Ascultă Radio România Iași Live

Coronavirus – simptome și metode de protecție. Interviu cu prof. dr. Doina Azoicăi, președintele Societății Române de Epidemiologie

Coronavirus – simptome și metode de protecție. Interviu cu prof. dr. Doina Azoicăi, președintele Societății Române de Epidemiologie

Publicat de Lucian Bălănuţă, 25 februarie 2020, 09:38

Epidemia provocată de coronavirus a devenit subiectul principal al agendei publice. Deşi până în prezent nu s-au înregistrat cazuri de îmbolnăvire în România, în Europa, îndeosebi în Italia, numărul infecțiilor creşte. Mona Tănase, a realizat un scurt interviu cu prof. dr. Doina Azoicăi, președintele Societății Române de Epidemiologie, despre tot ce trebuie să ştim despre coronavirus.

Redactor: Câteva măsuri specifice pentru protecția față de coronavirus pentru că, iată, virusul a ajuns atât de aproape de noi.

Prof dr Doina Azoicăi: Deci, virusul, indiferent, chiar dacă este mai aproape sau  mai departe de noi, trebuie să avem în vedere următoarele aspecte: în primul rând, ca o măsură, dacă vreți, generală, de protecție: fiecare are responsabilitatea pentru ca să pună în practică acele recomandări pe care structurile abilitate din România le-au stabilit în vederea evitării riscului de contaminare cu coronavirus.  Deci, asta este o măsură, care, dacă vreți, este o măsură primordială .

Redactor : carantina la domiciliu …

Prof. dr. Doina Azoicăi: nu numai carantina; dacă metodologia care este promovată precizează faptul că nu se ia contact cu persoanele care vin din zone din acestea cu risc, că trebuie respectată, pentru cei care vin din zone cu risc trebuie respectată cu multă corectitudine carantina de 14 zile; deci, toate măsurile care sunt promovate, fiecare individ, inclusiv noi, personal, trebuie să le respectăm așa cum ele sunt transmise și promovate .

Al doilea lucru care este foarte important: acordarea atenției și luarea și respectul față de deciziile structurilor care monitorizează şi supraveghează această situație și încrederea trebuie să fie totală .

În momentul de față sunt implicate în acțiunile acestea de alertă mondială și alertă la nivelul Europei, sunt implicate persoane cu probitate profesională și toate actele normative și metodologiile care sunt transmise, sunt transmise cu foarte mare acuratețe și cu foarte mare suport științific. Încât, încrederea în aceste structuri trebuie să fie absolută a populației, și, bineînțeles, ce am spus anterior, aceste măsuri trebuie respectate după cum au fost transmise.

Trei: foarte important este evitarea contactului cu  persoane potențial suspecte, deci persoane care vin din zonele cu risc . Si aici nu mă refer numai  la Italia, mă refer la China, țări din Asia, unde au fost înregistrate cazuri de infecție cu coronavirus.

Patru: este foarte important de știut că transmiterea se realizează prin picăturile acestea de secreții nazofaringiene,  picăturile flugge, le spunem noi, și atunci evitarea contactului cu persoanele care prezintă simptomatologie respiratorie demonstrată sau nedemonstrată că este vorba de coronavirus, în orice circumstanță: fie că este contactul în familie, fie că este contactul în comunitate. În momentul în care suntem în preajma, în anturajul unei persoane cu afecțiuni acute respiratorii trebuie să ne luăm măsurile de prevenție ca la orice infecție cu transmitere respiratorie, respectiv contactul nu trebuie să fie strâns. La o distanță de un metru s-a demonstrat că aceste picături flugge nu se transmit; nici prin tuse, nici prin strănut, nici prin vorbit sau cântat.

Evitarea aglomerațiilor: orice circumstanță care ar reprezenta un contact cu mai multe persoane, mai ales în incinte închise; evitarea unor acțiuni din acestea, fie sociale, fie culturale, fie de orice natură.

Foarte important este purtarea măștii, masca care trebuie utilizată într-un mod corect și aceste informații le aveți de la medicul de familie, de la medicii care fac promovarea acestor măsuri de prevenție. Masca se poartă într-o manieră corectă, pentru că altfel ea nu are  niciun efect. Masca este în primul rând purtată de către persoana care prezintă manifestări respiratorii acute, în primul și în primul rând. Legat de purtarea măștii, orice manevră de poziționare a măștii, de scoatere a măștii se face în prealabil cu spălatul mâinilor corect, cu apă și săpun, și eventual cu decontaminarea cu soluții alcoolice. Masca nu se atinge în momentul în care este poziționată corect, nu se atinge și se înlocuiește în momentul în care ea se umezește .

Cum îndepărtăm masca? Cu rigurozitate, pentru ca să nu contaminăm, ca să nu favorizăm contaminarea unor obiecte .

Se pune într-un recipient închis sau într-o punguță care va fi depozitată intr-un recipient închis pentru că deja masca poate să reprezinte o modalitate de un obiect posibil contaminat care poate să contamineze și pe alții .

Spălatul  mâinilor se va face foarte riguros, foarte frecvent, și utilizarea soluțiilor acestora  alcoolice pentru dezinfecție .

Totodată, obiectele  care sunt potențial contaminate de cei care prezintă fenomene din acestea de tip respirator, cum ar fi suprafețe, obiecte utilizate în comun  trebuie decontaminate cu soluții alcoolice

Ceea ce v-am spus este perfect valabil și pentru evitarea, prevenirea infecției, transmiterii infecției cu virus gripal, să nu uităm că de fapt suntem în epidemie de gripă, și sigur că, pe lângă atenția  deosebită pe care trebuie să o acordăm pentru evitarea diseminării acestui coronavirus dacă potențial ar exista astfel de caz, trebuie să dăm atenție deosebită prevenirii  infecției cu virusul gripal .

Redactor: Doamnă profesor, am aflat în aceste zile că poate exista contagiune și în absența simptomelor, deci se poate transmite virusul chiar și în perioada de incubație. Totuși, care sunt simptomele coronavirusului ?

Prof. dr. Doina Azoicăi: deci, sigur că acestea sunt niste prezumții deocamdată neafirmate în mod documentat științific, însă, simptomele legate de infecția cu coronavirus sunt cele respiratorii și generale, adică – generale : febră înaltă,  stare generală posibil influențată și manifestări respiratorii traduse prin tuse, o greutate în respirație și tuse, strănut, deci tot ce ține de manifestarea acută a unei infecții de tip respirator înalt .

Redactor: și încă o nedumerire mai am. Menționați dvs adineaori evitarea contactului cu persoanele venite din zonele acestea în care s-au înregistrat cazuri . Cum se poate efectua practic asta,  inclusiv carantina la domiciliu, practic o persoană nu poate evita …

Prof. dr. Doina Azoicăi: deci toate aceste măsuri nu le putem derula într-o discuție de genul acesta. Sunt metodologiile care sunt stabilite de către Ministerul Sănătății, Centrul de Control al Bolilor, de către celula de criză care se ocupă de managementul acestei situații și ele sunt foarte precis indicate și stabilite din momentul în care, de exemplu, o persoană vine prin aeroport sau printr-o localitate de vamă, până în momentul în care ajunge acasă.

Redactor: deci acele măsuri de prevenție, carantina, da

Prof. dr. Doina Azoicăi: deci acele măsuri care sunt elaborate de către cei care manageriază situația aceasta și pentru România, trebuie cunoscute și respectate. Ele sunt în detaliu prezentate pe site-urile Ministerului Sănătății, al Centrului de Control al Bolilor și pe site-ul Direcțiilor de Sănătate Publică .

Un interviu realizat de Mona Tănase  

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”