Ascultă Radio România Iași Live

Coronavirus – simptome și metode de protecție. Interviu cu prof. dr. Doina Azoicăi, președintele Societății Române de Epidemiologie

Coronavirus – simptome și metode de protecție. Interviu cu prof. dr. Doina Azoicăi, președintele Societății Române de Epidemiologie

Publicat de Lucian Bălănuţă, 25 februarie 2020, 09:38

Epidemia provocată de coronavirus a devenit subiectul principal al agendei publice. Deşi până în prezent nu s-au înregistrat cazuri de îmbolnăvire în România, în Europa, îndeosebi în Italia, numărul infecțiilor creşte. Mona Tănase, a realizat un scurt interviu cu prof. dr. Doina Azoicăi, președintele Societății Române de Epidemiologie, despre tot ce trebuie să ştim despre coronavirus.

Redactor: Câteva măsuri specifice pentru protecția față de coronavirus pentru că, iată, virusul a ajuns atât de aproape de noi.

Prof dr Doina Azoicăi: Deci, virusul, indiferent, chiar dacă este mai aproape sau  mai departe de noi, trebuie să avem în vedere următoarele aspecte: în primul rând, ca o măsură, dacă vreți, generală, de protecție: fiecare are responsabilitatea pentru ca să pună în practică acele recomandări pe care structurile abilitate din România le-au stabilit în vederea evitării riscului de contaminare cu coronavirus.  Deci, asta este o măsură, care, dacă vreți, este o măsură primordială .

Redactor : carantina la domiciliu …

Prof. dr. Doina Azoicăi: nu numai carantina; dacă metodologia care este promovată precizează faptul că nu se ia contact cu persoanele care vin din zone din acestea cu risc, că trebuie respectată, pentru cei care vin din zone cu risc trebuie respectată cu multă corectitudine carantina de 14 zile; deci, toate măsurile care sunt promovate, fiecare individ, inclusiv noi, personal, trebuie să le respectăm așa cum ele sunt transmise și promovate .

Al doilea lucru care este foarte important: acordarea atenției și luarea și respectul față de deciziile structurilor care monitorizează şi supraveghează această situație și încrederea trebuie să fie totală .

În momentul de față sunt implicate în acțiunile acestea de alertă mondială și alertă la nivelul Europei, sunt implicate persoane cu probitate profesională și toate actele normative și metodologiile care sunt transmise, sunt transmise cu foarte mare acuratețe și cu foarte mare suport științific. Încât, încrederea în aceste structuri trebuie să fie absolută a populației, și, bineînțeles, ce am spus anterior, aceste măsuri trebuie respectate după cum au fost transmise.

Trei: foarte important este evitarea contactului cu  persoane potențial suspecte, deci persoane care vin din zonele cu risc . Si aici nu mă refer numai  la Italia, mă refer la China, țări din Asia, unde au fost înregistrate cazuri de infecție cu coronavirus.

Patru: este foarte important de știut că transmiterea se realizează prin picăturile acestea de secreții nazofaringiene,  picăturile flugge, le spunem noi, și atunci evitarea contactului cu persoanele care prezintă simptomatologie respiratorie demonstrată sau nedemonstrată că este vorba de coronavirus, în orice circumstanță: fie că este contactul în familie, fie că este contactul în comunitate. În momentul în care suntem în preajma, în anturajul unei persoane cu afecțiuni acute respiratorii trebuie să ne luăm măsurile de prevenție ca la orice infecție cu transmitere respiratorie, respectiv contactul nu trebuie să fie strâns. La o distanță de un metru s-a demonstrat că aceste picături flugge nu se transmit; nici prin tuse, nici prin strănut, nici prin vorbit sau cântat.

Evitarea aglomerațiilor: orice circumstanță care ar reprezenta un contact cu mai multe persoane, mai ales în incinte închise; evitarea unor acțiuni din acestea, fie sociale, fie culturale, fie de orice natură.

Foarte important este purtarea măștii, masca care trebuie utilizată într-un mod corect și aceste informații le aveți de la medicul de familie, de la medicii care fac promovarea acestor măsuri de prevenție. Masca se poartă într-o manieră corectă, pentru că altfel ea nu are  niciun efect. Masca este în primul rând purtată de către persoana care prezintă manifestări respiratorii acute, în primul și în primul rând. Legat de purtarea măștii, orice manevră de poziționare a măștii, de scoatere a măștii se face în prealabil cu spălatul mâinilor corect, cu apă și săpun, și eventual cu decontaminarea cu soluții alcoolice. Masca nu se atinge în momentul în care este poziționată corect, nu se atinge și se înlocuiește în momentul în care ea se umezește .

Cum îndepărtăm masca? Cu rigurozitate, pentru ca să nu contaminăm, ca să nu favorizăm contaminarea unor obiecte .

Se pune într-un recipient închis sau într-o punguță care va fi depozitată intr-un recipient închis pentru că deja masca poate să reprezinte o modalitate de un obiect posibil contaminat care poate să contamineze și pe alții .

Spălatul  mâinilor se va face foarte riguros, foarte frecvent, și utilizarea soluțiilor acestora  alcoolice pentru dezinfecție .

Totodată, obiectele  care sunt potențial contaminate de cei care prezintă fenomene din acestea de tip respirator, cum ar fi suprafețe, obiecte utilizate în comun  trebuie decontaminate cu soluții alcoolice

Ceea ce v-am spus este perfect valabil și pentru evitarea, prevenirea infecției, transmiterii infecției cu virus gripal, să nu uităm că de fapt suntem în epidemie de gripă, și sigur că, pe lângă atenția  deosebită pe care trebuie să o acordăm pentru evitarea diseminării acestui coronavirus dacă potențial ar exista astfel de caz, trebuie să dăm atenție deosebită prevenirii  infecției cu virusul gripal .

Redactor: Doamnă profesor, am aflat în aceste zile că poate exista contagiune și în absența simptomelor, deci se poate transmite virusul chiar și în perioada de incubație. Totuși, care sunt simptomele coronavirusului ?

Prof. dr. Doina Azoicăi: deci, sigur că acestea sunt niste prezumții deocamdată neafirmate în mod documentat științific, însă, simptomele legate de infecția cu coronavirus sunt cele respiratorii și generale, adică – generale : febră înaltă,  stare generală posibil influențată și manifestări respiratorii traduse prin tuse, o greutate în respirație și tuse, strănut, deci tot ce ține de manifestarea acută a unei infecții de tip respirator înalt .

Redactor: și încă o nedumerire mai am. Menționați dvs adineaori evitarea contactului cu persoanele venite din zonele acestea în care s-au înregistrat cazuri . Cum se poate efectua practic asta,  inclusiv carantina la domiciliu, practic o persoană nu poate evita …

Prof. dr. Doina Azoicăi: deci toate aceste măsuri nu le putem derula într-o discuție de genul acesta. Sunt metodologiile care sunt stabilite de către Ministerul Sănătății, Centrul de Control al Bolilor, de către celula de criză care se ocupă de managementul acestei situații și ele sunt foarte precis indicate și stabilite din momentul în care, de exemplu, o persoană vine prin aeroport sau printr-o localitate de vamă, până în momentul în care ajunge acasă.

Redactor: deci acele măsuri de prevenție, carantina, da

Prof. dr. Doina Azoicăi: deci acele măsuri care sunt elaborate de către cei care manageriază situația aceasta și pentru România, trebuie cunoscute și respectate. Ele sunt în detaliu prezentate pe site-urile Ministerului Sănătății, al Centrului de Control al Bolilor și pe site-ul Direcțiilor de Sănătate Publică .

Un interviu realizat de Mona Tănase  

Etichete:
Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași
Life luni, 9 iunie 2025, 14:16

Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași

Diseară, la ora 20,00, va avea loc, în grădina interioară a Palatului Culturii din Iași, deschiderea ediției a V-a Festivalului „Dans, Artă,...

Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași
„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”
Life duminică, 8 iunie 2025, 15:43

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”, de la Suceava, s-a încheiat, după o săptămână plină de evenimente care a adus...

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”
Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic
Life sâmbătă, 7 iunie 2025, 15:39

Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic

Zilele acestea, s-a desfășurat cea de-a șasea ediție a „Conferinței Anuale a Institutului de Istorie „A. D. Xenopol”, instituție a...

Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
Life vineri, 6 iunie 2025, 13:39

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”

Angajarea și motivarea cadrelor didactice reprezintă una dintre cheile asigurării unui sistem educațional de calitate. Raportul QX, elaborat de...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
Life joi, 5 iunie 2025, 16:19

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava

Radio Iași promovează actul cultural veritabil. Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava este un eveniment de...

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Life marți, 3 iunie 2025, 17:58

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” este în desfășurare, la Suceava, până pe 7 iunie. Spectacole atent selectate se...

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii
Life joi, 29 mai 2025, 06:28

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.

Ministrul Daniel David a prezentat, săptămâna trecută, raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Intitulat raportul QX,...

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.
Life luni, 26 mai 2025, 12:14

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”

În ultimii ani, învățământul dual a devenit o temă centrală în reforma educației tehnice și profesionale din România. Promovat ca...

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”