Ascultă Radio România Iași Live

„Bună seara, iubito” – hit cu featuring unic în muzica noastră…

„Bună seara, iubito” – hit cu featuring unic în muzica noastră…

Publicat de Nicolae Tomescu, 8 decembrie 2017, 22:09

Bună seara, iubito” – melodie compusă de Adrian Enescu[1], în condiții pe care regretatul compozitor le privea drept o situație, un moment, fără a încerca vreo clipă să schimbe ce s-a petrecut, pe versurile poetului Lucian Avramescu, a fost lansată în 1987, de Loredana Groza[2], cu participarea actorului Ion Caramitru 

Inițial, a fost interzisă preț de șase luni, „din cauza” versurilor directe, considerate ostentative pentru acele vremuri. Ulterior, piesa a ajuns sa fie difuzată la radio, dar numai după ora 24:00, fapt ce i-a potențat valoarea, misterul, mesajul amoros.

La sfârșitul anilor ’80 ai secolului al XX-lea[3], „Electrecord” a lansat LP-ul „Bună seara, iubito” al Loredanei, care conținea piese compuse de Adrian Enescu; discul s-a vândut în peste un milion de exemplare, melodia a rămas drept cea mai cunoscută din repertoriul Loredanei Groza (fiind inclusă și pe alte albume, cântată deopotrivă în concerte)[4]

Bună seara, iubito a fost apreciată și pe plan internațional: „Asociația Posturilor de Radio din Europa”, cu sediul în Olanda, l-a premiat pe compozitorul Adrian Enescu pentru „Cantecul inovativ al anilor ’80-’90”…

Succesul nu l-a îmbogățit pe compozitor; cei implicați au dat de necaz atunci când convingerile s-au bătut cap în cap cu impulsurile. Adrian Enescu i-ar fi interzis Loredanei[5] să mai cânteBună seara, iubito”… În 2009, Ion Caramitru a dat-o în judecată și a câștigat daune morale[6], din cauza faptului că artista folosea, pe un album, fără să-i ceară acordul, melodia care a făcut istorie pe scena pop autohtonă…

[1] Compozitorul Adrian Enescu s-a născut pe 31 martie 1948, la București. A urmat studii muzicale la secția pian a Liceului de muzică nr. 2 din București, apoi la secția de Compoziție a Conservatorului de Muzică „Ciprian Porumbescu” (1974). Din 1977, a devenit membru al UCMR, după prima sa apariție discografică (1975), în calitate de orchestrator. Debutul discografic îl reprezintă LP-ul „Basorelief” (1977), poem-pop de mari dimensiuni, pe versurile lui Ioan Alexandru, urmat de o serie de apariții discografice – care l-au impus ca pe unul dintre compozitorii originali de la noi (LP „Bună seara, iubito” cu Loredana Groza, 1988). În paralel cu creațiile de jazz sau muzică ușoară, a colaborat intens cu regizorii de film și teatru, semnătura sa muzicală apărând în coloana sonoră a multor lungmetraje, realizări pentru care a primit numeroase distincții: Premiul ACIN în 1975, 1978, 1980, premii la Festivalul filmului de la Costinești în 1978, 1979, 1982, 1985-1988, Festivalul de la San Remo-1985, Festivalul de la Lisabona-1985. În perioada 1980-1984 a colaborat cu compania italiană de balet „Liliana Cosi”, a lucrat ca orchestrator în studiouri muzicale din S.U.A. și Canada. Peste Ocean, s-a familiarizat cu sunetele muzicii electronice/unul dintre primii promotori din România ai acestui gen muzical. După 1990, s-a implicat în diverse proiecte muzicale, cărora le-a imprimat propria amprentă. Astfel, a semnat muzica de pe discul Loredanei Groza „Diva Inamorata” (2001), apărut pe compilația „Renașterea unei națiuni”, editat de Earthtone Records (S.U.A., 2001), a creat coloana sonoră pentru lansarea celei de-a zecea colecții de modă „Janine” (2002)… De asemenea, a participat la jurizarea Festivalului DaKino (1993), a primei ediții a MTV Romanian Video Music Awards (2002). Printre realizările lui Adrian Enescu în domeniul muzicii de film sau de teatru se numără coloana sonoră a filmului „Noro”, regizat de Radu Gabrea (2002), spectacolele de teatru „Iluzia comică” de Pierre Corneille, în regia lui Alexandru Darie (Premiul UNITER pentru  „Cel mai bun spectacol”, 2000), „La țigănci”, adaptare după Mircea Eliade, în regia lui Alexander Hausvater (2001), „Anatomie. Titus. Căderea Romei” de Heiner Muller (regia Alexandru Darie, 2003). A realizat coloana sonoră pentru filmul „Second Hand” (regia Dan Pița, 2005) și muzica pentru „Femeia visurilor” (regia Dan Pița, 2005). Adrian Enescu a murit la 19 august 2016…

A fost unul dintre cei mai prolifici autori de muzică de teatru şi mai ales de film ai ultimelor patru decenii, de referinţă fiind coloanele sonore pe care le-a compus pentru filmele celebrului regizor Dan Piţa, în primul rând în anii ’80, cum ar fi „Concurs”, „Dreptate în lanţuri” sau „Pas în doi” (printre cele mai bune titluri ale cineastului). Adrian Enescu a compus muzică electronică, muzică de jazz, muzică „cultă”, muzică pop, utilizând însă aceleaşi synthesizer-e şi formule ale muzicii electronice de la acea vreme. În acest sens, primele cântăreţe cu care a colaborat au fost Crina Mardare şi Elena Perianu, din duetul „Stereo”, cărora le-a compus piesele unui disc Electrecord din 1985 (piesa „Frumoasă-i vecina noastră”, o prelucrare după o melodie folclorică, se află şi pe coloana sonoră de la „Pas în doi”). A descoperit-o şi lansat-o pe adolescenta Loredana Groza, căreia i-a compus şi produs piesele de pe primele două discuri Electrecord, „Bună seara, iubito” şi „Un buchet de trandafiri”. La începutul anilor ’90 ai secolului trecut, avea să facă acelaşi lucru şi pentru altă debutantă, Silvia Dumitrescu, la albumul „Cred în tine”…

[2] Albumul său de debut „Bună seara, iubito”, a fost lansat în 1988, piesa cu același nume fiind una din cele mai cunoscute piese ale ei… Peste aproape trei decenii, pe 8 septembrie 2016, la petrecerea de lansare a grilei de toamnă a postului de televiziune Pro TV, Loredana a închis show-ul cu piesa compusă de Adrian Enescu, omul care i-a definit stilul; a cântat „Bună seara, iubite” împreună cu toți cei care au participat la petrecerea oferită de Pro TV; „A fost un omagiu adus lui Adrian Enescu” (n.n. – trecut la cele veșnice în august 2016); „Ai plecat fără să-ți spun la revedere(…) Mulțumesc Adrian Enescu pentru că mi-ai dat aripi și m-ai învățat să zbor, mi-ai dat curaj să cred în talentul meu, m-ai învățat să muncesc și să lupt zi și noapte pentru visele mele! Plecăciune, Maestro. Buna seara iubite, Te aștept ca și când… Loredana”, a scris „Diva” pe o rețea de socializare…

[3] În 1988…

[4] Colaborând, uneori, cu alți artiști pentru duet… Un exemplu este duetul cu Cornel Ilie de la „Vunk”, în concertul „Magic” (susținut de Loredana, pe 23 octombrie 2013, la „Sala Palatului”)…

[5] Realitate desprinsă dintr-un interviu pentru „Adevărul”… „Cum i-aţi interzis?”, insistase reporterul. „Simplu: Nu mai cânta! Nu mai doream să am de-a face cu acest personaj. Punct! ”…

[6] De altfel, actorul a câștigat procesul, primind daune morale în valoare de 6.000 de lei…

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”