Ascultă Radio România Iași Live

Prima grădină zoologică cu microbi îşi deschide porţile la Amsterdam

Publicat de , 1 octombrie 2014, 04:00 / actualizat: 1 octombrie 2014, 8:43

Primul ‘Zoo interactiv cu microbi’ şi-a deschis porţile marţi, la Amsterdam, celebrând minusculele creaturi care constituie două treimi din organismele vii de pe Terra, considerate esenţiale pentru viitorul planetei.

Această grădină zoologică specială, în care este expusă o vastă colecţie de microbi, a fost imaginată de directorul Grădinii zoologice regale din Amsterdam, Artis. După 12 ani de când i-a venit ideea şi investirea a 10 milioane de euro, alături de Artis a apărut ‘Micropia’.

‘Grădinile zoologice au tendinţa de a nu arăta decât o parte a naturii, şi anume animalele mari’, a declarat pentru AFP Haig Balian, directorul Artis. ‘Astăzi noi vrem să arătăm micronatura.’

El afirmă că importanţa microbilor a fost subestimată întotdeauna de la observarea lor în secolul al XVII-lea de către cel care este considerat părintele microbiologiei, olandezul Antonie van Leuuwenhoek.

Viruşii, ciupercile şi bacteriile sunt asociate adesea cu bolile, dar ele sunt la fel de esenţiale pentru supravieţuirea noastră şi vor juca un rol din ce în ce mai important pentru viitorul umanităţii şi al planetei, potrivit lui Balian.

‘Microbii sunt peste tot, trebuie deci ca microbiologi capabili să lucreze în toate sectoarele, de exemplu în spitale, într-o alimentară sau industria petrolieră şi farmaceutică’, pledează el.

În zilele noastre, microorganismele sunt utilizate deja pentru a produce biocarburanţi, pentru a dezvolta noi tipuri de antibiotice şi a ameliora randamentul agricol.

Numeroase experienţe au confirmat rolul lor potenţial pentru utilizări la fel de variate ca producţia de electricitate, întărirea fundaţiilor clădirilor şi lupta împotriva cancerului.

‘Interesul pentru microbiologie nu va creşte niciodată dacă o lăsăm în întuneric, abandonând-o doar câtorva experţi’, susţine Balian. ‘Noi vrem să arătăm vizitatorilor că totul se leagă în natură şi că microbii joacă un rol fundamental.’

Fiecare fiinţă umană are în jur de 1,5 kg de microbi în corp, fără care el ar murit.

Cea mai mare parte din grădina zoologică, prima de acest gen din lume, seamănă cu un laborator. Mai multe rânduri de microscoape legate de ecrane uriaşe arată tot felul de microorganisme.

Mai departe, vizitatorul poate observa printr-o fereastră un laborator adevărat în care diverse tipuri de microbi sunt cultivaţi şi ajung în faţa unui model uriaş al virusului Ebola, care face ravagii în prezent în Africa de Vest.

Urcând la primul etaj al parcului zoologic, un ecran uriaş plasat pe plafonul ascensorului arată, sub un ochi mărit excesiv, toate organismele care trăiesc sub pleoapele noastre.

Pot fi observaţi, de asemenea, microbi care se reproduc, datorită unui microscop 3D special modificat pentru zoo. Vizitatorii mai pot trece printr-o scanare de microbi, care le va semnala câţi dintre aceştia trăiesc asupra lui şi unde.

Îndrăgostiţii se vor putea săruta în faţa lui ‘Kiss-o-Meter’, care indică câţi microbi au schimbat între ei în timpul sărutului.

‘Ştiaţi că 700 de specii de microbi trăiesc în gura dumneavoastră ? Sau că 70 de tipuri de ciuperci trăiesc pe călcâiul dumneavoastră ?’, surâde domnul Balian (agerpres/ FOTO)

Etichete:
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”