Ascultă Radio România Iași Live

Gheorghe Dinică: „(…)tot ce am făcut de-a lungul vieţii am făcut din dragoste pentru profesie şi pentru oameni(…)”

Gheorghe Dinică: „(…)tot ce am făcut de-a lungul vieţii am făcut din dragoste pentru profesie şi pentru oameni(…)”

Publicat de Nicolae Tomescu, 9 noiembrie 2020, 16:05 / actualizat: 1 ianuarie 2022, 8:07

Marţi, 10 noiembrie 2009, la ora 13:00, medicii Spitalului de Urgenţă „Floreasca” din Bucureşti au pus capăt manevrelor de resuscitare, deoarece pacientul nu mai răspundea, constatându-se decesul (prin stop cardio-respirator)[1].  Două ore mai târziu, televiziunile din România titrau pe așa-numitele burtiere: „Gheorghe Dinică a murit”…

feature: Nicolae Tomescu

postprocesare sunet: Gabriel Mihălăchioaei

Ne obișnuisem să-l comentăm prin prisma rolurilor: Paraipan sau Lăscărică din filmele lui Sergiu Nicolaescu, „Diplomatul din Prin Cenușa Imperiului, „Stănică Rațiu din Felix și Otilia, „turcul” din Take, Ianke și Cadâr, „Gheorghe Cercel din Secretul lui Bacchus,  „Vasile Potop din Patul conjugal, „Pepe” din Filantropica, ale multor altor personaje care ne-au încântat…

Prietenii îi spuneau Gigi; apropiații (mai puțin amenințați de malaxorul anilor) adăugau afectuosul „nea”… Pe scenă sau în filme a fost, de regulă băiatul rău”; în viața de familie, amintirea a păstrat caracterul soțului tandru și iubitor; legendele urbane l-au descris ca pe un hedonist pursânge[2]; era timid, dar nu a ratat şansa lui de a cunoaște lumea. A făcut teatru[3] şi film[4], a dansat, a petrecut, a cântat[5] şi a băut; prinţ şi cerşetor, a reuşit să întruchipeze toate tipologiile umane autentice[6] – escroci mărunţi, borfaşi autohtoni, lichele de mare anvergură, dar şi oameni sărmani, cetăţeni naivi înamoraţi ori filosofi sfredelitori…

[1] Gheorghe Dinică fusese internat pe 22 octombrie 2009, acuzând probleme respiratorii – diagnosticul a fost bronhopneumonie; în următoarele zile, veştile proaste s-au succedat, până s-a ajuns la constatarea a 14 afecţiuni (s-a descoperit că are infecţie cu stafilococ auriu şi candida, la care s-au adăugat şoc septic şi disfuncţie multiplă la organe, insuficienţă cardio-respiratorie, insuficienţă renală cronică acutizată, hemofiltrare continuă, disfuncţie digestivă, disfuncţie hepatică, difuncţie hemotologică în remisie). Pe 9 noiembrie, anul amintit, a fost operat de colecist, însă evoluţia postoperatorie a devenit extrem de gravă şi, câteva ore mai târziu, organismul său a cedat…

[2] Avea un fel de cult al plăcerii (nu disprețuia „albul” de Recaș și lăutarii), dar teatrul a fost templul u

[3] Prima reprezentaţie pe scenă a fost în Titanic-vals, în rolul „locotenentului Stamatescu”… După trei încercări /eşuate/ de admitere la Institutul de „Artă Teatrală şi Cinematografică”-Bucureşti, a reuşit, în 1957… A avut o bogată carieră în teatru, jucând pe toate marile scene bucureștene. Teatrul „Național”: 1972-1990, 1992-1997, 1998-2009; Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”: 1968-1971, 1991-1992; Teatrul „Odeon” (1997); Teatrul de Comedie: 1961-1967… Ultima reprezentaţie pe scena teatrului a fost în „Incontestabila ipocrizie”, în regia lui Mihai Ionescu; au urmat câţiva ani plini de dificultăți (actorul a fost diagnosticat cu Alzheimer în stadiu incipient şi s-a retras în câteva seriale de televiziune, incontestabilă ironie a soartei)…

[4] A jucat în aproape 70 de filme

[5] Gheorghe Dinică a lansat mai multe albume muzicale, precum „Cântece de petrecere” și „Cântece de petrecere 2”, în colaborare cu Ștefan Iordache și Nelu Ploieșteanu, o colecție de „Romanțe” în 2004, dar și albumul „Parol că te iubesc” în 2006…

[6] S-a născut de Crăciunul anului 1933, în cartierul Giuleşti” al capitalei României (a fost declarat pe 1 ianuarie 1934/„nu era nimeni la primărie, toţi erau la chefuri”). S-a transformat în observator al vieții de pe strada Pinului”, numărul 34: „Un cartier colorat, pitoresc, cu mici slujbaşi şi ţigănci cu flori, cu fete cochete, cu cârciumi care aveau câte un acordeonist”, descria Dinică mahalaua în care a copilărit; desigur, realităţile interbelice ale periferiei Bucureştiului, cu străzi prăfuite pe care-şi făceau veacul mici negustori, hoţi, beţivi, prostituate, oameni desculţi şi/sau purtători de bricege la centură, puteau fi mai sumbre decât aspectul romanţat; nu era un aer uşor respirabil; pe micul Dinică l-au fermecat realitatea dură, la el a apărut fascinaţia pentru stradă şi pentru oamenii ei; părinţii au divorţat, a rămas mai mult în grija bunicilor; a cunoscut aspectele sărăciei şi nefericirii personale „Am purtat şi pantofi cu talpă de lemn; iarna era frig, viscol, şi nu întotdeauna aveam costumaţie din asta, contra frigului(…)„Am fost un copil liber, năzdrăvan, curios, mai degrabă crescut de stradă şi de prieteni decât de familie”... Cea mai îngrozitoare experiență a copilăriei i-a rămas din vremea războiului, pe când împlinise 10 ani; atunci au avut loc bombardamentele din 4 aprilie 1944, o bombă a fost proiectată pe casa în a cărei pivniţă se ascunsese alături de alţi prieteni, suflul exploziei l-a scos afară, şi-a văzut unii camarazi spulberaţi…

 

 

Etichete:
Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
Life duminică, 2 noiembrie 2025, 16:50

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”

În școala românească, prinsă între reforme începute și neterminate, între discursul despre competențe și practica rigida a conținuturilor...

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”