Ascultă Radio România Iași Live

Ion Mihalache, lumină stinsă într-un fel de uitare….

Ion Mihalache, lumină stinsă într-un fel de uitare….

Publicat de Nicolae Tomescu, 3 martie 2018, 10:59

Fondatorul Partidului Ţărănesc s-a născut la 3 martie 1882, în localitatea musceleană Topoloveni[1].

Întruchipare a unor calități morale și intelectuale, a absolvit şcoala normală[2].

 Veteran al Primului Război Mondial, a fost decorat cu ordinul „Mihai Viteazul”, remarcându-se în bătăliile din trecătorile de pe Valea Dâmboviţei, în luptele de la Oituz şi Mărăşeşti.

Implicat în viaţa României Mari[3], şi-a condus formaţiunea politică spre fuziunea cu Partidul Naţional Român/condus de Iuliu Maniu, dând naştere unuia dintre partidele reprezentative pentru scena politică românească – Partidul Naţional Ţărănesc[4]; a ocupat funcţiile de vicepreşedinte şi preşedinte, precum şi portofolii ministeriale.

În 1941, a plecat voluntar pe frontul de Răsărit, participând la luptele pentru eliberarea Basarabiei.

După 23 august 1944, în condiţiile comunizării accelerate a României, a fost ales, de Iuliu Maniu, drept lider al grupului naţional-ţărănist care urma să meargă în Occident; a fost arestat[5], la 14 iulie 1947, alături de alte personalități marcante ale partidului; condamnat la temniţă grea pe viaţă[6] a fost întemniţat la Ministerul Afacerilor Interne, Galaţi şi Sighet; reuşind să supravieţuiască închisorii din Sighet[7], a fost transferat la Râmnicu Sărat[8]; torturat inclusiv de Vişinescu, directorul închisorii, Mihalache nu a încetat să fie contestatarul regimului carceral.

Ca act suprem de cinism al comuniștilor, cu o lună înainte de a muri, pedeapsa i-a fost comutată în25 de ani muncă silnică; bolnav, suferind din cauza condițiilor inumane, Ion Mihalache a trecut la cele veșnice în celula nr. 33 a închisorii din Râmnicu Sărat, la 5 februarie 1963

[1] În familia unor ţărani săraci…

[2] Devenind învăţător… A parcurs, cu rezultate excepţionale, toate examenele pentru ocuparea funcţiei de institutor…

[3] Din gândirea politică a lui ION MIHALACHE:

„România trebuie să fie, înainte de toate, România dreptăţii. Aceasta înseamnă a face cu putinţă fiecăruia locul ce se cuvine capacităţii sale de muncă, de inteligenţă, de talent, de cinste – în ordinea socială, în ordinea de stat”. (Discurs ţinut la aniversarea fuziunii, 1936)

„România va fi un stat creştin, ca expresie a imensei sale majorităţi din populaţia ţării şi ca o continuare a tradiţiei în care viaţa bisericii române a fost integrată în viaţa naţională şi publică”. (Discurs ţinut la aniversarea fuziunii, 1936)

„Ţăranul român vrea să muncească, dar să fie el stăpân pe rodul muncii şi să fie şi el părtaş în stăpânirea ţării, potrivit muncii şi jertfei ce i se cere”. (Discurs ţinut la aniversarea fuziunii, 1936); Neamul românesc s-a păstrat – grație țaranului român – în lungul veacurilor, sub stăpâniri străine și apăsatoare(…); Această populație românească – prin care s-a păstrat neamul și țara și care constituie garanția unității și durabilității statului românesc – este populația de bază, care asigură caracterul național al statului român.” (Ion MihalacheȚărănism și naționalism)

Ridicat din rândurile țărănimii, știa că drepturile mari nu se câștigă cu jalbe sau cu declarații de bună intenție; mai mult, că o Românie modernă nu este posibilă cu o țărănime umilă, iar viitorul statului nu mai poate fi conceput cu vechile rânduieli socio-politice, cu vechea clasă de politicieni (care se folosea de țăranime în calitatea ei de masă de manevră); oamenii aveau dreptul la demnitate, la dreptate, la adevar; desigur, era cumplit de dificil să transformi marele tăcut într-un cetățean respectat; Ion Mihalache părea să fie omul providențial al cauzei țărănești.

[4] În 1926

[5] Ca urmare a „Înscenării de la Tămădău”…

[6] Pentru „complot, trădare şi insurecţie armată”…

[7] De exterminare a elitei româneşti interbelice…

[8] În 29 iulie 1955… A fost cel mai mare contestatar al metodelor inumane aplicate de administraţia penitenciarului, suferind nu mai puţin de 25 de pedepse disciplinare – „izolări”, ultima dintre acestea petrecându-se cu două luni înainte de moarte…

Etichete:
Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
Life duminică, 2 noiembrie 2025, 16:50

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”

În școala românească, prinsă între reforme începute și neterminate, între discursul despre competențe și practica rigida a conținuturilor...

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”