Ascultă Radio România Iași Live

(FOTO/AUDIO) Guillaume Siard: Preljocaj, un stil care permite dansatorilor să interpreteze propunerea coregrafului

(FOTO/AUDIO) Guillaume Siard: Preljocaj, un stil care permite dansatorilor să interpreteze propunerea coregrafului

Publicat de isoreanu, 13 decembrie 2022, 18:13 / actualizat: 18 decembrie 2022, 16:04

Masterclass-ul susținut timp de o săptămână la Iași de directorul Școlii de Dans din cadrul Companiei Naționale de Artă Coregrafică PRELJOCAJ din Franța, Giullaume Siard, s-a încheiat.

Stilul de dans PRELJOCAJ este unul consacrat în coregrafia internațională. Balerinii, coregrafii, dar și actori din Iași au avut prilejul să cunoască și să exerseze acest stil datorită unui proiect al Institutului de Cercetare Multidisciplinară în Artă din cadrul Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași, coordonat de conf. univ. dr. Lorette Enache. Școala Doctorală de Teatru din cadrul UNAGE a participat, de asemenea, la organizarea evenimentului.

Precizie matematică frumos învăluită în libertatea interpretării, o coregrafie inspirată din mai multe stiluri de dans, așa se descrie în doar câteva cuvinte baletul PRELJOCAJ.

 

Reporter: Domnule Guillaume Siard, ce este “tehnica Preljocaj”?

Guillaume Siard: Este mai degrabă un stil, un mod în care coregraful trebuie să organizeze dansul și să compună mișcarea. Este un stil care permite dansatorilor să interpreteze propunerea coregrafului.

Reporter: Este o simbioză între baletul clasic și dansul contemporan?

Guillaume Siard: Nu neapărat, pentru că Preljocaj este de fapt un coregraf de dans modern, de dans contemporan. El utilizează mișcări din toate tipurile de dans, el preia din stilul clasic, neoclassic, poate din street dance, orice tip de mișcare îl inspiră.

Reporter: Balerinii care participă la Masterclass au vorbit despre o precizie matematică a acestui stil.

Guillaume Siard: Da, este adevărat. Da, da, e ceva matematic în precizia gestului și, de asemenea, în conceperea coregrafiei, în modul de organizare a dansatorilor pe scenă.

Reporter: În același timp, există multă libertate de creație.

Guillaume Siard: În timpul conceperii mișcării, da. După aceea, când coregraful pregătește spectacolul, lasă la voia interpeților doar expresia fețelor. În orice caz, el este cel care decide mișcarea când creează spectacolul.

 

 

Reporter: Arta coregrafică a evoluat mult, devine tot mai complexă, nu mai spune doar poveștile clasice, devine profundă, transmite nu doar senimente, se adresează și rațiunii.

Guillaume Siard: Da, pentru că în coregrafiile moderne și contemporane poate exista un mesaj politc, sau un mesaj abstract, există, de asemenea, fir narativ, dar în orice caz, mă gândesc că iată, există lucruri mai concrete în raport cu viața noastră contemporană.

Reporter: De asemenea, mișcarea are nevoie de anumite lumini care să o pună în valoare. Dansul și luminile creează împreună un spectacol, am văzut asta în coregrafiile Preljocaj.

Guillaume Siard: Da, pentru că spectacolul este un întreg. Și asta încă de când Baletul rus al lui Diaghilev și Nijinsky au creat “Le Sacre du printemps”, împreună cu Stravinsky. Iată, există colaborare începând de la baletul rus, într-adevăr, în ceea ce privește luminile, este o colaborare între coregraf, regizor, scenograf, care face ca spectacolul să fie un întreg.

 

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”