Ascultă Radio România Iași Live

George Calboreanu: „Asta am avut de spus”…

George Calboreanu: „Asta am avut de spus”…

Publicat de Nicolae Tomescu, 3 ianuarie 2018, 17:18

S-a născut pe 3 ianuarie 1896 (Turnișor, Sibiu) şi a plecat în eternitate pe 12 iulie 1986 (București)…

Cu vocea sa inegalabilă şi de neuitat, în 67 de ani de teatru, George Calboreanu a interpretat o enciclopedie de roluri şi o galerie de personaje. Avea aerul distins unui patriarh, degaja nobleţe; a ştiut să comunice prin imobilitate şi tăcere (aceasta putea fi curmată de o privire care să înlesnească trecerea de la linişte la furtună, apoi vocea îi devenea răcnet zguduitor)[1]; nu avea hazul unui actor de comedie[2]. Privindu-i chipul, fruntea bombată, nasul puternic şi gura tăiată energic ai fi crezut că în fața ta se găsește o persoană severă; dacă ne gândim la drumul parcurs, ni se relevă, mai ales, omul ambiţios…

Drumul spre teatru[3] a început într-o zi, atunci când ajungea în casa profesorului State Dragomir, de la Conservatorul din Iaşi (bolnav fiind, preda cursuri acasă)[4]. Ştefan Braborescu, directorul de scenă al Teatrului ieșean, l-a angajat pentru un turneu prin Bucovina (1919). Un an mai târziu, a plecat într-un alt turneu prin Transilvania[5]. Prin rolurile jucate în spectacolele de pe marile scene ale ţării[6], realizase creaţii memorabile[7]. Actorul pleca spre desăvârșirea studiilor, în Viena. La întoarcere, era angajat al CompanieiBulandra” (doar pentru două stagiuni)[8]. În perioada interbelică, a dat viaţă numeroaselor personaje din drame pe scenele teatrelor particulare (conduse de Dina Cocea şi Maria Filotti); jumătate de veac avea să joace numai pe scena Teatrului Naţional[9]… La 29 de ani, devine actorul „Naţionalului”; a jucat (până la pensionare) alături de Aura Buzescu, Sonia Cluceru, Ion Finteşteanu, George Vraca, Nicolae Brancomir, Romald Bulfinski, Ion Manu, Aurel Athanasescu; când a fost obligat să se pensioneze[10], unele persoane au împrăştiat zvonul că ar fi bolnav, dar actorul le-a confirmat marea tristeţe care-l rodea prin rostirea obsesivă: „Sunt bolnav, de urât!”; adevărul este că nu viaţa în luminile rampei oboseşte marii actori, ci despărţirea de focul lor, nu freamătul cabinelor şi al culiselor sună semnalul plin de tristețe al anilor care s-au scurs, ci tăcerea camerei…

Ce rămâne?

Printre altele… Personajul (istoric) – aşa cum a fost înţeles el în Apus de soare, domnitorul care se exprimă dincolo de mormânt şi dincolo de istorie, pentru a confirma comuniunea generaţiilor în spiritul „eternului ideal românesc”, imaginea personajului, imprimată conştiinţei publice, datorează unei piese de teatru scrise de Barbu Ștefănescu Delavrancea[11] infinit mai mult decât oricărui document de epocă sau monografii savante; simţim vibraţia unui sentiment – prin interpretarea lui George Calboreanu:

[1] Alecu Popovici: „Se opreau tramvaiele, încremeneau zarurile pe tablele jucătorilor de table, nu se mai sărutau îndrăgostiţii, pe sub felinarele fără bec, atunci când explodau silabele iar Calboreanu spunea: «Ce-ţi doresc eu ţie dulce Românie!» L-am văzut, copil fiind, în «Hamlet», într-o compoziţie din care mai făceau parte Vraca şi Valentineanu. Dacă Nottara l-a jucat pe prinţul Danemarcei cu barbă, Calboreanu l-a jucat cu burtă. L-am văzut şi în Caragiale şi în Tenesse Williams. Masivitatea i-a fost pavăză şi l-a însoţit în filme. Mi-l închipui urcând pe calul alb al unui răzaş şi strigând: «Haideţi, băieţi!» Şi nenumăraţi boieri, vornici, hatmani ai teatrului nostru, răspunzându-i: «Venim!»” (Teatrul 1984)…

[2] Hazul lui Calboreanu avea ceva mucalit, ponosit, îmbufnat, cârcotaş… Pe lângă rolurile jucate în teatru, se adaugă cele din 11 filme, precum şi sutele de imprimări la radio (au îmbogăţit Fonoteca de Aur, inclusiv secvența cu același nume – difuzată la Radio Iași, în perioada 2010-2012)… Actorul a interpretat roluri în piese de teatru radiofonic şi în filme, dintre care amintim „Bădăranii” (1960, în regia lui Sică Alexandrescu), filmele istorice „Neamul Şoimăreştilor” (1965) şi „Fraţii Jderi” (1973) – ambele adaptări după romanele lui Mihail Sadoveanu (realizate sub direcţia regizorului Mircea Drăgan)…

https://youtu.be/5eZevYyT-Nk

[3] Până atunci, elev la Școala de Arte și Meseriidin București, imediat ce a absolvit-o a plecat la Constanța cu gândul ascuns de a se imbarca, pe furiș, pe un vapor (când acesta își va ridica ancora); din păcate sau din fericire, nu a reușit acest lucru, fiind obligat să se întoarcă la București; a intrat în corul unei biserici, reușind să dobândească și curajul necesar de a merge mai departe; s-a prezentat la concurs – Teatrul de Operetă de la Parcul „Oteteleșteanu” (Palatul „Telefoanelor” de astăzi); după concurs, între membrii juriului s-au iscat neînțelegeri la deliberare, un membru al comisiei a susținut că este tenor, altul că este bas, iar al treilea că putem vorbi despre un bariton (ca să nu fie cu supărare, l-au respins)…

[4] Studiase actoria împreună cu Aglae Pruteanu, însă Calboreanu și-a amintit, a recunoscut: „17 februarie 1918 e pentru mine începutul unei vieţi noi. Începutul adevăratei mele vieţi de muncă, de oridine şi disciplină, de control asupra mea (…), eu fiind sculptorul propriului meu lut pe care-l modelam de la zi la zi, dându-i toate formele unei minţi oragnizate… Eu am făcut Conservatorul într-un an şi jumătate. Am intrat în februarie 1918 şi în iunie aceluiaşi an am luat doi ani. În al doilea an, primăvara lui 1919, State Dragomir mi-a dat absolvenţa de patru ani a Conservatorului de Artă Dramatică din Iaşi cu nota 10. I-am avut colegi pe: Costache Antoniu, Ana Sorana Ţopa, Neculai Şubă, Mircea Handoca.” (Teatru, 1986)

Tot în Iaşi a urmat şi cursurile Facultăţii de Litere şi Filosofie, plecând apoi la Viena pentru a-şi definitiva studiile…

[5] La Cluj, Zaharia Bârsan – o cunoştinţă veche, îl invită la un pahar de vorbe şi un pocal de vin, semnează contractul pentru următoarea stagiune. „Gheorghe Dima, compozitor şi directorul Conservatorului, avea un pat în camera în care-şi ţinea cartofii şi ceapa pentru iarnă. Mi l-a pus la dispoziţie”, îşi va aminti, peste ani, George Calboreanu…

[6] Îl găsim angajat și la Teatrul Național din Cluj. S-a remarcat prin două creații care i-au adus simpatia studențimii (a fost ovaționat în „Messalina” și „Butoreștii”; rolul Amos din ultima piesă i-a adus un premiu constând în călătoria de studii la Viena)…

[7] Octavian Goga, ministrul Artelor (de atunci), l-a premiat

[8] În ziarele bucureștene, au apărut cronici unde se consemna timbrul inedit pe care-l avea actorul…

[9] Pe scena „Naţionalului” bucureştean a debutat în spectacolul „Vlaicu-Vodă” (în anul 1926), fiind invitat să joace aici de însuşi Alexandru Davila, autorul piesei. A jucat pe scena acestui teatru până la moartea sa, devenind societar al instituţiei (în anul 1928). Printre cele mai importante roluri realizate de George Calboreanu au fost Chirică, din spectacolul „Omul cu mârţoaga” (1927) de George Ciprian, Spirache Necşulescu în „Titanic Vals” de Tudor Muşatescu (1932), ambele demonstrându-i versatilitatea în a juca comedie. Memorabile au fost însă şi rolurile din spectacolele „Idolul şi Ion Anapoda” de George Mihail Zamfirescu (1934), „Marele duhovnic şi Glafira” de Victor Eftimiu, „Borgia” de Alexandru Kiriţescu, „Meşterul Manole” de Lucian Blaga, „Maestrul” de Mircea Ştefănescu, „Letopiseţii” de Mihail Sorbul, „Ovidiu” de Nicolae Iorga…

[10] Comuniştii îl obligaseră să ia decizia pensionării, scena fusese viaţa lui…

[11] „Ţineţi minte cuvintele lui Ştefan, care v-a fost baci până la adânci bătâneţe… Că Moldova nu a fost a strămoşilor mei, n-a fost a mea şi nu este a voastră, ci a urmaşilor noştri, şi a urmaşilor urmaşilor noştri, în veacul vecilor” – sunt, de fapt, cuvintele marelui orator Delavrancea, nicidecum ale bătrânului domnitor. Imaginea lui Ştefan cel Mare, imprimată în conştiinţa publică, datorează acestei piese de teatru (chiar interpretării magistrale a lui George Calboreanu) mai mult decât oricărui document de epocă sau monografii savante…

 

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”