Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) “A fi sau a nu fi” – Hamlet, în cinci interpretări

Publicat de isoreanu, 17 martie 2023, 10:55


 

Un proiect regizoral având ca temă monologul lui Hamlet a fost găzduit, miercuri, de Casa Muzeelor din Iași. Spațiul a stimulat creativitatea studenților de la Regie, spre satisfacția publicului, ne-a povestit Ioana Soreanu:

Ioana Soreanu: Casa Muzeelor din Iași a devenit și o casă primitoare pentru manifestările artistice, mai ales pentru forme inedite de spectacol. Coordonatoarea Casei Muzeelor,  Nicoleta Dabija este autoarea acestei deschideri. Miercuri după-amiază, publicul a fost invitat la proiectul regizoral intitulat “Simultan Shakespeare”, un studiu al monologului lui Hamlet în cinci concepții regizorale, în cinci interpretări. Studenții din anul al II-lea de la Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iași, coordonați de lect. univ. dr. Antonella Cornici și de asist. univ. dr. Cristi Avram, au primit un text, au ales un spațiu din Casa Muzeelor și au creat în decorul respectiv, fiecare, propria variantă a monologului shakespearian.

Antonella Cornici: În Anul II, la Atelierul de Creație, studiem scena monologului – decupaj regizoral, adică încercăm să găsim pe această scenă care provoacă un dezechilibru, uneori, în spectacol, diferite surse de a o replasa în textul inițial, de a o ritma, de a o descompune, de a o dialoga ș.a.m.d. Pentru că în primul semestru se face Shakespeare, am rămas tot în zona dramaturgiei shakespeariene și la Atelierul de Creație și am ales acest ”a fi sau a nu fi” al lui Hamlet și ne-am propus să ieșim din facultate și să exploatăm și alte spații. Și, întrucât spațiile de la ”Casa Muzeelor” cumva ni s-a părut că se potrivesc pe textul lui Hamlet, am venit cu studenții, și-au ales spațiile, fiecare și-a găsit propria viziune așa cum a considerat și în funcție de spațiu, cumva, scenografia a fost asigurată de alegerea spațiului și bineînțeles, în funcție de viziunile lor au apărut elemente de tehnică, elemente care existau poate în săli și trebuia să folosim, plasme, proiecții, ș.a.m.d. N-am mai făcut acest lucru, e prima dată când se face, dar cred că e un început și cred că se poate dezvolta pentru că am pus în valoare și aceste spații, credem noi, și ei au ieșit din zona facultății.

Ioana Soreanu: Spectatorii au mers din sală în sală, cei cinci actori (Valentin Mocanu, Cosmin Manoliu, Răzvan Conțu, Dumitru Georgescu și Ionuț Cornilă) recitând textul din nou, și din nou, în spirală, vocile lor suprapunându-se, uneori, pe holuri. Efectul asupra publicului a fost tulburător:

Cristi Avram: Monologul lui Hamlet e un fragment de text tulburător și atunci, relocat și rostit ca într-o spirală, de mai multe ori la rând, de către actori, probabil că a stârnit și în spectatori ceea ce a stârnit și în actori, dovadă că de fiecare dată când s-a reluat, ca într-o buclă, monologul, energia lor și dinamismul erau tot mai crescute. Ne bucură dacă am tulburat într-un mod pozitiv și faptul că treceau dintr-o sală în alta cred că e un lucru interesant și să auzi chiar și pe hol ecourile aceluiași monolog din diferite spații, din diferite încăperi și, la un moment dat, să-l descoperi într-una din săli, cred că a fost un lucru interesant.

 

 

 

Ioana Soreanu: Textul a fost adaptat la scenografia impusă de spațiile alese. Actorul Ionuț Cornilă, de la Teatrul Național din Iași, și regizorul aspirant Ioan Ursulescu au spus povestea teribilă a Pogromului.

Ionuț Cornilă: Dacă stăm să ne gândim doar la primul vers din monolog, ”a fi sau a nu fi”, cred că se leagă foarte bine cu nenorocirea Pogromului, pentru că în situație dintre acestea limită, stai și te gândești foarte tare dacă merită sau nu merită să înfrunți tot ce îți aruncă viața câteodată într-un mod absolut nedrept. Cum o fi mai bine? Să trăim și să înfruntăm viața, sau să murim și să terminăm cu toate?

 

 

Ioana Soreanu: Florin Valacu a folosit Sala Interactivă și a construit împreună cu Dumitru Georgescu, de asemenea actor la Teatrul Național din Iași, un Hamlet interiorizat.

Dumitru Georgescu: Au fost multe discuții cu regizorul, cu Florin Valacu. Am pornit pe mai multe teme de improvizație. Am rămas la ideea că totul se întâmplă în mintea lui Hamlet, că își caută cuvintele, că e un zbucium interior pe care nu îl poate vocaliza, e ca un strigăt mut… și discuțiile noastre pe ce am putea, pe ce acțiune, pe ce este relevant, pe ce simte Hamlet fără să-l focalizeze, pe vocea domnului Ion Caramitru.

 

 

Ioana Soreanu: Alte trei concepții ale monologului lui Hamlet au aparținut studenților regizori Robert Vlad, Andrei Piu și Alexandra Bandac.

 

(Radio Iași, FOTO afiș/Facebook Antonella Cornici)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”