Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației: (INTERVIU) Maria Ciulei, inspector ISJ Vaslui: “Învățământul dual este slab reprezentat la nivelul județului. Nici pentru anul în curs și nici pentrul cel viitor nu avem solicitări din partea agenților economici pentru acest tip de învățământ.”

#StareaEducației: (INTERVIU) Maria Ciulei, inspector ISJ Vaslui: “Învățământul dual este slab reprezentat la nivelul județului. Nici pentru anul în curs și nici pentrul cel viitor nu avem solicitări din partea agenților economici pentru acest tip de învățământ.”

Publicat de Andreea Drilea, 17 martie 2025, 09:19

Un proiect de anvergură, dedicat elevilor, se derulează în județul Vaslui, fiind un parteneriat între Inspectoratul Școlar Județean și Liceul ”Ștefan Procopiu”. Este vorba despre proiectul CALIFICAT, un program ce vizează sprijinirea elevilor în obținerea unor calificări profesionale cerute pe piața muncii. Co-finanțat de Uniunea Europeană, prin programul Educație și Ocupare, acest proiect oferă unui număr de 265 de elevi oportunitatea de a dobândi calificări în diverse meserii prin stagii de practică, burse lunare și participare la concursuri cu premii în bani. Mai mult, liceul va beneficia de dotări pentru un laborator de practică, fapt ce va contribui la formarea profesională a elevilor.

Despre impactul acestui proiect și beneficiile sale pentru tinerii din Vaslui, dar și despre ce presupune învățământul dual și care sunt diferențele între acesta și cel profesional sau tehnologic, a discutat colega noastră, Andreea Daraban, cu doamna Maria Ciulei, inspector școlar pentru învățământul profesional și tehnic în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Vaslui.

Andreea Daraban: Vorbiți-ne despre acest proiect, CALIFICAT, care se derulează în județul Vaslui. În ce stadiu se află și cum se desfășoară, mai exact?

Maria Ciulei:  CALIFICAT,  denumirea completă “Suport acordat elevilor din Vaslui în obținerea unei calificări cerute pe piața muncii”, este un proiect al cărui beneficiar este Inspectoratul Școlar Județean Vaslui. Cum bine ați precizat, partenerul este Liceul “Ștefan Procopiu”. Se derulează până în noiembrie 2026 și are ca obiectiv creșterea calității și relevanței rezultatelor învățării dobândite la școală și la locul de muncă, prin organizare de stagii de practică interactive și atractive pentru cei 265 de elevi din grupul țintă. Dintre aceștia, ne dorim ca la sfârșitul proiectului, cel puțin 240 de elevi să obțină și calificarea de nivel  III și nivel IV. Elevii care beneficiază de pregătire prin acest proiect sunt de la învățământul profesional, nivel III de calificare și învățământ liceal tehnologic, nivel IV de calificare. Calificările de la care provin elevii sunt: pentru învățământul profesional mecanic auto, tinichigiu, vopsitor auto, electrician auto, electrician exploatare de joasă tensiune, electrician echipamente și aparate electrice și energetice, lucrător hotelieri și recepționeri. De la învățământul liceal tehnologic, nivel IV de calificare, elevii provin de la calificări precum tehnician în activității economice și tehnician electronist. Rezultatele pe care preconizăm noi să le obține sunt un management tehnic și financiar bine realizat, 240 de elevi certificați din cei 265 participanți la stagiile de practică, 22 de acțiuni de promovare dezvoltare durabilă și locuri de muncă verzi, 16 acțiuni de informare și promovare a învățământului profesional și tehnic în rândul elevilor din învățământul profesional și liceal, în rândul părinților și în rândul elevilor care provin din clasa a VIII-a învățământ gimnazial, pentru a promova meseriile pentru care se pregătesc elevii la Liceul “Ștefan Procopiu”, noi parteneriate încheiate cu agenții economici locali.

Andreea Daraban: Ați enumerat o serie de specializări pe care le vor dobândi acești elevi, cum au fost ele alese? S-a făcut un studiu de necesitate a acestor meserii?

Maria Ciulei: Da, s-a făcut o analiză de nevoi. Bineînțeles că au aplicat pentru acest proiect elevi din toată școala, iar acestea sunt calificările pentru care se pregătesc elevii, cu precădere în școala noastră. La învățământul liceal tehnologic există și alte calificări, dar în acest proiect sunt participanți doar elevii de la calificările enumerate.

Andreea Daraban:  Elevii vor primi și burse pe timpul derulării proiectului?

Maria Ciulei:  Beneficiile oferite elevilor din grupul țintă sunt mai multe și anume: vor beneficia de ateliere demonstrative de promovare a meseriilor pentru care se pregătesc. Toți elevii care finalizează stagiul de practică primesc bursă o singură dată, respectiv o bursă de 500 lei,  vor avea oportunitatea să se înscrie la concursuri de practică. Elevii din grupul țintă sunt organizați în nouă grupe de practică. Pentru fiecare dintre cele nouă grupe de practică se organizează concurs și vor beneficia de patru premii pe grupă, deci asta înseamnă în total 36 de premii întâi în valoare de 750 lei, premiul doi 500 lei, premiul trei 250 lei și o mențiune de 100 lei. Deci, în fiecare dintre cele nouă grupe, patru elevi cu activitatea cea mai bună și câștigătorii acestor premii vor primi cele 36 de premii per total proiect.

Andreea Daraban:  Cum se va desfășura acest proiect? Vor avea acces la stagii de practică la numiți agenți economici? Partea teoretică va fi în liceu?

Maria Ciulei: În afara pregătirii teoretice și practice din cadrul liceului, elevii vor participa la activități suplimentare, printr-o practică complementară celei care se desfășoară conform planurilor de învățământ. Vor beneficia de activități practice la agenții economici locali cu care se vor încheia cele nouă parteneriate de practică. Vor participa la activități de sprijin pentru ateliere tematice în care își vor pregăti prezentarea meseriei, prezentări pe care le vor face în rândul elevilor din învățământul gimnazial, pentru a prezenta beneficiile meseriei pe care și-au ales-o și, bineînțeles, pentru a-i motiva, pe cei din clasa a VIII-a pentru a alege una din meseriile prezentate. Vor mai participa la aceste concursuri de practică, la care toți elevii vor primi diplome de participare, iar cei mai bine pregătiți vor fi și premianții acestor concursuri.

Andreea Daraban: Câți agenți economici sunt în acest proiect?

Maria Ciulei: Deocamdată, suntem în situația în care am făcut o listă cu agenții economici consacrați ai școlii, cu care s-a lucrat pe calificările acestea, după care urmează să-i contactăm pe perioada lunii martie și vom identifica agenții economici care vor dori să lucreze pe acest proiect. Dar, conform rezultatelor proiectului, trebuie să avem minimum nouă parteneriate cu agenții economici.

Andreea Daraban: Spuneați că vor obține la finalul acestui proiect un certificat. Ce înseamnă acest certificat?

Maria Ciulei: Elevii de la învățământ profesional sau de la învățământ liceal tehnologic finalizează studiile cu certificare a calificării profesionale de nivel III sau de nivel IV. Toți elevii care participă la acel examen de certificare primesc un document care le de posibilitatea să demonstreze ulterior că dețin o calificare. Ne propunem ca din cei 265, cel puțin 240 să participe la aceste certificări și vor avea un suport suplimentar pentru înscrierea și pentru pregătirea acestor examene de certificare, iar suplimentar, acești participanți la proiect vor mai primi o justificare, o diplomă de participare la stagiile de pregătire complementare, pentru că au făcut acea practică, acele activități suplimentare la agenți economici și bineînțeles este un avantaj în pregătirea lor ulterioară și în prezentare la un viitor loc de muncă.

Andreea Daraban: Dumneavoastră sunteți inspector școlar pentru învățământul profesional și tehnic. Se vorbește despre importanța învățământului dual. De altfel, în România acest sistem a fost introdus în anul 2015 prin modificare a legii educației, având scopul de a adapta oferta educațională la cerințele pieței muncii și de a reduce șomajul în rândul tinerilor. Ce este de fapt învățământul dual și cum se diferențiază de cel profesional și tehnologic?

 Maria Ciulei: Învățământul dual este o formă de organizare a învățământului profesional și tehnic, la inițiativa operatorilor economici interesați, în calitate de potențiali angajatori și parteneri de practică. În afara faptului că acești agenți economici pot participa la asigurarea pregătirii practice a elevilor, pot acorda și o bursă la nivelul celei acordate din fonduri publice sau alte cheltuieli pentru formarea elevilor și pot interveni în selecția elevilor pentru grupele de practică. Adică ei pot interveni inclusiv de la admitere. Diferența față de învățământul profesional este faptul că pot interveni în admitere, pot interveni suplimentar cu acele cheltuieli de formare a elevilor, cu burse suplimentare și pot beneficia de pregătire a elevilor în condiții reale de muncă. Exact pe echipamentele agenților economici își pot selecta viitorii angajați.

Andreea Daraban: În învățământul profesional,  se fac stagii de practică tot la agenții economici.

Maria Ciulei: Bineînțeles, învățământul profesional presupune formarea competențelor profesionale ale elevilor specifice unei calificări profesionale. Dezvoltarea și diversificarea competenților se face tot cu intervenția agenților economici. Necesită implicarea angajatorilor în asigurarea forței de muncă. Se face tot într-un parteneriat cu agenții economici, numai că nu mai intervin acele burse suplimentare și cheltuieli suplimentare din partea agenților economici. La nivelul județului Vaslui, agenții economici sunt alături de liceele tehnologice, se organizează stagii de practică în cadrul agenților economici și există un parteneriat foarte bun între agenții economici locali și școlile liceale tehnologice.

Învățământul dual nu este atractiv pentru agenții economici din județul Vaslui. Motivele invocate sunt faptul că agenții economici nu se încadrează în categoria întreprinderilor care ar putea avea puterea financiară pentru a susține elevii în această formă de învățământ.”

Andreea Daraban: Cum ar putea fi implementat cu succes acest tip de învățământ dual?

Maria Ciulei: Corelarea învățământului profesional și tehnic la nivelul județului Vaslui se face cu agenții economici, prin diverse acțiuni. Inspectoratul școlar, de exemplu, în cadrul calendarului etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare, face un apel către agenții economici pentru acele solicitări de învățământ profesional și învățământ dual. Acele solicitări sunt centralizate și ne propunem un plan de școlarizare corelat cu aceste solicitări.

Andreea Daraban: Sunt interesați agenții economici să facă astfel de parteneriate? Sunt interesați de acest tip de învățământ de tip dual?

Maria Ciulei:  În general, în învățământul dual noi avem o participare relativ redusă și motivele invocate sunt faptul că agenții economici nu se încadrează în categoria întreprinderilor care ar putea avea puterea financiară pentru a susține elevii în această formă de învățământ. Pe de altă parte, necesită un personal suficient calificat în domeniul resurselor umane, care să participe la activitățile de deducere a cheltuielilor efectuate cu organizarea și desfășurarea învățământului profesional și tehnic și, mai mult decât atât, imposibilitatea existenței unei clauze într-un contract, de obligativitate a angajării absolvenților la finalizarea studiilor, face ca acest învățământ să nu fie foarte, foarte atractiv la nivelul agenților economici cu putere mică. Interesați de învățământul profesional sunt, bineînțeles.

Andreea Daraban:  Care ar fi soluțiile? Înțeleg că în județul Vaslui practic nu prea există acest tip de învățământ dual.

Maria Ciulei: Este în formă foarte redusă. Noi am pornit în 2017-2018 cu o clasă de învățământ în calificarea “Industrie textilă și pielărie”, după aceea am continuat cu o clasă în domeniul mecanică, pe calificare “Mecanică auto”,  apoi industria alimentară, cu doi agenții economici și tot în industria alimentară în anul școlar 2022-2023. După aceea n-au mai fost solicitări din partea agenților economici pentru învățământ dual. Nu avem în anul școlar curent, nu avem solicitări nici pentru anul școlar viitor. Dar să știți că agenții economici au un parteneriat foarte bun cu liceele tehnologice, dar probabil, eu știu, o facilitare a deducerii acestor cheltuieli, poate ar face mai atractiv acest tip de învățământ dual pentru agenții economici.  

Andreea Daraban: Așadar, dumneavoastră credeți că agenții economici nu sunt interesați pentru că sunt niște cheltuieli foarte mari pe care ei trebuie să le aibă și nu e în beneficiul lor, chiar dacă și-ar lua forță de muncă bine calificată.

Maria Ciulei: Ei știu mai bine care ar fi motivația, pentru că într-adevăr necesită acele cheltuieli suplimentare, iar acele burse pentru învățământul dual trebuie acordate pe toată perioada studiilor, nu neapărat pe perioada stagiului de practică. Agenții economici știu mai bine puterea lor financiară, dar participă alături de noi la activitățile de promovare a învățământului, sunt interesați de parteneriate cu școlile pentru practica elevilor, dar forma aceasta de învățământ dual este un pic redusă, într-adevăr, în județul Vaslui.

În noile planuri cadru care au fost puse în dezbatere publică, o noutate pentru învățământul profesional și tehnologic este faptul că intervine uniformizarea din punctul de vedere al stagiilor de practică.”

Andreea Daraban: Noile planuri-cadru pentru liceu au fost puse în dezbatere publică. De altfel, consultarea s-a încheiat. Ce schimbări propun acestea pentru liceele tehnologice?

Maria Ciulei: În primul rând, intervine uniformizarea învățământului profesional și a celui liceal tehnologic din punctul de vedere al stagiilor de practică, al duratei stagiilor de practică. Iar elevii care accesează învățământul liceal tehnologic au posibilitatea, după clasa a XI-a, după trei ani de liceu tehnologic, să finalizeze învățământul și să meargă în câmpul muncii după obținerea acelei calificări de nivel III.  Și asta pentru că după clasa a XI-a au posibilitatea să susțină acele examene. Elevii care nu doresc să meargă în acea etapă, în câmpul muncii, pot continua învățământul liceal tehnologic și cu clasa XII-a și după aceea pot susține examenele de certificare nivel IV și finalizează liceul tehnologic și cu calificare de nivel IV.

Andreea Daraban: A fost o amplă discuție despre scoaterea unor discipline din programa școlară a elevilor de la liceele tehnologice. Care este opinia specialiștilor în acest sens? E nevoie să avem la clasa a XI-a, a XII-a elemente de cultură generală? Ce se dorește de fapt de la profilul absolventului de liceu tehnologic?

Maria Ciulei: Colegii noștri au participat în diverse sesiuni de dezbatere a planurilor-cadru, s-au transmis opinii, s-a participat la dezbaterile regionale și vom vedea, în final, rezultatul acestor dezbateri. Elevii se pregătesc pentru viață dacă urmează un învățământ liceal tehnologic, un învățământ profesional și tehnic. Elevul se pregătește pentru meseria, calificarea pe care și-a ales-o, dar bineînțeles că beneficiază și de cultura generală necesară.

La nivelul Inspectoratului Județean Vaslui, deocamdată nu avem un studiu din care să reiasă absorbția pe piața muncii a absolvenților de învățământ profesional și tehnologic.”

Andreea Daraban:  Câți absolvenți de liceu tehnologic și de învățământ profesional are județul Vaslui pe an?

Maria Ciulei: În centralizarea rapoartelor pe certificare, anul școlar trecut au finalizat liceul tehnologic în jur de 750 de absolvenți cu calificări de nivel IV, iar pe învățământul profesional s-au certificat în jur de 520 de elevi.

Andreea Daraban:  Ce se întâmplă cu acești absolvenți? Sunt absorbiți de piața muncii din Vaslui?

Maria Ciulei: Elevii care sunt absolvenți de învățământ profesional pot continua studiile în învățământul liceal, iar elevii care sunt absolvenți de învățământ liceal pot merge pe învățământ post-liceal, pe învățământ universitar. Depinde de dorința fiecăruia.

Andreea Daraban:  Nu există un studiu privind angajarea acestora pe piața muncii, după ce termină?

Maria Ciulei: Deocamdată nu avem anumite cifre din care să reiasă absorbția pe piața muncii. Nu avem  noi un studiu de acest fel. Se mai fac anumite acțiuni de identificare a parcursului elevului după ce a finalizat studiile. De exemplu, dacă după învățământul profesional a mers pe învățământ liceal, dacă elevii din învățământul liceal sunt viitori studenți, dacă se regăsesc în cursuri postliceale. Dar o statistică exactă nu avem.

Varianta audio a interviului:

Maria Ciulei este absoventă a Facultății de Electronică şi Telecomunicaţii, Univesitatea “Gheorghe Asachi” Iaşi, specializarea Electronică și Telecomunicații. A urmat cursuri postuniversitare de Specializare Informatică, la Facultatea de Informatică din cadrul  Universității “Al.I.Cuza” Iași. Din 2016 până în prezent este inspector școlar pentru învăţământ profesional şi tehnic în cadrul ISJ Vaslui. Între activitățile principale se numără coordonarea şi îndrumarea cadrelor didactice din aria curriculară Tehnologii, coordonarea Consiliului consultativ si al corpului de metodiști, aria curriculară Tehnologii, formare metodiști, membru în echipe de scriere și implementare de proiecte prin Programul ERASMUS+, expert în implementarea de  Proiecte POCU.

 

FOTO arhivă personală

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”
Life joi, 11 septembrie 2025, 20:12

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”

Înainte de începerea anului școlar 2025–2026, sindicatele din educație au transmis în școli un set de instrucțiuni privind declanșarea unui...

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”
#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”
Life joi, 11 septembrie 2025, 14:05

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”

Noul an școlar a început într-un climat tensionat, marcat de incertitudini și nemulțumiri venite din partea sindicatelor din educație....

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”
Andra Pintican
Life vineri, 5 septembrie 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”

Tinerii de astăzi se confruntă cu o piață a muncii într-o continuă schimbare marcată de automatizare, instabilitate economică și cerințe...

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”
#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
Life marți, 2 septembrie 2025, 14:35

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”

Vară și început de toamnă încărcate cu măsuri ce au efecte și asupra mediului privat pentru firme. Chiar aseară, în Parlament, a fost...

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
Life vineri, 29 august 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”

Suntem în ultima săptămână de vară, final de vacanță pentru elevi și preșcolari și privim cu emoție spre un nou început. Lunile care au...

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”
Life marți, 26 august 2025, 11:49

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”

De la 25% la 30%, de la 10 la 8 ani sunt repere legate de modificări aduse la proiectul de lege privind plata pensiilor. Ele au legătură cu...

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”
Life vineri, 22 august 2025, 17:28

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”

Cifra de afaceri a companiilor care au sediul social în județul Iași a crescut, din 2023 până în 2024, cu zece procente, asta, deși numărul...

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”
Life vineri, 22 august 2025, 09:10

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”

Vara e pe sfârșit, iar noul an școlar se apropie cu pași repezi, aducând cu el multe necunoscute. Norma de predare pentru profesori crește,...

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”