fi tras dintr-o veche familie boierească (Mustea), atestată pe vremea lui Ştefan cel Mare. A urmat primele patru clase gimnaziale la Şcoala Domnească din oraşul natal; începând din 1894, era înscris la Gimnaziul „Principele Ferdinand”. Încheia studiile liceale în 1903, după ce trecuse prin Liceul Militar din Iaşi şi prin cel din Bacău (printre profesori: G. Ibrăileanu, Dimitrie Nanu şi D.D. Pătrăşcanu). S-a remarcat la desen şi muzică. În octombrie 1903, s-a înscris la Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti şi, după multe amânări, exmatriculări, reprimiri, a reuşit să obţină diploma de licenţă la Iaşi/noiembrie 1911, în aceeaşi lună fiind admis în Colegiul de avocaţi din judeţul Bacău (fără să exercite profesia). În 1912, a fost suplinitor în şcoli din Bacău, apoi, în februarie 1913, a devenit copist la Prefectura din Bacău, şi, după puţin timp, ajutor de contabil; în iunie 1914 a fost internat la Sanatoriul de boli nervoase al doctorului Mărgăritescu din Bucureşti. În decembrie, acelaşi an, a primit vizita lui Al. Macedonski la Bacău. Viaţa lui Bacovia se împarte, în continuare, între slujbe efemere, perioade de internare în diverse clinici de boli nervoase, lungi convalescenţe şi, bineînţeles, literatură. În iunie 1928 s-a căsătorit cu Agatha Grigorescu, profesor şi poet. În noiembrie 1931 s-a născut unicul fiu al poetului, Gabriel. În 1933, familia Bacovia s-a mutat la Bucureşti, iar în 1934, Bacovia a primit, alături de Tudor Arghezi, Premiul Naţional de Poezie. A debutat la 20 martie 1899, în „Literatorul” cu poezia Şi toate, sub pseudonimul V. George; în decembrie 1903 a publicat în „Viaţa nouă” Amurg, Lacustră şi Nevroză, iar mai târziu în acelaşi an, în „Arta” (Iaşi), au apărut poemele Toamnă şi Melancolie, semnate cu G. Bacovia. Numele de Bacovia l-a luat, după cum mărturiseşte într-o convorbire cu Vasile Netea, din dicţionarul lui Haşdeu; tot poetul mai indică o sursă: Baco e o prescurtare de la Bacchus, la care adaugă latinescul via („cale”), aşadar: Bacovia înseamnă „calea lui Bacchus”. În mai 1915, Bacovia a editat, la Bacău, împreună cu Ion Iordăchescu şi Şmil Kraus, „Orizonturi noi”, publicaţie modernistă în care foloseşte şi pseudonimele Vag, Geo Vag. Sub îngrijirea lui Ion Pillat a apărut volumul Plumb.

Toate scrierile lui Bacovia (inclusiv articolele, însemnările subiective, prozele lirice, interviurile) au fost tipărite, într-o ediţie integrală, însoţită de desenele făcute de poet, în seria „Opere fundamentale”(2001), sub îngrijirea lui Mircea Coloşenco…

© Nicolae Tomescu

*

 

  • 4 septembrie 2002: A murit actorul Cornel Vulpe (n. 1930).

Ultimul dintre spectacolele la care a participat a fost Pălăria după Eugene Labiche, în regia lui Horaţiu Mălăele. Cunoscutul actor a fost o sursă de bucurie atât pentru publicul larg, care l-a putut urmări în mai multe pelicule româneşti, cât şi pentru copii, de dragul cărora a acceptat colaborarea cu Radiodifuziunea Română şi cu Teatrul „Ion Creangă” din Bucureşti. La vârsta de 72 de ani a suferit un atac cerebral; actorul nu şi-a mai înfruntat destinul în ziua de 4 septembrie a anului 2002, lăsând în urma lui multă tristeţe.

 

*

  • 4 septembrie 1824: S-a născut Anton Bruckner, compozitor şi organist austriac (m. 1896).

Anton Bruckner a început studiile muzicale în apropiere de oraşul natal, devenind maestru de cor şi organist. În anul 1856, s-a stabilit la Linz, unde a ocupat postul de organist al bisericii. Opera Tristan şi Isolda (1865) a lui Wagner l-a impresionat atât de tare, încât a devenit unul dintre cei mai extuziaşti wagnerieni din Europa. După acest moment a început să compună 3 mise şi Simfonia nr. 1. În anul 1868, cu ajutorul dirijorului Curţii de la Viena, a fost detaşat la Catedra de orgă şi teorie a Conservatorului din Viena, unde, trei ani mai târziu, a devenit profesor. Călătorind la Paris şi Viena ca organist, şi-a prezentat lucrările conducerii Filarmonicii din Viena (i-au fost respinse, „calificându-se” Simfonia nr. 1 drept sălbatică, Simfonia nr. 2 – fără sens, iar Simfonia nr. 3 – greu de interpretat). Singura care a primit o apreciere favorabilă a fost Simfonia nr. 4. Simfonia a V-a a trebuit să aştepte 19 ani până să fie prezentată publicului, iar Simfonia nr. 6 nu a fost interpretată în timpul vieţii autorului. S-a bucurat de un real succes, abia cu Simfonia nr. 7. După prezentarea acestei lucrări, creaţiile sale încep să fie promovate în Germania. Spre sfârşitul vieţii, calitatea muzicii sale a fost recunoscută, Bruckner primind numeroase onoruri de la guvernul austriac. Cu toate acestea, i s-a cerut să rescrie Simfonia nr. 8. Bruckner a mai compus şi cea de-a 9 simfonie, dar, din păcate, aceasta a rămas neterminată.

Muzica lui Bruckner, cu arcuirea ei gotică, rămâne o muzică de catedrală, o muzică a credinţei. Esenţa muzicii lui Bruckner a constat în prelucrarea lentă, inexorabilă, solemnă, a armoniilor sale. Compozitor şi organist, Anton Bruckner simbolizează renaşterea muzicii culte

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”