Ascultă Radio România Iași Live

In Memoriam Dimitrie Vatamaniuc

In Memoriam Dimitrie Vatamaniuc

Publicat de Nicolae Tomescu, 25 septembrie 2018, 08:40

Și-a legat numele de împlinirea ediției integrale de volume Opere – cu scrierile lui Mihai Eminescu[1].

Se născuse pe 25 septembrie 1920, la Suceviţa. A încetat din viața cunoscută nouă pe 4 iulie 2018

Dimitrie Vatamaniuc a urmat şcoala primară în comuna natală, pentru ca apoi să studieze la Cernăuţi[2] şi la Rădăuţi; după ce a urmat cursurile Liceului „Eudoxiu Hurmuzachi”, a absolvit, în 1947, Facultatea de Litere şi Filosofie din Cluj-Napoca[3].

Profesor de limba și literatura română la Liceul „Andrei Mureşanu” din Dej (județul Cluj)[4], cercetător la „Institutul de Istorie Literară şi Folclor”, lector la Universitatea din Bucureşti, a fost, din 1964, şef de secţie la „Centrul de Documentare şi Informare Știinţificăal Academiei Române; din 1974, a lucrat – în calitate de cercetător – la „Institutul de Teorie şi Istorie Literară” al Academiei Române[5].

Reputatul eminescolog, membru de onoare al Academiei Române[6], s-a remarcat și în calitatea lui de apărător și promotor al culturii și civilizației românești din Nordul Bucovinei[7]

A primit titlul Doctor Honoris Causa din partea Universităților „Lucian Blaga”-Sibiu și „Ştefan cel Mare”-Suceava; a fost, de asemenea, membru al „The International Academy Mihai Eminescu” (India, 1998) şi al Centrului Internaţional „Mihai Eminescu” (Chişinău, 2001)…

Activitatea literar-științifică cuprinde zeci de studii monografice[8]

L-am cunoscut (anul 1996) în autocarul care ne purta pe traseul Iași – Chișinău – Cernăuți – (Transilvania)[9]– Budapesta – Viena… Dimitrie Vatamaniuc m-a învățat cum, pe unde şi prin ce împrejurări a ajuns Eminescu în capitala Austriei:

[1] A asigurat continuitatea ediţiei integrale a operei lui Mihai Eminescu, inițiată și coordonată de Perpessicius… Au apărut (între 1977-1993), sub îngrijire, volumele VII-XVI din integrala operei eminesciene (ediție care avea să fie desăvârșită în 1999); pe baza ei, Dimitrie Vatamaniuc a editat mai multe serii de „Opere” (Editura „Univers Enciclopedic” și Editura „Academiei Române”, 1999-2003; „Fundația Națională pentru Știință și Artă” – sub egida Academiei Române, 2015), precum și „Publicistica lui M. Eminescu. 1870-1877” (1977), „Eminescu. Manuscrisele” (1988), „Eminescu. Contribuţii documentare” (1993), „Eminescu şi Transilvania” (1993), „Publicistica lui Eminescu. 1877-1883, 1888-1889”  (1996); „Caietele lui Eminescu. Mitologie şi document” (1998), „Bucovina între Occident şi Orient” (2006), „Eminescu în ediţia academică integrală” (2010), „Eminescu în ediții integrale” (2013)…

Recomandate: http://www.ziaristionline.ro/2013/06/15/singuratatea-academicianului-dimitrie-vatamaniuc-un-interviu-tulburator-despre-viata-si-moartea-lui-eminescu-si-soarta-operei-sale-sub-comunisti-si-postmodernisti/ ; http://www.ziaristionline.ro/2018/07/13/patimirile-academicianului-dimitrie-vatamaniuc-25-septembrie-1920-sucevita-4-iulie-2018-bucuresti-eminescu-a-avut-o-conceptie-profund-crestina-in-toata-opera-sa-un-interviu-inedit-despre/

[2] Unde a absolvit „Şcoala Normală de Învăţători”…

[3] Teza sa de doctorat, pe care a susținut-o la Institutul „de Istorie Literară şi Folclor” al Academiei Române (în 1957), l-a avut în calitate de conducător ştiinţific pe George Călinescu

[4] Redactor la „Almanahul literar” din Cluj…

[5] Activitatea culturală şi activitatea ştiinţifică facilitau recunoaşterea celui mai înalt for de consacrare, Academia Română alegându-l membru de onoare în 2011

[6] Din 2011…

[7] Născut și crescut în Bucovina de Nord, Dimitrie Vatamaniuc s-a implicat în studierea, apărarea și promovarea valorilor culturale românești din această zonă locuită de români, rămasă în granițele țării/înstrăinată de sovietici și, apoi, de ucraineni. A fost director al „Centrului pentru Studierea Problemelor Bucovinei” din Rădăuţi al Academiei Române, transformat (1992), în „Institutul Naţional Bucovina”; redactor-responsabil al revistei „Analele Bucovinei” şi coordonator al „Enciclopediei Bucovinei în studii şi monografii”; director al revistei „Septentrion”, publicaţie a „Societăţii pentru Cultura şi Literatura Română din Bucovina”…

[8] Amintesc următoarele: „G. Coşbuc. O privire asupra operei” (1967); „Ioan Slavici şi lumea prin care a trecut” (1968); „Ioan Slavici. Opera literară” (1970); „Ion Agârbiceanu” (1970); „Lucian Blaga. Biobibliografie” (1977), „Lucian Blaga. Contribuţii documentare” (1998), „Tudor Arghezi. Biobibliografie” (2 vol., 2005)…

[9] Astãzi, destui vorbitori de limbă românã (îndeosebi cei de peste Carpați), folosesc cuvintele Ardeal și Transilvania pentru a numi toate teritoriile  de peste munți. Deși pare comodă, utilizarea menționată este prea putin corectã. Din punct de vedere istoric, Ardeal înseamnã doar partea cuprinsă între Carpații Apuseni, cei Răsăriteni și cei de Miazăzi. În afara spațiului invocat, se aflã, pornind dinspre sud cãtre nord, Banatul, Crișana (numitã, în trecut, Partium) și Maramureșul, cărora se cuvine să le recunoaștem statutul și să le denumim de maniera firescului…

 

 

Etichete:
Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
Life duminică, 2 noiembrie 2025, 16:50

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”

În școala românească, prinsă între reforme începute și neterminate, între discursul despre competențe și practica rigida a conținuturilor...

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”