Ascultă Radio România Iași Live

Prima grădină zoologică cu microbi îşi deschide porţile la Amsterdam

Publicat de , 1 octombrie 2014, 04:00 / actualizat: 1 octombrie 2014, 8:43

Primul ‘Zoo interactiv cu microbi’ şi-a deschis porţile marţi, la Amsterdam, celebrând minusculele creaturi care constituie două treimi din organismele vii de pe Terra, considerate esenţiale pentru viitorul planetei.

Această grădină zoologică specială, în care este expusă o vastă colecţie de microbi, a fost imaginată de directorul Grădinii zoologice regale din Amsterdam, Artis. După 12 ani de când i-a venit ideea şi investirea a 10 milioane de euro, alături de Artis a apărut ‘Micropia’.

‘Grădinile zoologice au tendinţa de a nu arăta decât o parte a naturii, şi anume animalele mari’, a declarat pentru AFP Haig Balian, directorul Artis. ‘Astăzi noi vrem să arătăm micronatura.’

El afirmă că importanţa microbilor a fost subestimată întotdeauna de la observarea lor în secolul al XVII-lea de către cel care este considerat părintele microbiologiei, olandezul Antonie van Leuuwenhoek.

Viruşii, ciupercile şi bacteriile sunt asociate adesea cu bolile, dar ele sunt la fel de esenţiale pentru supravieţuirea noastră şi vor juca un rol din ce în ce mai important pentru viitorul umanităţii şi al planetei, potrivit lui Balian.

‘Microbii sunt peste tot, trebuie deci ca microbiologi capabili să lucreze în toate sectoarele, de exemplu în spitale, într-o alimentară sau industria petrolieră şi farmaceutică’, pledează el.

În zilele noastre, microorganismele sunt utilizate deja pentru a produce biocarburanţi, pentru a dezvolta noi tipuri de antibiotice şi a ameliora randamentul agricol.

Numeroase experienţe au confirmat rolul lor potenţial pentru utilizări la fel de variate ca producţia de electricitate, întărirea fundaţiilor clădirilor şi lupta împotriva cancerului.

‘Interesul pentru microbiologie nu va creşte niciodată dacă o lăsăm în întuneric, abandonând-o doar câtorva experţi’, susţine Balian. ‘Noi vrem să arătăm vizitatorilor că totul se leagă în natură şi că microbii joacă un rol fundamental.’

Fiecare fiinţă umană are în jur de 1,5 kg de microbi în corp, fără care el ar murit.

Cea mai mare parte din grădina zoologică, prima de acest gen din lume, seamănă cu un laborator. Mai multe rânduri de microscoape legate de ecrane uriaşe arată tot felul de microorganisme.

Mai departe, vizitatorul poate observa printr-o fereastră un laborator adevărat în care diverse tipuri de microbi sunt cultivaţi şi ajung în faţa unui model uriaş al virusului Ebola, care face ravagii în prezent în Africa de Vest.

Urcând la primul etaj al parcului zoologic, un ecran uriaş plasat pe plafonul ascensorului arată, sub un ochi mărit excesiv, toate organismele care trăiesc sub pleoapele noastre.

Pot fi observaţi, de asemenea, microbi care se reproduc, datorită unui microscop 3D special modificat pentru zoo. Vizitatorii mai pot trece printr-o scanare de microbi, care le va semnala câţi dintre aceştia trăiesc asupra lui şi unde.

Îndrăgostiţii se vor putea săruta în faţa lui ‘Kiss-o-Meter’, care indică câţi microbi au schimbat între ei în timpul sărutului.

‘Ştiaţi că 700 de specii de microbi trăiesc în gura dumneavoastră ? Sau că 70 de tipuri de ciuperci trăiesc pe călcâiul dumneavoastră ?’, surâde domnul Balian (agerpres/ FOTO)

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”