Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Coregraful Fabio Crestale (Franța): Dansul contemporan are aici o energie cu totul diferită față de ceea ce întâlnesc, de obicei, în Franța sau în Italia

Coregraful și dansatorul Fabio Crestale, invitat la D.A.M.5, a creat, împreună cu tinerii artiști din Iași, un performance în care improvizația s-a îmbinat cu tehnica într-o mișcare intensă, plină de energie.

(AUDIO/FOTO) Coregraful Fabio Crestale (Franța): Dansul contemporan are aici o energie cu totul diferită față de ceea ce întâlnesc, de obicei, în Franța sau în Italia

Publicat de isoreanu, 17 iunie 2025, 17:03

Ne-am luat rămas bun, de la D.A.M.5, săptămâna dansului contemporan la Iași lasă în urmă, ca de obicei nostalgie și dorința de a repeta astfel de experiențe.

Ioana Soreanu a fost martoră a evenimentului până la final:

Festivalul „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, prin Programul de Studii Coregrafie al Facultății de Teatru și coordonat de conf. univ. dr Lorette Enache, s-a încheiat. Încă o ediție a D.A.M., cea de-a V-a, a adus în fața publicului ieșean spectacole, performance-uri, dansatori, coregrafi și teoreticieni din Spania, Israel, Franța și Grecia. Artiștii din Iași au avut, din nou, la dispoziție un spațiu de exprimare.

Fabio Crestale este coregraf și dansator pe scene importante ale lumii, cum este Opera din Paris, sau în companii private, de exemplu, IFunamboli. De asemenea, profesor de dans contemporan, Fabio Crestale a fost unul dintre invitații D.A.M.5. Acesta a susținut mai multe ateliere cu studenții de la Programul de Studii Coregrafie al UNAGE și cu elevii Colegiului Național de Arte „Octav Băncilă”. Aceste ateliere s-au finalizat cu un performance prezentat la Centrul Internațional de Artă Contemporană, Baia Turcească. Spectatorii au fost purtați prin mai multe spații interioare, apoi, finalul s-a desfășurat în amfiteatrul din spatele clădirii. A fost explozie de bucurie și energie, în același timp, o demonstrație a cunoștințelor dobândite în timpul workshopului.

Este pentru prima dată când vin în România și pot spune cu toată sinceritatea: e o plăcere! Dansul contemporan are aici o energie cu totul diferită față de ceea ce întâlnesc, de obicei, la Paris sau în Italia. Am descoperit, cu bucurie, cursanți extraordinari, foarte bine pregătiți, și o atmosferă minunată. Totul a fost impecabil organizat. În Franța sau Italia, accentul cade adesea pe tehnică. Aici însă, am găsit studenți extrem de curioși și atenți, care au înțeles rapid ceea ce le-am transmis. Am reușit să pregătim performance-ul din această seară în doar 12 ore de atelier și rezultatul a fost, pur și simplu, extraordinar! Pentru mine, dansul contemporan înseamnă nu doar tehnică, ci și emoție. Iar aici am simțit multă sensibilitate. Am lucrat împreună exerciții de măiestrie, explorând metode precum „Release technique”, lucru la podea și mișcare intensă, puternică. Cursanții m-au inspirat să creez coregrafia atât în interiorul clădirii, cât și în amfiteatru. Au avut de improvizat, dar și de urmat structura coregrafică. Pentru mine, improvizația este esențială în exprimarea trăirilor prin muzică, spațiu și tehnică.

 

Fabio Crestale a lăsat o impresie puternică asupra tinerilor artiști. Aceștia au fost fascinați de experiența sa și de modul său de lucru. Bianca Baciu este studentă în anul I, o tânără deosebit de talentată și pasionată. Carisma, expresivitatea ei te fac să o cauți în scenă, să o urmărești:

A fost fascinant, pentru mine, să lucrez. Am avut un program destul de încărcat și, personal, am simțit că m-am dezvoltat extraordinar de mult, în perioada asta. Și sper să mai am oportunități ca acestea. Am lucrat mai mult pe interpretare, pe improvizații… A fost extraordinar! În momentul în care a intrat în sală Fabio, m-a umplut de o energie atât de pozitivă încât, când am început să dansez și să fac improvizații, nu pot să spun ce-am simțit… A fost frumos, îmi ieșea fericirea prin pori!

Robert Paul Petrea este, și el, student în anul I. De asemenea, foarte talentat, Robert este încântat să danseze și transmite publicului această bucurie:

E bine să înveți de la cât mai multe persoane, și din străinătate, și de la noi din țară. Majoritatea atelierelor mi-au plăcut. Am combinat mai multe stiluri și am reușțit să mă mulez după fiecare stil. Azi am lucrat cel mai mult pe acest spectacol și, deși a fost puțin timp, chiar a ieșit bine, după părerea mea. Eu am făcut dansuri sportive. După asta, am venit la Liceul de Coregrafie. După ce am făcut balet clasic, am început și cu dansul contemporan. Și acum, le mixez.

Astfel, ne-am luat rămas bun de la D.A.M.5 și așteptăm cu nerăbdare surprizele lui D.A.M.6.

 

 

(Radio Iași/FOTO: Facebook DAM5)

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură