Ascultă Radio România Iași Live

Călătoria lui Vasco da Gama către India…

Călătoria lui Vasco da Gama către India…

Publicat de Nicolae Tomescu, 7 iulie 2021, 11:04

8 iulie 1497Vasco da Gama începea prima călătorie pe mare, din Europa către India, înconjurând Africa; astfel, se deschidea  „linia de navigație Europa-Asia”…

 

Călătoria lui Vasco da Gama[1] către India rămâne unul dintre momentele definitorii din istoria marilor descoperiri geografice[2]. Traversarea Atlanticului, dincolo de faptul că respectiva călătorie a reprezentat una din cele mai mare realizări ale epocii[3], a stat la baza unor evenimente care au schimbat lumea.

La mijlocul secolului al XV-lea, Portugalia era cea mai mare putere maritimă din Europa, grație moștenirii Prințului Henric Navigatorul[4]. Cu toate acestea, sudul extrem al continentului african a rămas necunosut europenilor, iar visul prințului nu se împlinise. Doar în 1487 Bartolomeo Diaz[5] a început călătoria care îi va duce pe portughezi în sudul extrem al Africii. Înconjurând Capul Bunei Speranțe. Pentru a completa călătoria pe mare a lui Diaz, regele portughez Ioan al II-lea l-a trimis pe Pedro de Covilha[6], un bun vorbitor de arabă, într-o călătorie înțesată de pericole către India, urmând însă ruta pe uscat. Aveau să mai treacă 10 ani înainte ca portughezii să poată organiza o nouă călătorie pentru valorificarea descoperirilor celor doi. Între timp, Columb, cu banii spaniolilor, se întorsese în Europa în 1493 anunțând că a descoperit ruta către Orient traversând Atlanticul.

Din acea clipă, s-a intensificat rivalitatea dintre Portugalia și Spania pentru controlul negoțului cu Orientul. Papa însuși a intervenit pentru a arbitra conflictul;  în 1494, după lungi negocieri, a fost semnat Tratatul de la Tordesillas[7].

În 1497, Manuel I, noul rege al Portugaliei, l-a numit pe Vasco da Gama conducătorul[8] unei călătorii către Indii; acesta avea să conducă flota[9], părăsind Lisabona la 8 iulie 1497. Pentru următoarea etapă a călătoriei, Bartolomeo Diaz i-a sfătuit să meargă pe o rută neobișnuită, pe direcția vest-sud vest, înspre largul Atlanticului, pentru a evita zona calmurilor din Golful Guineei; urmând această rută, portughezii au ajuns la circa 1.000 de kilometri de coastele braziliene, înainte ca vânturile sud-vestice să-i împingă înspre Sudul Africii; pe 7 noiembrie 1497 au ajuns în Portul „Sfânta Elena”, la 200 de kilometri nord de Capul Bunei Speranțe[10]; două zile mai târziu, flota lui da Gama a înconjurat Capul Bunei Speranțe și a oprit la Mossel Bay[11]; în ziua de Crăciun, grupul a început călătoria spre nord, de-a lungul coastelor estice ale Africii de Sud; navigând spre nord împotriva unui curent puternic, da Gama a călătorit 2.700 de kilometri de-a lungul coastei – pe 2 martie 1498 a ajuns în portul Mozambique, primul dintr-un șir de orașe-stat musulmane aflate la extrema sudică a zonei de influență musulmană[12] din Africa de Est; grupul și-a continuat călătoria spre nord, ajungând la Mombassa, unde a fost primit la fel[13]; exploratorii au traversat Marea Arabiei în 27 zile, călătoria lor fiind ușurată de vânturile favorabile; flota lui da Gama a ajuns la Calicut, pe coasta Malabar[14]; relațiile dintre portughezi și localnici s-au deteriorat, iar oamenii lui da Gama au făcut mari eforturi pentru a reuși să adune bunurile necesare călătoriei înapoi înspre casă; înapoi către Malindi, călătoria a fost extrem de grea – marinarul care-i ajutase la venire dispăruse, iar vântul bătea din nou împotriva lor, drumul de 3.700 de kilometri a durat trei luni; echipajul s-a îmbolnăvit de scorbut, 30 de oameni au murit[15]; deoarece pierduseră prea mulți oameni din echipaj, una dintre nave a trebuit să fie arsă; grupul a trecut de Capul Bunei Speranțe pe 20 martie 1499 și a început călătoria spre nord de-a lungul coastelor vestice ale Africii…

Vasco da Gama s-a întors la Lisabona pe 18 septembrie 1499, după mai bine de doi ani, timp în care a călătorit 38.600 de kilometri. Au supraviețuit 54 de oameni din echipajul de 170. Totuși, regele se declarase mulțumit, gândindu-se că, odată realizată expediția, eşecul poate reprezenta repetiţia pregătitoare pentru succes.

Altă expediție, de data aceasta cu 13 nave și 1.200 de oameni, a fost trimisă imediat – sub conducerea lui Pedro Alvares Cabral[16]; flota a ajuns la Calicut în doar șase luni, portughezii au fost mult mai bine pregătiți – au mers în India cu bunuri luxoase, cu ajutorul cărora l-au convins pe stăpânul hindus care-l refuzase pe Vasco da Gama să încheie un acord comercial; negustorii musulmani au fost indignați de încercarea europenilor de a acapara comerțul – drept răzbunare, au omorât 50 de oameni din echipajul lui Cabral; drept replică, a ultimul  a răspuns prin incendirerea a 10 nave musulmane (la bordul cărora au murit 600 de oameni), precum și a caselor de lemn din Calicut; Cabral a mers la Cochin, unde a pus bazele primului centru comercial portughez din India; s-a întors acasă în vara anului 1501, cu doar șapte nave și jumătate din echipaj; încărcătura de condimente adusă a fost suficientă pentru a distruge monopolul arabo-venețian asupra comerțului cu condimente din Europa.

Anul următor (1502), Vasco da Gama a condus cea de-a treia mare expediție portugheză către India. A pornit la drum cu 20 de nave (dintre care 10 ale sale), unele aflate sub comanda unchiului și nepotului său – sarcina lor era de a consolida dominația portugheză asupra rutei către India; expediția avea să ducă la unul dintre cele mai mari masacre maritime din istorie; după câteva raiduri asupra unor porturi musulmane de pe coasta Africii de Vest, da Gama a început o campanie de teroare împotriva musulmanilor care făceau negoț pe Coasta Malabar[17]; și-a continuat drumul către Calicut, unde a capturat și ucis 30 de pescari, lăsându-le cadavrele să plutească la mal; temut și urât de localnici, da Gama a plecat, lăsând în urmă prima putere navală europeană din apele asiatice; atunci când s-a întors acasă, în septembrie 1503, da Gama a fost recompensat (material) de portughezi pentru eforturile sale, numit, ulterior, Vicerege al Indiei…

[1] Conte de Vidigueira (1460 sau 1469, Sines-24 decembrie 1524, Kochi/India)… Unii istorici presupun că numele de Gama provine de la cavalerul Lopo Rodrigues de Olhoa însoțitorului eroului național „Cidul” – care a jucat un rol hotărâtor în recucerirea de la mauri/arabi a orașului Évora în anul 1166, acesta fiind însoțit de un cerb (în portugheză = gama), ca porecla familiei… Tatăl lui Vasco da Gama, Estêvão, care a servit în anii 1460 drept cavaler pentru Ferdinand, duce de Viseu,  a crescut în rang de militar primind Ordinul Santiago; Estêvão da Gama a fost numit alcaide-mór (guvernator civil) al orașului-port Sines în anii 1460, post pe care l-a deținut până în 1478, iar apoi a fost încasator de taxe; Estêvão da Gama s-a căsătorit cu Isabel Sodré, fiica lui João Sodré (cunoscut și ca João de Resende), descendent al unei familii de origini engleze; tatăl și frații ei, Vicente Sodré și Brás Sodré, aveau legături cu casa lui Diogo, D; au fost figuri preominente în Ordinul militar al lui Christos. Vasco da Gama a fost cel de-al treilea din cei cinci fii ai lui Estêvão da Gama și Isabel Sodré – în (probabila) ordine de naștere: Paulo da Gama, João Sodré, Vasco da Gama, Pedro da Gama și Aires da Gama; Vasco a mai avut o soră, Teresa da Gama (care s-a căsătorit cu Lopo Mendes de Vasconcelos)…

[2] Într-o călătorie impresionantă, Vasco da Gama a navigat de-a lungul coastelor africane, dincolo de Capul Bunei Speranțe și a reușit să distrugă monopolul negustorilor arabi și venețieni în comerțul cu condimente. Astfel, după cum explica Shane Winser („Royal Geographical Societydin Marea Britanie), Vasco da Gama a schimbat lumea

[3] Mai importantă decât reușita lui Columb…

[4] A adus la școala de navigație de la Sagres un grup de geografi, cartografi, astronomi și navigatori talentați. Henric dorea să găsească o rută maritimă către India, obținând astfel, pentru țara sa, acces la profitabilul comerț cu mirodenii. În plus, spera că va încheia o alianță cu legendarul „regat al părintelui Ioan” cu ajutorul căruia să pună capăt dominației musulmane în negoțul din Oceanul Indian. Timp de 40 de ani, Henric a pus la dispoziție bani pentru călătoriile de explorare de-a lungul coastelor vestice ale Africii, cristalizând, astfel, bazele unui comerț profitabil cu sclavi și aur…

[5] Diaz a demonstrat că exista o legătură între Oceanul Atlantic și cel Indian (geografii vremii susținând exact contrariul); a renăscut ideea potrivit căreia ar putea fi descoperită o rută maritimă către India…

[6] De-a lungul călătoriei (care a durat trei ani), deghizat în arab, Covilha a obținut informații prețioase privind porturile musulmane de pe coastele Africii de Est și din India…

[7] Prin respectivul tratat, era trasată o linie imaginară nord-sud (la circa 1.700 de kilometri vest de „Capul Verde”) ce împărțea Atlanticul în două: teritoriile situate la vest de această linie reveneau Spaniei, cele din est Portugaliei. Regele Ioan a fost încântat, deoarece el păstra astfel controlul comerțului de pe coastele vestice ale Africii și posibila rută nouă către India…

[8] Bartolomeo Diaz a supravegheat pregătirile… A însoțit grupul până în Insulele Canare, iar apoi până în Insulele Capului Verde…

[9] Formată din patru nave (una de provizii), dintre care două au fost construite special cu această ocazie…

[10] 13 săptămâni de când exploratorii văzuseră ultima oară uscatul, după ce parcuseseră o distanță de peste 7.200 de kilometri de la „Capul Verde”…

[11] Nava cu provizii a fost arsă, iar proviziile redistribuite celorlalte trei nave…

[12] Exploratorii nu au fost primiți bine de Sultan; darurile lor, considerate fără valoare, au fost respinse; acest lucru se explică prin faptul că, în pofida contribuțiilor impresionante în privința expediției, portughezii subestimaseră calitatea bunurilor de pe piețele din această lume (bumbac, fildeș, aur, perle)…

[13] Doar liderul din Malindi a fost mai binevoitor față de grupul europenilor, iar în timpul șederii sale acolo, da Gama a recrutat un marinar foarte experimentat (se poate să fi fost vorba despre faimosul marinar arab Ahmen Ibn Majid) care să le arate ruta către India…

[14] Zona respectivă era centrul comerțului cu mirodenii și principala piață de desfacere pentru piperul din Kerala; era, de asemenea, locul în care navele din Insulele Moluce veneau să facă negoț cu cuișoare cu negustorii arabi. Nou-veniții au stat la Calicut timp de trei luni și au fost inițial bine primiți de liderul hindus local. Însă negustorii musulmani se bucurau de o anumită influență la Curte și nu erau dispuși să renunțe la controul asupra comerțului cu mirodenii în fața vizitatorilor creștini. Încă o dată, bunurile pe care da Gama le oferea pentru negoț au fost considerate inadecvate…

[15] Numai bunăvoința Sultanului din Malindi i-a salvat pe restul, acesta dăruindu-le alimente proaspete, carne și portocale…

[16] A cărui misiune era întârirea controlului asupra rutei către India

[17] A capturat nava Meri, pe care se aflau și 200 de pelerini musulmani ce se întorceau acasă după pelerinajul la Mecca, i-a dat foc. La bordul navei se aflau aproape 400 de oameni, inclusiv femei și copii. Da Gama a păstrat focul aprins timp de patru zile, până s-a asigurat că toți de la bordul navei muriseră…

 

Etichete:
La Palatul Victoria este în desfăşurare o şedinţă a coaliţiei de guvernare
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 14:15

La Palatul Victoria este în desfăşurare o şedinţă a coaliţiei de guvernare

La Palatul Victoria este în desfăşurare şedinţa coaliţiei de guvernare în care sunt analizate numeroasele amendamente depuse de parlamentari...

La Palatul Victoria este în desfăşurare o şedinţă a coaliţiei de guvernare
Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii” (21 septembrie 2025)
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 14:09

Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii” (21 septembrie 2025)

Pe 21 septembrie participăm în număr cât mai mare la Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii”, pentru a transmite un mesaj de...

Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii” (21 septembrie 2025)
(AUDIO) Sindicatul SCOR: procentul de 45% disponibilizări este nerealist
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 13:02

(AUDIO) Sindicatul SCOR: procentul de 45% disponibilizări este nerealist

Angajații primăriilor din comunele și Oorașele Mici continuă protestele declanșate săptămâna trecută. Liderul sindical, Dan Cârlan, a...

(AUDIO) Sindicatul SCOR: procentul de 45% disponibilizări este nerealist
METEO: Cod galben de temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 10:07

METEO: Cod galben de temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic

COD : GALBEN Ziua/luna/anul: 01-09-2025 Ora : 10:00 Nr. mesajului:1 Intervalul : 02 septembrie, interval orar 12 – 21 Zonele afectate : conform...

METEO: Cod galben de temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 09:27

Galaţi: Exerciţii de tragere cu muniţie reală în poligonul Centrului de instrucţie pentru luptă Smârdan

Instituţia Prefectului informează că, în perioada 1-30 septembrie, se vor desfăşura exerciţii de tragere cu muniţie reală în poligonul...

Galaţi: Exerciţii de tragere cu muniţie reală în poligonul Centrului de instrucţie pentru luptă Smârdan
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 07:29

Co-asiguraţii îşi pierd asigurarea la sănătate

Co-asiguraţii, peste 650.000 de oameni, îşi pierd de astăzi asigurarea la sănătate. Co-asiguraţii sunt acele persoane, soţ, soţie,...

Co-asiguraţii îşi pierd asigurarea la sănătate
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 07:25

Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, vine în România

Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, vine astăzi în România, în cadrul turneului său prin mai multe ţări de la frontiera de...

Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, vine în România
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 07:10

Atelierele FILIT pentru traducători revin între 1 și 7 septembrie

În perioada 1-7 septembrie 2025 are loc cea de-a XI-a ediție a „Atelierelor FILIT pentru traducători”, organizate de Muzeul Național al...

Atelierele FILIT pentru traducători revin între 1 și 7 septembrie