Ascultă Radio România Iași Live

72 de ani de la înființarea UNESCO

72 de ani de la înființarea UNESCO

Publicat de Nicolae Tomescu, 16 noiembrie 2017, 09:33 / actualizat: 16 noiembrie 2017, 12:10

După cel de-al Doilea Război Mondial, 20 de state au fondat UNESCO; obiectivul urmărit, încă din 16 noiembrie 1945, privește contribuția la pacea mondială şi la colaborarea între naţiuni – prin cultură, ecologie, educaţie şi ştiinţă.

Constituţia UNESCO (adoptată la Conferința din Londra/noiembrie 1945 și aplicată începând cu 4 noiembrie 1946), prin valorile și principiile pe care le instituie, poate reprezenta un punct de referinţă pentru orice naţiune. Primul articol al acesteia defineşte scopul organizației *deja amintit* de a contribui la pacea și securitatea lumii prin colaborarea între națiuni în educație, știință, cultură și comunicații pentru a se reuși instaurarea respectului universal față de justiție, pentru corectitudinea acesteia, pentru drepturile omului liber (indiferent de rasă, sex, limbă sau religie).

În anul 1945, la înfiinţare, printre obiectivele imediate ale UNESCO urmau să fie reconstrucţia şcolilor, bibliotecilor şi muzeelor distruse de război. După 71 de ani, ar trebui să ne gândim la acelaşi lucru, nu în sensul material, ci la o schimbare de mentalitate, o abordare prin care să se reconstruiască un nou sistem de valori în educaţie şi cercetare.

La a 34-a sesiune a Comitetului pentru Patrimoniu Mondial s-a hotărât ca ziua de 16 noiembrie să fie sărbătorită drept Ziua Patrimoniului Mondial UNESCO / în 16 noiembrie 1972, la Paris, statele membre ale UNESCO au adoptat Convenţia privind Protecţia Patrimoniului Mondial Cultural şi Natura (16 noiembrie 1945 reprezintă, după cum am menționat, momentul constituirii UNESCO).

*

În 27 iulie 1956, România a aderat la UNESCO. Prezenţele româneşti pe listele Patrimoniului Mondial material şi imaterial? Ca stat membru, țara noastră are înscrise, pe lista UNESCO, 3 rezervaţii ale biosferei – Pietrosul Mare (1980), Retezat (1979), Delta Dunării (1998); 8 situri ale Patrimoniului Mondial (6 culturale și 2 naturale); lista cuprinde 15 obiective; totodată, România are înscrise 6 bunuri culturale imateriale pe Lista reprezentativă a Patrimoniului Mondial Imaterial: Doina, Ritualul Căluşului, Ceramica de Horezu, Colindatul de ceată – dosar comun cu Republica Moldova, Dansul Fecioresc din Ardeal, Meșteșugul țeserii covoarelor de perete din România și Republica Moldova. „Biserica Învierii de la Mânăstirea Suceviţa a fost inclusă, cu întârziere, pe lista UNESCO (în raport cu alte biserici pictate pe exterior din nordul Moldovei)

România este printre țările care își respectă angajamentele luate la nivel UNESCO. Iată de ce demintarii români consideră ca ar trebui să avem o reprezentare mai bună în structurile UNESCO. Se reiterează intenția de a crea o dimensiune parlamentară la nivel UNESCO, o dimensiune importantă, pentru o mai bună promovare a elementelor de patrimoniu național; Comisia permanentă comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru relaţia cu UNESCO își propune, prin acțiunile sale, să sprijine demersurile de înscriere a elementelor naționale în Patrimoniul UNESCO (pe cele pe care le consideră fezabile), precum și să susțină măsurile de protecție și conservare a monumentelor ce figurează în Listă…, dar sunt în pericol de a cunoaște excluderea; schimbările climatice, creşterea nevoilor populaţiei, coroborate cu resursele limitate reprezintă, de asemenea, provocări ce sunt pe agenda şi în atenţia UNESCO şi ar trebui să fie o preocupare permanentă la nivelul fiecarei naţiuni, o gestionare atentă a acestora fiind necesară…

Urmărindu-se evidenţierea elementelor noastre de patrimoniu mondial, precum şi necesitatea protejării şi conservării acestora, Comisia permanentă comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru relaţia cu UNESCO a iniţiat o propunere legislativă care a devenit lege, Legea 160/2013, prin care ziua de 16 noiembrie a fost declarată Ziua Patrimoniului Mondial UNESCO din România.

În cadrul celei de-a 12-a sesiuni a Comitetului interguvernamental de salvgardare a patrimoniului cultural imaterial, ce va avea loc în Jeju/Republica Coreea,  perioada 4-9 decembrie 2017, se va discuta propunerea de înscriere în Lista Patrimoniului Mondial Imaterial a dosarului multinațional România – Bulgaria – Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei – Republica Moldova privind Practicile culturale asociate zilei de 1 Martie

*

P. S.:

Statele Unite ale Americii anunţaseră joi, 12 octombrie a.c., că se retrag din Organizaţia ONU pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO), acuzând instituţia că este „antiisraeliană”. Și Israelul se retrage din UNESCO; anunţul statului evreu a venit la câteva ore după cel al S.U.A., premierul Benjamin Netanyahu salutând decizia americană, pe care a numit-o „demnă şi morală” (…) „pentru că UNESCO a devenit un teatru al absurdului. În loc să protejeze istoria, o distorsionează”… S.U.A., precizase Departamentul de Stat, vrea să își păstreze statutul de observator, la reprezentanţa ONU cu sediul la Paris. Retragerea va intra în vigoare de la 31 decembrie 2018, conform statutului UNESCO…

Etichete:
#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”
Life marți, 26 august 2025, 11:49

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”

De la 25% la 30%, de la 10 la 8 ani sunt repere legate de modificări aduse la proiectul de lege privind plata pensiilor. Ele au legătură cu...

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”
#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”
Life vineri, 22 august 2025, 17:28

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”

Cifra de afaceri a companiilor care au sediul social în județul Iași a crescut, din 2023 până în 2024, cu zece procente, asta, deși numărul...

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”
#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”
Life vineri, 22 august 2025, 09:10

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”

Vara e pe sfârșit, iar noul an școlar se apropie cu pași repezi, aducând cu el multe necunoscute. Norma de predare pentru profesori crește,...

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”
#InfoEconomic: La Iași, premieră națională: cei care doresc pot să-și repare singuri telefoanele mobile în primul service GSM cu regim self-service. Inițiativa aparține lui Marian Abutoaiei, antreprenor în domeniu
Life marți, 19 august 2025, 12:43

#InfoEconomic: La Iași, premieră națională: cei care doresc pot să-și repare singuri telefoanele mobile în primul service GSM cu regim self-service. Inițiativa aparține lui Marian Abutoaiei, antreprenor în domeniu

Potrivit unei statistici, la nivel național, sunt  peste 1800 de service-uri GSM. Deși e văzută ca o zonă de business atomizată, ea răspunde...

#InfoEconomic: La Iași, premieră națională: cei care doresc pot să-și repare singuri telefoanele mobile în primul service GSM cu regim self-service. Inițiativa aparține lui Marian Abutoaiei, antreprenor în domeniu
Life sâmbătă, 16 august 2025, 08:30

#StareaEducației (INTERVIU) Vicepreședinte al Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică: ”La clasă nu se poate face performanță la Informatică, atunci când la profil de specialitate există o singură oră pe saptămână în primii doi ani de liceu.”

Premiile obținute de elevii români la competițiile internaționale de Informatică au pus mereu România pe harta performanței mondiale. Numai...

#StareaEducației (INTERVIU) Vicepreședinte al Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică: ”La clasă nu se poate face performanță la Informatică, atunci când la profil de specialitate există o singură oră pe saptămână în primii doi ani de liceu.”
Life vineri, 8 august 2025, 09:02

#StareaEducației: (INTERVIU) Ana-Elena Ungureanu, profesoară de matematică, inițiatoarea platformei educaționale ASQ.ro: ”Modul în care este organizată Evaluarea Națională la clasa a VIII-a contribuie la analfabetismul numeric, pentru că se bazează pe șabloane. Elevii ar trebui să-și poată alege materiile de examen în funcție de ce își doresc să facă mai departe.”

Matematica, disciplina pe care mulți o consideră dificilă sau inaccesibilă, a intrat în preferințele elevilor de la Liceul ”Profesor Mihai...

#StareaEducației: (INTERVIU) Ana-Elena Ungureanu, profesoară de matematică, inițiatoarea platformei educaționale ASQ.ro: ”Modul în care este organizată Evaluarea Națională la clasa a VIII-a contribuie la analfabetismul numeric, pentru că se bazează pe șabloane. Elevii ar trebui să-și poată alege materiile de examen în funcție de ce își doresc să facă mai departe.”
Life miercuri, 6 august 2025, 16:49

#InfoEconomic: Magda Vișoiu, director executiv Reveal Marketing Research: „Moldova este o regiune cu un mediu antreprenorial activ, dar e un pic mai vulnerabilă la schimbări macroeconomice și la deciziile acestea fiscale imprevizibile”

Potrivit concluziilor unui studiu, dacă la nivel național, 33% dintre companii văd un impact foarte puternic al climatului economic impredictibil,...

#InfoEconomic: Magda Vișoiu, director executiv Reveal Marketing Research: „Moldova este o regiune cu un mediu antreprenorial activ, dar e un pic mai vulnerabilă la schimbări macroeconomice și la deciziile acestea fiscale imprevizibile”
Life vineri, 1 august 2025, 10:34

#StareaEducației (INTERVIU) Rodica Leontieș, inspector general ISJ Iași: ”Este clar că vor fi completări de normă pentru profesorii titulari din județ, dar nu se va pune problema ca un profesor titular să rămână fără catedră completă. Mărirea normei didactice de predare va avea repercusiuni asupra încadrării profesorilor.”

Creșterea normei didactice în învățământul preuniversitar, cu două până la patru ore, comasarea instituțiilor cu mai puțin de 500 de...

#StareaEducației (INTERVIU) Rodica Leontieș, inspector general ISJ Iași: ”Este clar că vor fi completări de normă pentru profesorii titulari din județ, dar nu se va pune problema ca un profesor titular să rămână fără catedră completă. Mărirea normei didactice de predare va avea repercusiuni asupra încadrării profesorilor.”