Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) „Fokin Balet”, de Juan Cruz Luque: „O expoziție dansantă”

(AUDIO/FOTO) „Fokin Balet”, de Juan Cruz Luque: „O expoziție dansantă”

Publicat de isoreanu, 24 aprilie 2024, 13:28

Baia Turcească din Iași a găzduit în weekend un eveniment coregrafic deosebit, potrivit perfect acelui spațiu dedicat artei contemporane, un spectacol  semnat de Juan Cruz Luque, dansator și coregraf argentinian, stabilit la Iași.

Ioana Soreanu a asistat la una dintre reprezentații.

 

Coregraful Juan Cruz Luque a prezentat publicului, weekendul care a trecut, noul său spectacol „Fokin Balet”. Așa cum ne-a obișnuit déjà, Juan Cruz Luque transmite în spectacolele sale multă energie, chiar temele complicate fiind tratate într-o cheie care duce publicul către lumină și speranță. Tânărul coregraf își folosește pentru asta propria energie, umorul, creează imagini deosebit de frumoase. Inspirat de arta marelui balerin și coregraf rus Mihail Fokin, performance-ul lui Juan Cruz Luque are ca subiect condiția dansatorului, aceeași dintotdeauna. Strălucirea de pe scenă și bucuria succesului ascund o existență dură, cu multe sacrificii în viața personală, o muncă ce presupune un bagaj cultural deosebit și o pregătire fizică de excepție, consum emoțional, la care se adaugă orgolii, invidii, relații tensionate, mici sau mari sabotaje din partea celor din jur. Fragilitatea dansatorului, atît de necesară în munca acestuia de creație, devine un defect în momentele de tensiune. Performance-ul conține dans contemporan, improvizație, scurt metraj, acestea completându-se perfect datorită imaginației și creativității lui Juan Cruz Luque.

 

 

Baia Turcească este spațiul care a oferit cea mai bună ambianță pentru acest spectacol, coregraful folosind, pe rând, toate încăperile, dându-le exact sensul potrivit fiecărui „tablou”.

Juan Cruz Luque: Spectacolul este un vernisaj sau o expoziție dansantă în care eu am montat unele secvențe coregrafice și, de ce nu, teatrale, inspirate după lucrările lui Mihail Fokin. El a fost un coregraf deosebit și revoluționar pentru timpurile în care a trăit și eu, de când am început să studiez arta baletului, m-am simțit atras de opera lui. Ideea este să prezint temele atinse de el, și anume estetice…

Ioana Soreanu: E vorba și despre condiția dansatorului.

Juan Cruz Luque: Da, da, da, corect. Este și legat de experiențele mele personale în lumea dansului și experiențe ale dansatorilor mei, ale interpreților mei. Da, este cumva o ușă deschisă unor intimități care se trăiesc în companiile de dans, de teatru, de artă, în general. Noi, artiștii, avem și o condiție umană foarte puternică și asta am vrut să scot la iveală: care sunt relațiile între noi, care sunt durerile noastre, care sunt și bucuriile noastre.

Ioana Soreanu: Este un spectacol care are de toate: și dans, și improvizație, și film.

Juan Cruz Luque: Eu, în teza mea de licență, voi susține această transpunere de arte clasice, mai specific, arta baletului, în mijloace moderne, mijloace de artă contemporană. Eu, de când sunt mic, m-am simțit atras de arta cinema și de film și am vrut să adaptez acest scurt balet numit „Petrushka”, care este cu muzica lui Igor Stravinski. Este o muzică super puternică, care a inspirat filmele și compozitori pentru filme.

Ioana Soreanu: Nu există numai muzica lui Stravinski.

Juan Cruz Luque: În spectacol, nu, în scurtmetraj, da, este o singură secvență pe care am luat-o cu muzica originală în care am intervenit, pentru că opera originală durează 35 de minute și scurtmetrajul meu are doar 15, dar la nivel muzical am susținut o diversitate. Am făcut și transpunere pe o partitură clasică într-un altfel de ritm pe care nu o să-l zic, să nu dau spoiler. Am pus și muzică modernă. Ideea este de a crea un interes în publicul mai tânăr și oamenii tineri. ”Ce au vrut acești coregrafi, cu mult timp înainte, să ne zică prin artă?” Ideea este că și ei au fost tineri, și ei au fost oameni, faptul că ei au trăit vremurile diverse pe care noi nu neapărat le înțelegem, nu înseamnă că nu au trăit situații asemănatoare cu ale noastre. Eu am și citit autobiografia lui, a lui Fokin, și am încercat să mă conectez și cu experiențele lui și să văd cum ceea ce se trăia acum 100-150 de ani are un corespondent destul de comun în ceea ce trăim noi în vremurile noastre.

 

Producția reprezintă spectacolul de licență al lui Juan Cruz Luque, absolvent al Programului de Studii Coregrafice din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași și a fost coordonată de conf. univ. dr. Lorette Enache.

Cei care nu au văzut niciuna dintre cele trei reprezentații de weekendul trecut, vor avea ocazia să urmărească „Fokin Balet” în cadrul Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, care se va desfășura la Iași între 3 și 9 iunie.

 

 

(Radio Iași, FOTO: David Dumbravă și Cristian Hultoană)

Etichete:
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”