Ascultă Radio România Iași Live

Toamna tragediilor – în galeriile rețelelor sociale

Publicat de Lucian Bălănuţă, 30 noiembrie 2015, 13:20

Sunt momente care necesită să fie întâmpinare cu tăcere în faţa plasmelor din care se urlă a tragedie. Empatizăm sau nu, uneori cu unităţi de măsură şlefuite în funcţie de proximitate. Prin apropieri sau depărtări, ne formăm un reflex în a pătrunde în psihologia celuilalt. Ne minţim că ne iese. Nu e loc de baladă, ţâşnim, pur şi simplu, la minutul şapte din ploaia de noiembrie a celor de la Guns N’ Roses, în ton cu ritmul susţinut de tobele parcă revigorate deodată.

Mă obsedează atitudinile oamenilor în astfel de vremuri şi cum unii dintre ei apleacă urechea la fel de fel de interpretări lipsite de fundament. Mă încearcă tot felul de sentimente. Însă, între acestea pulsează şi mai puternic simţul responsabilităţii. Încrederea în mass-media tradiţionale scade. Pe lângă scoarţa acelor televiziuni de ştiri care funcţionează pe bază de fise şi comenzi, îşi fac culcuşul ciuperci toxice, sub forma unor site-uri care vin să valideze şi cele mai îndrăzneţe teorii. Nu de puţine ori, într-o astfel de construcţie, informaţia nici nu conţine mai mult de un titlu şi o propoziţie aruncată drept concluzie. Rămâne mai mult o larvă, din specia denumită status, a cărei singură caracteristică, periculoasă, de altfel, este generalizarea. Nu mai e timp de montat o sită; de făcut o selecţie? Nici vorbă! Satisfacţia aprobării este neţărmurită. Se naşte şi o dilemă. Mai poate fi digerată o informaţie imparţială în dauna unui text menit să confirme o serie de idei preconcepute ?

Pe reţelele sociale, în interiorul unor grupuri care numără sute de mii de membri, s-a format un jgheab înclinat cu margini ridicate, pe care alunecă în voie câte o ciupercă având pălăria îndreptată spre destinaţie.

La capătul toboganului stă o gură cască şi abia aşteaptă să o înghită. Continuarea devine previzibilă.

Virusul a suferit mutaţii care mai de care mai neaşteptate şi rămâne imun la argumente. Adesea, este excitat doar de câte un deget mare îndreptat în sus. Cu cât mai multe degete sunt ridicate, cu atât creşte şi nivelul de satisfacţie. Iar de aici se schimbă treapta de viteză la propagarea mesajului. Şi asta deoarece întregul mecanism al îndoctrinării se foloseşte, precum un păpuşar, de prejudiciile şi superstiţiile individuale.

Nu există un profil standard de receptor. Ideile nu capătă aderenţă doar în rândul celor cu o situaţie financiară mai modestă sau a ignoranţilor, aşa cum afirmă unii analişti. Dimpotrivă, ele pătrund şi în gândirea unor persoane prezumate a fi educate. Uimirea e şi mai mare atunci când ajunge să fie gripat chiar unul dintre prietenii apropiaţi, alături de care, ieri, schimbai o vorbă bună. Deontologii de ocazie, traficanţii politici de idei stupide şi brokerii dublului standard găsesc, întotdeauna, o cale pentru a-şi atinge ţelul.

De o bună bucată de vreme, pe reţelele sociale migrează temeri, mesaje şi muguri ai radicalismului românesc pe subiecte ce nu sunt înţelese pe deplin. Se ridică tot felul de alerte teroriste şi nu pentru elemente precum nepăsarea, nerespectarea legilor şi expresia asumată în multe rânduri de societatea românească – „lasă că merge şi aşa”. Vinovaţii sunt indicaţi cu degetul fără niciun fel de urmă de îndoială. Justiţia degetului arătător poate depăşi oricând priceperile deja consacrate în rândul societăţii.

De partea cealaltă, un jurnalist dă din coate până îşi face loc în vacarmul mut al reţelelor sociale. Acolo regăseşte o stare de urgenţă perpetuă. Nu îi rămâne decât să îşi aşeze cu migală biroul, conştient fiind că a nimerit într-un loc pătruns de fumul înecăcios al unor ţigări fără filtru şi unde, la fiecare comentariu, poate izbucni un incendiu. Jurnalismul nu se mai face doar pe teren. Şi nici dintr-un turn de fildeş, cu atât mai mult. Pe lângă reportofon sau smartphone, pix şi carneţel, în aceste zile jurnalistului îi lipseşte extinctorul, menit să stingă focul de exprimări violente, care se revarsă după fiecare tragedie şi care uneori îşi justifică originea prin formule brevetate cu iz de „aşa am citit în presă!”

În interiorul noilor mijloace de comunicare se judecă în alb şi negrul, fără niciun fel de substanţă sau linie de separare.

Nu pot să nu mă întreb. Şi dacă toamna asta ar fi fost doar gri ?


Lucian Bălănuţă

FOTO fundaluri.ro

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”