Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi din Iași calificați în lotul lărgit pentru a participa la Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială. ”Fiind un domeniu atât de nou, dar mai ales ca subiect academic, resursele sunt foarte limitate și cred că asta este cea mai mare problemă pe care o întâmpinăm în pregătirea noastră.”

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi din Iași calificați în lotul lărgit pentru a participa la Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială. ”Fiind un domeniu atât de nou, dar mai ales ca subiect academic, resursele sunt foarte limitate și cred că asta este cea mai mare problemă pe care o întâmpinăm în pregătirea noastră.”

Publicat de Andreea Drilea, 13 iunie 2025, 12:17

A doua ediție a Olimpiadei Naționale de Inteligență Artificială a avut loc în luna mai, o competiție dedicată elevilor pasionați de noile tehnologii, iar doi elevi ieșeni, de la Colegiul Național, s-au remarcat obținând rezultate deosebite. Este vorba despre Ștefan Asandei, din clasa XI-a, care a obținut Premiul al II-lea și Medalie de aur și s-a calificat în lotul lărgit, și despre Lorena Danțoș, tot clasa XI-a, care a obținut Mențiune și Medalie de argint, precum și calificare în lotul lărgit.

De altfel, rezultatele deosebite obținute de elevii ieșeni la competițiile desfășurate în luna mai confirmă valoarea școlii ieșene de informatică. Vorbim însă în mod particular despre Olimpiada de Inteligență Artificială, pentru că o astfel de competiție este nouă, se află la a doua ediție și pentru că inteligența artificială este un domeniu în plină expansiune.

Ștefan Asandei și Lorena Danțoș, însoțiți de doamnele profesoare Emanuela Pădurariu și Elena Rotaru, au fost invitații colegei noastre, Andreea Daraban,  care a încercat să afle cum se pregătesc acești tineri talentați pentru competițiile naționale și internaționale, ce provocări întâmpină și ce perspective le oferă acest domeniu, cel al inteligenței artificiale.

Andreea Daraban: Cum a început interesul vostru pentru inteligența artificială și ce anume v-a motivat să participați la această olimpiadă?

Lorena Danțoș: Interesul pentru inteligența artificială a pornit, în primă fază, din interesul pentru informatică. În clasele a IX-a și a X-a am început să lucrez pe acest domeniu, să mă interesez de el și, desigur, am văzut că există această olimpiadă și mi s-a părut foarte interesantă, având în vedere că în domeniul informaticii sunt foarte multe olimpiade. Pe aceasta am remarcat-o și am dorit să particip.

Ștefan Asandei: Pasiunea mea pentru acest domeniu a pornit încă din clasa a IX-a, din dorința mea de a îmbina informatica și matematica. Am urmărit tot felul de competiții adiacente cu acest domeniu, până când, anul acesta, s-a putut organiza o olimpiadă oficială cu toate etapele necesare, în care am putut să-mi desfășor pasiunea.

 

Andreea Daraban: Cu ce este diferită această olimpiadă de celelalte din același domeniu al informaticii. Ce are specific?

Ștefan Asandei: Specific ar fi necesitatea elevilor de a înțelege datele cu care lucrează, de a modela situații reale. Inteligența artificială presupune să poți să modelezi o relație reală cu ajutorul calculatorului. Astfel, elevii trebuie să dea dovadă de gândire critică și de tot felul de abilități necesare în vremurile noi.

Andreea Daraban: În ce au constat probele la care ați participat voi anul acesta? În luna mai a fost Olimpiada Națională. Cum se desfășoară o astfel de competiție?

Lorena Danțoș: Competiția este asemănătoare cu alte olimpiade, în sensul că există niște subiecte propuse și un timp de rezolvare, însă ce aș putea spune că este specific olimpiadelor de Informatică este că se desfășoară pe calculator. În rest, în funcție de fiecare etapă a olimpiadei, materia este mai mult sau mai puțin cuprinzătoare. La etapa județeană am avut ca materie ceva mai simplu, niște baze de date, iar apoi dificultatea s-a mărit. La etapa națională am avut și de procesat imagini sau texte scrise.

Andreea Daraban: Și cât durează o astfel de probă?

Lorena Danțoș: Până acum, probele au durat câte patru ore, și la județeană și la națională. Pentru baraj vor fi trei probe a câte patru – cinci ore, deci se va tripla timpul.

Andreea Daraban: Urmează să participați la un baraj, ați fost acceptați în lotul lărgit, asta înseamnă că dacă treceți de acest baraj participați la Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială.

Ștefan Asandei: Da. În urma barajului vor fi selectați 8 elevi pentru Olimpiada Internațională din Beijing din 2025 și încă 4 elevi pentru Internaționala din 2026 din Slovenia.

Andreea Daraban: Ați început deja pregătirea imediat ce ați aflat că sunteți în lotul lărgit. Timpul este scurt, nu?

Lorena Danțoș: Sigur că da. Ideea este că mereu a fost problema resurselor, fiind un domeniu atât de nou, atât de nou în întreaga lume, dar mai ales ca subiect academic, resursele sunt foarte limitate și cred că asta este cea mai mare problemă pe care o întâmpinăm în pregătirea noastră. Și, desigur, dificultatea este și mai mare pentru lot, fiind de fapt aceeași cu cea de la Olimpiada Internațională.

Andreea Daraban: Mă îndrept către doamnele profesoare.  Ce metode și ce resurse ați utilizat pentru a-i pregăti pe acești tineri talentați să ajungă să facă performanță?

Emanuela Pădurariu: În primul rând, eu am folosit resursele puse la dispoziție de UPIR, Uniunea Profesorilor de Informatică din România, în colaborare cu Universitatea, care a și format 150 de cadre didactice anul trecut și am participat la aceste cursuri. Dar pentru acest nivel, în această etapă, am căutat cursuri de la universitate și împreună cu Ștefan am încercat să căutăm pe toate site-urile internaționale subiecte. În schimb, nu prea găsim și feedbackul, adică soluțiile, să putem să realizăm o evaluare dacă lucrăm corect sau nu. Într-adevăr, lipsa resurselor clare și oficiale este o problemă principală în pregătirea la acest nivel. Noi avem materiale, pentru că am propus opționale, și fac referire la colegii mei din catedră, legate de inteligența artificială și legate de limbajul Python, dar sunt la nivel mediu, nu avansat. Aici este o problemă foarte mare pentru elevi și o provocare pentru noi, profesorii.

Andreea Daraban: Aveți sprijin pentru aprofundarea domeniului? Profesorul trebuie să țină mereu pasul cu inovarea, mai ales în domeniul acesta al informaticii, și consider că este nevoie de sprijin pentru a te perfecționa și mai departe pentru a putea transmite cunoștințele unor tineri atât de talentați și dornici să participe la competiții de o asemenea anvergură.

Elena Rotaru:  Avem noroc că avem cursurile de formare. Prin intermediul lor reușim să ținem pasul cu tehnologia, până într-un anumit punct, pentru că deja la nivelul acesta, la care au ajuns cei doi elevi ai noștri, este foarte dificil. Am căutat pe platforme internaționale materiale ca să pot să o ajut pe Lorena în acest proces și dacă la partea teoretică am reușit, oarecum, să acoperim, au venit părțile practice Iar la partea practică deja era mult mai greu să găsim teste, exerciții, pe care să reușim să le rezolvăm. Dar, încercăm împreună cu elevii și cu ceilalți colegi profesori să oferim ce este mai bun.

Andreea Daraban: Pentru a avea succes, cred că trebuie să fii autodidact, nu? Mai mult decât să aștepți, eu știu, o perfecționare oferită de minister sau de alte entități.

Elena Rotaru: Este multă muncă individuală, sunt foarte multe platforme astăzi care pun la dispoziție diferite cursuri gratuite.  Unele sunt  și contra cost, dar poți să te perfecționezi și în mod gratuit, dacă îți dorești cu adevărat, să poți să reușești mai departe să înveți elevii. Iar prin intermediul acestor cursuri, chiar dacă nu ești în domeniu, ele sunt explicate așa cum ai putea să le aplici mai departe la ore. Așa că, pe baza cursurilor de formare făcute, am reușit să propunem opționale de Python, am reușit să o propunem, opționale de inteligență artificială, am reușit să îndrumăm copiii și să le spunem, uitați unde puteți să mergeți dacă vă doriți acest lucru.

Andreea Daraban: Cum sprijină inteligența artificială dezvoltarea elevilor?

Emanuela Pădurariu:  Privind din punctul de vedere al inteligenței artificiale pentru utilizator, am propus un opțional pentru clasa V-a, la nivel de începători, și în general îi învățăm cum să o utilizeze,  în sensul construirii sau găsirii de informații, găsirea unor soluții, deși inteligența artificială nu le oferă de cele mai multe ori soluțiile optime. Trebuie să știi cum funcționează AI, ca să-i adresezi întrebările potrivite. Eu am făcut un experiment cu elevii, acum trei ani, și mi-am conceput lecțiile, în anumite momente,  să folosească la clasă inteligență artificială. Studiul a durat șase luni, Ștefan a făcut parte din acest studiu și i-am rugat pe elevi, în funcție de disciplină, că avem și informatică și TIC, să-mi rezolve anumite sarcini de lucru cu ajutorul inteligenței artificiale, indiferent că erau la gimnaziu sau la liceu. Rezultatele au fost frumoase, le-am prezentat la Cercul Metodic al Profesorilor de Informatică. De asemenea, am provocat și studenții aflați în practică să ne descrie problemele pe care le-au întâmpinat, avantajele și dezavantajele folosirii inteligenței artificiale în cariera de profesor debutant. Inteligența artificială este limitată din punct de vedere al utilizatorilor.  Și, de asemenea, noi am tras atunci niște concluzii.  Într-adevăr, trebuie să ai niște reguli de utilizare, pentru că nu cred că este întotdeauna benefică utilizarea inteligenței artificiale.

Andreea Daraban: Așadar, este nevoie de o etică a utilizării acestei inteligențe artificiale.

Emanuela Pădurariu: Exact, dar noi vrem să-i sensibilizăm, asta ne-am propus atunci, să sensibilizăm elevii. Chiar la un moment dat, eu am venit cu propunerea să primească puncte în plus la evaluare, dacă reușesc să încurce inteligența artificială.  Am lucrat pe niveluri, de la clasa  V-a până la XII-a, la Informatică și TIC, și cred că rezultatele au fost frumoase și ne-au îndemnat spre meditație. Cred că trebuie să ne oprim, puțin,  asupra părții de metodică, și anume cum utilizăm inteligența artificială la clasă ca profesori și desigur ca elevi. Dacă mergem pe partea de programare, atunci  s-a văzut și mai mult faptul că este limitată. Elevii nu reușeau să scrie programe foarte performante cu ajutorul inteligenței artificiale. Și am tras concluzia că, totuși, nu avem de ce să ne temem de inteligența artificială atât timp cât noi înțelegem cum funcționează aceasta, cât timp noi suntem creatorii ei. Ștefan este, într-adevăr, un pasionat de inteligență artificială de circa trei ani de zile și a aplicat-o la diferite competiții internaționale, naționale, unde a luat premii prin proiecte practice.

Andreea Daraban: Înțeleg că există un proiect al Ministerului Educației care presupune utilizarea inteligenței artificiale în școală. Colegiul Național din Iași este una dintre instituțiile de învățământ selectate în acest proiect.  

Elena Rotaru: Deocamdată nu avem foarte multe detalii. Știu că școala noastră a intrat în acest proiect. Așteptăm  să vedem resursele care vor veni, ca să putem să ajutăm mai departe copiii. Și bineînțeles că inteligența artificială nu se oprește doar la profesorii de informatică. Ea poate fi accesată în orice domeniu, de către profesorii de la orice fel de disciplină. Și cu siguranță acest proiect va ajuta mult școala, pentru că va ajuta elevii care participă la aceste competiții, să acceseze niște resurse, care poate acum încă nu le avem.

Andreea Daraban: Considerați că profesorii ar trebui să folosească aceste instrumente pentru că sunt benefice în predare, îi ajută în munca lor.

Emanuela Pădurariu: Cred că aici trebuie să facem o echipă interdisciplinară și să ne adunăm în jurul mesei de lucru, în ateliere de lucru și să punem cap la cap, să vedem cum funcționează, cum o putem utiliza ca  instrument pentru toate disciplinele.

Andreea Daraban: Vine tehnologia peste noi, nu putem sta deoparte.

Emanuela Pădurariu:  Exact, nu putem să fugim, trebuie să luăm problema și să vedem cum o aplicăm corect. Asta este părerea mea. De aceea, am încurajat elevii să folosească inteligența artificială, sub supravegherea, desigur, a cadrelor didactice și încurajez în continuare să o utilizăm. Dar nu trebuie să uităm că, în același timp, trebuie să pregătim acești tineri minunați, astfel încât să putem, totuși, să o programăm noi.

Andreea Daraban: Pe finalul dialogului nostru, aș vrea să închei așa cum am început, cu cei doi tineri talentați, cei doi olimpici, singurii elevi din județul Iași care s-au calificat în lotul lărgit și care vor susține probele de baraj pentru a participa la Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială. Este un domeniu pe care doriți să vă axați și pe viitor?

Ștefan Asandei: Da, eu aș dori să mă axez la facultate și să urmez și studii superioare pe acest domeniu. Doresc să merg pe partea de inginerie, dar și să îmbin cu inteligență artificială.

Andreea Daraban: În România sau în străinătate?

Ștefan Asandei: În străinătate. Nu sunt decis unde voi merge. Momentan, sunt deschis la mai multe oportunități.

Lorena Danțoș: Desigur că și eu mă gândesc la acest domeniu, încă nu sunt total decisă, însă în domeniul informaticii este clar că vreau să mă dezvolt. Desigur că inteligența artificială ar fi o oportunitate foarte mare, mai ales că deja pot spune că am anumite cunoștințe. Mă voi gândi.

Andreea Daraban: Te-ai gândit ce vei urma după ce vei termina liceul?

Lorena Danțos: Da, Facultatea de Informatică. Nu știu dacă aici sau în afară. Urmează să mă decid.

Varianta audio a interviului:

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
Life vineri, 6 iunie 2025, 13:39

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”

Angajarea și motivarea cadrelor didactice reprezintă una dintre cheile asigurării unui sistem educațional de calitate. Raportul QX, elaborat de...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Life joi, 5 iunie 2025, 16:19

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava

Radio Iași promovează actul cultural veritabil. Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava este un eveniment de...

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii
Life marți, 3 iunie 2025, 17:58

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” este în desfășurare, la Suceava, până pe 7 iunie. Spectacole atent selectate se...

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii
#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.
Life joi, 29 mai 2025, 06:28

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.

Ministrul Daniel David a prezentat, săptămâna trecută, raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Intitulat raportul QX,...

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.
Life luni, 26 mai 2025, 12:14

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”

În ultimii ani, învățământul dual a devenit o temă centrală în reforma educației tehnice și profesionale din România. Promovat ca...

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”
Life duminică, 18 mai 2025, 10:24

#StareaEducației (INTERVIU) Gabriela Bartic, director BRIO: ”Sunt necesare standarde de evaluare în educație, pentru că avem nevoie de corectitudine în felul în care notăm copiii. În prezent ceea ce descrie nota 7 pentru un profesor, nu descrie și pentru un alt cadru didactic sau pentru altă clasă sau pentru altă școală.”

Companiile Brio și Ascendia vor dezvolta standardele naționale de evaluare în parteneriat cu Ministerul Educației, un proiect amplu menit să...

#StareaEducației (INTERVIU) Gabriela Bartic, director BRIO: ”Sunt necesare standarde de evaluare în educație, pentru că avem nevoie de corectitudine în felul în care notăm copiii. În prezent ceea ce descrie nota 7 pentru un profesor, nu descrie și pentru un alt cadru didactic sau pentru altă clasă sau pentru altă școală.”
Life luni, 12 mai 2025, 06:39

#StareaEducației (INTERVIU) Cristian Hatu, președinte al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: ”Învățarea prin investigație, în care elevul are un rol activ în ajungerea la cunoștințe noi, dezvoltă gândirea critică și creativitatea. Proiectul ”Fizica Altfel”, bazat pe o astfel de metodă, a schimbat programa școlară și manualele. Nu mai putem rămâne într-un mod de predare la clasă de acum 50-60 de ani”.

Proiectele ”Fizica Altfel”, ”Chimia Altfel” și ”Matematica Altfel” sunt inițiative derulate de Centrul de Evaluare și Analize...

#StareaEducației (INTERVIU) Cristian Hatu, președinte al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: ”Învățarea prin investigație, în care elevul are un rol activ în ajungerea la cunoștințe noi, dezvoltă gândirea critică și creativitatea. Proiectul ”Fizica Altfel”, bazat pe o astfel de metodă, a schimbat programa școlară și manualele. Nu mai putem rămâne într-un mod de predare la clasă de acum 50-60 de ani”.
Life miercuri, 7 mai 2025, 11:57

#InfoEconomic: La Iași, eveniment pentru antreprenorii locali în ideea identificării surselor de finanțare pentru afaceri. Precizări, Sebastian Bîrzu, manager de proiecte în cadrul ”Fabricat în Iași”

Mâine, 8 mai 2025, la Camera de Comerț și Industrie Iași va avea loc o întâlnire a antreprenorilor locali cu exponenți ai instituțiilor de...

#InfoEconomic: La Iași, eveniment pentru antreprenorii locali în ideea identificării surselor de finanțare pentru afaceri. Precizări, Sebastian Bîrzu, manager de proiecte în cadrul ”Fabricat în Iași”