Ascultă Radio România Iași Live

O istorie a Africii de Sud scoasă la lumină cu mijloacele artei vizuale – INTERVIU – Ioana Soreanu

O istorie a Africii de Sud scoasă la lumină cu mijloacele artei vizuale – INTERVIU – Ioana Soreanu

Publicat de isoreanu, 9 noiembrie 2017, 16:05

Jeannette Unite: Am trăit alături de un complex minier cu logodnicul meu care era geolog, se interesa de extracția diamantului din regiune. Înainte de a fi interesată de problema mineritului, eram interesată de arta abstractă, mă interesau formele, patternurile vizuale, și trăind în preajma minelor, eram uimită de caracterul rectiliniu, de aspectul abstract al acestor construcții. Era vorba despre peisajele industriale. Ceea ce a început ca un proiect care ar fi trebuit să dureze trei sau maximum patru ani, această investigare a locurilor de minerit s-a transformat ulterior. Prima expoziție ar fi trebuit să aibă loc la Muzeul Universității din Cape Town numai că am primit o comandă din partea unei comisii care m-a solicitat să realizez și reabilitarea unui sit. Ulterior, am început să cercetez arhivele miniere și erau cincizeci și doi de kilometri de materiale pe care le puteam folosi. Din această cercetare, au rezultat imaginile din seria Headgears pe care le vom expune, acum, la Borderline Art Space. De asemenea, vom expune imagini care provin din arhiva Universității Oxford, arhiva de științele pământului, și acolo, am fost ajutată foarte mult să-mi extrag imagini și materiale pe care le vom refolosi în expoziția de la Borderline.

Ioana Soreanu: Artă și știință, în același timp. Dar, dumneavoastră ați fost atrasă, ca artist vizual, de frumusețea formelor. Totuși, ați simțit nevoia să interveniți asupra imaginii acestor forme.

Jeannette Unite: Da, este adevărat că intervin asupra acestor imagini, spre exemplu din seria Headgears, acele structuri pe care eu le desenez sunt foarte interesante pentru ingineri, inginerii le iubesc, însă, îmi tot spun că sunt nesustenabile din punct de vedere arhitectural, ar cădea dacă le-ar construi în realitate. Și eu zic că da, acesta este interesul meu, să prezint caracterul cumva nesustenabil al industriei mineritului.

Ioana Soreanu: Am o întrebare pentru curatorul acestei expoziții, profesorul Cristi Nae. În ce cheie trebuie să privească publicul această expoziție, există un cod? Pentru că în spate este o întreagă filosofie. Este întrebarea profanului.

Cristi Nae: Da, expoziția va fi structurată în trei părți, oarecum clasic așa… În prima parte, publicul va putea privi imaginile de arhivă care au stat la baza…, o parte din imaginile de arhivă, bineînțeles, pentru că nu putem expune cinci kilometri de date, dar vor fi o parte dintre ele expuse acolo și desigur că acest preambul te conduce către o altă cameră în care se află aceste intervenții asupra locurilor de minerit, a ceea ce se vede la suprafață, combinate cu diagrame vizuale, hărți și comentarii asupra teritoriului, iar în ultima cameră, am imaginat o coborâre în mină, un loc ântunecos în care se află o serie de picturi pe care Jeannette Unite le expune, dintr-o serie care se numește Complicite Geographies (Complicități Geografice), și care sunt însoțite și de niște mostre pentru că au o relație directă cu tactilitatea lucrărilor. Ea intervine peste un loc pe care îl repictează, a cărui imagine o reface, o reproduce, o indexează, de fapt, adică îi stabilește locul cu materiale pe care le extrage din siturile de minerit, ceea ce e un element foarte important pentru că nu e doar imaginea, ci este și intervenția cu acel material care îți spune locul din care provine, încă o dată, imaginea de unde vine. Și în același timp, o și transformă, îi subminează, de fapt, autoritatea. Pentru că ele devin aproape abstracte, nu mai sunt imaginile care circulă sau…, aproape abstracte acele picturi. Prin urmare, e un loc de reflecție, ca să vă răspund la… care-i codul. Deci, codul nu este unul doar plăcut ochiului, nu e o estetică a privirii, ci e un loc în care…, o investigație care nu e științifică, e investigația unui artist, deschide multiple direcții către istoria globală, că vorbim de colonizare, Africa de Sud în relație cu coloniștii, istoria ei, resursele pământului au fost extrase, relațiile de putere care sunt și în titlul expoziției, Măsurând Modernitatea, că vorbim despre, pe de o parte, supraveghere, control, sisteme de măsurare, toate acestea vor fi prezente vizual în expoziție, și modernitate, pentru că este legată de procesul de industrualizare, dar și de dezvoltarea capitalului. Modernitatea este, până la urmă, această…, din punct de vedere material și industrial, expansiune a capitalului care este legată strâns, intim, de colonizare, și deci, un artist din Africa de Sud nu poate să nu vorbescă despre trecutul său colonial.

Ioana Soreanu: Vă invit, deci, vineri, la ora 18,00, la Borderline Art Space, la expoziția intitulată Măsurând Modernitatea, semnată de artista vizuală Jeannette Unite din Africa de Sud, curator, profesorul Cristi Nae, profesor la Facultatea de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte George Enescu. Vă mușumesc pentru prezența în Studioul de Radio Iași.

Jeannette Unite: Și eu mă bucur foarte mult să fiu în România pentru că sunt aici să învăț, de asemenea, despre acest nou teritoriu și despre istoria lui.   

 

 

 

(Radio Iași/ FOTO Facebook Borderline Art Space)

Etichete:
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură