Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației (INTERVIU) Ermina Covalciuc, elevă în clasa I la Școala ”Carol” din Iași, campioană europeană la șah școlar

#StareaEducației (INTERVIU) Ermina Covalciuc, elevă în clasa I la Școala ”Carol” din Iași, campioană europeană la șah școlar

Publicat de Gabriela Rotaru, 12 iulie 2025, 09:08

O nouă reușită de excepție pentru șahul ieșean, Ermina Covalciuc, elevă în clasa pregătitoare la Școala ”Carol” din Iași a obținut medalia de aur și locul întâi la Campionatul European de șah școlar, desfășurat anul acesta la Mamaia.

Tânăra sportivă, legitimată la clubul Șah Activ Iași, a avut un parcurs spectaculos, confirmând prin acest titlu european valoarea și tradiția școlii de șah din Iași. Clubul Șah Activ a avut o participare remarcabilă de altfel, fiind reprezentat de patru sportivi la Campionatul European de șah școlar.

Ermina Covalciuc, însoțită de antrenorul și mentorul său, domnul Emanuel Chifor, medic, absolvent al Școlii ”Carol” din Iași și coordonator al clubului ”Carol Șah”, precum și de doamna Claudia Cărăușu, directorul instituției de învățământ, au discutat cu Andreea Daraban despre drumul parcurs pentru a obține această performanță.

Emanuel Chifor a mărturisit că momentul cel mai emoționant a fost atunci când Ermina a urcat pe podium, pe primul loc și s-a intonat imnul României.

Andreea Daraban: Cum s-au desfăşurat probele? În ce a constat competiția? Au fost mai multe probe pe parcursul mai multor zile?

Emanuel Chifor: Competiția a durat 9 zile. Ermina a avut șapte partide, câte una fiecare zi și a luptat până în ultima clipă, chiar în ultima partidă, cu medalia pe masă. Avea nevoie de victorie pentru a ieși campioană europeană și a reușit rezultatul extraordinar.

Andreea Daraban: Ce a contat cel mai mult în obținerea acestei performanțe?

Emanuel Chifor: A fost o muncă îndelungată și o presiune mare, dar a fost rodul muncii unui an competițional plin. Ermina a ieșit campioană națională în luna ianuarie, a participat la Campionatul Mondial de Șah și la începutul lunii iunie a reușit să iasă campioană europeană, ca un cumul al experienței și muncii de aproape doi ani de zile.

Andreea Daraban: Campionatul mondial a fost în Serbia, dacă îmi aduc eu bine aminte. Cum a fost?

Emanuel Chifor: A fost o competiție cu adevărat dificilă. Au fost copii din toată lumea, școli de șah renumite la nivel mondial dar Ermina a avut un parcurs extraordinar și a venit cu o experiență consistentă. S-a văzut la această competiție.

Andreea Daraban: Cum descrieți parcursul Erminei până la acest rezultat?

Emanuel Chifor: Este o evoluție deosebită, se vede munca, se văd competițiile grele la care a participat, cu toate că pare ușor din relatările ei, să știți că a fost o presiune foarte mare, dar ea este un copil foarte ambițios, foarte muncitor și s-a văzut asta prin acest rezultat.

Andreea Daraban: De ce ar trebui ca părinții să-și îndrepte copiii spre acest sport al minții, spre șah?

Emanuel Chifor: Sincer să vă spun, majoritatea copiilor care, chiar dacă n-au continuat șahul de performanță dar îl fac ca sport de dezvoltare personală, să spunem, sau de folosire a imaginației și creativității, sunt printre primii la concursurile școlare, la olimpiadele școlare.

Andreea Daraban: Ce ne învață șahul? De fapt, ce ne învața și pe noi și pe copii?

Emanuel Chifor: Îi învață pe copii cea mai grea lecție, să învețe să piardă, să învețe să ia un eșec ca pe o viitoare reușită. Îi învață să fie mai perseverenți, mai luptători și să își impună punctul de vedere și să nu renunțe.

Andreea Daraban: Ermina, data viitoare, pe cine iei cu tine la competițiile la care vei mai participa? Pe sora ta câine o iei?

Ermina Covalciuc: O să ne fie destul de greu cu ea, că latră.

Andreea Daraban: Și vă deranjează, nu? Știu că tu mi-ai povestit la primul interviu că ai o soră câine și mi-a plăcut foarte mult cum ai spus. E foarte apropiată de tine, nu? Cum o cheamă?

Ermina Colavciuc: Cherry.

Andreea Daraban: Și te ajută la șah? N-a învățat încă șah?

Ermina Covalciuc: Nu, mai mult strică, dă cu coada peste piese.

Andreea Daraban: Alături de noi, așa cum am spus și la început se află și doamna director al Școlii ”Carol I” din Iași, doamna Claudia Cărăușu. Cum reflectă aceste performanțe misiunea educațională a școlii ”Carol” ?

Claudia Cărăușu: În primul rând, mă bucur să ne regăsim în acest studio care parcă ne poartă noroc. Catifeaua aceasta roșie cred că este emblema performanțelor. Ascultătorii Radio Iași, într-adevăr, nu o pot vedea pe Ermina, dar noi am denumit-o ”Fluturașul de la colțul mesei”, pentru că ajunge exact la colțul mesei de înălțime. Cred că orice participare nu aduce decât, în primul rând, pentru copiii Școlii ”Carol” un mare beneficiu. Faptul că își înfrâng niște emoții, faptul că își dezvoltă, așa cum zicea domnul doctor, absolvent al Școlii ”Carol”, acele elemente ce țin de dezvoltare personală. E foarte important să transmitem ascultătorilor ideea și îi spuneam Erminei, spuneam tuturor copiilor care intră în competiție, adversarul nu e o persoană. Adversarul este o problemă pentru care adevărații profesioniști găsesc soluții. Se pare că ”Fluturașul de la colțul mesei” a găsit soluțiile cele mai potrivite când domnul doctor spunea că până în ultima partidă s-a stat cu trofeul pe masă, iar Ermina a găsit soluția pentru a ieși învingătoare.

Andreea Daraban: Ermina, la școală joci șah cu colegii tăi?

Ermina Covalciuc: Mai jucăm când vine domnul de șah. Ne uităm la tablă mai întâi și după jucăm partide. Jucăm câte doi și dacă partida este interesantă, vin mai mulți copii și o privesc.

Andreea Daraban: De câte ori mergi la clubul de șah pe săptămână?

Ermina Covalciuc: Am fost luni, marți, miercuri, joi, vineri și sâmbătă.

Andreea Daraban: În fiecare zi mergi la clubul de șah?

Ermina Covalciuc: Câte două ore. Ne-am mai pregătit când mergeam la Campionatul mondial și duminica, o oră, dimineața.
Andreea Daraban: Știu că este o întrebare clișeu, dar eu aș vrea să știu ce ai dori tu să te faci când vei fi mare?

Ermina Covalciuc: Actriță, șahistă, balerină, cântăreață.

Andreea Daraban: O paletă largă de opțiuni. La șah nu renunți.

Ermina Covalciuc: Nu! Poate când o să am 100 de ani.

Andreea Daraban: Da, atunci cred că e momentul.

Varianta audio a interviului:

(Radio Iași/ Andreea Daraban)

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”
Life luni, 17 noiembrie 2025, 13:55

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  

Ministerul Educației a lansat Programul național pentru pilotarea sistemică a planurilor cadru în învățământul liceal, un demers amplu care...

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”