Ascultă Radio România Iași Live

In Memoriam Dimitrie Vatamaniuc

In Memoriam Dimitrie Vatamaniuc

Publicat de Nicolae Tomescu, 25 septembrie 2018, 08:40

Și-a legat numele de împlinirea ediției integrale de volume Opere – cu scrierile lui Mihai Eminescu[1].

Se născuse pe 25 septembrie 1920, la Suceviţa. A încetat din viața cunoscută nouă pe 4 iulie 2018

Dimitrie Vatamaniuc a urmat şcoala primară în comuna natală, pentru ca apoi să studieze la Cernăuţi[2] şi la Rădăuţi; după ce a urmat cursurile Liceului „Eudoxiu Hurmuzachi”, a absolvit, în 1947, Facultatea de Litere şi Filosofie din Cluj-Napoca[3].

Profesor de limba și literatura română la Liceul „Andrei Mureşanu” din Dej (județul Cluj)[4], cercetător la „Institutul de Istorie Literară şi Folclor”, lector la Universitatea din Bucureşti, a fost, din 1964, şef de secţie la „Centrul de Documentare şi Informare Știinţificăal Academiei Române; din 1974, a lucrat – în calitate de cercetător – la „Institutul de Teorie şi Istorie Literară” al Academiei Române[5].

Reputatul eminescolog, membru de onoare al Academiei Române[6], s-a remarcat și în calitatea lui de apărător și promotor al culturii și civilizației românești din Nordul Bucovinei[7]

A primit titlul Doctor Honoris Causa din partea Universităților „Lucian Blaga”-Sibiu și „Ştefan cel Mare”-Suceava; a fost, de asemenea, membru al „The International Academy Mihai Eminescu” (India, 1998) şi al Centrului Internaţional „Mihai Eminescu” (Chişinău, 2001)…

Activitatea literar-științifică cuprinde zeci de studii monografice[8]

L-am cunoscut (anul 1996) în autocarul care ne purta pe traseul Iași – Chișinău – Cernăuți – (Transilvania)[9]– Budapesta – Viena… Dimitrie Vatamaniuc m-a învățat cum, pe unde şi prin ce împrejurări a ajuns Eminescu în capitala Austriei:

[1] A asigurat continuitatea ediţiei integrale a operei lui Mihai Eminescu, inițiată și coordonată de Perpessicius… Au apărut (între 1977-1993), sub îngrijire, volumele VII-XVI din integrala operei eminesciene (ediție care avea să fie desăvârșită în 1999); pe baza ei, Dimitrie Vatamaniuc a editat mai multe serii de „Opere” (Editura „Univers Enciclopedic” și Editura „Academiei Române”, 1999-2003; „Fundația Națională pentru Știință și Artă” – sub egida Academiei Române, 2015), precum și „Publicistica lui M. Eminescu. 1870-1877” (1977), „Eminescu. Manuscrisele” (1988), „Eminescu. Contribuţii documentare” (1993), „Eminescu şi Transilvania” (1993), „Publicistica lui Eminescu. 1877-1883, 1888-1889”  (1996); „Caietele lui Eminescu. Mitologie şi document” (1998), „Bucovina între Occident şi Orient” (2006), „Eminescu în ediţia academică integrală” (2010), „Eminescu în ediții integrale” (2013)…

Recomandate: http://www.ziaristionline.ro/2013/06/15/singuratatea-academicianului-dimitrie-vatamaniuc-un-interviu-tulburator-despre-viata-si-moartea-lui-eminescu-si-soarta-operei-sale-sub-comunisti-si-postmodernisti/ ; http://www.ziaristionline.ro/2018/07/13/patimirile-academicianului-dimitrie-vatamaniuc-25-septembrie-1920-sucevita-4-iulie-2018-bucuresti-eminescu-a-avut-o-conceptie-profund-crestina-in-toata-opera-sa-un-interviu-inedit-despre/

[2] Unde a absolvit „Şcoala Normală de Învăţători”…

[3] Teza sa de doctorat, pe care a susținut-o la Institutul „de Istorie Literară şi Folclor” al Academiei Române (în 1957), l-a avut în calitate de conducător ştiinţific pe George Călinescu

[4] Redactor la „Almanahul literar” din Cluj…

[5] Activitatea culturală şi activitatea ştiinţifică facilitau recunoaşterea celui mai înalt for de consacrare, Academia Română alegându-l membru de onoare în 2011

[6] Din 2011…

[7] Născut și crescut în Bucovina de Nord, Dimitrie Vatamaniuc s-a implicat în studierea, apărarea și promovarea valorilor culturale românești din această zonă locuită de români, rămasă în granițele țării/înstrăinată de sovietici și, apoi, de ucraineni. A fost director al „Centrului pentru Studierea Problemelor Bucovinei” din Rădăuţi al Academiei Române, transformat (1992), în „Institutul Naţional Bucovina”; redactor-responsabil al revistei „Analele Bucovinei” şi coordonator al „Enciclopediei Bucovinei în studii şi monografii”; director al revistei „Septentrion”, publicaţie a „Societăţii pentru Cultura şi Literatura Română din Bucovina”…

[8] Amintesc următoarele: „G. Coşbuc. O privire asupra operei” (1967); „Ioan Slavici şi lumea prin care a trecut” (1968); „Ioan Slavici. Opera literară” (1970); „Ion Agârbiceanu” (1970); „Lucian Blaga. Biobibliografie” (1977), „Lucian Blaga. Contribuţii documentare” (1998), „Tudor Arghezi. Biobibliografie” (2 vol., 2005)…

[9] Astãzi, destui vorbitori de limbă românã (îndeosebi cei de peste Carpați), folosesc cuvintele Ardeal și Transilvania pentru a numi toate teritoriile  de peste munți. Deși pare comodă, utilizarea menționată este prea putin corectã. Din punct de vedere istoric, Ardeal înseamnã doar partea cuprinsă între Carpații Apuseni, cei Răsăriteni și cei de Miazăzi. În afara spațiului invocat, se aflã, pornind dinspre sud cãtre nord, Banatul, Crișana (numitã, în trecut, Partium) și Maramureșul, cărora se cuvine să le recunoaștem statutul și să le denumim de maniera firescului…

 

 

Etichete:
#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”
Life joi, 11 septembrie 2025, 20:12

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”

Înainte de începerea anului școlar 2025–2026, sindicatele din educație au transmis în școli un set de instrucțiuni privind declanșarea unui...

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”
#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”
Life joi, 11 septembrie 2025, 14:05

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”

Noul an școlar a început într-un climat tensionat, marcat de incertitudini și nemulțumiri venite din partea sindicatelor din educație....

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”
Andra Pintican
Life vineri, 5 septembrie 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”

Tinerii de astăzi se confruntă cu o piață a muncii într-o continuă schimbare marcată de automatizare, instabilitate economică și cerințe...

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”
#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
Life marți, 2 septembrie 2025, 14:35

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”

Vară și început de toamnă încărcate cu măsuri ce au efecte și asupra mediului privat pentru firme. Chiar aseară, în Parlament, a fost...

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
Life vineri, 29 august 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”

Suntem în ultima săptămână de vară, final de vacanță pentru elevi și preșcolari și privim cu emoție spre un nou început. Lunile care au...

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”
Life marți, 26 august 2025, 11:49

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”

De la 25% la 30%, de la 10 la 8 ani sunt repere legate de modificări aduse la proiectul de lege privind plata pensiilor. Ele au legătură cu...

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”
Life vineri, 22 august 2025, 17:28

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”

Cifra de afaceri a companiilor care au sediul social în județul Iași a crescut, din 2023 până în 2024, cu zece procente, asta, deși numărul...

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”
Life vineri, 22 august 2025, 09:10

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”

Vara e pe sfârșit, iar noul an școlar se apropie cu pași repezi, aducând cu el multe necunoscute. Norma de predare pentru profesori crește,...

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”