Ascultă Radio România Iași Live

Toamna tragediilor – în galeriile rețelelor sociale

Publicat de Lucian Bălănuţă, 30 noiembrie 2015, 13:20

Sunt momente care necesită să fie întâmpinare cu tăcere în faţa plasmelor din care se urlă a tragedie. Empatizăm sau nu, uneori cu unităţi de măsură şlefuite în funcţie de proximitate. Prin apropieri sau depărtări, ne formăm un reflex în a pătrunde în psihologia celuilalt. Ne minţim că ne iese. Nu e loc de baladă, ţâşnim, pur şi simplu, la minutul şapte din ploaia de noiembrie a celor de la Guns N’ Roses, în ton cu ritmul susţinut de tobele parcă revigorate deodată.

Mă obsedează atitudinile oamenilor în astfel de vremuri şi cum unii dintre ei apleacă urechea la fel de fel de interpretări lipsite de fundament. Mă încearcă tot felul de sentimente. Însă, între acestea pulsează şi mai puternic simţul responsabilităţii. Încrederea în mass-media tradiţionale scade. Pe lângă scoarţa acelor televiziuni de ştiri care funcţionează pe bază de fise şi comenzi, îşi fac culcuşul ciuperci toxice, sub forma unor site-uri care vin să valideze şi cele mai îndrăzneţe teorii. Nu de puţine ori, într-o astfel de construcţie, informaţia nici nu conţine mai mult de un titlu şi o propoziţie aruncată drept concluzie. Rămâne mai mult o larvă, din specia denumită status, a cărei singură caracteristică, periculoasă, de altfel, este generalizarea. Nu mai e timp de montat o sită; de făcut o selecţie? Nici vorbă! Satisfacţia aprobării este neţărmurită. Se naşte şi o dilemă. Mai poate fi digerată o informaţie imparţială în dauna unui text menit să confirme o serie de idei preconcepute ?

Pe reţelele sociale, în interiorul unor grupuri care numără sute de mii de membri, s-a format un jgheab înclinat cu margini ridicate, pe care alunecă în voie câte o ciupercă având pălăria îndreptată spre destinaţie.

La capătul toboganului stă o gură cască şi abia aşteaptă să o înghită. Continuarea devine previzibilă.

Virusul a suferit mutaţii care mai de care mai neaşteptate şi rămâne imun la argumente. Adesea, este excitat doar de câte un deget mare îndreptat în sus. Cu cât mai multe degete sunt ridicate, cu atât creşte şi nivelul de satisfacţie. Iar de aici se schimbă treapta de viteză la propagarea mesajului. Şi asta deoarece întregul mecanism al îndoctrinării se foloseşte, precum un păpuşar, de prejudiciile şi superstiţiile individuale.

Nu există un profil standard de receptor. Ideile nu capătă aderenţă doar în rândul celor cu o situaţie financiară mai modestă sau a ignoranţilor, aşa cum afirmă unii analişti. Dimpotrivă, ele pătrund şi în gândirea unor persoane prezumate a fi educate. Uimirea e şi mai mare atunci când ajunge să fie gripat chiar unul dintre prietenii apropiaţi, alături de care, ieri, schimbai o vorbă bună. Deontologii de ocazie, traficanţii politici de idei stupide şi brokerii dublului standard găsesc, întotdeauna, o cale pentru a-şi atinge ţelul.

De o bună bucată de vreme, pe reţelele sociale migrează temeri, mesaje şi muguri ai radicalismului românesc pe subiecte ce nu sunt înţelese pe deplin. Se ridică tot felul de alerte teroriste şi nu pentru elemente precum nepăsarea, nerespectarea legilor şi expresia asumată în multe rânduri de societatea românească – „lasă că merge şi aşa”. Vinovaţii sunt indicaţi cu degetul fără niciun fel de urmă de îndoială. Justiţia degetului arătător poate depăşi oricând priceperile deja consacrate în rândul societăţii.

De partea cealaltă, un jurnalist dă din coate până îşi face loc în vacarmul mut al reţelelor sociale. Acolo regăseşte o stare de urgenţă perpetuă. Nu îi rămâne decât să îşi aşeze cu migală biroul, conştient fiind că a nimerit într-un loc pătruns de fumul înecăcios al unor ţigări fără filtru şi unde, la fiecare comentariu, poate izbucni un incendiu. Jurnalismul nu se mai face doar pe teren. Şi nici dintr-un turn de fildeş, cu atât mai mult. Pe lângă reportofon sau smartphone, pix şi carneţel, în aceste zile jurnalistului îi lipseşte extinctorul, menit să stingă focul de exprimări violente, care se revarsă după fiecare tragedie şi care uneori îşi justifică originea prin formule brevetate cu iz de „aşa am citit în presă!”

În interiorul noilor mijloace de comunicare se judecă în alb şi negrul, fără niciun fel de substanţă sau linie de separare.

Nu pot să nu mă întreb. Şi dacă toamna asta ar fi fost doar gri ?


Lucian Bălănuţă

FOTO fundaluri.ro

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”
Life marți, 30 septembrie 2025, 17:44

#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”

Sistemul de educație din Estonia atrage tot mai multă atenție la nivel internațional datorită rezultatelor de excepție obținute de elevii săi...

#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”
Life luni, 29 septembrie 2025, 16:33

#StareaEducației: (INTERVIU) Școala Gimnazială ”Vasile Conta” din Iași a obținut Premiul European pentru Predare Inovatoare 2025, oferit de Comisia Europeană. Profesor Daniela Lorina Stegariu: ”Inovator a fost modul în care noi am abordat temele de dezvoltare durabilă. Am introdus în curriculum o materie nouă și am creat un ghid care poate fi folosit de toate școlile din Europa.”

Proiectul ”Be Smart, Be Green”, coordonat de școala gimnazială ”Vasile Conta” din Iași, a obținut Premiul European pentru Predare...

#StareaEducației: (INTERVIU) Școala Gimnazială ”Vasile Conta” din Iași a obținut Premiul European pentru Predare Inovatoare 2025, oferit de Comisia Europeană. Profesor Daniela Lorina Stegariu: ”Inovator a fost modul în care noi am abordat temele de dezvoltare durabilă. Am introdus în curriculum o materie nouă și am creat un ghid care poate fi folosit de toate școlile din Europa.”
Life sâmbătă, 27 septembrie 2025, 13:24

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi ai Liceului de Informatică ”Grigore Moisil” din Iași, laureați ai Concursului Uniunii Europene al Tinerilor Oameni de Știință. Dragoș Băbușanu: ”Ceea ce am creat noi nu este o invenție, ci o inovație.” /Sebastian Tănase: ” Dacă nu eram în echipa de robotică a școlii, n-ar fi fost această poveste.”

România a obținut două premii speciale la cea de-a 36-a ediție a concursului EUCYS (Concursul Uniunii Europene al Tinerilor Oameni de...

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi ai Liceului de Informatică ”Grigore Moisil” din Iași, laureați ai Concursului Uniunii Europene al Tinerilor Oameni de Știință. Dragoș Băbușanu: ”Ceea ce am creat noi nu este o invenție, ci o inovație.” /Sebastian Tănase: ” Dacă nu eram în echipa de robotică a școlii, n-ar fi fost această poveste.”
Life luni, 22 septembrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Patru școli din Iași vor beneficia de atelierele ”FIND YOUR VOICE” susținute de Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala. Anamaria Ghiban: ”Faptul că există o zonă de conformism în sistemul nostru educațional, ne provoacă să încercă să ieșim din el și în cele din urmă asta duce la progres.”

Toamna aduce nu doar începutul unui nou an școlar, ci și proiecte care își propun să inspire, să conecteze și să transforme educația....

#StareaEducației (INTERVIU) Patru școli din Iași vor beneficia de atelierele ”FIND YOUR VOICE” susținute de Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala. Anamaria Ghiban: ”Faptul că există o zonă de conformism în sistemul nostru educațional, ne provoacă să încercă să ieșim din el și în cele din urmă asta duce la progres.”