Ascultă Radio România Iași Live

Emil Racoviță, o viață dedicată științei

Emil Racoviță, o viață dedicată științei

Publicat de Nicolae Tomescu, 13 noiembrie 2017, 12:06 / actualizat: 13 noiembrie 2017, 15:05


Film documentar realizat de dr. Nicolae Tomescu (Redactor Șef Radio Iași)

La 9 ani după Unirea Principatelor Române, se năștea (14 noiembrie 1868), în Iaşi, un prinț… Descendent al unei familii care a dat Moldovei câțiva domnitori, Emil Racoviţă a devenit unul dintre cei mai respectaţi savanţi din lume: biolog – considerat fondatorul biospeologiei[1], explorator, speolog, academician şi preşedinte al Academiei Române, a fost senator al României şi rector al Universităţii din Cluj.

Și-a petrecut copilăria la moşia străbunilor săi, din Şurăneşti (astăzi, satul Emil Racoviță, comuna Dănești) judeţul Vaslui)[2].

Școala a urmat-o în Iaşi (Păcurari); l-a avut drept învăţător pe Ion Creangă, iar ca profesor pe Grigore Cobălcescu[3]. Prinţul a fost trimis, în tradiţia familiei, pentru a studia Dreptul la Paris, la Universitatea Sorbona; în paralel, s-a concentrat asupra cursurilor Şcolii de Antropologie. După ce şi-a luat licenţa în Drept, s-a înscris la Facultatea de Ştiinţe a Universităţii din Sorbona; după finalizarea studiilor, prinţul român a început să lucreze în domeniul oceanografiei[4]; pentru a studia mai bine viaţa subacvatică, Emil Racoviţă s-a specializat şi a devenit scafandru.

La vârsta de numai 25 de ani, a fost ales membru al Societăţii zoologice din Franţa. Recomandat (1897) să participe ca naturalist al Expediţiei antarctice belgiene (1897-1899)[5], la bordul navei Belgica[6], Emil Racoviţă a decis însă să părăsească viaţa confortabilă din laboratorul francez. Cu prilejul escalelor făcute în Chile şi pe ţărmurile strâmtorii Magellan, efectuează cercetări complexe, asupra florei şi faunei. În apropierea Ţării Palmer din Antarctica, expediţionarii descoperă o strâmtoare[7] şi câteva insule[8]. În perioada când „Belgica” a fost prizoniera gheţurilor (martie 1898-februarie 1899) naturalistul expediţiei, împreună cu ceilalţi oameni de ştiinţă, au întreprins numeroase observaţii şi cercetări ştiinţifice[9]. Emil Racoviţă a strâns un mare număr de obiecte care i-au servit drept material în cercetările ştiinţifice. Cantitatea de informaţie obţinută de savantul român era mai mare decât cea adunată în toate expediţiile precedente la un loc. Întoarcerea lui Emil Racoviţă în Franţa a fost una cu adevărat triumfală. În anul 1900, a devenit director-adjunct al Laboratorului Oceanografic Arago. Cu toate acestea, treptat, Emil Racoviţă avea să renunţe la studiul oceanografiei şi să se dedice noii ştiinţe, biospeologia, pe care a fondat-o oficial în anul 1907, după ce studiase mai multe peşteri inundate[10].

 „Dar cine poate povesti în vorbe minunile de forme ce mii de ani

le-au tors cu nesfârşita lor răbdare din caierul de piatră? ”

În Franţa, savantul român ajunsese să fie unul dintre cei mai apreciaţi oameni de ştiinţă. Dar a decis să se întoarcă în patrie[11], împreună cu familia sa, după Marea Unire a Transilvaniei cu România (1918). Printre cei care l-au chemat pe Emil Racoviţă să lucreze la Universitatea din Cluj se numără Onisifor Ghibu şi Sextil Puşcariu. Nu a venit singur, ci a adus o echipă de savanţi; din aceasta făceau parte francezii Jules Guiart şi Rene Janel, deopotrivă cu elveţianul Alfred Chapuis[12]. /

Cu ajutorul savanţilor străini, Emil Racoviţă a fondat, în anul 1920, primul institut de speologie din lume și s-a ocupat, pe lângă pregătirea tinerilor studenţi de la Universitatea din Cluj, de programul intens de explorare şi de cercetare a peşterilor din Munţii Apuseni[13].

„A şti înseamnă pentru om: a-ţi trăi timpul de a fi cu mulţumire

şi a aştepta clipa de a nu fi cu seninătate.”

Emil Racoviță a plecat la Timişoara în anul 1940, după ce Transilvania de Nord a fost ocupată de Ungaria horthystă; a revenit la Cluj, unde a murit (17 noiembrie 1947), la 79 de ani, în sărăcie şi frig.

 „Căci a nu şti înseamnă:

superstiţii, egoism orb, concurenţă sălbatecă, neînţelegere, duşmănire, război, foamete, prăpăd”…

[1] Studiul faunei din subteran – peşteri şi pânze freatice de apă…

[2] Aceeaşi moşie pe care Emil Racoviță o va împărţi, mai târziu, ţăranilor, înaintea reformei agrare de expropriere a marilor latifundiari din România…

[3] Micul prinţ și-a îndrăgit profesorul, astfel încât, la două decenii după terminarea şcolii din Iaşi, Emil Racoviţă avea să boteze una dintre insulele descoperite în Ţara de Foc cu numele de Insula Cobălcescu

[4] În laboratoarele Arago din Banyuls sur Mer…

[5] Expediţia a pornit din Anvers, la 10 august 1897; avea un caracter internaţional – pe lângă belgieni, participa şi norvegianul Roald Amundsen, ca ofiţer secund, medicul american Frederick Cook, meterologul polonez Antoine Dobrowolski şi geologul Henryk Arctowski…

[6] Condusă de Adrien de Gerlache…

[7] Care a primit numele navei „Belgica”…

[8] Expediţia a înscris pe harta incompletă a Antarcticii insula Wiencke şi Ţara lui Danco, după numele celor doi membri ai expediţiei care au pierit în respectiva călătorie…

[9] Materialul adunat constituise obiectul unui număr de 60 volume publicate, reprezentând o contribuţie ştiinţifică mai mare decât a tuturor expediţiilor antarctice anterioare luate la un loc. Savantul român a înteprins un studiu aprofundat asupra vieţii balenelor, pinguinilor şi altor păsări antarctice, care i-a adus o reputaţie bine meritată…

[10] Atunci când Emil Racoviță a venit să o viziteze, Cueva del Drach era deja o vedetă turistică a insulei spaniole Mallorca. Adevăratul cercetător nu se află niciodată în vacanță… În timp ce plutea cu lotca pe Lacul Martel, în loc să admire bolțile mirifice, savantul iscodea adâncul apei. Deodată, a zărit un crustaceu, un fel de garid alb, depigmentat și orb. Pentru crustaceu, întâlnirea s-a sfârșit trist, într-una din sticluțele cu formol ale maestrului, dar pentru lumea științifică a fost plină de consecințe. Ajuns acasă, la Laboratorul Arago, de la Banyuls-sur-Mer, pe malul Mediteranei, unde era subdirector, Racoviță a înțeles că micul crustaceu era o specie nouă (pe care a botezat-o Typhlocirolana moraguesi). S-a observat, totodată, faptul că strania viețuitoare prezenta caractere primitive, ancestrale, care o faceau să fie radical diferită de rudele sale care trăiesc la lumina soarelui

[11] Profesorul Iosif Viehmann, fostul său discipol, afirmase că Emil Racoviţă a fost chemat insistent să ocupe un post de profesor la nou-înfiinţata Universitate a Daciei Superioare din Cluj, fondată de autorităţile române după ce corpul academic al fostei Universităţi austro-ungare Franz Josef a refuzat să lucreze pentru statul român. „Emil Racoviţă s-a hotărât, cu greu, să se întoarcă în ţară. Vă daţi seama, în Franţa era stabilit de o perioadă atât de lungă. Însă, atunci când a acceptat să discute mai serios despre întoarcerea în ţară, el a pus o condiţie: să poată să îşi continue activitatea ştiinţifică la un nivel înalt”…

[12] Unul dintre cei mai buni prieteni ai savantului român. Alfred Chapuis afost numitdirector-adjunct al primului institut speologic din lume. Alfred Chapuis a devenit, totodată, consul al Elveţiei la Cluj…

[13] Au descifrat cele mai importante dintre tainele unei lumi subterane despre care savanţii nu ştiau aproape nimic

Feature: Montaj – Erika Engel

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”
Life vineri, 22 august 2025, 09:10

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”

Vara e pe sfârșit, iar noul an școlar se apropie cu pași repezi, aducând cu el multe necunoscute. Norma de predare pentru profesori crește,...

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”
#InfoEconomic: La Iași, premieră națională: cei care doresc pot să-și repare singuri telefoanele mobile în primul service GSM cu regim self-service. Inițiativa aparține lui Marian Abutoaiei, antreprenor în domeniu
Life marți, 19 august 2025, 12:43

#InfoEconomic: La Iași, premieră națională: cei care doresc pot să-și repare singuri telefoanele mobile în primul service GSM cu regim self-service. Inițiativa aparține lui Marian Abutoaiei, antreprenor în domeniu

Potrivit unei statistici, la nivel național, sunt  peste 1800 de service-uri GSM. Deși e văzută ca o zonă de business atomizată, ea răspunde...

#InfoEconomic: La Iași, premieră națională: cei care doresc pot să-și repare singuri telefoanele mobile în primul service GSM cu regim self-service. Inițiativa aparține lui Marian Abutoaiei, antreprenor în domeniu
#StareaEducației (INTERVIU) Vicepreședinte al Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică: ”La clasă nu se poate face performanță la Informatică, atunci când la profil de specialitate există o singură oră pe saptămână în primii doi ani de liceu.”
Life sâmbătă, 16 august 2025, 08:30

#StareaEducației (INTERVIU) Vicepreședinte al Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică: ”La clasă nu se poate face performanță la Informatică, atunci când la profil de specialitate există o singură oră pe saptămână în primii doi ani de liceu.”

Premiile obținute de elevii români la competițiile internaționale de Informatică au pus mereu România pe harta performanței mondiale. Numai...

#StareaEducației (INTERVIU) Vicepreședinte al Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică: ”La clasă nu se poate face performanță la Informatică, atunci când la profil de specialitate există o singură oră pe saptămână în primii doi ani de liceu.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Ana-Elena Ungureanu, profesoară de matematică, inițiatoarea platformei educaționale ASQ.ro: ”Modul în care este organizată Evaluarea Națională la clasa a VIII-a contribuie la analfabetismul numeric, pentru că se bazează pe șabloane. Elevii ar trebui să-și poată alege materiile de examen în funcție de ce își doresc să facă mai departe.”
Life vineri, 8 august 2025, 09:02

#StareaEducației: (INTERVIU) Ana-Elena Ungureanu, profesoară de matematică, inițiatoarea platformei educaționale ASQ.ro: ”Modul în care este organizată Evaluarea Națională la clasa a VIII-a contribuie la analfabetismul numeric, pentru că se bazează pe șabloane. Elevii ar trebui să-și poată alege materiile de examen în funcție de ce își doresc să facă mai departe.”

Matematica, disciplina pe care mulți o consideră dificilă sau inaccesibilă, a intrat în preferințele elevilor de la Liceul ”Profesor Mihai...

#StareaEducației: (INTERVIU) Ana-Elena Ungureanu, profesoară de matematică, inițiatoarea platformei educaționale ASQ.ro: ”Modul în care este organizată Evaluarea Națională la clasa a VIII-a contribuie la analfabetismul numeric, pentru că se bazează pe șabloane. Elevii ar trebui să-și poată alege materiile de examen în funcție de ce își doresc să facă mai departe.”
Life miercuri, 6 august 2025, 16:49

#InfoEconomic: Magda Vișoiu, director executiv Reveal Marketing Research: „Moldova este o regiune cu un mediu antreprenorial activ, dar e un pic mai vulnerabilă la schimbări macroeconomice și la deciziile acestea fiscale imprevizibile”

Potrivit concluziilor unui studiu, dacă la nivel național, 33% dintre companii văd un impact foarte puternic al climatului economic impredictibil,...

#InfoEconomic: Magda Vișoiu, director executiv Reveal Marketing Research: „Moldova este o regiune cu un mediu antreprenorial activ, dar e un pic mai vulnerabilă la schimbări macroeconomice și la deciziile acestea fiscale imprevizibile”
Life vineri, 1 august 2025, 10:34

#StareaEducației (INTERVIU) Rodica Leontieș, inspector general ISJ Iași: ”Este clar că vor fi completări de normă pentru profesorii titulari din județ, dar nu se va pune problema ca un profesor titular să rămână fără catedră completă. Mărirea normei didactice de predare va avea repercusiuni asupra încadrării profesorilor.”

Creșterea normei didactice în învățământul preuniversitar, cu două până la patru ore, comasarea instituțiilor cu mai puțin de 500 de...

#StareaEducației (INTERVIU) Rodica Leontieș, inspector general ISJ Iași: ”Este clar că vor fi completări de normă pentru profesorii titulari din județ, dar nu se va pune problema ca un profesor titular să rămână fără catedră completă. Mărirea normei didactice de predare va avea repercusiuni asupra încadrării profesorilor.”
Life miercuri, 30 iulie 2025, 18:02

#InfoEconomic: profesor universitar doctor Andreea Iacobuță: „nu este suficient să crești taxele și accizele, să lași impresia că suportă tot cei corecți, tot cei cu venituri mici. Pachetul ar trebui completat cu ceva mult mai sustenabil, care vizează inclusiv problemele mari de evaziune fiscală”

În această săptămână, mai exact, vineri, 1 august, intră în vigoare primul set de măsuri fiscale. Una dintre ele ține de modificarea...

#InfoEconomic: profesor universitar doctor Andreea Iacobuță: „nu este suficient să crești taxele și accizele, să lași impresia că suportă tot cei corecți, tot cei cu venituri mici. Pachetul ar trebui completat cu ceva mult mai sustenabil, care vizează inclusiv problemele mari de evaziune fiscală”
Life marți, 22 iulie 2025, 17:05

(AUDIO/FOTO) „Poemul viu”, aniversare poetică la Casa Muzeelor din Iași

Astăzi (22 iulie), este ziua Casei Muzeelor din Iași. Se împlinesc patru ani de când pot fi vizitate cele cinci muzee din clădirea care a...

(AUDIO/FOTO) „Poemul viu”, aniversare poetică la Casa Muzeelor din Iași