Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Actorul Doru Aftanasiu: Teatrul îl faci de plăcere sau deloc!

(AUDIO/FOTO) Actorul Doru Aftanasiu: Teatrul îl faci de plăcere sau deloc!

Publicat de isoreanu, 3 aprilie 2024, 15:41 / actualizat: 5 aprilie 2024, 6:59

Cei care cochetează cu gândul de a urma o carieră în teatru, dar nu numai ei, sunt invitați, la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, la evenimentul Săptămâna Ușilor Deschise. Experiența ar putea putea fi convingătoare.

Ioana Soreanu a intrat în sălile de repetiții și aduce argumente în favoarea acestei experiențe.

Facultatea de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași și-a deschis porțile, până duminică, pentru cei care doresc să afle în ce constă studiul în acest domeniu. Publicul este invitat să participe la repetiții, workshop-uri și colocvii susținute de cadrele didactice, studenții, masteranzii și doctoranzii de la Actorie, Păpuși/Marionete, Regie, Coregrafie și Teatrologie. Zilnic, sunt programate la Sala Sudio a Universității, spectacole ale studenților și masteranzilor.

Am intrat ieri în Sala 51, de la etajul aș doilea, din clădirea Universității de Arte din Iași. Actorul Doru Aftanasiu era înconjurat de studenții din anul terminal, anul al treilea. Pe rând, fiecare student prezenta câte un monolog. Cu multă răbdare, atenție la detalii și cu o plăcere evidentă de a lucra cu tinerii artiști, Doru Aftanasiu dădea indicații, exemplifica, justificând fiecare gest și inflexiune a vocii.

Conf. univ. dr. Doru Aftanasiu se pregătește să se despartă de o generație de studenți actori și să preia o alta, la toamnă:

Doru Aftanasiu: În primul rând, îi aștept cu drag și îi întâmpin cu promisiunea că îmi voi face treaba cu ei. Adică, niciodată nu am glumit cu asta, deși îmi place, la cursuri, să fie distractiv, să facem teatru de plăcere, am eu vorbă ”teatrul îl faci de plăcere sau deloc”. Am avut și rezultate în toți anii ăștia, am cu ce mă mândri, am foști absolvenți care mi-s colegi, care unii au fost și premiați.

 

 

Ioana Soreanu: Dar despre tinerii absolvenți? Pentru că o generație încheie studiile de actorie anul acesta.

Doru Aftanasiu: Sunt hiper-mulțumit de ce au făcut până acum. De exemplu, o performanță: dacă la spectacolul de producție, de obicei, se lucra în ultimul semestru din an terminal, ei au scos spectacolul ăsta într-un timp record. „Lecția” de Eugen Ionescu. Și text greu, și într-o regie faină, Ovidiu Ivan, e foarte talentat, e un bun profesionist. Noi ne mai certăm ca să avem și de ce să ne împăcăm, să ne înțelegem. Chiar a făcut o treabă superbă Ovidiu cu ei. Și acum, na, ei termină. Pentru un om bun, întotdeauna se va găsi un loc. Mai am două luni cu ei și misiunea mea se încheie. A lor abia începe. Îmi aduc aminte de tatăl meu, Dumnezeu să-l ierte, îl simțea odată pe un elev, la zbor, îl simțea că îi era frică să plece în simplă comandă, un planorist. Și acolo îl întrebi: ”vrei să pleci singur?” Ăla i-a zis da, trebuie să-l întrebi, dar l-a simțit că îi era frică și îl țin minte și-acum cum s-a plecat așa, peste cabină, și-a zis ”Măi puștile, ai vrut aripi. Păi, le ai. Du-te și zboară cu ele acum!” Așa le zic și lor: ”Aveți aripile, trebuie să le și folosiți!”

Tinerii sunt conștienți că finalizează o etapă importantă din viața lor și se pregătesc să exploreze mai departe, înarmați cu abilitățile pe care le-au dobândit și dezvoltat la Facultatea de Teatru din Iași. I-am întrebat pe Elena Bologan, Sebastian Ilașcu, Anastasia Toderișen și Diana Furnică ce planuri au și cum descriu experiența anilor de facultate:

Elena Bologan: E un pic nostalgic, aș vrea să continue cumva. A fost o experiență destul de… destul de bună cu… na, cu bune și cu rele, cum se întâmplă de obicei la orice facultate, cred. Trebuie să fii conștient că facultatea e una și după aia oricum….

Ioana Soreanu: …. depinde de voi.

Elena Bologan: Da, da, da, exact, exact, exact. Și te dezvolți oricum singur, după.

Ioana Soreanu: Consideri că a fost decizia corectă să dai la teatru?

Sebastian Ilașcu:  Nu știu, mă mai gândesc. Nu sunt foarte sigur ce fac mai departe.

Ioana Soreanu: Teatru sau altceva, vrei să schimbi domeniul?

Sebastian Ilașcu:  Nu sunt foarte sigur de teatru, pentru că dacă ar fi să fie mai departe, aș vrea să fie foarte asumat, nu să fie o încercare.

Ioana Soreanu: Consideri că experiența asta te-a ajutat indiferent de alegerile pe care le vei face mai departe?

Sebastian Ilașcu: Da, consider că m-a ajutat, cel puțin pe plan personal. Înainte, eram din altă zonă, am făcut arte plastice unde… acolo, e artistul cu el. Aici, e artistul cu publicul, artistul cu regizorul (râde), cu scenograful. Și consider că pe partea asta, cu oamenii, m-a ajutat mai mult….

Ioana Soreanu: …comunicarea

Sebastian Ilașcu: … da, comunicarea de toate felurile (râde).

Ioana Soreanu: Aceeași întrebare,  a fost decizia corectă venirea la teatru?

Anastasia Toderișen: Da, a fost o decizie bună, chiar dacă eu aș vrea să mă direcționez mai mult pe film decât pe teatru. Am baza stanislavskiană care o să mă ajute și acolo, și acolo, și o să am de unde să aleg.

Ioana Soreanu: Ce veți face mai departe?

Diana Furnică: Privesc spre viitor cu speranță, în sensul că voi încerca să dau mai multe casting-uri în diverse teatre pentru a intra în cât mai multe proiecte. Îmi doresc să continui cu teatrul. Cred că indiferent cât de mult ai munci ca actor, îți trebuie și un pic de noroc. Se încheie o etapă și clar va începe alta în parcursul meu profesional. Cred că am evoluat destul de mult.

 

(Radio Iași)

Etichete:
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”
Life luni, 17 noiembrie 2025, 13:55

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  

Ministerul Educației a lansat Programul național pentru pilotarea sistemică a planurilor cadru în învățământul liceal, un demers amplu care...

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”