Ascultă Radio România Iași Live

Nicolae Iorga: „Țara noastră are, înainte de toate, o datorie – aceea de a munci(…)”

Nicolae Iorga: „Țara noastră are, înainte de toate, o datorie – aceea de a munci(…)”

Publicat de Nicolae Tomescu, 27 noiembrie 2017, 14:00 / actualizat: 27 noiembrie 2017, 15:02

Jurnalistul trebuie să fie, din punctul meu de vedere, un intermediar laconic, înţelept, o prezenţă discretă, menită să pună în valoare oamenii despre care vorbeşte sau tema de care se ocupă, nu să se pună în valoare pe sine, să domine, pletoric, scena, să folosească orice prilej pentru a-şi exhiba opiniile proprii sau ficţiunile sale.

Nu sunt colecţionarul sârguincios al slăbiciunilor omeneşti, prezente pretutideni; deși îmi croiesc drum, cu relief sporit, în dezechilibrata societate românească aflată, de prea mult timp, în zona nesigură dintre tradiţie şi modernitate, am pornit, cu sincope, în căutarea timpului pierdut, încercînd să păstrez un echilibru între noile generaţii şi ceea ce poate contribui, în egală măsură, la prestigiu – bunul gust şi respectul pentru tradiţie…

Sunt valori – unele mai vechi”, altele abia apărute – care inspiră iubire sau refuz, dar în niciun caz nu ne pot lăsa indiferenţi. Spaţiul public este dator să recunoască valoarea unor oameni. Din 1990, valorific asemenea produse jurnalistice. Propunerile accentuează nu doar evenimentul, semnificația faptului, ci și direcţia calităţii personalităţilor fără de care nu ar fi posibilă îmbinarea perfectă a multiplelor preferințe. Personalităţi (adică aptitudini şi însuşiri, autoritate şi prestigiu, contribuţii, influenţe asupra destinului sau desfăşurării unor domenii de interes); persoane şi  acţiuni care, prin calităţile şi valoarea lor, pot servi ca exemplu, ca modele – din literatură (proză, poezie; scriitori/poeţi, dramaturgi; mari actori), artă (artişti plastici, critici de artă, colecţionari), oameni de seamă (amintiri, evocări, dialoguri, biografii dramatizate), istorie, etnografie şi folclor, secvenţe muzicale, ştiinţă şi tehnică, religie, umor/înregistrări celebre, teatru, lecturi dramatizate etc.

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=Kf2Mc2qbn0U[/youtube]

Exemplul de astăzi este Nicolae Iorga. Indicatorul sistematic al succesiunii lunilor și zilelor unui an (asta consider că reprezintă Wikipedia) poate înlocui toate considerațiile mele în ceea ce îl privește pe istoric, critic literar, documentarist, dramaturg, poet, enciclopedist, memorialist, ministru, parlamentar, prim-ministru, profesor universitar și academician.

Dovadă:

http://ro.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Iorga

 

O viață de om așa cum a fost? Nu poți învălui toate experiențele lui Nicolae Iorga

Figură de legendă încă din timpul vieții, a câștigat, prin grandoare, odată cu trecerea timpului…

Născut în 6 iunie 1871, la Botoșani, „A citi și a scrie i-au venit de la sine”;

dincolo de conflicte cu profesori (la maturitate, a demisionat din Academia Română), capabil să concureze oricând pentru a primi bursă, s-a remarcat prin cunoașterea limbilor străine (franceza, italiana, latina, greaca, mai târziu – engleza, inițiere în limbile nordice)… „Minunea de om” (cum îl carecteriza A. D. Xenopol), a primit burse în străinătate, a plecat la specializări în Italia, Franța (diplomat al Școlii practice de înalte studii din Paris, doctor honoris causa al universităților din Paris, Lyon, dar și din Oxford, Roma, Genova, Wilno/Lituania, Bratislava), în Germania (doctorat la Leipzig), în Olanda, Polonia (membru al Academiei din Cracovia), a publicat în diferite ziare și reviste (gazetarpolemist), a scos el însuși reviste și ziarea tipărit cărți (un număr impresionant de titluri) și colecțiia conferențiat (în România, Europa, S.U.A.), a participat la congresea ținut comunicări, lecții (cursuri – inclusiv cursurile de vară de la Vălenii de Munte, de la catedra Universității din București, ajungând rectorul acesteia din urmă), discursuri, a inițiat congrese, a inaugurat (deschisinstitute, dar și propria tipografie, a cercetat arhivele Europei (deopotrivă cu arhivele din țară)…

Pasionata trăire a istoriei l-a îndemnat, pe lângă intensa activitate parlamentară, să inițieze mari manifestații în favoarea unității naționale, să tipărească discursuri și să le trimită pe frontul Primului Război Mondial, să se opună semnării armistițiului cu Germania, așa cum a gândit, în iunie 1940, ca partizan al apărării, cu orice preţ, a teritoriului naţional…

27 noiembrie 1940/asasinatul legionar/ amintește, și astăzi, de sensurile cuvântului… „cumplit”: groaznic, înfiorător, înfricoșător, îngrozitor, sălbatic.

Amplasată în strada Nicolae Iorga nr. 14 din Botoșani, este casa în care s-a născut și a copilărit savantul, casa în care a locuit familia sa, între anii 1876-1880… Dintre cele 10 locuințe în mod esențial caracteristice copilăriei și adolescenței, această casă rămâne singura care s-a păstrat din secolul al XIX-lea

Două încăperi sunt rezervate unei expoziții foto-documentare și unei săli multifuncționale unde apar expuse, printre altele, primele ediții din operele istoriceliterare și memorialistice semnate Nicolae Iorga. În holul casei ne impresionează manuscrise, prezentate cronologic, începând cu primele documente școlare, continuând cu perioada studiilor liceale, universitare, din țară și în străinătate și încheindu-se cu anii deplinei maturități a savantului; în ultima încăpere primește adăpost o bibliotecă istorică, alcătuită din carte curentă achiziționată în ultimii ani. Camera copiilor reflectă pasiunea pentru citit a lui Nicolae Iorga – printr-o etajeră cu cărți, o masă de scris, un sfeșnic cu lumânare; încăperea a fost martora primelor lecturi și se bucură de o descriere amănunțită în cartea autobiografică a marelui istoric intitulată O viață de om așa cum a fostSalonul redă un interior, datând din ultimele decenii ale secolului XX, aparținând unei familii cu venit modest, dar cu un trecut prosper, timp în care s-au acumulat o serie de bunuri, provenind din agoniseală proprie sau moștenite de la familiile avute din care proveneau părinții istoricului. Ce mai este demn de interesul nostru? Fotografii originale de familiediplome de Dr. Honoris Causa primite din partea unor instituții prestigioase de învățământ din Europa (Sorbona, Cambridge, Roma), un număr impresionant de cărți scrise (multe în ediții princeps), ziare și reviste pe care le-a editat și îndrumat, un ceas de masă, un vas ornamental vienez ce a aparținut bunicului lui Iorgamanuscrise aparținând mamei sale, Zulnia Iorga (ultimele obiecte, în vitrine cu valoare memorială)…

Film conceput și realizat de Nicolae Tomescu; operator imagine și montaj video – Bogdan Zlei

 

Etichete:
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”