Ascultă Radio România Iași Live

Astronomii români au determinat compoziţia mineralogică a unui asteroid care intersectează orbita Pământului

Astronomii români au determinat compoziţia mineralogică a unui asteroid care intersectează orbita Pământului

Publicat de Andreea Drilea, 12 octombrie 2015, 19:33

Institutul Astronomic al Academiei Române şi Observatorul Astronomic din Cluj-Napoca alături de partenerii internaţionali – Institutul de Mecanică Cerească şi de Calcul al Efemeridelor din cadrul Observatorului din Paris, Isaac Newton Group of Telescopes din insulele Canare şi Infrared Telescope Facility din insulele Hawaii – au iniţiat şi derulat o campanie de observaţii dedicată studierii asteroidului 2004 BL86, care prezintă un potenţial pericol pentru Terra.

ASTRONOMII ROMȂNI AU DETERMINAT COMPOZIȚIA MINERALOGICĂ A UNUI ASTEROID CARE INTERSECTEAZĂ ORBITA PĂMÂNTULUI  12.10.2015

‘Asteroid geointersector, acesta prezintă un potenţial pericol pentru Terra nu doar pentru că ajunge în apropiere de Pământ, dar şi pentru că orbita lui este haotică. Oamenii de ştiinţă români au reuşit pentru prima dată de la descoperirea acestui corp ceresc în 2004 să stabilească proprietăţile sale fizice şi mineralogice, odată cu apropierea sa de Pământ în lunile ianuarie şi februarie 2015, la doar 1,2 milioane kilometri, ceea ce reprezintă aproximativ de trei ori distanţa Pământ – Luna’, afirmă Agenţia Spaţială Română într-un comunicat remis luni AGERPRES.

Potrivit sursei citate, datele de observaţie obţinute începând cu momentul descoperirii asteroidului 2004 BL86, în anul 2004, până în anul 2015 au contribuit la stabilirea elementelor orbitale ale asteroidului, însă proprietăţile fizice şi mineralogice au fost foarte puţin studiate, diametrul acestui obiect fiind estimat la aproximativ 500 metri cu marjă de eroare destul de mare.

Observaţiile fotometrice ale asteroidului 2004 BL86 realizate anul acesta, odată cu apropierea sa de Pământ, au fost obţinute în lunile ianuarie şi februarie 2015 la Observatorul din Cluj-Napoca şi Bucureşti.

Observaţii spectroscopice în domeniul vizibil au fost realizate la Centrul de observaţii la distanţa Bucureşti aflat în sediul Institutului Astronomic al Academiei Române prin controlarea de la distanţă a telescopului Isaac Newton. Cu o apertură de 2,5 metri, acesta se afla în insulele Canare.

Observaţiile spectroscopice în domeniul infraroşu au fost efectuate de la Centrul de observaţii la distanţa din Paris, de unde a fost pilotat telescopul Infrared Telecope Facility cu apertura de 3 metri, localizat în insulele Hawaii.

‘Analiza datelor de observaţie a permis obţinerea de rezultate legate de parametrii fizici şi mineralogici ai asteroidului 2004 BL86, în timp ce datele spectrale au furnizat date cu privire la suprafaţa asteroidului. Oamenii de ştiinţă români au observat că asteroidul conţine minerale bazaltice, ceea ce duce la concluzia că obiectul este un fragment al unui asteroid diferenţiat, cel mai probabil o bucată din crusta unui astfel de obiect’, se arată în comunicatul de presă.

Din corelaţia strălucirii acestui corp şi a mineralogiei sale a fost estimat un diametru realist de aproximativ 300 metri, în concordanţă cu măsurătorile radar efectuate în Statele Unite. Analiza datelor fotometrice a permis confirmarea unei perioade de rotaţie proprii de aproximativ 2,6 ore.

Potrivit aceleiaşi surse, rezultatele obţinute de cercetătorii români vin în sprijinul Programului de ‘Space Situational Awareness’ la care România participă sub coordonarea Agenţiei Spaţiale Române (ROSA) în calitate de Stat Membru al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA).

SSA reprezintă un efort coordonat pentru a detecta şi urmări obiecte pe o orbită în jurul Pământului sau care intersectează orbita Terrei, precum şi pentru monitorizarea fenomenelor naturale, care ar putea provoca daune sateliţilor din orbită, infrastructurii de la sol şi oamenilor.

(Agerpres/FOTO rosa.ro)

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”