Ascultă Radio România Iași Live

Marin Preda: „Prin gândire putem descoperi noi lumina”…

Marin Preda: „Prin gândire putem descoperi noi lumina”…

Publicat de Nicolae Tomescu, 4 august 2021, 10:20

Sunt oameni şi opere care servesc drept model de perfecțiune. După cum sensul cuvântului clasic priveşte ceea ce este scris după canoanele obișnuite, tradiționale… nu atât ce concentrează caracteristicile (bune sau rele ale) unui lucru, ale unei acțiuni, ale unei situații etc., cât ceva/cineva de mare valoare, a cărui operă își păstrează importanța, rămâne în patrimoniul cultural al unui popor sau al lumii…

Marin Preda s-a născut[1] pe 5 august 1922, în comuna Siliştea-Gumeşti/plasa Balaci/judeţul Teleorman. Și-a petrecut copilăria într-o familie numeroasă[2]. În septembrie 1929, învăţătorul Ionel Teodorescu îl înscrie pe Marin Preda în clasa I, însă tatăl, care își dăduse copiii la şcoală numai de la vârsta de 8 ani, nu l-a lăsat pe Marin să frecventeze cursurile[3]; la fel ca în multe alte familii de la ţară, copilul participa şi la treburi gospodăreşti (păzitul vitelor, munca la câmp), ceea ce a făcut ca în primele clase să absenteze, adesea; se dovedeşte, însă, printre elevii cei mai buni din seria sa, obţinând premiul cu coroniţă[4]; 1933-1934 (clasa a IV-a) a fost unul dintre cei mai grei ani din viaţa şcolarului – tatăl nu-i mai putea cumpăra cărţi şi se îmbolnăvise de malarie; învăţătorul i-a arătat bunăvoinţă, l-a ajutat să termine anul şcolar şi-i împrumuta cărţi[5]; între 1934-1937, Preda a urmat clasele V-VII[6], avându-l ca învăţător pe Ion Georgescu din Balaci[7] (un sat vecin)…

În aprilie 1942, debuta, în ziarul „Timpul” (la pagina literară „Popasuri”, girată de Miron Radu Paraschivescu), cu schiţa Părlitu. Debutul de la 20 de ani i-a dat încredere, publicând, în continuare, schiţele şi povestirile: Strigoaica, Salcâmul, Calul, Noaptea, La câmp. Părăsind postul de corector la „Timpul”, era angajat, pentru scurt timp, funcţionar la „Institutul de statistică”. La recomandarea lui Eugen Lovinescu, poetul Ion Vinea l-a desemnat secretar de redacţie la „Evenimentul zilei”. În 1943, martie, i-a apărut Colina – în ziarul „Vremea războiului”. În aprilie, același an, „Evenimentul zilei” publica schiţa Rotila. A luat parte la câteva şedinţe ale cenaclului „Sburătorul”, condus de criticul Eugen Lovinescu, unde nuvela Calul a produs, asupra celor prezenţi, o impresie vie, stârnind încântarea lui Dinu Nicodin (care intră în posesia manuscrisului prin plata unei mari sume de bani); nuvela a fost inclusă volumului său de debut din 1948Întâlnirea din pământuriîn nuvela care oferă titlul volumului, criticii l-au recunoscut, imediat, pe tatăl autorului (acesta apărea cu nume schimbat în Moromeţii); nuvela fusese construită pornind de la tehnicamuştei de pe perete” (o naraţiune perfect obiectivată, behavioristă, folosită în epocă de Albert Camus, William Faulkner, mai târziu de Truman Capote). /Anton Holban, în nuvela Chinuri, poate fi considerat un precursor al lui Marin Preda din literatura română./

Între 1943-1945, a fost luat în armată, experienţă descrisă în operele de mai târziu, în romanele Viaţa ca o pradă şi Delirul. În 1945, devenea corector la ziarul „România liberă”, iar, din 1952, redactor la revista „Viaţa românească”. În 1956, a primit „Premiul de Stat” pentru romanul Moromeţii. Un an mai târziu, în 1957, scriitorul a plecat în Vietnam, într-o excursie; la întoarcere, se oprea la Beijing. În 1954, se căsătorea cu poeta Aurora Cornea; scrisorile de dragoste trimise poetei au fost publicate postum; au divorţat în 1959. S-a recăsătorit cu Eta Vexler (ulterior, a emigrat în Franţa/la începutul anilor ’70 ai secolului al XX-lea); cu cea de-a treia soţie, Elena, a avut doi fii: Nicolae şi Alexandru.

Între 1960-1961, a citit marii romancieri ai lumii. Era fascinat de William Faulkner (proza lui Preda are evidente afinităţi cu opera prozatorului american). În 1965, traducea, împreună cu soţia (Eta), romanul Ciuma de Albert Camus. În 1968, a fost ales vicepreşedinte al Uniunii Scriitorilor, în 1970 devenea director al edituriiCartea Românească” (pe care o va conduce până la moartea sa fulgerătoare, din 1980). În 1970, a tradus – în colaborare cu Nicolae Gane – romanul Demonii al lui Fiodor Dostoievski. 

Romanul său Marele singuratic primeşte premiul Uniunii Scriitorilor/1971. În 1974, era ales membru corespondent al Academiei Române. În 1976, îi apărea ediţia a doua a romanului Marele singuratic iar, în 1977, a publicat Viaţa ca o pradă  roman autobiografic care are drept temă principală cristalizarea conştiinţei unui artist. În 1980, la editura pe care o conducea, i-a apărut ultimul său romanCel mai iubit dintre pământeni; o lună mai târziu va fi ales deputat în Marea Adunare Naţională; a locuit în Bucureşti, între 1975-1980. În ultimii cinci ani de viaţă a fost mentor şi prieten literar al lui Cezar Ivănescu

A murit (noaptea de 15 spre 16 mai 1980) în vila de creaţie a scriitorilor de la „Palatul Mogoşoaia”. Elena, ultima dintre soții, a recunoscut (în interviurile acordate după decesul lui Preda) că marele scriitor avusese presentimentul că va muri. Aurora Cornea, marea iubire a prozatorului, mărturisea că, văzând fotografiile cu cadavrul lui Preda, nu s-a putut abţine să nu se întrebe dacă nu cumva a fost asasinat. Alexandru (Sae) Preda, fratele scriitorului, crede că Marin Preda a fost asasinat de Securitate, dar probele din dosarul CNSAS „ar fi dispărut”; familia, convinsă că moartea fulgerătoare avea o legătură cu publicarea romanului Cel mai iubit dintre pământeni, considera că „dispariţia” a survenit în condiţii oculte; potrivit raportului medico-legal, „moartea lui Marin Preda a fost violentă şi s-a datorat asfixiei mecanice prin astuparea orificiilor respiratorii cu un corp moale, posibil lenjerie de pat, în condiţiile unei come etilice”…

[1] Fiu al Joiţei Preda și al lui Tudor Călăraşu, „de profesie plugar”; copilul purta numele mamei, deoarece părinţii nu încheiaseră o căsătorie legală (numai astfel, Joiţa Preda putea primi pensie ca văduvă de război); Joiţa venea cu două fete din prima căsătorie – Măria, poreclită Alboaica după numele bărbatului şi Miţa sau Tita; Tudor Călăraşu avea şi el trei băieţi cu prima soţie care-i murise: Ilie (Paraschiv), Gheorghe (Achim) şi Ion (Nilă); în familia celor doi soţi s-au mai născut Ilinca, Marin şi Alexandru (Sae)…

[2] În pofida celor două loturi de pământ, „primite la împroprietărire”, familia nu era lipsită de griji…

[3] Anul următor a fost reînscris în clasa I, la Şcoala primară din satul natal…

[4] Scenă evocată în Moromeţii

[5] „«Când nu găseşte cărţi noi în sat, merge să împrumute în comunele vecine»; «Cum adică» – exclamă odată tatăl surprins – «să faci treizeci de kilometri până la Recea, după o carte, domnule?! Dar ce, e aurită? Şi să-l fi pus la o treabă mai mică decât asta, ar fi ieşit gălăgie mare…»”… Cu rugăminţi repetate şi insistenţe, Marin Preda a obţinut de la mamă promisiunea că îl va convinge pe tatăl său să-l dea la „şcoala de învăţători”…

[6] Termina clasa a VII-a cu media generală 9,78; examenul pentru obţinerea certificatului de absolvire a şapte clase l-a susţinut la Şcoala de centru din Ciolăneşti (o comună la zece kilometri distanţă de Siliştea-Gumeşti); la 18 iunie, i se elibera certificatul nr. 71 de absolvire a şapte clase primare, cu media generală pe obiecte 9,15…

[7] Dascălul îşi va reaminti, la bătrâneţe, că elevul Marin Preda „era un visător în clasă” dar „se descurca bine, la scris”, la o temă dată despre Unirea Principatelor făcând o „lucrare senzaţională”…

Etichete:
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”