Ascultă Radio România Iași Live

Temperatura și culoarea întrebărilor. Garabet Ibrăileanu

Temperatura și culoarea întrebărilor. Garabet Ibrăileanu

Publicat de Nicolae Tomescu, 22 mai 2019, 23:20


Garabet Ibrăileanu (născut la 23 mai 1871, Târgu Frumos – chemat pentru întâlnirea cu Dumnezeu la 12 martie 1936, Bucureşti), critic şi istoric literar, eseist, pedagog, redactor literar, romancier, una dintre cele mai influente personalităţi din literatura română  a primelor decenii din secolul al XX-lea (între 1906-1930)…

  • Tatăl său, armean de origine, se numea Teodor Ibrăileanu; mama, Maria Marcovici, era fiica lui Andronie şi a Varteniei Marcovici din Roman, descendenţi, la rândul lor, ai unor vechi familii armeneşti din Moldova.
  • 1872: Părinţii, împreună cu copilul, se mută la Roman, în casa Varteniei Marcovici.
  • 1876: Teodor Ibrăileanu arendează, „în asociaţie”, moşia de la Poiana lui Iuraşcu, din apropierea Romanului, unde se mută toată familia. „Aici, la Poiana lui Iuraşcu”, scrie, peste ani: „(…)am cunoscut natura.” În ziua de 17 septembrie 1876, Maria Ibrăileanu moare, după ce dăduse naştere copilului Maria.
  • 1877: Teodor Ibrăileanu se recăsătoreşte din „combinaţii gospodăreşti”, după cum îi caracterizează gestul Garabet Ibrăileanu (în Amintiri).
  • 1878: Garabet Ibrăileanu este înscris la o şcoală din Bacău, dar se trezeşte mutat (cât de curând) la Roman, întrucât tatăl îşi găsise o slujbă de administrator la o moşie din apropierea târgului. Copilul se îmbolnăveşte şi este retras.
  • 1879-1883: Studiază la Şcoala primară din Roman.
  • 1883-1887: Urmează cursurile gimnaziului Roman-Vodă”; începând cu clasa a II-a, a obţinut premiul I în fiecare an.
  • 1887: Se înscrie în clasa a V-a a Liceului Codreanu din Bârlad. La 21 septembrie, acelaşi an, moare Teodor Ibrăileanu.
  • 1888: Garabet Ibrăileanu înfiinţează Societatea Literară Orientul”.
  • 1889, iunie: Societatea „Orientul” se destramă, prin plecarea – din Bârlad – a elevilor care terminaseră liceul. La 1 iulie, împreună cu Panait Muşoiu şi Eugen Văian, publicǎ Revista Şcoala Nouă”, care apare până în iunie 1890. Secretar de redacţie, Garabet Ibrăileanu semnează, la început cu iniţiale, iar din numărul 3 sub pseudonimul Cezar Vrajă, pe care avea să-l folosească, cu sincope, întreaga lui viaţă; Garabet Ibrăileanu publică versuri, poeme în proză, cugetări, traduceri etc.
  • 1890, iunie – Garabet Ibrăileanu termină liceul; în toamnă, îşi ia examenul de bacalaureat la Universitatea din Iaşi. Se înscrie la Facultatea de litere şi filozofie a Universităţii din „capitala Moldovei”; în primul an de învăţământ superior, frecventează toate facultăţile, dar nu-şi găseşte locul.
  • 1891: Susţine examene la Şcoala Normală Superioară. O parte din discipline erau predate tot de profesorii facultăţii. Atras de febra publicistică şi de ideile socialiste, Garabet Ibrăileanu hărăzeşte un rol secundar studiilor superioare, absolvind examenele cu întârziere.
    • Din 1890, colaborează la săptămânalul bucureştean „Munca”;
    • În 1892 îl întâlnim la „Adevărul şi critica socială”;
    • În 1893 şi 1894, la „Evenimentul literar” (se contopeşte, apoi, cu „Lumea nouă”); din octombrie 1894 până în februarie 1895 colaborează la “Lumea nouă”.
  • 1894: Termină Şcoala Normală Superioară.
  • 1895, aprilie: Susţine examenul şi obţine licenţa în ştiinţe istorico-filozofice. O cunoaşte pe viitoarea sa soţie, Elena Carp (născută la 25 mai 1873).
  • 1896: Traduce Bel Ami de Guy de Maupassant; semnează, din nou, Cezar Vrajă. Numit suplinitor la Gimnaziul de băieţi din Bacău, la 1 septembrie nu s-a prezentat la post. Rămâne în Iaşi, unde dă lecţii particulare; lucrează, sub conducerea lui Alexandru Philippide, Dicţionarul Academiei; petrece timpul în preajma Elenei Carp.
  • 1899, aprilie: Se prezintă la postul din Bacău.
  • 1900: Este numit, în septembrie, profesor la Liceul Internat „Costache Negruzzi”.
  • 1901:  Colaborează la Noua Revistă Română a lui Constantin Rădulescu-Motru. La 5 iulie se căsătoreşte cu Elena Carp. Suplineşte un an, începând cu 1 septembrie, catedra de Filozofie de la Liceul Naţional (fosta Academie Mihăileană”).
  • 1902: Între lunile ianuarie şi aprilie susţine examenul de capacitate pentru a deveni profesor titular. Se naşte Maria, unicul lor copil. La 1 septembrie este numit profesor provizoriu de limba română la Liceul Militar din Iaşi.
  • 1904: În martie, aprilie şi mai, călătoreşte în Austria, Germania, Italia, Elveţia.
  • 1905: Colaborează în numerele 1-3 ale revistei Curentul nou”, editată de H. Sanielevici.
  • 1906, martie: Apare, la Iaşi, „Viaţa românească” (directori: C. Stere şi Paul Bujor, secretar de redacţie G. Ibrăileanu). Până la 1 iulie 1908, redacţia revistei a fost în casa lui Ibrăileanu; după mutare, cenaclul literar continuă în aceeaşi locaţie.
  • 1907, 18 decembrie: Ministerul îi acordă titlul de profesor definitiv.
  • 1908, 1 septembrie: Este numit profesor suplinitor la catedra Istoria literaturii române moderne a Facultăţii de litere din Iaşi. A ocupat catedra şi a servit interesele profesionale până în 1934. Ibrăileanu a reluat strălucita tradiţie a societăţii  Junimea şi a revistei  Convorbiri literare”, prin reunirea celor mai însemnaţi scriitori ai epocii în jurul revistei Viaţa românească”, prin orientarea mişcării literare a vremii în direcţia creaţiei de caracter specific, legată de realităţile naţionale contemporane. Spiritul democratic al lui Garabet Ibrăileanu a ferit poporanismul, în cei 10 ani de existenţă, din prima serie a revistei „Viaţa românească”, de excese şi de exclusivism, permiţând scriitorilor importanţi ai epocii (Mihail Sadoveanu, Ion Agârbiceanu, Gala Galaction, Octavian Goga, Tudor Arghezi ş.a.) să-şi dezvolte cariera.
  • 1909: Îi apare volumul Scriitori şi curente; în perioada februarie-martie se internează la sanatoriul „Sfânta Elisabeta” din Bucureşti.
  • 1911: Redactează o biografie detaliată ce va apărea postum sub titlul Amintiri din copilărie şi adolescenţă. La 5 noiembrie, este destituit de minister din postul de suplinitor, în locul lui fiind numit Eugen Lovinescu, doctor în litere la Paris şi docent universitar.
  • 1911, decembrie: Ibrăileanu se înscrie la doctorat.
  • 1912: Publică teza de doctorat: Opera literară a d-lui Vlahuţă. În iunie, Consiliul facultăţii propune numirea lui Ibrăileanu ca profesor la aceeaşi catedră; de acum înainte, viaţa lui Ibrăileanu se va împărţi între revistă şi Universitate.
  • 1916, august: „Viaţa românească” îşi încetează apariţia.
  • 1918 Între aprilie şi septembrie Ibrăileanu publică cotidianulMomentul”.
  • 1918 octombrie: Academia Română îi respinge candidatura.
  • 1919, din februarie până în decembrie: apare revista săptămânalăÎnsemnări literare”.
  • 1920, martie: Reapare Viaţa românească”. Publicǎ volumul Note şi impresii.
  • 1921: Apar volumele După război, Scriitori români şi străini.
  • 1924-1925: Redactează Adela într-o primă versiune, pe care o citeşte soţiei şi prietenilor.
  • 1927: Lucrează la o ediţie a poeziilor lui Eminescu/editată în 1930 de „Cultura naţională”. În acelaşi an, apar volumele Studii literare, Privind viaţa. Tot în 1930, redacţia „Viața românească” se mută la Bucureşti, editată fiind de „Adevărul”.
  • 1933, ianuarie: Se retrage de la conducerea revistei (aceasta revine lui Mihail Ralea, director pentru partea ideologică şi politică, şi lui George Călinescu, directorul părţii literare şi artistice). În mai, apare romanul Adela.

Secvență din Adela… (Ștefan Iordache – în rolul introvertitului Emil Codrescu; Violeta Andrei – în rolul misterioasei Adela)

Constantin Ciopraga – despre Garabet Ibrăileanu; înregistrare Radio Iași/1996

  • 1933, iunie: i se conferă premiul naţional de proză.
  • 1934: Boala se agravează; în aprilie, suportă la Bucureşti o intervenţie chirurgicală; spre toamnă, este internat la sanatoriul „Casa Diaconeselor”.

1936: În noaptea de 10 spre 11 martie, Ibrăileanu a părăsit lumea cunoscută de muritori; la 12 martie corpul profesorului a fost incinerat şi, preţ de un sfert de oră, i s-a cântat andantele Simfoniei Nr. 6 „Pastorala” de Ludwig van Beethoven…

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”