Ascultă Radio România Iași Live

Ciprian Porumbescu: „Trei culori cunosc pe lume/Ce le ţin ca sfânt odor…”

Ciprian Porumbescu: „Trei culori cunosc pe lume/Ce le ţin ca sfânt odor…”

Publicat de Nicolae Tomescu, 5 iunie 2020, 17:55

În 1850 (anul în care, la Botoşani, se năştea Mihai Eminescu), Iraclie Porumbescu (Golembiovschi) se căsătorea cu Emilia Clodniţchi, la biserica din Volovăţ, ctitorită de Ştefan cel Mare… După trei ani, în 2/14 octombrie 1853, venea pe lume cel de-al doilea copil al lor, micuţul Ciprian.

Timid şi retras, născut sub o stea nu tocmai norocoasă, Ciprian Porumbescu s-a îndrăgostit de muzică. Încă nu avea şapte ani când şansa i-a surâs, prin întâlnirea cu muzicologul Carol Miculi (şi-a petrecut câteva veri la Şipotele Sucevei/pentru a culege cântece populare/, găzduit fiind chiar de tatăl lui Ciprian), profesor la Conservatorul din Lemberg şi discipol al lui Chopin; Miculi, al cărui mormânt se află astăzi în cimitirul de lângă biserica din Stupca, lângă cele ale familiei Porumbescu, i-a intuit talentul; copilul a început să deprindă primele note muzicale, ascultând pianul lui Carol Miculi; apoi, atunci când Iraclie era mutat la Stupca, Ciprian a primit primele lecţii de vioară la Școala din Ilişeşti (în satul din apropiere); urmând gimnaziul la Suceava, a început să studieze pianul şi orga.

Doar grădina se păstrează din tot ce-a fost domeniul pe care părinții „omului-baladă” (expresia aparține lui Nicolae Tomescu) l-au avut la Stupca; înconjurată de livezi şi bolţi întregi de viţă-de-vie, casa (pierdută, de mult, din timpul războiului) a reprezentat locul cel mai iubit al lui Ciprian Porumbescu; avea să tânjească în timpul lunilor petrecute la tratament, în Italia, locurilor copilăriei avea să le ducă dorul în anii pe care i-a petrecut departe de Stupca; i s-au lipit de suflet satul şi casa, oamenii, pădurile din preajmă; sub bolţile din curtea casei i-a adus pe lăutarii din sat (de la care încerca să înveţe cântece şi să le reproducă apoi la vioară sau la pian); dinspre Ilişeşti venea, uneori, cu ţiganca Ilinca şi cu scripcarul Urdă, care ştiau cântece populare, iar sora Mărioara îi acompania la pian…

În perioada 1873-1877, Ciprian Porumbescu a urmat cursurile Institutului Teologic Ortodox din Cernăuţi; a studiat fără preget, singurele clipe de odihnă fiind vacanţele petrecute la Stupca; a cunoscut-o pe Berta Gordon, fata pastorului evanghelic din Ilişeşti, de care s-a îndrăgostit, dar familiile celor doi, de confesiuni diferite, nu au permis căsătoria (mai mult, tatăl Bertei a încercat/și a reușit/să-i îndepărteze pe cei doi tineri, trimiţându-şi fata în străinătate)…

Trăind pătimaș în cuprinsul mişcării patriotice deredeşteptare a solidarităţii naţionale”, pentru care ținuse discursuri înflăcărate (împotriva stăpânirii austro-ungare), sănătatea i-a fost șubrezită cu o și mai mare forță (suferea răceli frecvente, cu febră puternică, fiind chinuit de frisoane); a compus imnul societăţii studenţeştiArboroasa” (înfiinţată, la Cernăuţi, după numele vechi al Bucovinei); în ultimul an de seminar, era ales preşedintele acesteia; în octombrie 1877, după o telegramă trimisă/la Iaşi/ cu ocazia manifestărilor organizate în memoria domnitorului Grigore Ghica, membrii societății „Arboroasa” au fost arestaţi (sub acuzaţia de „înaltă trădare”, înscenându-li-se un proces; cele aproape trei luni de detenție aveau să-i fie fatale lui Ciprian Porumbescu).

De ceva vreme, moartea îl revendicase. S-a întors la Universitatea din Cernăuţi, după care a plecat să-şi împlinească visul şi să-şi continue studiile la Viena; din capitala imperiului a mers la Braşov / ca profesor de muzică la „Gimnaziul mare românesc”, angajându-se, deopotrivă, ca dirijor la Biserica „Sfântul Nicolae” din Scheii Braşovului/; compunea „Crai Nou”/piesă în două acte scrisă de Ciprian Porumbescu pe textul poeziei lui Vasile Alecsandri/, cu un succes imens (februarie 1882)…

Sfârşitul vieții pământești i-a făcut singura „favoare” (întoarcerea acasă, din Italia însorită, a fost „pe placul” tuberculozei): să „închidă ochii” la Stupca (6 iunie 1883), îngrijit de Mărioara (sora lui Ciprian Porumbescu) şi de tatăl său Iraclie; cântase rar în ultimele luni, vioara devenise prea grea pentru el; „Pe zi ce trece mă simt tot mai slab şi mai debil. Mi-e teamă că nu mai am mult a încurca lumea”…

*

Pentru Ciprian Porumbescu, limba pe care o rostea („Balada pentru vioară şi pian”, „Rapsodia română”,„Imnul Unirii”/Pe-al nostru steag”, „Crai Nou”), floare trăind prin metaforă, devenise limba adevărului, curajul de a mărturisi virtutea, mitologia și prezentul voinței de „a fi”.

Vârsta la care a plecat către veșnicie (30 de ani, neîmpliniți) nu a fost una a cuvintelor eșuate în mii de ascunzișuri, nici vârsta orologiilor așteptând disperarea clepsidrei.

Nașterea unei vârste a geniului muzical, pe care acum o despletim, judecând-o, era – pentru eroul nostru – vârsta faptelor respirând prin oameni, vârsta cuvintelor și solfegiilor ajungând în eternitate…

 

Nicolae Tomescu

redactor-șef Radio Iași

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”