Ascultă Radio România Iași Live

Filă de calendar: Dimitrie Cantemir și Tratatul de la Luţk

Filă de calendar: Dimitrie Cantemir și Tratatul de la Luţk

Publicat de Nicolae Tomescu, 2 aprilie 2019, 11:40 / actualizat: 2 aprilie 2019, 12:52

Tratatul de la Luţk a fost încheiat, la 2 aprilie 1711, între Petru cel Mare/Țarul Rusiei, şi Dimitrie Cantemir/domnitorul Moldovei, având ca principal scop „lupta comună împotriva Imperiului Otoman”. Conform unei scrisori aparținând ţarului, adresată generalului Sementiev, întreg textul tratatului a fost redactat de Dimitrie Cantemir (trimis de domnul Moldovei, Petru cel Mare nu a făcut altceva decât să-l confirme)…

Conform majorităţii analizelor istorice (consemnate de Georgeta Smeu, în Dicţionar de Istoria Românilor, Bucureşti, Editura „Trei”, 1997, pp. 218-219), Tratatul de la Luţk pare să reprezinte un model de prudenţă şi abilitate diplomatică, prin care Dimitrie Cantemir urmărea „obţinerea independenţei şi integrităţii teritoriale a Moldovei”, bazându-se pe cea mai mare „putere creştină” a Răsăritului Europei. Interesele Rusiei vizau obţinerea controlului şi liberului acces către strâmtorile Bosfor şi Dardanele/cele mai importante noduri comerciale din epocă; fără niciun dubiu, comerţul pe mare, dinspre Mediterana către Marea Neagră (şi viceversa), nu se putea realiza decât străbătând strâmtorile amintite…

Țărilor române urmau să li se retrocedeze teritoriile care au fost transformate în raiale turcești”. În primul articol, ţarul lua „sub oblăduire pe domn şi întreg poporul”. După înlăturarea stăpânirii otomane, „Moldova ar fi încetat să plătească tribut” (şi alte dări) Porţii, „s-ar fi restabilit hotarele vechi ale țării; aceasta urma să treacă sub protectoratul Rusiei, care „garanta integritatea teritorială a principatului” şi se obligasă nu se amestece în treburile lui interne (nu numai pe plan politic sau legislativ, dar şi cultural-lingvistic). Tot în prima parte a tratatului erau menţionate cauzele care au dus la izbucnirea conflictului ruso-turc, se arăta faptul că domnitorul moldovean s-a aliat cu Rusia pentru a se elibera de sub dominaţia Porţii…

Tratatul conține 17 articole care stabileau relaţiile dintre Rusia şi Moldova. Prin intermediul articolului 3, în schimbul jurământului de credinţă al domnitorului moldovean, ţarul se angaja „să nu pună domn străin în Moldova”, „asigurând” domnia ereditară a familiei Cantemireştilor[1]; totodată, s-a prevăzut ca „toată puterea statului să fie exercitată de domnitor, acesta având „dreptul de judecată” pe întreg cuprinsul ţării. În caz de ocupaţie, familia domnitorului avea „drept de azil” în Rusia. Totodată, graniţa dintre cele două state era stabilită pe Nistru, iar integritatea hotarelor Moldovei „asigurată”…

Prin acest tratat, Rusia se angaja să sprijine Moldova împotriva Imperiului Otoman, iar Moldova trebuia să se alăture Rusiei, cu oastea de care dispunea, în lupta împotriva otomanilor. Garnizoanelor ruseşti li se permitea cantonamentulpe teritoriul Moldovei şi al Munteniei – „doar pe timp de război”. Moşierilor ruşi li se interzicea să achiziţioneze pământuri şi să-şi strămute aici ţăranii iobagi din regiunile interne ale Imperiului Rus. Ţările Româneşti rămâneau „suveraneşi în privința politicii lor externe

Dar, campania din 1711 a fost un eșec, armata ţaristă suferind înfrângerea de la Stănileşti; Petru I s-a văzut nevoit să capituleze, cedând unica ieşire spre Marea Neagră, cetatea Azovului şi întăriturile Taganrog-ului…

[1]Ar trebui studiat, cu şi mai multă atenţie, comportamentul lui Petru I; sosind, la Iaşi, fără ştirea lui Dimitrie Cantemir, rusul a întreprins o vizită, de unul singur, la mănăstirea  „Trei Ierarhi” (acolo unde se afla şi mitropolitul Ghedeon, oponent al intereselor domnului); când păstrătorul dreptului bisericesc i-a propus „ca să şadză în scaunul cel domnesc”, Petru I a refuzat, gest menit să dea de înţeles că alegerea definitivă a ţarului s-a făcut în favoarea lui Dimitrie Cantemir. Cauza trebuie căutată, probabil, în renunţarea domnului moldovean la revendicările sale de la sfârşitul lunii mai şi acceptarea, de către el, ca document de bază şi definitiv, a diplomei de la Luţk (conţinutul rămânea necunoscut boierilor); aceştia din urmă au cerut rediscutarea prevederilor, fiind împotriva instituirii unei domnii autoritare a lui Dimitrie Cantemir, „cu dreptul transmiterii scaunului prin moştenire”, adică de revenire la tradiţia dinastică prin instituirea dinastiei întemeiate de Cantemir /ceea ce reprezenta revendicarea principală a acestuia/ şi a servit, ca fapt hotărâtor, pentru ca domnul aflat „la ananghie” să accepte diploma de la Luţk

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”
Life marți, 30 septembrie 2025, 17:44

#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”

Sistemul de educație din Estonia atrage tot mai multă atenție la nivel internațional datorită rezultatelor de excepție obținute de elevii săi...

#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”
Life luni, 29 septembrie 2025, 16:33

#StareaEducației: (INTERVIU) Școala Gimnazială ”Vasile Conta” din Iași a obținut Premiul European pentru Predare Inovatoare 2025, oferit de Comisia Europeană. Profesor Daniela Lorina Stegariu: ”Inovator a fost modul în care noi am abordat temele de dezvoltare durabilă. Am introdus în curriculum o materie nouă și am creat un ghid care poate fi folosit de toate școlile din Europa.”

Proiectul ”Be Smart, Be Green”, coordonat de școala gimnazială ”Vasile Conta” din Iași, a obținut Premiul European pentru Predare...

#StareaEducației: (INTERVIU) Școala Gimnazială ”Vasile Conta” din Iași a obținut Premiul European pentru Predare Inovatoare 2025, oferit de Comisia Europeană. Profesor Daniela Lorina Stegariu: ”Inovator a fost modul în care noi am abordat temele de dezvoltare durabilă. Am introdus în curriculum o materie nouă și am creat un ghid care poate fi folosit de toate școlile din Europa.”
Life sâmbătă, 27 septembrie 2025, 13:24

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi ai Liceului de Informatică ”Grigore Moisil” din Iași, laureați ai Concursului Uniunii Europene al Tinerilor Oameni de Știință. Dragoș Băbușanu: ”Ceea ce am creat noi nu este o invenție, ci o inovație.” /Sebastian Tănase: ” Dacă nu eram în echipa de robotică a școlii, n-ar fi fost această poveste.”

România a obținut două premii speciale la cea de-a 36-a ediție a concursului EUCYS (Concursul Uniunii Europene al Tinerilor Oameni de...

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi ai Liceului de Informatică ”Grigore Moisil” din Iași, laureați ai Concursului Uniunii Europene al Tinerilor Oameni de Știință. Dragoș Băbușanu: ”Ceea ce am creat noi nu este o invenție, ci o inovație.” /Sebastian Tănase: ” Dacă nu eram în echipa de robotică a școlii, n-ar fi fost această poveste.”
Life luni, 22 septembrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Patru școli din Iași vor beneficia de atelierele ”FIND YOUR VOICE” susținute de Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala. Anamaria Ghiban: ”Faptul că există o zonă de conformism în sistemul nostru educațional, ne provoacă să încercă să ieșim din el și în cele din urmă asta duce la progres.”

Toamna aduce nu doar începutul unui nou an școlar, ci și proiecte care își propun să inspire, să conecteze și să transforme educația....

#StareaEducației (INTERVIU) Patru școli din Iași vor beneficia de atelierele ”FIND YOUR VOICE” susținute de Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala. Anamaria Ghiban: ”Faptul că există o zonă de conformism în sistemul nostru educațional, ne provoacă să încercă să ieșim din el și în cele din urmă asta duce la progres.”