#StareaEducației (INTERVIU) Patru școli din Iași vor beneficia de atelierele ”FIND YOUR VOICE” susținute de Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala. Anamaria Ghiban: ”Faptul că există o zonă de conformism în sistemul nostru educațional, ne provoacă să încercă să ieșim din el și în cele din urmă asta duce la progres.”

Publicat de andreeadaraban, 22 septembrie 2025, 09:06
Toamna aduce nu doar începutul unui nou an școlar, ci și proiecte care își propun să inspire, să conecteze și să transforme educația. Printre ele se numără și programul ”Find Your Voice”, o inițiativă a Asociației PISC – Profesorii Inovează Școala.
Ajuns la a patra ediție, proiectul revine anul acesta într-un format pilot, dedicat școlilor din județul Iași. Este vorba despre o serie de ateliere gratuite pentru elevii de gimnaziu, care îmbină educația non-formală cu dezvoltarea creativității, a gândirii critice și a exprimării autentice. Despre impactul acestor ateliere și despre ce înseamnă cu adevărat să-ți găsești vocea în școală, a aflat colega noastr, Andreea Daraban, în dialogul purtat cu inițiatoarele proiectului ”Find Your Voice”, Cristina Mocanu și Anamaria Ghiban, cofondatoare ale asociației PISC, profesorii Inovează Școala.
Andreea Daraban: Cum a luat naștere programul ”Find Your Voice” și care a fost motivația din spatele acestuia?
Anamaria Ghiban: Programul ”Find Your Voice”, l-am gândit, inițial, ca o serie de cinci ateliere pe vremea aceea, pentru că au trecut doi ani de când l-am inițiat și el a venit cumva ca o nevoie firească a noastră, de formatori, traineri și profesori care lucrau deja cu profesorii și aduceau metode inovative în traininguri pentru profesori și spuneam, că a venit ca o urmare firească, în sensul că am simțit nevoia să facem și pentru elevi astfel de ateliere și așa s-a născut programul în sine. Inițial erau cinci ateliere, a funcționat așa, trei ediții. Între timp, noi am devenit asociație, cu acte în regulă, cum ne place să spunem, și atunci ne-am gândit că ar fi potrivit să mergem noi către comunitate, pentru că în faza inițială părinții își înscriau copiii, veneau la ateliere și așa mai departe.
Andreea Daraban: De ce ați ales să vă adresați, în mod special, elevilor de gimnaziu?
Cristina Mocanu: Cred că ideea programului, despre care vă vorbea și Anamaria anterior, a venit din dorința de inovație și ne-am dat seama că în zona de gimnaziu copiilor li se oferă foarte multe lucruri la școală, cu toate acestea sunt și la vârsta la care își doresc și mai mult și își doresc să facă lucruri creative, care să-i pună în valoare, să le consume energia creativ, așa încât programul acesta a venit tocmai din dorința aceasta cumva firească a adolescenților și noi ne-am îndreptat către ei. Nu neg faptul că poate ar fi un program demn de dezvoltat și către zona de liceu, dar deocamdată ne-am dat seama că acolo e nevoie de activități care să-i stimuleze pe copii în zona aceasta a creativității, a vorbitului în public, a utilizării responsabile a internetului și așa mai departe.
Andreea Daraban: Spuneați că ați ales să vă îndreptați către comunitate, așadar v-ați îndreptat către școlile din județul Iași. Până pe 15 septembrie școlile au avut posibilitatea să se înscrie în acest program. Pe 22 septembrie aflăm și ce școli au fost selectate pentru a intra în acest program. Cum se face selecția?
Anamaria Ghiban: Selecția în sine se face pe baza unor criterii simple, să spunem. E prima dată când mergem în felul acesta către comunitatea educațională în școli. Până acum noi am avut traininguri mai mici, n-am avut programe de amploare asta. Ne-am gândit să fie o ediție pilot, să spunem, pe care să o ducem în școlile de gimnaziu. Am optat pentru patru școli și vom avea în vedere cumva și o distribuție geografică, să spunem, a școlilor. Am analizat dacă să mergem către rural, către urban, n-am vrea să facem diferențierea aceasta. În schimb, în formular, școlile au trebuit să completeze o motivație pentru care își doresc acest program în școala lor și vom ține cont mai ales de motivație, dar și de numărul de copii din școala respectivă, de numărul de cadre didactice, pentru că o parte din program este și un training dedicat cadrelor didactice din școlile selectate, care să ducă mai departe, să spunem, ceea ce încercăm noi să-i învățăm pe copii la ateliere.
Andreea Daraban: Tot ceea ce se întâmplă în cadrul acestor activități pe care le desfășurați prin programul ”Find Your Voice” sunt gratuite.
Cristina Mocanu: Sunt gratuite, dar după cum bine știm, și-i învățăm și pe elevi, nimic în viață nu este gratuit. De data aceasta ne bucurăm tare mult de faptul că am stabilit un parteneriat cu Amazon Development Center în România, care ne susține nu doar în acest program, ci și în altele pe care urmează să le desfășurăm și care ne susține să mergem tocmai spre comunitate și să facem lucruri împreună pentru comunitatea, deocamdată, din județul Iași, dar plănuim să extindem parteneriatul acesta și în alte direcții.
Andreea Daraban: Ce tipuri de activități vor experimenta elevii în cadrul atelierelor?
Anamaria Ghiban: Vom ține câte trei ateliere pentru câte două grupe în fiecare școală, deci vor fi un maximum de 30 de copii, împărțiți în două grupe, care vor participa pe rând la cele trei ateliere. Vom relua mult din ceea ce am făcut, pentru că feedback-ul la primele ediții a fost foarte bun și din partea părinților și a copiilor. Deci vom și relua unele lucruri, dar venim și cu noutăți, pentru că între timp a apărut inteligența artificială, au apărut, știu eu, și aplicații noi, apropo de zona de digitașă și de educație digitală și gândire critică pe care încercăm să o introducem în ateliere. Copiii vor avea parte de public speaking, de scriere creativă, dar nu divulgăm nici prea mult, mai povestim și după ce punem în practică.
Andreea Daraban: Și aceste ateliere pe ce perioadă se vor derula?
Cristina Mocanu: Ne dorim ca, desigur, să fie un parteneriat real între noi și școli și să stabilim cumva de comun acord care este cel mai bun calendar pentru elevi și pentru școala respectivă, pentru că așa cum știe toată lumea, într-o școală nu se întâmplă doar școală și ore, se întâmplă multe alte lucruri, așa încât există un anume nivel de flexibilitate pe care îl avem în stabilirea programului, dar avem și un calendar pe care vrem să-l urmărim.
Anamaria Ghiban: În principiu, vom începe atelierele cel mai probabil spre finalul lunii octombrie. Deocamdată, după ce afișăm selecția, vom lua legătura cu școlile, să stabilim, cum a zis și Cristina, în funcție și de programul lor. Fiind vorba de trei ateliere și după aceea de un training pentru profesori, noi ne-am propus ca ele să fie făcute până la finalul anului. Acum vedem și dacă ne iese.
Andreea Daraban: Pe finalul dialogului nostru, de ce este important ca elevii să-și găsească vocea într-un sistem educațional axat adesea, după cum bine știm, pe conformism. Iată, venim cu aceste ateliere care îi scot din rutină pe copii, inclusiv pe profesori.
Cristina Mocanu: Cred că este foarte important să facem astfel de ateliere și să le oferim copiilor oportunități, tocmai ca să își dea seama că au această voce. Pentru că de multe ori nu își dau seama că pot face lucruri chiar și la vârsta gimnaziului. Acesta ar fi un prim aspect și un altul, ușor mai idealist, să spunem, e dorința noastră în Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala, de a aduce întotdeauna ceva nou, ceva diferit și care să genereze schimbare pozitivă.
Anamaria Ghiban: Și aș completa cu faptul că învățarea, până la urmă, se produce atunci când ieși din zona de confort. Ori, tocmai acesta este un bun argument pentru ceea ce noi încercăm să facem la PISC. Tocmai faptul că există așa o zonă de conformism în sistemul nostru educațional, ne provoacă să încercă să ieșim din el și, în cele din urmă…asta duce la progres.
Varianta audio a interviului: