Ascultă Radio România Iași Live

Sociologia informației… Note de comentariu (I): Nicolae Tomescu

Publicat de Nicolae Tomescu, 30 martie 2015, 08:52 / actualizat: 30 martie 2015, 14:33

Ambiguitatea străbate, peste tot, în viaţa politică românească. Înţelegerea unor concepte “preînsuşite” pare la îndemână, aşa cum, în lumina limpede, munţii ne apar la o înşelătoare apropiere. Adevărul este că orice înţelegere a comunicării şi strategiei revine nu doar la simpla receptare a unor spuse, ci la interpretări – prin cunoaştere.

Aş fi ispitit să consideraţi cel puţin plauzibilă o întâlnire a subsemnatului cu un lider politic autohton (din Iaşi/din Moldova). La începutul lunii iunie 2012, prea plin de “indestructibilitatea” unui fost-viitor partid de guvernământ, respectivul lider m-a asigurat că “este liniştit”; pentru el, comunicarea politică devenise “un pod prea îndepărtat” – nici nu dorea să-l vadă, darmite să-l traverseze. Timid, i-am sugerat ideea potrivit căreia și alegerile din 2004 începeau odată cu “triumful” din noiembrie 2000. Mai mult, i-am vorbit despre faptul că oamenii sunt diferiţi… unii nu gândesc deloc, alţii numai prin trecut, alţii numai prin prezent, alţii numai pentru viitor, dar foarte puţini pentru toate la un loc; a trăi gândind pentru toate, înseamnă a avea şansa să-i trezim pe unii, să reconstruim trecutul, ceea ce îmbunătăţește şi consolidează prezentul, absolut necesar pentru a construi viitorul, fără a mai repeta greşelile trecutului.

Situaţia se prezenta precum în cazul acelor desene care generează judecăţi perceptuale incompatibile. Prea mulţi politicieni din România nu vor înţelege ceea ce transmit specialiștii: «Comunicarea este politică în funcţie de consecinţele directe sau indirecte, imediate sau mediate pe care ea le are sau le poate avea asupra sistemului politic. Dar, un sistem politic trebuie să asigure fie menţinerea organizării politice a societăţii (cazul cel mai frecvent), fie transformarea acesteia. Prima finalitate a sistemului politic implică mai multe exigenţe:

  1. acceptarea sistemului prin adeziunea la valorile acestuia;
  2. legitimitatea celor care guvernează.

(…) Comunicarea politică este, deci, o punere în comun a unor valori ce permit actorilor să se înţeleagă în cadrul societăţii politice. Astfel, comunicarea politică asigură adecvarea între guvernanţi şi guvernaţi printr-un permanent schimb de informaţii şi de valori.“

Prea mulţi “aleşi ai neamului” nu vor apela, inteligent, la mijloacele comunicării politice. Spre exemplu, la agenţiile de presă (chiar dacă nu mai sunt desconsiderate, raportarea la ele vădește lipsa de cunoaștere): “Ce importanţă are să cunosc totul despre toate evenimente?”– se întreba “studiul meu de caz”…  Într-adevăr, agenţiile de presă oferă servicii complexe de furnizare a ştirilor în timp real, dar informaţia “livrată”este foarte densă şi eterogenă.

Nicio instituţie (inclusiv guvernul României) nu dispune de un serviciu eficient de monitorizare mass-media. Presa din provincie se trezeşte deseori ignorată, lipsind totodată monitorizarea consecventă, sine ira et studio, a emisiunilor de televiziune (adevărat, în topul absenţelor nu mai figurează dezbaterile politice, prezentările care implică personalităţi).

Multe organizaţii îşi constituie un sistem mai ambiţios de monitorizare mass-media, mai ales în timpul campaniilor electorale. Sistemul prezintă, în schimb, diferite dejavantaje: limitarea sau chiar anularea  perspectivei, incapacitatea de a identifica tendinţe pe termen lung, precum şi senzaţia de a nu fi înţeles de mass-media (pe când acestea din urmă trebuie înţelese şi folosite de un adevărat specialist în marketing politic).

Apelul la un serviciu de specialitate (drept exemplu, utilizarea exclusivă a unei agenţii de presă) nu poate înlocui constituirea sistemului propriu de monitorizare, axat pe priorităţi şi teme specifice, filtrat de o echipă internă care cunoaşte obiectivele, sensibilităţile şi valorile programului politic. Monitorizarea eficientă pretinde un efort relativ important în termeni de disciplină şi personal; paradoxal însă, nu incumbă adevărata expertiză profesională şi nici costuri prea ridicate.

  • Revista presei cotidiene, cât se poate de succintă, trebuie să ofere numai informaţiile esenţiale, opinia editorialiştilor principali, precum şi informaţii legate de prestaţia partidului, omului politic sau de programul adoptat (exemplu: integrarea europeană)
  • Abonament la o agenţie specializată
  • Revista presei locale, în special a ziarelor importante din centre regionale, reclamă un corespondent local pentru transmiterea titlurilor şi a ştirilor “de bază”. Zilnic, “gestionarul”central al informaţiei alcătuieşte revista de presă regională, iar săptămânal primeşte o versiune detaliată, produsă de colaboratori
  • Monitorizarea TV se îndreaptă în direcţia emisiunilor de actualităţi politice şi economice, a talk-show-urilor, a altor evenimente speciale – pe toate posturile naţionale de televiziune; în final, se elaborează sinteza temelor discutate şi sunt evaluate prestaţiile oamenilor politici. Învingând obstacolele unei vieţi agitate, dar şi pe cele create de propria-mi lipsă de experienţă analitică, am verificat principiul monitorizării TV.

Odată pus la punct acest sistem intern (instrument de lucru în relaţiile cu mass-media) sunt create serioase avantaje faţă de adversarii politici. Obiectivul final priveşte raportul cotidian de câteva pagini, adresat directorului de campanie, dar şi cristalizarea arhivei care permite gândirea strategică pe termen lung.

Informaţia acumulată urmează să fie folosită. Candidatul sau cei care scriu despre contextul politic şi social trebuie să ţină cont de “privirea generală” furnizată de un raport cotidian al presei. Pentru consilieri, devine importantă analiza mai subtilă, mai precisă. A planifica discursul, a pregăti terenul pentru o dezbatere publică, pentru “asaltul” împotriva unui contracandidat, pentru declanşarea campaniilor de comunicare, înseamnă trecerea într-un plan superior, părăsindu-se aparenţele şi descifrându-se natura informaţiei.

Analiza conţinutului se adresează celor care doresc o evaluare ştiinţifică în privinţa impactului real al unui subiect anume, o evaluare obiectivă, mai profundă, capabilă să dezvăluie un surplus de semnificaţie în informaţiile transmise de mass-media. În general, analiza de conţinut presupune un studiu, o cercetare care, cu ajutorul metodelor ştiinţifice dovedite, vizează să discearnă, să descopere sensul exact şi impactul real al informaţiei transmise de media (se urmăresc atât cantitatea, cât şi calitatea acesteia).

 – va continua –

Etichete:
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”