Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO) Viitorul teatrului independent în România, din perspectiva unui prezent la limita supraviețuirii – INTERVIU cu Mihaela Michailov

(AUDIO) Viitorul teatrului independent în România, din perspectiva unui prezent la limita supraviețuirii – INTERVIU cu Mihaela Michailov

Publicat de isoreanu, 15 noiembrie 2023, 14:56

Asociația COMPANIA FaPt – Fabrica de Artă și Producție Teatrală și Școala Doctorală de Teatru, din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași au desfășurat un proiect în cadrul căruia, Mihaela Michailov, dramaturg și critic în artele spectacolului, cofondator al Centrului de Teatru Educațional Replika și cadru didactic la UNATC București, a susținut, la Facultatea de Teatru din Iași, o conferință pe o temă dureroasă pentru comunitatea locală: spațiile alternative și kiturile de supraviețuire din mediul cultural independent.

Titlul conferinței a fost „Supraviețuiri intermitente. Devenirile spațiilor independente” și a fost moderată de conf. univ. dr. Călin Ciobotari, directorul Școlii Doctorale de Teatru.

Mihaela Michailov i-a acordat un interviu colegei noastre, Ioana Soreanu.

 

 

Ioana Soreanu: Ați vorbit despre cultura independentă ca o zonă incomodă. De ce incomodă?

Mihaela Michailov: Pentru că, de multe ori, în spectacolele create de colective independente, de diverse spații independente, găsim un tip de abordare a unor teme, unor realități care ne pun să reflectăm și la probleme mai incomode. De multe ori, spectacolele pe care le vedem tocmai pentru că sunt în zona independentă, tocmai pentru că sunt ancorate în problematici foarte, foarte acute, ne pun față în față cu realități care nu sunt întotdeauna cele mai neproblematizante, ne pun față în față cu realități vulnerabilizante, ne pun să ne gândim, de fapt, cum contribuim și noi, uneori, poate impropriu, la anumite decizii, ne pun să reflectăm la probleme extrem de acute. Am dat un exemplu și când am discutat: maternitatea juvenilă, condiția unor comunități marginalizate. Adică cred că nu e o artă neapărat care să ne facă să fim foarte, cum să zic, confortabili în scaunele noastre. E mai degrabă o artă care ne pune să reflectăm și de multe ori întâlnirea cu această artă nu e cea mai comodă.

Ioana Soreanu: Spuneați că, de fapt, este vorba despre o preluare a unei misiuni care ar trebui să fie, în mod normal, a instituțiilor publice.

Mihaela Michailov: Da, spuneam că de foarte multe ori, cel puțin în ultimii 20 de ani, spațiile independente, structurile non-guvernamentale au gândit foarte multe proiecte în zona de educație, în zona de intervenție în comunitate, în zona de educare a publicului și de creștere, dezvoltare a unor categorii de public. Și că toate astea, până la urmă, sunt, fac parte din misiunea unei instituții publice. Nu? Până la urmă, o instituție publică ar trebui să se raporteze la cât mai multe categorii de public, ar trebui să fie un spațiu în care mai multe tipuri de spectatori, dar și de formule de spectacol, să poată fi văzute.

Ioana Soreanu: Ca să nu mai vorbim că nu există niciun risc financiar, în ceea ce privește instituțiile publice.

Mihaela Michailov: Da, tocmai pentru că, într-un fel, nu această finanțare care oferă posibilitatea, nu, ca finanțare publică, un bilet să nu coste atât de mult, deci să fie accesibil, sigur unor categorii, mult din misiunea asta publică, cel puțin în ultimii ani, a fost preluată de organizații, de asociații, prin diferite tipuri de activități.

Ioana Soreanu:  De ce trebuie să aibă acces spațiul, independente, atrele independente la fonduri administrate de instituțiile publice?

Mihaela Michailov: Cred că trebuie să aibă acces la orice fond la care are până la urmă acces orice tip de instituție, pentru că, până la urmă, e un tip de acces care n-ar trebui să fie diferențiat, atâta timp cât funcționăm într-un domeniu cultural ar trebui să avem acces cu toții la o distribuție, zicem noi, cât mai justă și cât mai echitabilă a acestor fonduri. Independent nu înseamnă să nu ai acces la niște fonduri gestionate de Ministerul Culturii. Independent înseamnă, de foarte multe ori, să-ți asumi o direcție, să explorezi anumite teme, să intri în conflict, să zicem, sau să atenționezi, să pui un accent pe anumite probleme sistemice, pe anumite disfuncționalități. Ține mai degrabă de un tip de raportare și nu de faptul că n-ar trebui să ai acces la niște fonduri. E o confuzie care se face destul de des. Dacă ești independent, atunci de ce cer bani? Problema e că tu nu cer bani, tu accesezi niște fonduri, care sunt fonduri publice.

Ioana Soreanu: Dar instituțiile locale, administrațiile publice locale cum pot sprijini teatrul independent, zona independentă?

Mihaela Michailov: Cred că poate să existe, poate un parteneriat mai clar și s-a spus aici, au fost câteva intervenții care mi s-au părut foarte utile. În ce măsură aceste parteneriate public-privat păstrează, de fapt, nealterată zona proiectului cu care vii ca asociație. În ce măsură nu ești considerat, nu știu, un actant doar tolerat, în ce măsură proiectul tău și vizibilitatea proiectului tău sunt respectate. Dar eu cred că dacă s-ar construi acest parteneriat pe niște fundamente, pe niște baze mult mai organice și nu doar un tip de „hai că te primesc la mine în teatru”, „hai că te primesc la mine în spațiu”, cred că realmente ar putea să dea naștere și la un tip de vitalizare a unui spațiu, să zicem, dar și la o gândire mult mai fertilă.

Ioana Soreanu: Ați vorbit și din experiența pe care o aveți la Centrul de Teatru Educațional Replika. Există o rețetă a succesului? Ați vorbit foarte mult despre echipă, importanța echipei.

Mihaela Michailov: Da, nu cred că există o rețetă a succesului. Cred că există un tip de coeziune, până la urmă, și un tip de atenție acordată colectivității și că echipei de creație. Cred foarte mult că într-o asociație, sau într-un teatru independent, te aduni cu ceilalți și pentru că ai niște valori commune, și pentru că ai niște crezuri comune și ideea asta, de valoare comună, e foarte importantă. E foarte epuizant să funcționezi întotdeauna într-un regim al instabilității financiare și să nu știi, de fapt, de la un proiect la altul, cum poți să supraviețuiești, să n-ai această stabilitate permanentă. Dar eu cred că pentru noi a contat, sigur, faptul că am reușit să punem împreună bazele unei idei, unui concept, unui tip de program, unei misiuni și că până acum, cel puțin, am reușit să găsim acele surse prin care să supraviețuim. De multe ori însă, sigur că nu e bine doar să supraviețuiești, pentru că supraviețuirea asta te pune mereu într-o condiție foarte fragilă, de fapt, adică nu reușești să ai un tip de predictibilitate. În ce măsură poți să vorbești de o viziune pe termen lung, dacă ești permanent în dinamica asta de proiect? Deci, sunt foarte multe întrebări. Din păcate, așa cum stau lucrurile, cel puțin până în momentul ăsta, cele mai multe spații nu reușesc să aibă o existență relevantă natural, ci pur și simplu sunt în această dinamică de supraviețuire, care e de foarte multe ori extrem de obositoare și de grea.

 

Etichete:
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”