Ascultă Radio România Iași Live

1 din 4 români lasă electrocasnice pornite atunci când pleacă de acasă. Ce obiceiuri cresc riscurile pentru locuinţa ta?

1 din 4 români lasă electrocasnice pornite atunci când pleacă de acasă. Ce obiceiuri cresc riscurile pentru locuinţa ta?

Publicat de Gabriela Rotaru, 14 noiembrie 2022, 10:38

4 din 10 români pun poze din vacanţă pe reţelele sociale atunci când sunt plecaţi, 1 din 4 lasă electrocasnice pornite atunci când pleacă de acasă. Ce obiceiuri cresc riscurile pentru locuinţa ta?

• 4 din 10 români au declarat că pun poze pe Instagram sau Facebook atunci când sunt plecaţi în vacanţă;
• 1 din 4 români obişnuieşte să lase electrocasnice pornite atunci când pleacă de acasă;
• 1 din 5 români care stau la bloc lasă cada de baie să se umple cu apă în timp ce îşi vede de treburi prin casă;
• 6% din respondenţii care stau la bloc şi 8% din cei care stau la casă recunosc că au în locuinţă instalaţii electrice care au fost improvizate sau sunt defecte;
• Campania naţională de informare „Luna Asigurărilor de Locuinţe” le-a reamintit românilor de protecţia financiară oferită de asigurările de locuinţe.

În luna octombrie, peste 2.000 de români au testat barometrul de risc lansat în cadrul campaniei naţionale de informare „Luna Asigurărilor de Locuinţe” pentru a vedea cât de expusă este casa lor la riscurile care ameninţă locuinţele.

Barometrul, care a fost construit sub forma unui sondaj interactiv cu întrebări scurte, a evaluat o serie de aspecte care pot influenţa expunerea la risc a unei locuinţe, de la obiceiuri din viaţa de zi cu zi, până la elemente legate de structura sau localizarea acesteia. Întrebările au avut la bază o serie de date statistice şi recomandări de siguranţă, iar rolul sondajului a fost să le reamintească românilor de faptul că locuinţa lor este expusă multiplelor riscuri.

Ce obiceiuri personale cresc riscurile care afectează locuinţele românilor?

Datele statistice şi recomandările autorităţilor indică faptul că anumite comportamente individuale pot creşte anumite riscuri. De exemplu, 4 din 10 români participanţi la sondaj (43%) au declarat că pun poze pe Instagram sau Facebook atunci când sunt plecaţi în vacanţă – acţiune ce poate creşte posibilitatea de furt din locuinţă. Pe de altă parte, doar 1 din 10 (10%) postează pe reţelele sociale fotografii sau filme în care sunt vizibile obiecte de valoare din casă (ex: televizoare telefoane, computere, sisteme video).

De asemenea, 25% dintre participanţii la sondaj (1 din 4) au declarat că lasă geamuri deschise atunci când pleacă de acasă şi aproape 24% petrec mult timp plecaţi de acasă – alte două acţiuni care pot determina creşterea riscului de furt din locuinţe.

Situaţia este similară şi atunci când vine vorba despre riscul de incendiu, unde anumite comportamente pot creşte probabilitate de apariţie a acestuia. Astfel, românii sunt precauţi în ceea ce priveşte focul deschis, dar mai puţin îngrijoraţi atunci când vine vorba de electrocasnice. 96% dintre participanţii la sondaj au declarat că nu lasă nesupravegheat un foc deschis (lumânări, aragaz, sobă). Pe de altă parte, 23% obişnuiesc să lase electrocasnice pornite atunci când pleacă de acasă (mașină de spălat, mașina de pâine, multicooker etc.) – lucru ce poate creşte riscul declanşării unui incendiu.

Aproape 6% dintre respondenţii care stau la bloc au recunoscut că au în locuinţă instalaţii electrice care au fost improvizate sau sunt defecte – un pericol important atunci când vine vorba de incendii (instalaţiile electrice defecte sau improvizate sunt în topul cauzelor care determină incendiile la locuinţe în ţara noastră).

27% dintre locuitorii de la bloc nu au perdele la geamuri sau au perdele transparente, prin care se poate vedea cu uşurinţă în casă – un aspect care poate creşte riscul de furt din locuinţă, în anumite cazuri.

De asemenea, 18% din românii care stau la bloc lasă cada de baie să se umple cu apă în timp ce îşi văd de treburi prin casă, ceea ce poate creşte riscul de inundare a locuinţei şi a vecinilor.

De cealaltă parte, aproape 8% dintre respondenţii care locuiesc la casă au recunoscut că au în locuinţă instalaţii electrice care au fost improvizate sau sunt defecte, iar 25% dintre ei (1 din 4) nu au perdele la geamuri sau au perdele transparente, prin care se poate vedea cu uşurinţă în casă – un aspect care poate creşte riscul de furt în anumite cazuri.

Eşantion

La sondajul lansat în cadrul campaniei naţionale de informare „Luna Asigurărilor de Locuinţe” au participat 2.015 respondenţi, dintre care 67% femei. 56% dintre participanţi locuiesc la bloc şi 44% la casă. 67% dintre respondenţi sunt proprietari sau co-proprietari ai locuinţei în care stau, 25% locuiesc în casa familiei fără a fi proprietari, iar aproape 9% stau în chirie. În ceea ce priveşte vârsta participanţilor la sondaj, majoritatea au între 25 şi 55 de ani: 31% au între 35 – 45 de ani, 23% au între 26 – 34 de ani, 20% – între 46 – 55 de ani. Sondajul s-a desfăşurat online, în perioada 21 – 31 octombrie 2022.

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”