Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Rectorul UNAGE, Aurelian Bălăiță: „Prin cultură, Iașul poate să se dezvolte în continuare cât mai bine.”

(AUDIO/FOTO) Rectorul UNAGE, Aurelian Bălăiță: „Prin cultură, Iașul poate să se dezvolte în continuare cât mai bine.”

Publicat de isoreanu, 15 decembrie 2022, 10:51

Prima instituție de învățământ superior artistic din România împlinește 162 de ani. Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iași își onorează istoria printr-o expoziție deschisă, ieri, la Casa Balș.

Un material de Ioana Soreanu.

 

Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași marchează 162 de ani de existență printr-o expoziție documentar intitulată „Ecouri europene în istoria educației artistice ieșene”. Proiectul este conceput de Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă din cadrul UNAGE.

Galeria Univesitas, aflată la etajul întâi al Casei Balș, găzduiește, de ieri, expoziția foto și video concepută după cele mai moderne concepte din arta vizuală.

Curatorul expoziției, prof. univ. dr. Cristi Nae, directorul ICMA, a explicat că proiectul este abia la început, va continua cu prezentarea istoriei Iașului și a poziției creatorilor ieșeni în context european. Mai mult, expoziția va fi interactivă, cu ajutorul unui ecran tactil:

Ceea ce noi am încercat este să prezentăm într-o manieră într-adevăr mai nouă, mai atractivă pentru publicul obișnuit cu tehnologia astăzi aceste date, mai ales că avem o colecție, o arhivă de imagini pe care ne bazăm și care va fi procesată și în mediul online, va fi prezentat apoi publicului. Avem, în mod incipient, o pagină website (https://muzeu.arteiasi.ro.) care este accesibilă publicului, dar îi invităm pe cei interesați să vizioneze și scurtul film despre viața și activitatea lui George Enescu și sperăm anul viitor să oferim publicului și experiența interactivă a unui ecran tactil în care putem naviga și pe care puteți afla informații diverse despre Iași, despre istoria socială a României, despre poziția creatorilor de artă ieșeni în context european, transformările, procesul de modernizare.  Avem o istorie culturală cu care trebuie să ne mândrim și această istorie culturală coincide cu procesul de modernizare a României și sperăm că o să fim întotdeauna conectați la cunoașterea și producția culturală europeană.

 

 

Iașul are un mare potential în domeniul artistic, o sursă importantă fiind Universitatea de Arte “George Enescu”. Lipsa infrastructurii culturale reprezintă o problemă, dar rectorul Aurelian Bălăiță este optimist în ceea ce privește viitorul absolvenților:

Aurelian Bălăiță: Este prima instituție de învățământ universitar artistic din România și astăzi ni s-a împlinit, într-adevăr, un vis de a avea un muzeu expoziție cu caracter muzeal care să reflecte istoria noastră. E greu, desigur, 162 de ani să-i prinzi într-o expoziție, dar sunt marcate momentele principale prin care muzica, teatrul și artele vizuale, sub emblema universității noastre, au trecut și este un eveniment important nu doar pentru universitatea noastră, credem că este important pentru Iași și este important pentru învățământul universitar și pentru o arte.

Ioana Soreanu:  Iașul poate fi un reper cultural pentru că are resurse foarte importante și Universitatea de Arte “George Enescu” are această resursă foarte importantă. Credeți că Iașul este pregătit să absoarbă această resursă?

Aurelian Bălăiță: Eu cred că este pregătit și este momentul cel mai prielnic pentru asta, fiindcă eu gândesc, și nu numai eu, și colegii mei, că prin cultură, Iașul poate să se dezvolte în continuare cât mai bine.

Ioana Soreanu: Vă întreb pentru că infrastructura culturală a orașului las un pic de dorit. Sunt foarte multe producții ale Universității care, din păcate, nu pot fi rulate pentru că nu sunt în săli. Și e mare păcat pentru că publicul este ținut în felul ăsta departe.

Aurelian Bălăiță: Da, e adevărat că din punctul ăsta de vedere suferim cu toții, nu numai noi, întreaga comunitate ieșeană, din lipsa spațiilor și ca număr, și ca diversitate, și ca dotări. Dar eu am încredere, repet, în tineri, pentru că ei își configurează viitorul și îi încurajăm în a pune în practică toată imaginația și creativitatea lor.

 

 

162 de ani de istorie reprezintă o mare responsabilitate. Prorectorul Octavian Jighirgiu spune că raportarea la noile tendințe și la moduri inovative de exprimare artistică reprezintă o preocupare pentru cadrele didactice și pentru studenții de la UNAGE:

Să pornim cu, istoric vorbind, cu primele galerii, spații expoziționale ale universității, pentru că acest spațiu a fost inițial o galerie de artă, Galeria UNIVERSITAS, dar în ordine cronologică, am avut alte spații, cum este APARTE, spațiul din Copou, unde ne-am raportat și raportat la ceea ce se întâmplă în momentul ăsta în relație cu arta contemporană din toată lumea. Și, această reîntoarcere practic la trecut, după ce noi am deschis nu un singur, ci mai multe spații expoziționale racordată la prezent, această reîntoarcere la trecut este actul nostru de reverență, de restituire a trecutului, absolut necesar pentru a înțelege pe ce bază s-a construit prezentul. Și da, există în intenție un astfel de proces de racordare, să zic așa, la noile tendințe, atât tehnologice sau mai bine zis, la interacțiunea, la intersecția dintre tehnologie și artă, la intersecția dintre noile medii și vechile medii sau vechile forme de exprimare creativă. Există astfel de intenții. De altfel, și această expoziție deschisă astăzi, această expoziție cu un caracter muzeal, este un proiect pilot care vrea cumva să genereze dezvoltare în perspectivă a unor forme de a restitui chiar trecutul nostru, istoria noastră cât mai proaspăt, cât mai fresh, cât mai inedit. Așa încât, colegii mei, cei care au realizat acest proiect își pun în plan să continue în anii care vin, să continue cu o serie de proiecte inedite, primul dintre ele fiind acel, să zicem, spațiu interactiv propus publicului, care se va implementa la anul, tot aici, în Galeria UNIVERSITAS, în care se poți dialoga direct cu tehnologia pentru a-ți lua informațiile de care ai nevoie pentru a te documenta și evident, și alte forme de a ne conecta practic trecutul cu prezentul și, de ce nu, cu viitorul.

 

 

(Radio Iași/ Foto: comunicat UNAGE)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”