Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO) Iași: Prietenia franco-germană, imbold pentru construcția europeană. 60 de ani de la semnarea Tratatului Elysee.

(AUDIO) Iași: Prietenia franco-germană, imbold pentru construcția europeană. 60 de ani de la semnarea Tratatului Elysee.

Publicat de isoreanu, 20 ianuarie 2023, 22:13

Încheierea conflictului dintre Franța și Germania și colaborarea dintre cele două țări, statuate prin Tratatul de la Elysee în 1963, oferă un model de cooperare între două țări, dar mai mult decât atât, un model de a conviețui în pace. În Europa de azi, pacea are o conotație deosebit de importantă. Cu puțin timp în urmă, războiul nu mai părea posibil în lumea civilizată.

Instututul Francez și Centrul Cultural German organizează mai multe evenimente pentru a sărbători încheierea Tratatului de la Elysee.

Joi seara, la Palatul Braunstein din Iași, a avut loc o proiecție de film care a deschis o serie de proiecții, 8 la număr, care evidențiază o parte a acestei colaborări.

Ioana Soreanu a stat de vorbă cu directorul Centrului Cultural German din Iași, Alexander Rubel și cu directorul Institutului Francez din Iași, Vincent Henry:

 

Ioana Soreanu: Centrul Cultural German din Iași și Institutul Francez din România ne-au invitat la film în seara aceasta. Seara franco-germană marchează 60 de ani de la semnarea Tratatului Elysee. 22 ianuarie 1963 este data exactă a semnării documentului care a pus capăt conflictului dintre cele două țări, dar a stabilit și noi perspective de colaborare în ceea ce privește securitatea, economică și culturală. Și, iată că aniversăm la Iași acest moment, domnule Alexander Rubel.

Alexander Rubel: Și la Iași, și la Cluj, și la București, peste tot și în alte țări, pentru că avem ceva de sărbătorit, fundamentul păcii în Europa Centrală. Asta este pur și simplu ce e de spus. Prin instituționalizarea relațiilor prietenești, prin schimburi de elevi, prin consultări politice la toate nivelurile, s-a produs din dușmani crunți, prieteni buni. Asta este rețeta. Nu știu de ce nu nu au înțeles mai mulți în Europa și în lume că asta este rețeta, cum să spun, formula magică a unei rezolvări, a unui conflict vechi sau dușmănii moștenite de secole.

Ioana Soreanu: Apropo de cum a înțeles Europa sau cum n-a înțeles Europa, într-un alt context, a apărut Tratatul de la Aachen, care completează Tratatul de la Elysee în 2019, domnule Vincent Henry.

Vincent Henry: Da, nu e vorba de completări, este o modalitate de a afirma și de a moderniza acest Tratat de la Elysee, de a adapta la nevoiele de azi. Cred că valoarea acestor tratate de la Elysee și de la Aachen mai târziu este dimensiunea simbolică pe care o are și care a fost deja menționată de către Alexander. Tratatul ăsta nu este baza, de exemplu, a Uniunii Europeană, este un tratat bilateral, dar prin dimensiunea lui simbolică a dat un imbold imens la construcția asta europeană, care e o construcție pașnică. Cred că asta e lecția de reținut. Pacea… noi, europeanii de azi, am trăit într-o lume, într-un continent unde nu a mai fost război și războiul, totuși, a marcat istoria noastră și asta am cam uitat, probabil, datorită eforturilor făcute de cei care au știut să depașească această ostilitate. Este pentru azi o lecție care are o rezonanță deosebit de gravă.

 

 

Ioana Soreanu: Filmul “Cei doi Alfred”, din această seară, este prima dintr-o serie de proiecții prin care este celebrat canalul european de televiziune ARTE, un post franco-german apărut în 1992, tot în urma unui tratat, un contract, poate mai bine spus, între cele două țări. ARTE este disponibil și în România. Face parte tot din acest plan de apropiere franco-german.

Alexander Rubel: Da, și vă recomand. Cei care nu aveți prin cablu deja programul ARTE, recomand să cautați pe internet, acolo sunt niște filme extraordinare și frumoase produse uneori în Franța, Germania, co-producții, un post de cultură care este, cum spun eu, subestimat pentru că nu face multă reclamă și n-are reclamă. Apropo, dacă vreți să nu vedeți reclamă și să vedeți un film fără reclamă, atunci vă uitați la ARTE.

Ioana Soreanu: Domnule Vincent Henry, este canalul de televiziune ARTE, așa un frumos rezultat al colaborării…

Vincent Henry: Da, da, da, într-adevăr, este un efect concret a ce înseamnă prietenia franco-germană în domeniul acesta audiovizual, dar și al creației artistice de cinema, fiindcă ARTE este și un producător de film și produs în Europa. Și, exact cum este prietenia între Germania și Franța motorul Uniunii Europene, unul dintre motoarele principale, ARTE este un motor pentru producția intelectuală și artistică în Europa.

 

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu)

Etichete:
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”