Ascultă Radio România Iași Live

Gheorghe Dinică: „(…)tot ce am făcut de-a lungul vieţii am făcut din dragoste pentru profesie şi pentru oameni(…)”

Gheorghe Dinică: „(…)tot ce am făcut de-a lungul vieţii am făcut din dragoste pentru profesie şi pentru oameni(…)”

Publicat de Nicolae Tomescu, 9 noiembrie 2020, 16:05 / actualizat: 1 ianuarie 2022, 8:07

Marţi, 10 noiembrie 2009, la ora 13:00, medicii Spitalului de Urgenţă „Floreasca” din Bucureşti au pus capăt manevrelor de resuscitare, deoarece pacientul nu mai răspundea, constatându-se decesul (prin stop cardio-respirator)[1].  Două ore mai târziu, televiziunile din România titrau pe așa-numitele burtiere: „Gheorghe Dinică a murit”…

feature: Nicolae Tomescu

postprocesare sunet: Gabriel Mihălăchioaei

Ne obișnuisem să-l comentăm prin prisma rolurilor: Paraipan sau Lăscărică din filmele lui Sergiu Nicolaescu, „Diplomatul din Prin Cenușa Imperiului, „Stănică Rațiu din Felix și Otilia, „turcul” din Take, Ianke și Cadâr, „Gheorghe Cercel din Secretul lui Bacchus,  „Vasile Potop din Patul conjugal, „Pepe” din Filantropica, ale multor altor personaje care ne-au încântat…

Prietenii îi spuneau Gigi; apropiații (mai puțin amenințați de malaxorul anilor) adăugau afectuosul „nea”… Pe scenă sau în filme a fost, de regulă băiatul rău”; în viața de familie, amintirea a păstrat caracterul soțului tandru și iubitor; legendele urbane l-au descris ca pe un hedonist pursânge[2]; era timid, dar nu a ratat şansa lui de a cunoaște lumea. A făcut teatru[3] şi film[4], a dansat, a petrecut, a cântat[5] şi a băut; prinţ şi cerşetor, a reuşit să întruchipeze toate tipologiile umane autentice[6] – escroci mărunţi, borfaşi autohtoni, lichele de mare anvergură, dar şi oameni sărmani, cetăţeni naivi înamoraţi ori filosofi sfredelitori…

[1] Gheorghe Dinică fusese internat pe 22 octombrie 2009, acuzând probleme respiratorii – diagnosticul a fost bronhopneumonie; în următoarele zile, veştile proaste s-au succedat, până s-a ajuns la constatarea a 14 afecţiuni (s-a descoperit că are infecţie cu stafilococ auriu şi candida, la care s-au adăugat şoc septic şi disfuncţie multiplă la organe, insuficienţă cardio-respiratorie, insuficienţă renală cronică acutizată, hemofiltrare continuă, disfuncţie digestivă, disfuncţie hepatică, difuncţie hemotologică în remisie). Pe 9 noiembrie, anul amintit, a fost operat de colecist, însă evoluţia postoperatorie a devenit extrem de gravă şi, câteva ore mai târziu, organismul său a cedat…

[2] Avea un fel de cult al plăcerii (nu disprețuia „albul” de Recaș și lăutarii), dar teatrul a fost templul u

[3] Prima reprezentaţie pe scenă a fost în Titanic-vals, în rolul „locotenentului Stamatescu”… După trei încercări /eşuate/ de admitere la Institutul de „Artă Teatrală şi Cinematografică”-Bucureşti, a reuşit, în 1957… A avut o bogată carieră în teatru, jucând pe toate marile scene bucureștene. Teatrul „Național”: 1972-1990, 1992-1997, 1998-2009; Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”: 1968-1971, 1991-1992; Teatrul „Odeon” (1997); Teatrul de Comedie: 1961-1967… Ultima reprezentaţie pe scena teatrului a fost în „Incontestabila ipocrizie”, în regia lui Mihai Ionescu; au urmat câţiva ani plini de dificultăți (actorul a fost diagnosticat cu Alzheimer în stadiu incipient şi s-a retras în câteva seriale de televiziune, incontestabilă ironie a soartei)…

[4] A jucat în aproape 70 de filme

[5] Gheorghe Dinică a lansat mai multe albume muzicale, precum „Cântece de petrecere” și „Cântece de petrecere 2”, în colaborare cu Ștefan Iordache și Nelu Ploieșteanu, o colecție de „Romanțe” în 2004, dar și albumul „Parol că te iubesc” în 2006…

[6] S-a născut de Crăciunul anului 1933, în cartierul Giuleşti” al capitalei României (a fost declarat pe 1 ianuarie 1934/„nu era nimeni la primărie, toţi erau la chefuri”). S-a transformat în observator al vieții de pe strada Pinului”, numărul 34: „Un cartier colorat, pitoresc, cu mici slujbaşi şi ţigănci cu flori, cu fete cochete, cu cârciumi care aveau câte un acordeonist”, descria Dinică mahalaua în care a copilărit; desigur, realităţile interbelice ale periferiei Bucureştiului, cu străzi prăfuite pe care-şi făceau veacul mici negustori, hoţi, beţivi, prostituate, oameni desculţi şi/sau purtători de bricege la centură, puteau fi mai sumbre decât aspectul romanţat; nu era un aer uşor respirabil; pe micul Dinică l-au fermecat realitatea dură, la el a apărut fascinaţia pentru stradă şi pentru oamenii ei; părinţii au divorţat, a rămas mai mult în grija bunicilor; a cunoscut aspectele sărăciei şi nefericirii personale „Am purtat şi pantofi cu talpă de lemn; iarna era frig, viscol, şi nu întotdeauna aveam costumaţie din asta, contra frigului(…)„Am fost un copil liber, năzdrăvan, curios, mai degrabă crescut de stradă şi de prieteni decât de familie”... Cea mai îngrozitoare experiență a copilăriei i-a rămas din vremea războiului, pe când împlinise 10 ani; atunci au avut loc bombardamentele din 4 aprilie 1944, o bombă a fost proiectată pe casa în a cărei pivniţă se ascunsese alături de alţi prieteni, suflul exploziei l-a scos afară, şi-a văzut unii camarazi spulberaţi…

 

 

Etichete:
#StareaEducației (REPORTAJ) Școala în regim simultan, între efort și dăruire: lecții de la Cilibiu, comuna Golăiești, județul Iași
Life marți, 11 noiembrie 2025, 08:42

#StareaEducației (REPORTAJ) Școala în regim simultan, între efort și dăruire: lecții de la Cilibiu, comuna Golăiești, județul Iași

La 22 de kilometri de Iași, în comuna Golăiești, 77 de copii de clase primare învață în regim simultan, împărțiți în școlile din satele...

#StareaEducației (REPORTAJ) Școala în regim simultan, între efort și dăruire: lecții de la Cilibiu, comuna Golăiești, județul Iași
Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc
Life luni, 10 noiembrie 2025, 14:41

Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc

Coregrafa Mariana Gavriciuc vorbește despre proiectul său interdisciplinar „On the Poetics of Touch” — o instalație performativă care...

Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc
#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”
Life luni, 10 noiembrie 2025, 10:04

#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”

 Ministerul Educației, împarteneriat cu Banca Mondială, a lansat programul pilot MATE REMEDIAL, dedicat profesorilor și elevilor de gimnaziu....

#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”
Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou
Life luni, 10 noiembrie 2025, 09:46

Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou

Timp de o săptămână, la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, studenții de la Coregrafie au...

Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou
Life joi, 6 noiembrie 2025, 13:39

#StareaEducației (REPORTAJ) Întâlnirile Clubului Logos la FILIT: O poveste scrisă în cuvinte și imagini

În ultima zi a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere  -FILIT , care s-a desfășurat la Iași în perioada 22 – 26...

#StareaEducației (REPORTAJ) Întâlnirile Clubului Logos la FILIT: O poveste scrisă în cuvinte și imagini
Life miercuri, 5 noiembrie 2025, 15:46

(AUDIO/FOTO) În camera ei: teatrul ca spațiu al confesiunii feminine

Festivalul Național al Școlilor de Teatru, organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, aduce prospețime și...

(AUDIO/FOTO) În camera ei: teatrul ca spațiu al confesiunii feminine
Life marți, 4 noiembrie 2025, 19:15

Ce (nu) știm despre clovni – Actrița Andreea J. Darie a fixat reperele unei istorii deschise

Atmosfera este animată, zilele acestea, la Iași, de cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. Tinerii artiști...

Ce (nu) știm despre clovni – Actrița Andreea J. Darie a fixat reperele unei istorii deschise
Life marți, 4 noiembrie 2025, 13:10

#StareaEducației (INTERVIU) Scriitoarea Veronica D. Niculescu: ” Pentru mine, FILIT înseamnă ieșirea din singurătate. Întâlnirile cu elevii și copiii sunt impresionante, mai ales când vii între ei și vezi bucuria din ochii lor, mânuțele care tremură când vin la un autograf. Întrebările adresate sunt sofisticate și aparțin, de obicei, adolescenților.”

Scriitoarea Veronica D. Niculescu a fost una dintre prezențele remarcabile ale ediției din acest an a Festivalului Internațional de Literatură...

#StareaEducației (INTERVIU) Scriitoarea Veronica D. Niculescu: ” Pentru mine, FILIT înseamnă ieșirea din singurătate. Întâlnirile cu elevii și copiii sunt impresionante, mai ales când vii între ei și vezi bucuria din ochii lor, mânuțele care tremură când vin la un autograf. Întrebările adresate sunt sofisticate și aparțin, de obicei, adolescenților.”