Ascultă Radio România Iași Live

Dumitru Chipăruș, părintele sculpturii „Art Déco”…

Dumitru Chipăruș, părintele sculpturii „Art Déco”…

Publicat de Nicolae Tomescu, 21 ianuarie 2020, 17:30


A văzut lumina zilei (16 septembrie 1886)/Dorohoi, într-o familie înstărită…

Câteva informații ajută să nu încojurăm viața sa din România doar într-o aură misterioasă. Înscris la școala primară „Gheorghe Asachi[1] (clădire dărâmată între timp), cu pasiunea inițială pentru pictură, a urmat apoi gimnaziul și cursurile liceale[2]

În 1908, pleacă în Italia cu gândul de a-și pune în valoare calitățile înnăscute, prin favorizarea activității creatore în… sculptură, preferînd arta decorativă (care să placă nu doar specialistului în domeniu). Forța de atracție a „centrului artei europene” îl îndreaptă către Paris; ajuns în capitala Franței (1912), a studiat la renumita „școală de arte frumoase”. În lumea artei pariziene, statuetele lui erau admirate, piesele sculpturale, adevărate capodopere, îl făcuseră renumit; nu și în țară, acolo unde s-a vorbit și (încă) se vorbește prea puțin[3] despre Dumitru Chipăruș…

Cunoscut și sub numele de Dimitri, Dmitri, Demetre sau Dimitrius Chiparusa, considerat părintele sculpturiiArt Déco” (curent născut în Franța perioadei interbelice, extins în domenii precum cel amintit, în arhitectură, desen, modă, muzică, film, pictură), a rămas singurul român în pleiada de artiști (îi amintesc aici doar pe Carbonnier, Christiansen, Picasso)…

Printre subiectele predilecte erau dansatoarele baletului rusesc, personajele teatrului din Paris şi cele din primele filme, ilustrate într-o manieră stilizată, cu trupuri zvelte şi alungite. Sculptorul Chipăruș încerca, mereu, să îşi surprindă modelul în mişcare, în timpul dansului, acordând o deosebită atenţie liniilor trupului, în special vestimentaţiei elegante, siluetei longiline; până și mâinile statuetelor au un nivel de detaliu remarcabil. Combinaţia de bronz şi fildeş a oferit consistență tehnicii denumite criselefantină

Dumitru Chipăruș ne-a părăsit în anul 1947 (22 ianuarie), după o paralizie cauzată de un atac de cord…

Soția (Julienne Lullier, care îl sprijinise în activitatea de creație și îi ordonase, treptat, viața) a adunat statuetele rămase, acestea din urmă trezind (la licitația din 2007) asemenea sentimente de încântare, de apreciere, încât „Les Girls” era adjudecată cu aproape 600.000 de Euro… În aprilie 2006, „Sotheby’s” vindea, pentru 216.000 dolari, sculptura „Thaïs” (din fildeş sculptat şi bronz patinat şi pictat, pe un soclu elaborat din onix), una dintre cele mai importante sculpturi criselefantine ale lui Chipăruş (care au apărut în licitaţii); tot la respectiva licitaţie era adjudecată, la preţul de 204.000 dolari, „Dansatoare cu evantaie”/din fildeş sculptat, policrom şi bronz suflat cu aur şi argint, pe soclu de onix; altă variantă a sculpturii se vindea, în iunie 2008, la „Christie’s” pentru 266.500 dolari… Personajul Alméria, unul dintre cele mai rare şi dramatice studii ale artistului, inspirat de imaginea balerinei şi coregrafei Bronislava Nijinska (foarte apreciată la acea vreme), a fost adjudecată pentru 265.250 de lire sterline (309.000 de euro) la licitaţia „Art Deco” (organizată în iunie 2013) dedicată „Marelui Gatsby” de prestigioasa casa „Bonhams”… „Finale”, o sculptură (creată în anul 1928, din bronz şi fildeș) reprezentând o reverenţă a artiştilor de la Baletul „Russes” (figura centrală a sculpturii l-ar putea reprezenta pe Vaslav Nijinksky, celebrul dansator de la „The Ballet Russes”, care era şi iubitul directorului companiei, Serghei Diaghilev), scoasă la licitaţie de casa „Bonhams”, în noiembrie 2013, a fost estimată la o sumă cuprinsă între 230.000 şi 355.000 de euro

Opera destramă urzeala veacurilor, reaprinde imaginația prin focul neliniștii ce împrumută ideea… Iar, ca un cuțit al reflecțiilor: cea mai mare colecție a operelor semnate de Dumitru Chipăruș, cu 120 de piese originale, poate fi văzută la „Déco Russian House” (în Moscova)…

 

[1] Absolviseră, anterior, oameni de seamă ai ai Dorohoiului: generalul Constantin Ilasievici, avocatul Gheorghe Gh. Burghele, academicianul George Udriski, deputatul Alexandru Mavrodi, medicul-ministru Dumitru Mezincescu, academicianul matematician Dimitrie Pompeiu, ministrul de război Nicolae Samsonovici ş.a.

[2] Dumitru Chipăruş a simțit atracție pentru învăţătură; a fost un elev sârguincios, luând în considerare şi faptul că era mai înaintat în vârstă decât colegii săi de clasă. După absolvirea claselor primare, a urmat gimnaziul dorohoian de băieţi „Gr. Ghica IV” (1900-1904), unde l-a avut coleg de clasă pe viitorul profesor universitar Radu T. Olinescu. Pasiunea pentru pictură s-a înfiripat încă din şcoala primară. Cu ocazia diferitelor serbări de sfârşit de an şcolar, învăţătorii săi i-au pus în evidență calităţile şi înclinaţia spre artă (desenele lui erau admirate de vizitatori). La gimnaziu, pasiunea s-a accentuat, profesorii de specialitate îndemnându-l să-şi continue drumul. În acei ani, Gheorghe Pascu, profesorul de matematică, „mâna de fier”/directorul gimnaziului (a deţinut funcţia pentru cea mai lungă perioadă din istoria acestei instituţii şcolare/1888-1905); la limba franceză, cu care a pătruns, ulterior, în lumea artei pariziene, Dumitru Chipăruş a beneficiat de cunoştinţele predate de G. Ardeleanu; la desen şi caligrafie, orele cele mai îndrăgite, i-a avut ca profesori pe G. Andrieşescu (a predat între 1888-1903) şi I. Secoşanu (a predat între 1903-1905); aceştia l-au încurajat şi i-au deschis orizontul cunoştinţelor…

[3] În România, cu excepţia câtorva dicţionare (vezi, mai ales, (Dorina şi Ilarion MandachiDicționarul personalităților dorohoiene), numele sculptorului Dumitru Chipăruş a rămas necunoscut. Liceul, actualmente colegiulGr. Ghica IVîl menţionează în monografiile sale. Comuniștilor nu le-a servit opera lui Dumitru Chipăruş, nu era conformă cu „principiile socialiste”, astfel încât numele renumitului sculptor a fost marginalizat, până aproape de uitare…

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”