Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației (INTERVIU) Numărul extrem de mare de mame minore din România a determinat cinci eleve din Bacău să creeze o aplicație despre educație sexuală. Premiată la nivel internațional, Teen Talk urmează să fie lansată pentru publicul larg  și ar putea fi un instrument foarte util pentru disciplina Educație pentru sănătate

#StareaEducației (INTERVIU) Numărul extrem de mare de mame minore din România a determinat cinci eleve din Bacău să creeze o aplicație despre educație sexuală. Premiată la nivel internațional, Teen Talk urmează să fie lansată pentru publicul larg  și ar putea fi un instrument foarte util pentru disciplina Educație pentru sănătate
17 ianuarie 2025, 19:17

În ultimii ani, România a avut una dintre cele mai mari rate de sarcini în rândul adolescentelor din Uniunea Europeană. Conform datelor oficiale, aproximativ 45% dintre fetele sub 15 ani, devenite mame în statele blocului comunitar, provin din România. 30% din mamele minore din Uniunea Europeană sunt din țara noastră, iar unul din 10 nou-născuți din România are o mamă adolescentă.

Ne confruntăm așadar, cu o realitate alarmantă, iar statisticile plasează țara noastră pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește mamele minore. Problema este profund legată de lipsa educației pentru sănătate și de faptul că sexualitatea rămâne un subiect tabu în multe comunități.

Plecând de la aceste statistici, cinci eleve de clasa a X-a, de la Colegiul Național Ferdinand I” din Bacău, Yarina Albescu, Briana Stoica, Ioana Manolache, Teodora Sandu și Medeea Medvedev, coordonate de profesoare lor de informatică, doamna Ana Întuneric, au pus bazele unei aplicații menite să îmbunătățească accesul la educație sexuală pentru adolescenți. Intitulată TEEN TALK, aceasta se dorește a fi un ghid complet pentru tineri privind sănătatea sexuală. Cu această aplicație, echipa MYBIT, formată din cele cinci eleve din Bacău, a câștigat titlul Europe Regional Winner”,  în penultima etapă din cadrul evenimentului internațional Technovation Girls 2024. Două dintre reprezentantele echipei MYBIT, Ioana Manolache și Medeea Medvedev, au fost invitatele colegei noastre, Andreea Daraban.

Andreea  Daraban: Ce v-ați propus mai exact, prin realizarea acestei aplicații și cum este structurata aceasta?

Medeea Medvedev: Noi am dorit foarte mult să producem un impact asupra societății și întrucât această competiție ne-a provocat să găsim o problemă din comunitatea noastră și o rezolvare a acesteia, noi ne-am oprit asupra educației sexuale, pentru că știam că acest subiect va aduce un semn de întrebare celor mari, adulților, și putem să dovedim totodată faptul că și noi, adolescenții, avem un punct de vedere valid și o voce ce trebuie auzită. Prin aplicația noastră am încercat să aducem un suport moral mamelor minore și totodată informații valide adolescenților. În această aplicație avem pentru mamele minore sfaturi despre tot ce ține de cum să își înceapă viața ca mamă, de unde să facă rost de resurse financiare și centrele unde pot găsi ajutor. Pentru adolescenți, avem informații oferite de medici ginecologi, adică toate resursele noastre au fost valide,  și sfaturi ce i-ar putea ajuta.

Andreea Daraban: Înțeleg că aplicația are și o componentă de inteligență artificială.

Ioana Manolache:  Această componentă AI a fost dezvoltată pentru a răspunde la orice întrebare pe care utilizatorul o poate avea, indiferent că este una pe care o poate găsi în aplicație sau nu, să fie și interactivă, cât și confidențială.

Andreea Daraban: Spuneați că ați stat de vorbă cu foarte mulți specialiști în domeniu. De unde v-ați luat informațiile, cum ați realizat această cercetare?

Ioana Manolache:  Am vorbit și cu doamna doctor Calapod, medic ginecolog la noi în oraș, dar în mare parte am făcut toată această parte de informare de pe internet, de pe site-uri medicale care oferă tot felul de informații pe acest subiect, atât site-uri naționale cât și internaționale.

Andreea Daraban:  Cât timp ați lucrat la acest proiect?

Ioana Manolache: Am lucrat pe parcursul  mai multor luni, dar în mod special ne-am ocupat de ea în jur de cinci luni. Asta a însemnat ca noi, în  aceste luni,  să ne putem organiza mai bine, să putem dezvolta cât mai mult aplicația și să găsim ce lucruri pot fi îmbunătățite, atât din punct de vedere al informației cât și vizual.

Andreea Daraban:  V-ați împărțit sarcinile în cadrul echipei?

Ioana Manolache:  Da. Eu m-am ocupat, în mod special, de crearea videoclipurilor din cadrul aplicației noastre. Aceste videoclipuri conțin povestea unor persoane care au trecut prin anumite boli sexuale și sunt ilustrate într-un mod animat.

Andreea Daraban: Medeea, tu ce rol ai avut pentru a dezvolta această aplicație?

Medeea Medvedev: În cadrul concursului nu a trebuit să facem doar aplicația, a trebuit să facem și un “Learning Journey”, adică cum am reușit noi să învățăm lucrurile pentru a face această aplicație.  A trebuit să facem un videoclip prin care să ne prezentăm motivația pentru această aplicație și un videoclip în care să prezentăm aplicația în modul tehnic. Iar eu m-am ocupat de script-urile lor. Am încercat cât mai mult să motivez și să trimit task-urile fetelor, în așa fel încât toată lumea să se descurce și să fim foarte organizate.

Andreea Daraban: Așadar, Medeea,  tu ai fost un soi de lider al echipei…

Medeea Medvedev:  Nu m-aș numi lider. Doar că am încercat să fiu foarte implicată pe tot ce ține de a spune ce trebuie să facem, când trebuie să facem. Dacă nu îmi plăcea și dacă nu consideram că este cel mai bine, nu treceam mai departe.

Andreea Daraban: Ați câștigat un premiu important cu această aplicație, respectiv titlul,  Europe Regional Winner”,  în penultima etapă din cadrul evenimentului internațional Technovation Girls 2024. Ce presupune acest concurs?

Medeea Medvedev: Technovation Girls 2024 a trimis provocarea adolescentelor să găsească o problemă în comunitatea lor și să o rezolve prin resurse proprii, printr-o aplicație gândită și organizată prin mințile fetelor din întreaga lume. Cum fiecare are o opinie proprie asupra lumii, noi cinci am reușit să încadrăm, într-o aplicație foarte bună, tot ceea ce simțim și tot ceea ce gândim, în așa fel încât să putem să atingem sufletele oamenilor și să aducem informații privind  educația sexuală, ce nu prea se găsesc în școli.

Andreea Daraban: Cu câte echipe ați concurat?

Medeea Medvedev:  Am fost 6000 de echipe, dacă nu mă înșel, 21.000 de concurente,  asta știu sigur.

Andreea Daraban:  Aplicația poate fi utilizată de publicul larg?

Ioana Manolache:  Da, aplicația urmează să fie lansată pe AppStore și pe Google Play în viitorul apropiat, atunci când vom avea resursele financiare necesare pentru a le publica. În momentul de față nu poate fi găsită pe internet, dar este un plan pe care îl avem.

Andreea Daraban: Doriți să atrageți fonduri sau să obțineți sponsorizări? Cum vă gândiți să faceți acest lucru?

Medeea Medvedev: Da, dorim foarte mult  să găsim niște sponsori și niște fonduri ce ar putea să ne ajute să publicăm aceste aplicații. Noi, în plan, aveam și ideea să vorbim cu niște influenceri din social media ce ar putea să ne posteze aplicația și să o aducă mai mult publicului larg, în așa fel încât cine este interesat să poată să ne ajute.

Andreea Daraban:  Această aplicație a voastră ar putea fi folosită și ca un instrument pentru a preda în școală educație sexuală?

Medeea Medvedev: Da, întrucât noi am încercat să punem în ordine cronologică și în lecții fiecare boală și fiecare contraceptiv, în așa fel încât profesorii să poată să-și găsească frumos resurse în aplicația noastră, să le poată preda adolescenților.

Andreea Daraban: Potrivit statisticilor, țările care au introdus educația sexuală în școli de multă vreme, cum ar fi Danemarca de exemplu, înregistrează cele mai scăzute rate ale nașterilor la adolescente cu vârste cuprinse între 15 și 18 ani. Credeți că ar fi necesară o astfel de disciplină?

Ioana Manolache: Din punctul nostru de vedere, ar fi necesară o disciplină ce ar putea oferi mai multe informații despre acest subiect, întrucât lipsa de cunoaștere poate duce la situații dificile, ce pot fi destul de grave și greu de rezolvat.

Medeea Medvedev:  Un domeniu precum educația sexuală necesită mai multe spații de documentare, care să poată fi accesibile pentru toată lumea, cu informații ușor de înțeles. TEEN TALK reprezintă un ajutor pentru persoanele care doresc să se informeze corect, într-un mod mai privat. Educația sexuală ar trebui implementată în școli pentru că foarte mulți adolescenți folosesc ca sursă de informare internetul, unde știm că se află informații false și nesigure. Însă primul pas pentru o evoluție în acest domeniu este ca părinții să vorbească și să se deschidă față de copiii lor și să le ofere sprijin și răspunsuri la întrebări.

Andreea Daraban: Așadar, sunt interesați adolescenții de acest subiect?

Medeea Medvedev:  Chiar da. Noi am vorbit și cu colegii noștri și de fiecare dată când a fost pusă întrebarea: “Consideri că o aplicație despre educație sexuală te-ar putea ajuta sau te-ar putea motiva să încerci să afli mai multe despre acest domeniu?” Răspunsul a fost: da, desigur, nu știu nimic despre acest subiect,  nu am avut resurse de unde să aflu și chiar m-ar interesa.

Andreea Daraban:  Cum ar trebui, în opinia voastră, să se desfășoare o astfel de oră, dacă ar fi  introdusă în programa școlară?

Medeea Medvedev: În primele ore ale anului ar trebui să fie prezentate bolile sexuale, pe rând, în așa fel încât adolescenții să-și dea seama că nu este de glumă și chiar este un subiect foarte important. În aplicația noastră avem și videoclipuri care prezintă persoane care au trecut prin aceste boli și mi se pare că atunci când un adolescent poate să vadă, de la o persoană ce știe cum este, cu adevărat, să treci printr-o boală sexuală, ce ar putea să le vorbească adolescenților la această oră, ar fi o motivație în plus și o metodă de abordare foarte bună. Totodată, cred că ar trebui,  în celelalte ore din an, să se poată face niște discuții  și despre situația în care fetele au ajuns să rămână însărcinate și să fie mame minore, de unde să facă rost de resurse financiare și de unde să obțină  sfaturi.

Ioana Manolache:  Din punctul meu de vedere cel mai bine se învață în mod interactiv.   Cred că aceste ore ar trebui să se focuseze, în primul rând, pe arătarea și explicarea lucrurilor și situațiilor la modul general, într-un mod interactiv și vizual, pentru că acesta este cel mai ușor mod de a înțelege lucrurile sau chiar prin aducerea  la clasă a unor persoane care au trecut prin astfel de experiențe și care pot oferi sfaturi.

Andreea Daraban:  Ce vă propuneți pe viitor cu această aplicație TEEN TALK? Doriți să o îmbunătățiți? Veți participa cu ea și la alte concursuri sau poate lucrați la ceva nou?

Medeea Medvedev: Urmează să începem o nouă aplicație, dar să nu credeți că lăsăm această aplicație în urmă. Noi dorim să o aducem în mai multe țări. Avem  în aplicație deocamdată doar centre din România pentru mamele minore și dorim să punem centre din toată lumea, să punem mai multe limbi.  Ne dorim să dezvoltăm mai mult Inteligența Artificială, în așa fel încât să atingă niște subiecte chiar mai importante și mai dezvoltate. Vrem să facem mai multe lecții, mai multe videoclipuri. Per total, să dezvoltăm foarte mult această aplicație, iar primul primul plan este să o aducem la oameni, să o putem face disponibilă pentru publicul larg.

Andreea Daraban:  Ce ne puteți  spune despre noua aplicație la care lucrați?

Ioana Manolache:  Ne aflăm la început, încă ne organizăm și am dori ca, în acest an, să participăm încă o dată în cadrul concursului Technovation Girls, cu o altă aplicație, care, sperăm să aibă același impact pe care  o are și a avut-o aplicația TEEN TALK.

Varianta audio a interviului:

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”
Life duminică, 8 iunie 2025, 15:43

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”, de la Suceava, s-a încheiat, după o săptămână plină de evenimente care a adus...

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”
Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic
Life sâmbătă, 7 iunie 2025, 15:39

Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic

Zilele acestea, s-a desfășurat cea de-a șasea ediție a „Conferinței Anuale a Institutului de Istorie „A. D. Xenopol”, instituție a...

Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
Life vineri, 6 iunie 2025, 13:39

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”

Angajarea și motivarea cadrelor didactice reprezintă una dintre cheile asigurării unui sistem educațional de calitate. Raportul QX, elaborat de...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Life joi, 5 iunie 2025, 16:19

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava

Radio Iași promovează actul cultural veritabil. Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava este un eveniment de...

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Life marți, 3 iunie 2025, 17:58

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” este în desfășurare, la Suceava, până pe 7 iunie. Spectacole atent selectate se...

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii
Life joi, 29 mai 2025, 06:28

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.

Ministrul Daniel David a prezentat, săptămâna trecută, raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Intitulat raportul QX,...

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.
Life luni, 26 mai 2025, 12:14

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”

În ultimii ani, învățământul dual a devenit o temă centrală în reforma educației tehnice și profesionale din România. Promovat ca...

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”
Life duminică, 18 mai 2025, 10:24

#StareaEducației (INTERVIU) Gabriela Bartic, director BRIO: ”Sunt necesare standarde de evaluare în educație, pentru că avem nevoie de corectitudine în felul în care notăm copiii. În prezent ceea ce descrie nota 7 pentru un profesor, nu descrie și pentru un alt cadru didactic sau pentru altă clasă sau pentru altă școală.”

Companiile Brio și Ascendia vor dezvolta standardele naționale de evaluare în parteneriat cu Ministerul Educației, un proiect amplu menit să...

#StareaEducației (INTERVIU) Gabriela Bartic, director BRIO: ”Sunt necesare standarde de evaluare în educație, pentru că avem nevoie de corectitudine în felul în care notăm copiii. În prezent ceea ce descrie nota 7 pentru un profesor, nu descrie și pentru un alt cadru didactic sau pentru altă clasă sau pentru altă școală.”