Ascultă Radio România Iași Live

Mircea Onofriescu: În anul 2020 au născut la Maternitatea „Cuza Vodă” din Iași 140 de mame minore

Mircea Onofriescu: În anul 2020 au născut la Maternitatea „Cuza Vodă” din Iași 140 de mame minore

Publicat de Gabriela Rotaru, 16 ianuarie 2021, 12:28

România se confruntă, în continuare, cu problema mamelor minore. Primul copil născut în 2021 este al unei mame minore.

Domnul profesor Mircea Onofriescu, medic primar la Maternitatea „Cuza Vodă” din Iași este, din nou, invitatul nostru.

Ioana Soreanu: Domnule profesor, care sunt datele statistice pe care le aveți la dispozitie în legătură cu acest subiect.

Mircea Onofriescu: Din nefericire, datele statistice pe care le avem nu sunt nici pe departe îmbucurătoare. Din nefericire, se spune că România are 23 la sută din totalitatea mamelor minore din Europa. Deci, ne batem la primul loc, în această nefericită situație, cu Bulgaria, în special. Pot să vă spun că în anul 2020 au născut la Maternitatea „Cuza Vodă” Iasi 140 de mame minore, dintre acestea 75 au fost cu vârsta de 17 ani, 39 cu vârsta de 16 ani, 20 cu vârsta de 15 ani, 3 la 14 ani și 3 la 13 ani. Sunt niște tragedii umane și familiale pe care noi le înregistrăm la Maternitatea „Cuza Vodă” pentru că, efectiv, sunt niște drame. Să vezi niște fetițe care ar trebui să se joace cu păpușile și ele nasc și trebuie să se ocupe de îngrijirea și de creșterea unor nou născuți. De altfel, România mai deține un record mondial cu totul și cu totul special, în România, există cea mai tânără bunică. Această femeie din România a născut la 12 ani și a devenit bunică la 23 de ani. Sunt niște date statistice care nu sunt nici pe departe onorante. Și încă un lucru pe care vreau să-l transmit este faptul că din nefericire, dacă în anul 2010 ponderea mamelor minore era mult mai mare în mediul rural, în 2020 ponderea este în sens invers, sunt mult mai multe mame minore în mediul urban, comparativ cu mediul rural. Deci, în 2020 au fost 104 fetițe din mediul urban și 36 din mediul rural și raportul era cu totul și cu totul invers în urmă cu 10 ani. Deci, este necesară educație sanitară și educație sexuală în școli, asta este una din marile provocări care trebuie să revină sistemului de învătământ și, bineînțeles, și sistemului de sănătate din România.

Ioana Soreanu: Care sunt riscurile la care este expusă o adolescentă care rămâne însărcinată si care trece prin experienta nașterii?

Mircea Onofriescu: Riscurile sunt foarte, foarte numeroase și, din nefericire, riscul de avort, riscul de naștere prematură, riscul de naștere de copii malformați este mult mai mare la aceste fetițe. În marea majoritate a cazurilor, sunt sarcini nedorite, în mare majoritate sunt sarcini care nu sunt dispensarizate corect. Marea majoritate sunt asociate cu numeroase infecții genitale și, efectiv, trebuie să ne implicăm, cadrele medicale care reușesc să monitorizeze o sarcină sau care să asiste la naștere aceste fetite, colaborarea cu psihologul din maternitate este foarte, foarte importantă. Sunt niște sarcini cu risc obstetrical crescut, din nefericire, marea lor majoritate nici nu pot naște natural pentru că ele nu au conformația și gradul de dezvoltare fizică pentru a putea naște natural, se ajunge la intervenții chirurgicale, la operație cezariană.

Ioana Soreanu: Vorbeati despre educatie sexuală, la ce vârstă ar trebui să înceapă educatia sexuală?

Mircea Onofriescu: Din punctul meu de vedere, ar trebui să înceapă lecții de educație sexuală începând cu clasa a cincea, dar pot să vă spun că la nivel european, educația sexuală în Portugalia și Anglia, începe de la vârsta de 5 ani, în Germania, de la 9 ani, în Bulgaria, educația sexuală se face de la 11 ani, în Danemarca, de la 12 ani, în Olanda, de la 13 ani, în Spania și Italia, de la 14 ani. Există un interes al țărilor europene ca să introducă aceste noțiuni de educație sanitară și sexuală în curricula de învățămant și cred că este absolut necesară introducerea educației sexuale în școli. Ministerul Educației, Ministerul Sănătății au o mare responsabilitate și, trebuie să recunosc, că și cadrele medicale au o mare responsabilitate pentru că societățile profesionale ar trebui să atenționeze periodic Ministerul Sănătătii, Ministerul Educației privind aceste situații cu totul și cu totul deosebite care situează România într-un top al țărilor cu cele mai multe mame minore din Europa.

Ioana Soreanu: Domnule profesor Mircea Onofriescu, educația sexuală, din punctul dumneavoastră de vedere, trebuie făcută doar în școli sau și părintii au responsabilități în această privință? Știti că, în unele familii, este un subiect tabu, încă, din păcate.

Mircea Onofriescu: Indiscutabil, părinții au un rol foarte important. Din nefericire, este o situație neplăcută, în momentul de față, există un exces de pornografie pe toate canalele de internet, din nefericire, tineretul și copiii, în special din mediile defavorizate, în special din familiile dezorganizate, ajung să acceseze aceste informații și se ajunge la această situație, a unor sarcini nedorite pentru că ei nu cunosc cele mai elementare măsuri de prevenire a sarcinilor și nu cunosc cele mai elementare măsuri de planificare a acestor sarcini și este absolut necesară introducerea educației sexuale în școli pentru că, din nefericire, un procent mare de copii nu pot beneficia de sprijinul familiei, sunt familii dezorganizate, din nefericire, sunt multe familii în care se ajunge și la un abuz sexual. Este un subiect la care România a rămas mult în urmă fată de țările europene.

(Radio Iași/ Ioana Soreanu/ FOTO radioiasi.ro)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”