Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Călin Ciobotari: “Karnal” – “un debut foarte, foarte puternic” al lui Alexandru Radu

(AUDIO/FOTO) Călin Ciobotari: “Karnal” – “un debut foarte, foarte puternic” al lui Alexandru Radu

Publicat de isoreanu, 29 ianuarie 2021, 13:32

Teatrul din Stejar se redeschide odată cu relaxarea restricțiilor. Așadar, sâmbătă, 30 ianuarie, la ora 20,00, premieră. Spectacolul “Karnal”, de Alexandru Radu. Un reportaj de Ioana Soreanu:

Ioana Soreanu: “Karnal” este teatru dans pe muzica lui Claudiu Murgulescu, student la Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iași. Și, pentru că vorbim despre teatru – dans, distribuția este alcătuită din absolvenți de Actorie și de Coregrafie, secții ale aceleași universități. Conceptul de body shaming este tema. Modul în care ne privim și modul în care suntem priviți de ceilalți, condiționate de standardele de frumusețe. Este vorba despre temerile și prejudecățile noastre vizavi de felul în care arătăm. Sport până la extenuare, operații estetice fără număr, totul ca să atingem standardele, până la anihilarea propriei persoalități. Până obținem carcasa perfectă. Cine decide dacă suntem frumoși, agreabili? Noi? Ceilalți? Tu cum te privești? Cât de mult te prețuiești? Spectacolul “Karnal” răspunde acestor întrebări. De fapt, noi hotărâm cum suntem și cum vom fi priviți. Chiar de la intrarea în Teatrul din Stejar tema este indusă, publicul fiind întâmpinat de câteva manechine goale. Pe fiecare dintre ele, este scris câte un nume din distribuție. Un spectacol de mișcare în care expresivitatea corporală este modalitatea de exprimare. Alexandru Radu a absolvit Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iași, secția Coregrafie, iar ideea temei a venit din propriile sale temeri și nesiguranță. Este spectacolul de debut. De ce ați ales să debutați la Teatrul din Stejar, în teatrul independent?

Alexandru Radu: Am ale să debutez în teatrul independent pentru că mi se pare că oferă o gamă mai largă de oportunități, mi se pare că e mai aproape de noi, artiștii care abia ies de pe băncile facultății și pentru că am observat, de când s-a deschis și pân-acum, că teatrul de-aici livrează lucruri de calitate.

 

 

Ioana Soreanu: Am văzut, în seara aceasta, o combinație foarte interesantă de dans, de mișcare, de coregrafie cu teatru.

Alexandru Radu: Da, într-adevăr, e o distribuție mixtă, formată chiar din mai mulți actori decât dansatori. Am ales de la început să lucrez astfel pentru că mi se pare că, în cadrul proiectului, era mai bine să folosesc oameni care știu să exprime prin corp, nu neapărat să execute perfect. De aceea, de la toți am primit cu mare drag calitatea lor actoricească și am încercat să-i ajut din punct de vedere coregrafic. Am și reușit, s-au descurcat foarte bine.

Ioana Soreanu: De ce-ați ales să vorbiți, să vorbiți între ghilimele, despre acest concept, body shaming?

Alexandru Radu: Cred că vine din anumite subiectivități ale fiecăruia, cel puțin la mine așa am gândit pentru că de-a lungul timpului, m-am confruntat cu mai multe situații în care mi-a fost rușine de corpul meu sau alții m-au făcut să-mi fie rușine de corpul meu și, când am propus proiectul colegilor mei din distribuție, cam toți aveau anumite resorturi personale în legătură cu conceptul meu. Și, mi s-a părut că este un concept foarte aproape de public, foarte aproape de spectatorii care o să vină și se vor regăsi atât pe scenă cât și în afara ei.

Ioana Soreanu: Partenera lui Alexandru Radu, în acest proiect, este actrița Marina Munteanu care a completat mișcarea cu emoțiile. Marina Munteanu este absolventă a Universității Naționale de Arte din Iași. Am auzit, deja, despre ea și o să mai auzim multe despre Marina Munteanu pentru că este o actriță foarte talentată. Marina, ai colaborat, la acest proiect, care presupune foarte multă mișcare, ai colaborat cu coregraful Radu Alexandru.

Marina Munteanu: De fapt, a fost, cumva… ideea din spate a pornit de la mine și de la Radu, am dezvoltat-o până am ajuns la punctul final la care am zis că facem un spectacol despre body shaming și ne-am bazat foarte mult pe actori pentru că dansatorul exprimă, dar, cumva… prin mișcare, dar actorul adaugă și sentiment în mișcarea aia. Era diferit la lucru cu actorii și la lucru cu cei doi dansatori.

Ioana Soreanu: Marina, ești o femeie foarte frumoasă. Cum te raportezi tu la body shaming?

Marina Munteanu: Am crescut, cumva, cu ideea că trebuie să ne încadrăm într-o anumită perfecțiune, trebuie să avem 90-60-90. Lucrurile astea, deși nu par atât de grave, se acumulează în mintea fiecăruia și, la un moment dat, ajungi să nu te mai accepți așa cum ești, să nu-ți mai placă de tine, să nu te mai iubești pe tine. Și, spre asta am mers, vrem să mergem spre acceptare.

Ioana Soreanu: Nu ești la primul tău proiect în teatrul independent. Te simți bine în zona asta.

Marina Munteanu: Da, mă simt ca acasă, cel puțin la Teatrul din Stejar, în ultima perioadă, am dormit aici, am mâncat aici… Eu un alt mediu, e un alt aer, e mai multă libertate, poți să te exprimi mai mult, poți să vii cu idei care să te lase pe tine să te dezvolți. Adică, cel puțin proiectul ăsta, pentru mine, a fost așa… un continuu proces de dezvoltare. De la început, proces de creație, până am ajuns la final.

Ioana Soreanu: Andrei Cozlac semnează conceptul video al spectacolului, dar și afișul. Andrei Cozlac este, de asemenea, absolvent al Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași. Anul trecut, a primit premiul special UNITER pentru video mapping, în spectacolul „Dansul Delhi” de Ivan Vîrîpaev, în regia lui Radu Afrim.          În ceea ce privește “Karnal”, suportul video susține ideea spectacolului fără să încarce și fără să se suprapună peste mișcare, fără să o pună în umbră.

Andrei Cozlac: Am așteptat ca să construiască ei, am fost, la un moment dat, la un șnur unde, practic, m-am inspirit din ce-am văzut acolo după care, am mai vorbit un pic cu Radu și ne-am dat seama că băi, stai că aici mergem pe direcția asta a carnalului, a body shaming-ului, dar nu vizual. Adică, visual foarte puțin, doar simbolistic să fie pentru că trebuia să lași spațiu corpului acolo. Și, chiar a fost ciudat pentru că în construcție, am populat foarte mult și când ne apropiam de final, efectiv, scoteam video din spectacol. Este un proiect foarte bun, foarte curajos.

 

 

Ioana Soreanu: “Un debut foarte, foarte puternic” al lui Alexandru Radu, spune criticul de teatru Călin Ciobotari. Acesta a apreciat concepția spectacolului, îmbinarea dansului contemporan cu elemente de teatralitate. Profesorul Călin Ciobotari de la Universitatea Națională de Arte din Iași. Cum vi s-a părut spectacolul “Karnal”?

Călin Ciobotari: Da, un profesor foarte mândru de ce-a făcut studentul lui. Radu Alexandru e un produs de top al școlii de coregrafie din Iași. Practic, a deschis un drum cu acest spectacol, la nivel de Iași. Un tip de spectacol – performance, cu care Iașul nu este deloc obișnuit. E un melanj de dans contemporan și elemente de teatralitate. De altfel, și distribuția e mixtă, sunt absolvenți de actorie, absolvenți de coregrafie. Și, foarte important, o temă provocatoare care scormonește, cumva, în mentalul nostru, așa-numitul body shaming. Ne-am obișnuit cu teme macro, în spațiul ieșean, iubire, ură, moarte, însă, evităm temele astea de nișă care sunt foarte actuale și foarte urgente pentru omul contemporan. Body shaming-ul, relația ta cu propriul tău corp, relația celuilalt cu corpul tău, modul în care suntem percepuți ca forme prin interediul corpului nostru sunt elemente de cercetare foarte profunde și un spectacol de cercetare, De aia zic, e foarte complex și cred că Radu Alexandru a dat lovitura, e un debut foarte, foarte puternic.

 

Călin Ciobotari

 

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”