Ascultă Radio România Iași Live

„Dimensiunea Zero”… Eseu: Nicolae Tomescu (III)

„Dimensiunea Zero”… Eseu: Nicolae Tomescu (III)
Foto: Sursa foto: http://www.docstoc.com/docs/119083442/Public-Opinion-and-Mass-Media

Publicat de Nicolae Tomescu, 27 martie 2015, 08:27

Revenind la modelul codificării şi decodificării (propus de Stuart Hall[1]), trebuie spus faptul că, adeseori, grupuri distincte de oameni (subculturile) aparţin unor medii sociale bine delimitate, percepând lumea şi mesajele într-un mod specific. Semnificaţia, aşa cum este codificată, nu corespunde în mod necesar semnificaţiei decodificate, cu toată medierea operată de genurile consacrate şi de sistemele lingvistice comune. Decodificarea poate urma un traseu diferit faţă de cel avut în vedere de către emiţător; receptorii pot citi printre rânduri, pot modifica sau chiar „submina” direcţia dorită a mesajului[2].

Oricare mi-ar fi intenţiile, ele nu reprezintă simptome ale tuturor teoriilor menţionate? Se poate nega efectul acestora asupra grilei de programe (Mediul Zero nu face excepţie)? Este din nou adevărat că influenţa asupra transmisiilor se menţine în limite precise, fapt pe care îl constatăm cu neplăcere sau uşurare, dar nu îl putem nega? Pe de altă parte, teoriile găseau ascultare benevolă în aşa-numita politică a mijloacelor de comunicare; nu trebuie să surprindă, cunoscând opinia potrivit căreia „în fundul ţării” se află mulţi „proşti” – punct de vedere din arsenalul psihologic al politicianului de profesie. Aceasta explică lupta tenace pentru controlarea diverselor organisme care guvernează şi lumea radioului (nu numai cea a televiziunii), repetatele favoritisme în distribuţia responsabilităţilor, dorinţa arzătoare de a procura („o dată pentru totdeauna”) controlul întregii instituţii.

Un singur factor este total neglijat: programul… De acord, căutarea perfecţiunii devine mai lungă şi mai obositoare din cauza Mediului Zero, a confruntării „filosofiei Nimicului” cu cei hotărâţi să apere moşteniri istorice sau speranţe de viitor de care se simt ataşaţi. Pe de o parte, personajele legate de partide şi funcţionarii mass media sunt convinşi că se pot folosi pentru întărirea poziţiilor de putere; nu lipsesc criticii şi teoreticienii gata să perceapă în media forţe productive pe care este de ajuns să le descătuşezi în vederea pregătirii incredibilelor procese sociale de educaţie.

Şi atunci, nu fac decât să confirm „evoluţia” mass-media, preţuind principiul după care orice nou mijloc trebuie, înainte de orice, să se refere la precedentul, înainte de a descoperi propriile sale posibilităţi şi de a deveni autonom? Ideea fixă că trebuie să transmit, când, de fapt, publicul poate recurge la arma lui secretă, sfârşind prin a da programului propus de mine/sau de oricare altul lovitura de graţie…


[1] „Punctul de plecare l-a constituit unul dintre principiile de bază ale structuralismului şi semioticii, potrivit căruia un «mesaj» cu semnificaţie este construit din semne cu valoare de conotaţie şi denotaţie, pe baza alegerilor operate de un «codificator».

[2] „Săgeata otrăvită” a lui Hans Magnus Enzensberger merge mai departe: „Dimensiunea. Zero este aşadar forţa şi nu slăbiciunea […] în aceasta constând valoarea sa intrinsecă. Se deschide aparatul pentru a evada. În timp ce bietul ministru se iluzionează că influenţează opiniile şi acţiunile spectatorilor, vidul moale al afirmaţiilor sale satisface doar exigenţa publicului de a nu fi deranjat de conceptre profunde. De îndată ce, în cursul emisiunii, se iveşte un veritabil conţinut, un fragment de informaţie autentică sau măcar un argument care aminteşte de lumea exterioară, se verifică un vizibil scurt-circuit. Se tresare din pricina surprizei, se freacă ochii, apare nemulţumirea şi se înşfacă telecomanda. Acest admirat uz […] merită în cele din urmă să fie luat în serios: televiziunea devine mai întâi un mijloc bine definit pentru o plăcută spălare a creierului; serveşte igienei individuale şi autotratamentului. Mediul Zero este unica formă universală şi robustă de psihoterapie. Deci, ar fi absurd să existe dubii legate de necesitatea lui socială absolută. Cine vrea să se lipsească de acesta trebuie să examineze alternativele disponibile”. Cu totul altfel gândise Fiske atunci când a introdus conceptul de discurs – o limbă sau un sistem de reprezentare care a luat naştere şi s-a dezvoltat într-un cadru social, pentru a produce şi a pune în circulaţie un set coerent de semnificaţii cu privire la o arie problematică de interes. Semnificaţia unui text se găseşte la intersecţia dintre lumea discursivă a audienţei şi discursul gravat în textul propriu-zis; la stabilirea semnificaţiei contribuie experienţele şi sistemele de orientare ale „cititorului”. În privinţa discursului programului media, o variabilă importantă o reprezintă cumulul realismului şi polisemiei – cu cât programul este mai realist, cu atât este mai limitată gama de semnificaţii care pot fi stabilite sau împărtăşite de cititor/ascultător; cu atât conţinutul este mai puţin standardizat, cu atât sunt mai rare lecturile „orientate”, iar libertatea de a produce texte variate sporeşte, corespunzător cu posibilitatea de a atribui sensuri numeroase aceluiaşi mesaj (Fiske, J., Television Culture, London: Routledge, 1987, pp. 56-71).

Etichete:
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură