Ascultă Radio România Iași Live

Marin Preda: „Prin gândire putem descoperi noi lumina”…

Marin Preda: „Prin gândire putem descoperi noi lumina”…

Publicat de Nicolae Tomescu, 4 august 2021, 10:20

Sunt oameni şi opere care servesc drept model de perfecțiune. După cum sensul cuvântului clasic priveşte ceea ce este scris după canoanele obișnuite, tradiționale… nu atât ce concentrează caracteristicile (bune sau rele ale) unui lucru, ale unei acțiuni, ale unei situații etc., cât ceva/cineva de mare valoare, a cărui operă își păstrează importanța, rămâne în patrimoniul cultural al unui popor sau al lumii…

Marin Preda s-a născut[1] pe 5 august 1922, în comuna Siliştea-Gumeşti/plasa Balaci/judeţul Teleorman. Și-a petrecut copilăria într-o familie numeroasă[2]. În septembrie 1929, învăţătorul Ionel Teodorescu îl înscrie pe Marin Preda în clasa I, însă tatăl, care își dăduse copiii la şcoală numai de la vârsta de 8 ani, nu l-a lăsat pe Marin să frecventeze cursurile[3]; la fel ca în multe alte familii de la ţară, copilul participa şi la treburi gospodăreşti (păzitul vitelor, munca la câmp), ceea ce a făcut ca în primele clase să absenteze, adesea; se dovedeşte, însă, printre elevii cei mai buni din seria sa, obţinând premiul cu coroniţă[4]; 1933-1934 (clasa a IV-a) a fost unul dintre cei mai grei ani din viaţa şcolarului – tatăl nu-i mai putea cumpăra cărţi şi se îmbolnăvise de malarie; învăţătorul i-a arătat bunăvoinţă, l-a ajutat să termine anul şcolar şi-i împrumuta cărţi[5]; între 1934-1937, Preda a urmat clasele V-VII[6], avându-l ca învăţător pe Ion Georgescu din Balaci[7] (un sat vecin)…

În aprilie 1942, debuta, în ziarul „Timpul” (la pagina literară „Popasuri”, girată de Miron Radu Paraschivescu), cu schiţa Părlitu. Debutul de la 20 de ani i-a dat încredere, publicând, în continuare, schiţele şi povestirile: Strigoaica, Salcâmul, Calul, Noaptea, La câmp. Părăsind postul de corector la „Timpul”, era angajat, pentru scurt timp, funcţionar la „Institutul de statistică”. La recomandarea lui Eugen Lovinescu, poetul Ion Vinea l-a desemnat secretar de redacţie la „Evenimentul zilei”. În 1943, martie, i-a apărut Colina – în ziarul „Vremea războiului”. În aprilie, același an, „Evenimentul zilei” publica schiţa Rotila. A luat parte la câteva şedinţe ale cenaclului „Sburătorul”, condus de criticul Eugen Lovinescu, unde nuvela Calul a produs, asupra celor prezenţi, o impresie vie, stârnind încântarea lui Dinu Nicodin (care intră în posesia manuscrisului prin plata unei mari sume de bani); nuvela a fost inclusă volumului său de debut din 1948Întâlnirea din pământuriîn nuvela care oferă titlul volumului, criticii l-au recunoscut, imediat, pe tatăl autorului (acesta apărea cu nume schimbat în Moromeţii); nuvela fusese construită pornind de la tehnicamuştei de pe perete” (o naraţiune perfect obiectivată, behavioristă, folosită în epocă de Albert Camus, William Faulkner, mai târziu de Truman Capote). /Anton Holban, în nuvela Chinuri, poate fi considerat un precursor al lui Marin Preda din literatura română./

Între 1943-1945, a fost luat în armată, experienţă descrisă în operele de mai târziu, în romanele Viaţa ca o pradă şi Delirul. În 1945, devenea corector la ziarul „România liberă”, iar, din 1952, redactor la revista „Viaţa românească”. În 1956, a primit „Premiul de Stat” pentru romanul Moromeţii. Un an mai târziu, în 1957, scriitorul a plecat în Vietnam, într-o excursie; la întoarcere, se oprea la Beijing. În 1954, se căsătorea cu poeta Aurora Cornea; scrisorile de dragoste trimise poetei au fost publicate postum; au divorţat în 1959. S-a recăsătorit cu Eta Vexler (ulterior, a emigrat în Franţa/la începutul anilor ’70 ai secolului al XX-lea); cu cea de-a treia soţie, Elena, a avut doi fii: Nicolae şi Alexandru.

Între 1960-1961, a citit marii romancieri ai lumii. Era fascinat de William Faulkner (proza lui Preda are evidente afinităţi cu opera prozatorului american). În 1965, traducea, împreună cu soţia (Eta), romanul Ciuma de Albert Camus. În 1968, a fost ales vicepreşedinte al Uniunii Scriitorilor, în 1970 devenea director al edituriiCartea Românească” (pe care o va conduce până la moartea sa fulgerătoare, din 1980). În 1970, a tradus – în colaborare cu Nicolae Gane – romanul Demonii al lui Fiodor Dostoievski. 

Romanul său Marele singuratic primeşte premiul Uniunii Scriitorilor/1971. În 1974, era ales membru corespondent al Academiei Române. În 1976, îi apărea ediţia a doua a romanului Marele singuratic iar, în 1977, a publicat Viaţa ca o pradă  roman autobiografic care are drept temă principală cristalizarea conştiinţei unui artist. În 1980, la editura pe care o conducea, i-a apărut ultimul său romanCel mai iubit dintre pământeni; o lună mai târziu va fi ales deputat în Marea Adunare Naţională; a locuit în Bucureşti, între 1975-1980. În ultimii cinci ani de viaţă a fost mentor şi prieten literar al lui Cezar Ivănescu

A murit (noaptea de 15 spre 16 mai 1980) în vila de creaţie a scriitorilor de la „Palatul Mogoşoaia”. Elena, ultima dintre soții, a recunoscut (în interviurile acordate după decesul lui Preda) că marele scriitor avusese presentimentul că va muri. Aurora Cornea, marea iubire a prozatorului, mărturisea că, văzând fotografiile cu cadavrul lui Preda, nu s-a putut abţine să nu se întrebe dacă nu cumva a fost asasinat. Alexandru (Sae) Preda, fratele scriitorului, crede că Marin Preda a fost asasinat de Securitate, dar probele din dosarul CNSAS „ar fi dispărut”; familia, convinsă că moartea fulgerătoare avea o legătură cu publicarea romanului Cel mai iubit dintre pământeni, considera că „dispariţia” a survenit în condiţii oculte; potrivit raportului medico-legal, „moartea lui Marin Preda a fost violentă şi s-a datorat asfixiei mecanice prin astuparea orificiilor respiratorii cu un corp moale, posibil lenjerie de pat, în condiţiile unei come etilice”…

[1] Fiu al Joiţei Preda și al lui Tudor Călăraşu, „de profesie plugar”; copilul purta numele mamei, deoarece părinţii nu încheiaseră o căsătorie legală (numai astfel, Joiţa Preda putea primi pensie ca văduvă de război); Joiţa venea cu două fete din prima căsătorie – Măria, poreclită Alboaica după numele bărbatului şi Miţa sau Tita; Tudor Călăraşu avea şi el trei băieţi cu prima soţie care-i murise: Ilie (Paraschiv), Gheorghe (Achim) şi Ion (Nilă); în familia celor doi soţi s-au mai născut Ilinca, Marin şi Alexandru (Sae)…

[2] În pofida celor două loturi de pământ, „primite la împroprietărire”, familia nu era lipsită de griji…

[3] Anul următor a fost reînscris în clasa I, la Şcoala primară din satul natal…

[4] Scenă evocată în Moromeţii

[5] „«Când nu găseşte cărţi noi în sat, merge să împrumute în comunele vecine»; «Cum adică» – exclamă odată tatăl surprins – «să faci treizeci de kilometri până la Recea, după o carte, domnule?! Dar ce, e aurită? Şi să-l fi pus la o treabă mai mică decât asta, ar fi ieşit gălăgie mare…»”… Cu rugăminţi repetate şi insistenţe, Marin Preda a obţinut de la mamă promisiunea că îl va convinge pe tatăl său să-l dea la „şcoala de învăţători”…

[6] Termina clasa a VII-a cu media generală 9,78; examenul pentru obţinerea certificatului de absolvire a şapte clase l-a susţinut la Şcoala de centru din Ciolăneşti (o comună la zece kilometri distanţă de Siliştea-Gumeşti); la 18 iunie, i se elibera certificatul nr. 71 de absolvire a şapte clase primare, cu media generală pe obiecte 9,15…

[7] Dascălul îşi va reaminti, la bătrâneţe, că elevul Marin Preda „era un visător în clasă” dar „se descurca bine, la scris”, la o temă dată despre Unirea Principatelor făcând o „lucrare senzaţională”…

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”
Life marți, 30 septembrie 2025, 17:44

#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”

Sistemul de educație din Estonia atrage tot mai multă atenție la nivel internațional datorită rezultatelor de excepție obținute de elevii săi...

#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”