Ascultă Radio România Iași Live

O istorie a Africii de Sud scoasă la lumină cu mijloacele artei vizuale – INTERVIU – Ioana Soreanu

O istorie a Africii de Sud scoasă la lumină cu mijloacele artei vizuale – INTERVIU – Ioana Soreanu

Publicat de isoreanu, 9 noiembrie 2017, 16:05

Jeannette Unite: Am trăit alături de un complex minier cu logodnicul meu care era geolog, se interesa de extracția diamantului din regiune. Înainte de a fi interesată de problema mineritului, eram interesată de arta abstractă, mă interesau formele, patternurile vizuale, și trăind în preajma minelor, eram uimită de caracterul rectiliniu, de aspectul abstract al acestor construcții. Era vorba despre peisajele industriale. Ceea ce a început ca un proiect care ar fi trebuit să dureze trei sau maximum patru ani, această investigare a locurilor de minerit s-a transformat ulterior. Prima expoziție ar fi trebuit să aibă loc la Muzeul Universității din Cape Town numai că am primit o comandă din partea unei comisii care m-a solicitat să realizez și reabilitarea unui sit. Ulterior, am început să cercetez arhivele miniere și erau cincizeci și doi de kilometri de materiale pe care le puteam folosi. Din această cercetare, au rezultat imaginile din seria Headgears pe care le vom expune, acum, la Borderline Art Space. De asemenea, vom expune imagini care provin din arhiva Universității Oxford, arhiva de științele pământului, și acolo, am fost ajutată foarte mult să-mi extrag imagini și materiale pe care le vom refolosi în expoziția de la Borderline.

Ioana Soreanu: Artă și știință, în același timp. Dar, dumneavoastră ați fost atrasă, ca artist vizual, de frumusețea formelor. Totuși, ați simțit nevoia să interveniți asupra imaginii acestor forme.

Jeannette Unite: Da, este adevărat că intervin asupra acestor imagini, spre exemplu din seria Headgears, acele structuri pe care eu le desenez sunt foarte interesante pentru ingineri, inginerii le iubesc, însă, îmi tot spun că sunt nesustenabile din punct de vedere arhitectural, ar cădea dacă le-ar construi în realitate. Și eu zic că da, acesta este interesul meu, să prezint caracterul cumva nesustenabil al industriei mineritului.

Ioana Soreanu: Am o întrebare pentru curatorul acestei expoziții, profesorul Cristi Nae. În ce cheie trebuie să privească publicul această expoziție, există un cod? Pentru că în spate este o întreagă filosofie. Este întrebarea profanului.

Cristi Nae: Da, expoziția va fi structurată în trei părți, oarecum clasic așa… În prima parte, publicul va putea privi imaginile de arhivă care au stat la baza…, o parte din imaginile de arhivă, bineînțeles, pentru că nu putem expune cinci kilometri de date, dar vor fi o parte dintre ele expuse acolo și desigur că acest preambul te conduce către o altă cameră în care se află aceste intervenții asupra locurilor de minerit, a ceea ce se vede la suprafață, combinate cu diagrame vizuale, hărți și comentarii asupra teritoriului, iar în ultima cameră, am imaginat o coborâre în mină, un loc ântunecos în care se află o serie de picturi pe care Jeannette Unite le expune, dintr-o serie care se numește Complicite Geographies (Complicități Geografice), și care sunt însoțite și de niște mostre pentru că au o relație directă cu tactilitatea lucrărilor. Ea intervine peste un loc pe care îl repictează, a cărui imagine o reface, o reproduce, o indexează, de fapt, adică îi stabilește locul cu materiale pe care le extrage din siturile de minerit, ceea ce e un element foarte important pentru că nu e doar imaginea, ci este și intervenția cu acel material care îți spune locul din care provine, încă o dată, imaginea de unde vine. Și în același timp, o și transformă, îi subminează, de fapt, autoritatea. Pentru că ele devin aproape abstracte, nu mai sunt imaginile care circulă sau…, aproape abstracte acele picturi. Prin urmare, e un loc de reflecție, ca să vă răspund la… care-i codul. Deci, codul nu este unul doar plăcut ochiului, nu e o estetică a privirii, ci e un loc în care…, o investigație care nu e științifică, e investigația unui artist, deschide multiple direcții către istoria globală, că vorbim de colonizare, Africa de Sud în relație cu coloniștii, istoria ei, resursele pământului au fost extrase, relațiile de putere care sunt și în titlul expoziției, Măsurând Modernitatea, că vorbim despre, pe de o parte, supraveghere, control, sisteme de măsurare, toate acestea vor fi prezente vizual în expoziție, și modernitate, pentru că este legată de procesul de industrualizare, dar și de dezvoltarea capitalului. Modernitatea este, până la urmă, această…, din punct de vedere material și industrial, expansiune a capitalului care este legată strâns, intim, de colonizare, și deci, un artist din Africa de Sud nu poate să nu vorbescă despre trecutul său colonial.

Ioana Soreanu: Vă invit, deci, vineri, la ora 18,00, la Borderline Art Space, la expoziția intitulată Măsurând Modernitatea, semnată de artista vizuală Jeannette Unite din Africa de Sud, curator, profesorul Cristi Nae, profesor la Facultatea de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte George Enescu. Vă mușumesc pentru prezența în Studioul de Radio Iași.

Jeannette Unite: Și eu mă bucur foarte mult să fiu în România pentru că sunt aici să învăț, de asemenea, despre acest nou teritoriu și despre istoria lui.   

 

 

 

(Radio Iași/ FOTO Facebook Borderline Art Space)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”