Ascultă Radio România Iași Live

Gheorghe Dinică: „(…)tot ce am făcut de-a lungul vieţii am făcut din dragoste pentru profesie şi pentru oameni(…)”

Gheorghe Dinică: „(…)tot ce am făcut de-a lungul vieţii am făcut din dragoste pentru profesie şi pentru oameni(…)”

Publicat de Nicolae Tomescu, 9 noiembrie 2020, 16:05 / actualizat: 1 ianuarie 2022, 8:07

Marţi, 10 noiembrie 2009, la ora 13:00, medicii Spitalului de Urgenţă „Floreasca” din Bucureşti au pus capăt manevrelor de resuscitare, deoarece pacientul nu mai răspundea, constatându-se decesul (prin stop cardio-respirator)[1].  Două ore mai târziu, televiziunile din România titrau pe așa-numitele burtiere: „Gheorghe Dinică a murit”…

feature: Nicolae Tomescu

postprocesare sunet: Gabriel Mihălăchioaei

Ne obișnuisem să-l comentăm prin prisma rolurilor: Paraipan sau Lăscărică din filmele lui Sergiu Nicolaescu, „Diplomatul din Prin Cenușa Imperiului, „Stănică Rațiu din Felix și Otilia, „turcul” din Take, Ianke și Cadâr, „Gheorghe Cercel din Secretul lui Bacchus,  „Vasile Potop din Patul conjugal, „Pepe” din Filantropica, ale multor altor personaje care ne-au încântat…

Prietenii îi spuneau Gigi; apropiații (mai puțin amenințați de malaxorul anilor) adăugau afectuosul „nea”… Pe scenă sau în filme a fost, de regulă băiatul rău”; în viața de familie, amintirea a păstrat caracterul soțului tandru și iubitor; legendele urbane l-au descris ca pe un hedonist pursânge[2]; era timid, dar nu a ratat şansa lui de a cunoaște lumea. A făcut teatru[3] şi film[4], a dansat, a petrecut, a cântat[5] şi a băut; prinţ şi cerşetor, a reuşit să întruchipeze toate tipologiile umane autentice[6] – escroci mărunţi, borfaşi autohtoni, lichele de mare anvergură, dar şi oameni sărmani, cetăţeni naivi înamoraţi ori filosofi sfredelitori…

[1] Gheorghe Dinică fusese internat pe 22 octombrie 2009, acuzând probleme respiratorii – diagnosticul a fost bronhopneumonie; în următoarele zile, veştile proaste s-au succedat, până s-a ajuns la constatarea a 14 afecţiuni (s-a descoperit că are infecţie cu stafilococ auriu şi candida, la care s-au adăugat şoc septic şi disfuncţie multiplă la organe, insuficienţă cardio-respiratorie, insuficienţă renală cronică acutizată, hemofiltrare continuă, disfuncţie digestivă, disfuncţie hepatică, difuncţie hemotologică în remisie). Pe 9 noiembrie, anul amintit, a fost operat de colecist, însă evoluţia postoperatorie a devenit extrem de gravă şi, câteva ore mai târziu, organismul său a cedat…

[2] Avea un fel de cult al plăcerii (nu disprețuia „albul” de Recaș și lăutarii), dar teatrul a fost templul u

[3] Prima reprezentaţie pe scenă a fost în Titanic-vals, în rolul „locotenentului Stamatescu”… După trei încercări /eşuate/ de admitere la Institutul de „Artă Teatrală şi Cinematografică”-Bucureşti, a reuşit, în 1957… A avut o bogată carieră în teatru, jucând pe toate marile scene bucureștene. Teatrul „Național”: 1972-1990, 1992-1997, 1998-2009; Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”: 1968-1971, 1991-1992; Teatrul „Odeon” (1997); Teatrul de Comedie: 1961-1967… Ultima reprezentaţie pe scena teatrului a fost în „Incontestabila ipocrizie”, în regia lui Mihai Ionescu; au urmat câţiva ani plini de dificultăți (actorul a fost diagnosticat cu Alzheimer în stadiu incipient şi s-a retras în câteva seriale de televiziune, incontestabilă ironie a soartei)…

[4] A jucat în aproape 70 de filme

[5] Gheorghe Dinică a lansat mai multe albume muzicale, precum „Cântece de petrecere” și „Cântece de petrecere 2”, în colaborare cu Ștefan Iordache și Nelu Ploieșteanu, o colecție de „Romanțe” în 2004, dar și albumul „Parol că te iubesc” în 2006…

[6] S-a născut de Crăciunul anului 1933, în cartierul Giuleşti” al capitalei României (a fost declarat pe 1 ianuarie 1934/„nu era nimeni la primărie, toţi erau la chefuri”). S-a transformat în observator al vieții de pe strada Pinului”, numărul 34: „Un cartier colorat, pitoresc, cu mici slujbaşi şi ţigănci cu flori, cu fete cochete, cu cârciumi care aveau câte un acordeonist”, descria Dinică mahalaua în care a copilărit; desigur, realităţile interbelice ale periferiei Bucureştiului, cu străzi prăfuite pe care-şi făceau veacul mici negustori, hoţi, beţivi, prostituate, oameni desculţi şi/sau purtători de bricege la centură, puteau fi mai sumbre decât aspectul romanţat; nu era un aer uşor respirabil; pe micul Dinică l-au fermecat realitatea dură, la el a apărut fascinaţia pentru stradă şi pentru oamenii ei; părinţii au divorţat, a rămas mai mult în grija bunicilor; a cunoscut aspectele sărăciei şi nefericirii personale „Am purtat şi pantofi cu talpă de lemn; iarna era frig, viscol, şi nu întotdeauna aveam costumaţie din asta, contra frigului(…)„Am fost un copil liber, năzdrăvan, curios, mai degrabă crescut de stradă şi de prieteni decât de familie”... Cea mai îngrozitoare experiență a copilăriei i-a rămas din vremea războiului, pe când împlinise 10 ani; atunci au avut loc bombardamentele din 4 aprilie 1944, o bombă a fost proiectată pe casa în a cărei pivniţă se ascunsese alături de alţi prieteni, suflul exploziei l-a scos afară, şi-a văzut unii camarazi spulberaţi…

 

 

Etichete:
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură