Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO) Profesorul Liviu Dospinescu (Canada) – Despre fascinația dansului și modestia artistului dansator

(AUDIO) Profesorul Liviu Dospinescu (Canada) – Despre fascinația dansului și modestia artistului dansator

Publicat de isoreanu, 12 noiembrie 2023, 17:37

Săptămâna aceasta, s-a desfășurat la Iași, un workshop susținut de dansatoarea Catarina Carvalho, artistă de origine portugheză, stabilită la Londra, care lucrează cu cele mai mari companii de balet din lume. Sala de la Casa Muzeelor a fost plină, în fiecare zi, de tineri, studenți, masteranzi și doctoranzi de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, dar și de elevi ai Colegiului Național de Arte „Octav Băncilă”.

Conferința de deschidere a evenimentului a avut loc, luni, la Institutul Francez din Iași. Proiectul, coordonat de conf. univ. dr. Lorette Enache s-a desfășurat prin Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă din cadrul UNAGE Iași.

Unul dintre invitații speciali ai evenimentului a fost Liviu Dospinescu, profesor la Universitatea Laval din Canada care a fost impresionat de stilul Catarinei Carvalho, așa cum i-a spus colegei noastre Ioana Soreanu:

Ioana Soreanu: Liviu Dospinescu, profesor la Universitatea Laval din Canada, un obișnuit al evenimentelor de teatru și coregrafie de la Iași. Domnule Dospinescu, specializarea dvs. este în teatru, de unde dragostea aceasta, relația aceasta cu dansul?

Liviu Dospinescu: Aaaaaa… Păi, asta este o poveste mai lungă, de vreo 25 de ani, cel puțin, sau vreo 30 chiar, aproape, și este o poveste, așa… de suferință. Mi s-a întâmplat că am… fiind în Franța la studii, la un moment dat, am făcut un atelier de dans contemporan pentru actori. Așa am descoperit eu dansul și pasiunea pentru dans-teatru, de fapt, de acolo vine, dar a fost o experiență de suferință, cum am spus, pentru că m-a chinuit, m-a chinuit rău de tot. Am înțeles, de asemnea, cât de multă muncă este în arta asta, chiar incomparabil cu munca actorului, aș spune eu, de unde am și un mare, mare respect pentru dansator, pentru modestia lui, pentru că dansatorul este întotdeauna o persoană care se șterge, de fapt, în beneficiul figurii pe care o interpretează și știe să o facă mai bine, câteodată, decât actorul. Fac legătura aici cu ceea ce spunea Edward Gordon Craig, la începutul secolului, când, prin conceptul lui de supermarionetă, „Über-marionette”, de fapt, gândea la un teatru fără actori, de ce, pentru că el considera că actorul este prea slab, pentru că își arată prea mult vibrația interioară, suferința, odată cu persoanjul și, deci, și-ar fi dorit ca actorul să se șteargă mai mult în fața, sau din fața personajului lui și să devină de fapt expresie pentru personajul său. Ei, deci, de-acolo vine pasiunea mea pentru dans-teatru, de la acel atelier la care am și suferit, dar la care am și descoperit multe și, ca urmare, chiar am pus în scenă vreo două spectacole de dans-teatru, mai mult ca actor, sau, să zicem, nu cu tehnica dansului sau a dansatorului, dar am învățat că din gest se poate face și dans.

Ioana Soreanu: Priveați fascinat, în timpul workshop-ului, felul în care Catarina Carvalho lucrează cu dansatorii. Ce anume v-a atras atât de mult?

Liviu Dospinescu: Priveam fascinat pentru că mișcarea mă fascinează, mișcarea scenică sau, mă rog, mișcarea ca expresie artistică a corpului, dar nu atât fascinat, cât atent să văd, de fapt, talentele care se ascund sub mișcările astea.

Ioana Soreanu: Și despre stilul Catarinei Carvalho aș vrea să ne vorbiți, așa cum l-ați perceput.

Liviu Dospinescu: La ea, am sesizat, din ce mi-a spus, că probabil, latura asta, nu atât socială cât ritualică, întâlnirea cu celălalt, sau ființarea împreună cu celălalt și schimbul ăsta de energii prin dans este ceea ce pare să o pasioneze cel mai mult. De altfel, mi-a spus că găsește mai greu să fie singură în dans, chiar solourile, că am întrebat, „a… și solourile?”, și mi-a zis că ”da, da, e mai greu pentru mine”.

 

 

(FOTO, Facebook Liviu Dospinescu)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”