Ascultă Radio România Iași Live

1 din 4 români lasă electrocasnice pornite atunci când pleacă de acasă. Ce obiceiuri cresc riscurile pentru locuinţa ta?

1 din 4 români lasă electrocasnice pornite atunci când pleacă de acasă. Ce obiceiuri cresc riscurile pentru locuinţa ta?

Publicat de Gabriela Rotaru, 14 noiembrie 2022, 10:38

4 din 10 români pun poze din vacanţă pe reţelele sociale atunci când sunt plecaţi, 1 din 4 lasă electrocasnice pornite atunci când pleacă de acasă. Ce obiceiuri cresc riscurile pentru locuinţa ta?

• 4 din 10 români au declarat că pun poze pe Instagram sau Facebook atunci când sunt plecaţi în vacanţă;
• 1 din 4 români obişnuieşte să lase electrocasnice pornite atunci când pleacă de acasă;
• 1 din 5 români care stau la bloc lasă cada de baie să se umple cu apă în timp ce îşi vede de treburi prin casă;
• 6% din respondenţii care stau la bloc şi 8% din cei care stau la casă recunosc că au în locuinţă instalaţii electrice care au fost improvizate sau sunt defecte;
• Campania naţională de informare „Luna Asigurărilor de Locuinţe” le-a reamintit românilor de protecţia financiară oferită de asigurările de locuinţe.

În luna octombrie, peste 2.000 de români au testat barometrul de risc lansat în cadrul campaniei naţionale de informare „Luna Asigurărilor de Locuinţe” pentru a vedea cât de expusă este casa lor la riscurile care ameninţă locuinţele.

Barometrul, care a fost construit sub forma unui sondaj interactiv cu întrebări scurte, a evaluat o serie de aspecte care pot influenţa expunerea la risc a unei locuinţe, de la obiceiuri din viaţa de zi cu zi, până la elemente legate de structura sau localizarea acesteia. Întrebările au avut la bază o serie de date statistice şi recomandări de siguranţă, iar rolul sondajului a fost să le reamintească românilor de faptul că locuinţa lor este expusă multiplelor riscuri.

Ce obiceiuri personale cresc riscurile care afectează locuinţele românilor?

Datele statistice şi recomandările autorităţilor indică faptul că anumite comportamente individuale pot creşte anumite riscuri. De exemplu, 4 din 10 români participanţi la sondaj (43%) au declarat că pun poze pe Instagram sau Facebook atunci când sunt plecaţi în vacanţă – acţiune ce poate creşte posibilitatea de furt din locuinţă. Pe de altă parte, doar 1 din 10 (10%) postează pe reţelele sociale fotografii sau filme în care sunt vizibile obiecte de valoare din casă (ex: televizoare telefoane, computere, sisteme video).

De asemenea, 25% dintre participanţii la sondaj (1 din 4) au declarat că lasă geamuri deschise atunci când pleacă de acasă şi aproape 24% petrec mult timp plecaţi de acasă – alte două acţiuni care pot determina creşterea riscului de furt din locuinţe.

Situaţia este similară şi atunci când vine vorba despre riscul de incendiu, unde anumite comportamente pot creşte probabilitate de apariţie a acestuia. Astfel, românii sunt precauţi în ceea ce priveşte focul deschis, dar mai puţin îngrijoraţi atunci când vine vorba de electrocasnice. 96% dintre participanţii la sondaj au declarat că nu lasă nesupravegheat un foc deschis (lumânări, aragaz, sobă). Pe de altă parte, 23% obişnuiesc să lase electrocasnice pornite atunci când pleacă de acasă (mașină de spălat, mașina de pâine, multicooker etc.) – lucru ce poate creşte riscul declanşării unui incendiu.

Aproape 6% dintre respondenţii care stau la bloc au recunoscut că au în locuinţă instalaţii electrice care au fost improvizate sau sunt defecte – un pericol important atunci când vine vorba de incendii (instalaţiile electrice defecte sau improvizate sunt în topul cauzelor care determină incendiile la locuinţe în ţara noastră).

27% dintre locuitorii de la bloc nu au perdele la geamuri sau au perdele transparente, prin care se poate vedea cu uşurinţă în casă – un aspect care poate creşte riscul de furt din locuinţă, în anumite cazuri.

De asemenea, 18% din românii care stau la bloc lasă cada de baie să se umple cu apă în timp ce îşi văd de treburi prin casă, ceea ce poate creşte riscul de inundare a locuinţei şi a vecinilor.

De cealaltă parte, aproape 8% dintre respondenţii care locuiesc la casă au recunoscut că au în locuinţă instalaţii electrice care au fost improvizate sau sunt defecte, iar 25% dintre ei (1 din 4) nu au perdele la geamuri sau au perdele transparente, prin care se poate vedea cu uşurinţă în casă – un aspect care poate creşte riscul de furt în anumite cazuri.

Eşantion

La sondajul lansat în cadrul campaniei naţionale de informare „Luna Asigurărilor de Locuinţe” au participat 2.015 respondenţi, dintre care 67% femei. 56% dintre participanţi locuiesc la bloc şi 44% la casă. 67% dintre respondenţi sunt proprietari sau co-proprietari ai locuinţei în care stau, 25% locuiesc în casa familiei fără a fi proprietari, iar aproape 9% stau în chirie. În ceea ce priveşte vârsta participanţilor la sondaj, majoritatea au între 25 şi 55 de ani: 31% au între 35 – 45 de ani, 23% au între 26 – 34 de ani, 20% – între 46 – 55 de ani. Sondajul s-a desfăşurat online, în perioada 21 – 31 octombrie 2022.

 

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”
Life marți, 30 septembrie 2025, 17:44

#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”

Sistemul de educație din Estonia atrage tot mai multă atenție la nivel internațional datorită rezultatelor de excepție obținute de elevii săi...

#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”