Ascultă Radio România Iași Live

Prof. univ. dr. Ciprian Huțanu: Teatrul de animație trăiește într-o dimensiune superioară, cu mult superioară, cred eu, decât ceea ce, din păcate, încă îi oferă teatrul instituționalizat din tot estul Europei

Teatrul de animație îi fascinează și pe copii, dar și pe adulți. Unii sunt aleși să facă parte din lumea teatrului de animație. Profesorii și studenții de la Specializarea Actorie/Păpuși Marionete au împărtășit cu publicul această bucurie.

Prof. univ. dr. Ciprian Huțanu: Teatrul de animație trăiește într-o dimensiune superioară, cu mult superioară, cred eu, decât ceea ce, din păcate, încă îi oferă teatrul instituționalizat din tot estul Europei

Publicat de isoreanu, 8 aprilie 2025, 10:19

Săptămâna Porților deschise la Facultatea de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași se încheie, dar cei care doresc sunt bineveniți, în continuare, la evenimentele pregătite de profesori și studenți.

Ioana Soreanu a asistat la un „laborator”, la Specializarea Actorie/Păpuși, Marionete.

Evenimentul Porți deschise la Facultatea de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași se apropie de final. Timp de o săptămână, publicul a putut intra în sălile de repetiție sau de curs și a putut asista la studii, la experimente și la procesul de concepere a unui spectacol sau a unui examen. La Specializarea Actorie/Păpuși Marionete, anul al III-lea, publicul a fost întâmpinat de prof. univ. dr. Ciprian Huțanu și de studenții săi. Teatrul de păpuși face parte din copilăria celor mai mulți dintre noi. Cu toate acestea, se știu foarte puține despre pregătirea unui astfel de spectacol, care presupune multă creativitate. Copiii sunt spectatorii cei mai pretențioși. Formarea unui actor păpușar are mai multe etape. Prof. univ. dr. Ciprian Huțanu a vorbit despre una dintre aceste etape: teatrul miniatural.

Ciprian Huțanu: Suntem la o etapă în care studiem teatrul miniatural, ceva absolut nouă pentru școala noastră, dar care începe să prindă consistență în vestul Europei, în mod special. Noi, la licență, învățăm tehnici de mânuire, în mod special. Această parte a artei de animație, implicit teatrul miniatural, nu presupune o anumită tehnică de mânuire. E un pic atipică pentru ce facem noi, în mod curent, în cei patru ani de studiu, dar e un proces spectacular, care cuprinde, într-un fel sau altul, esențe ale celorlalte tehnici pe care le-am parcurs deja.

Ioana Soreanu: Ce înseamnă teatru miniatural, pentru ascultătorii Radio Iași?

Ciprian Huțanu: Nu știu dacă e cel mai potrivit titlu de tehnică. E un tip de spectacol de animație, în speță, pentru că asta studiem noi, unde povestea, storytelling-ul e primordial, unde tehnica pălește în fața poveștii, exact invers decât facem noi la celelalte tehnici, și animația în sine are mai mult un rol de exemplificare, nu are un rol estetic consistent, așa cum se întâmplă la spectacolele cu păpuștii Bunraku, de exemplu, unde gestul este extrem de elaborat față de păpușile pe mână, unde, de asemenea, comicul decurge din felul cum e jucată păpușa. Aici e mai puțin importantă tehnica de animație, cât procesul în sine și spectacolul. Ideea de creator, din perspectiva actorului de teatru de animație, pe acest tipar de spectacol, se poate dezvolta mai edificator, ca să spun așa.

Ioana Soreanu: Ce calități, principalele calități, pentru că ele sunt multe, dar principalele calități ale unui actor păpușar.

Ciprian Huțanu: Sunt chestiuni de tehnică care se învață în școală. Deci, nu poți cere unui absolvent de liceu, proaspăt ieșit din Bacalaureat, stresat…

Ioana Soreanu: Și totuși, când vine la admitere…

Ciprian Huțanu: …să cunoască chestiuni de tehnică, de artă de animație, astea se învață în școală. Ceea ce dorim să descoperim la viitorii studenți la admitere e deschiderea lor către teatru, în primul rând. Și fără prejudecăți, dacă se poate, dar și acolo putem lucra un pic, pentru că adevărata frumusețe a acestei arte, cei mai mulți dintre studenți o descoperă aici, în acest laborator. Sunt foarte multe prejudecăți legate de teatrul de animație, știți foarte bine. El trăiește într-o dimensiune superioară, cu mult superioară, cred eu, decât ceea ce, din păcate, încă îi oferă teatrul instituționalizat din tot estul Europei, nu doar de la noi. Și exact asta încercăm să sădim viitorilor actori, dorința asta de a explora.

 

 

Studenții anului al III-lea au oferit câteva momente din laboratorul viitorului examen. Unii au fost pasionați dintotdeauna de teatrul de păpuși, alții l-au descoperit cu puțin înainte de a deveni studenți. Astăzi, sunt încântați că au făcut această alegere.

Ioana Soreanu: Cum ați descoperit că vreți să faceți teatru de păpuși? Să fiți actor păpușar?

Elena Ștefan: Să fiu sinceră, atunci când am venit la admitere am aflat despre această secție, pentru că nu aveam foarte multe date. Nu au fost niște cerințe anume impuse de la început, ci pe parcurs am descoperit împreună, alături de domnul profesor și de colegi…

Ioana Soreanu: Și s-a născut așa… o pasiune?

Elena Ștefan: S-a deschis o viziune și asupra acestui domeniu.

Aurelian Iordache: Am descoperit această artă la admitere. Știam și de când eram în liceu, auzisem lucruri, văzusem de la studenți, foști studenți. Inițial, și eu tot pentru actorie am venit, dar mă bucur că am ales păpușile.

Diana Hristache: Am descoperit chiar din clasa a XII-a, când au fost „Porțile Deschise” aici, la facultate. Am văzut studenții care actualmente sunt anul I Master, au prezentat obiecte animate, ceea ce m-a fascinat pentru că era o combinație între mânuire și plasticitate corporală, ceea ce mi s-a părut un plus față de actoria simplă pe care o văzusem și momentele pe care le văzusem la actoria simplă. Eu având și zona de plasticitate, mi s-a părut mult mai ofertantă zona de păpușărie. E clar că m-am dezvoltat mult mai mult și mi-a depășit așteptările ce am învățat aici și, probabil, se va mai întâmpla și pe viitor, că mai avem încă foarte multe de învățat.

Raul Ungureanu: La noi la secție, este dublă specializare, adică noi facem și păpuși, dar facem și actorie. Și am zis hai să încerc această dublă specializare, care mi se pare că este un succes al facultății noastre, pentru că reușim să ne dezvoltăm mai multe laturi în pregătirea noastră profesională.

Chiar dacă săptămâna Porți deschise la Facultatea de Teatru din Iași se încheie, spectacolele-examen, dar și alte evenimente se desfășoară cu public, Oricând, ușile Universității Naționale de Arte „George Enescu” sunt larg deschise.

 

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”