Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Iași – Expoziție eveniment – Alexandru Ioan Cuza, la Muzeul Unirii

(AUDIO/FOTO) Iași – Expoziție eveniment – Alexandru Ioan Cuza, la Muzeul Unirii

Publicat de isoreanu, 19 mai 2023, 11:10

La Muzeul Unirii din cadrul Complexului Muzeal Național „Moldova” Iași a fost deschisă, joi, expoziția dedicată împlinirii a 150 de ani de la moartea domnitorului Alexandru Ioan Cuza, organizată în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a României.

Domnitorul Alexandru Ioan Cuza a murit în urmă cu 150 de ani, la 15 mai 1873, la vârsta de 53 de ani,  la Heidelberg, în urma unei severe crize de astm.

Evenimentul de la Muzeul Unirii este de excepție pentru că sunt expuse piese din categoria tezaur, unele dintre acestea fiind aduse pentru prima dată la Iași. Este vorba, de exemplu, despre cele două tronuri domnnești, despre uniforma domnitorului Cuza, despre decorații, despre săbiile primite în dar și despre sigilii.

 

 

 

Muzeografa Brîndușa Munteanu, cea care a avut inițiativa organizării acestei expoziții, a dorit ca personalitatea lui Alexandru Ioan Cuza să fie percepută corect și la adevărata sa valoare.

Noi, cei de astăzi, ar trebui să-l vedem într-un mod firesc, ca pe un om care a încercat să facă o transformare, un om cinstit, un om bun cu problemele și defectele lui, ca orice om. Dar dincolo de acestea, un om foarte hotărât și foarte vertical. În șapte ani, a schimbat din temelii statul român. Aș vrea să fim firești când îl privim pe Cuza, să fim naturali și să ne gândim la fiecare dintre noi, dacă am fi fost în locul lui Cuza, ce am fi putut face într-o societate în plină transformare, cu probleme, într-o țară care nu era liberă, care nu era independentă, cu o lume greu de convins spre modernizare. Și dacă revenim la expoziție, aceste obiecte care vorbesc despre Cuza ar putea să fie așa interpretate.  Cuza omul, avem verigheta lui, Cuza domnitorul, avem tronul domnitorului, omul Cuza care încearcă să facă diferite reforme și unele chiar îi reușesc. Cea mai importantă, din punctul meu de vedere, monografie scrisă despre domnitorul Alexandru Ioan Cuza este semnată de Constantin Giurăscu, un studiu extrem de bun, dar poate ar fi timpul să scrie și cineva din generația noastră, să se gândească la un studiu, cum îl vedem noi pe Cuza, cei de astăzi, cum vedem documentele, cum interpretăm toată povestea lui și cum o înțelegem, că asta este foarte important și în același timp, cum reușim să învățăm ceva de la el.

 

O piesă important în această expoziție, deschisă ieri, de Ziua Internațională a Muzeelor, este tabloul intitulat “Proclamarea Unirii”, semnat de Theodor Aman și care surprinde alegerea lui Alexandru Ioan Cuza ca domn al Țării Românești, adus, împreună cu alte obiecte, de la Muzeul Național de Istorie din București. Directorul adjunct al acestei instituții, Cornel Ilie a realizat o cercetare asupra acestui tablou, identificându-i pe toți cei prezenți atunci în Adunarea Electivă:

Theodor Aman a lucrat, după câte mi-am dat eu seama, având ca referință o serie de litografii. Sunt surprinși cam toți cei pe care îi identificăm noi ca personalități importante al istoriei moderne: Ion Brătianu, C. A. Rosetti, Vasile Boerescu, Ioan Emanoil Florescu, Barbu Bellu, Nicolae Golescu, generalul Barbu Vlădoianu. Tabloul surprinde chiar momentul votării lui Alexandru Ioan Cuza, pentru că deja, la acel moment al votării, se stabilise că Alexandru Ioan Cuza va fi votat de toată lumea ca dormitor al Țării Românești. Și de asemenea, un alt element important care apare în acest tablou, se vede undeva în fundal o fereastră deschisă și unul din deputați care face semne unei mulțimi adunată afară. Se știe că atunci, pe dealul Mitropoliei, fusese convocată o adunare de către susținătorii Unirii, de către Partida Unionistă, care era adusă acolo cu un scop foarte clar, în cazul în care se întâmpla ceva neprevăzut, să fie gata de a determina alegerea celui care fusese ales deja în Moldova, anume Alexandru Ioan Cuza și ca domn al Țării Românești.

Un document important expus la Muzeul Unirii este adus de la Arhivele Naționale din Iași. Este vorba despre certificatul de deces, o copie după documentul înregistrat la Ruginoasa, a explicat arhivista Ina Chirilă:

Este un act care a fost practic transcris după actul de moarte întocmit la comuna urbei, cum apare în acte, a orașului, Haidelberg, în Germania, unde s-a întâmplat decesul domnitorului. Am ales această piesă, spunem noi, una dintre cele mai valoroase legate de acest moment comemorativ. Arhivele însă au o serie de alte documente valoroase legate de viața și activitatea lui Alexandru Ioan Cuza, dar mai ales documente legate de măsurile de consolidare a statului, cum bine știm, format după actul din 24 ianuarie 1859. Arhivele au avut o soartă, după acest moment istoric favorabil formării statului național român, au avut o soartă, cumva, Arhivele din Iași, mă refer, o soartă nefericită. Au fost în pragul chiar dizolvării Arhivele Principatului Moldovei, înființată o instituție încă de la 1832. Dar odată cu constituirea Direcției Generale cu sediul la București, în noua capitală a statului, Arhivele din Iași au fost practic golite, la propriu, de cele mai valoroase documente pe care noi le adunasem până atunci în depozitele noastre.

Expoziția „Alexandru Ioan Cuza 150” va putea fi vizitată de miercuri până duminică, între orele 10.00 și 17.00, până pe 30 iulie.

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”