Ascultă Radio România Iași Live

Nicolae Tomescu: Despre diferendele româno-ucrainene (II)…

Nicolae Tomescu: Despre diferendele româno-ucrainene (II)…

Publicat de Nicolae Tomescu, 3 mai 2015, 22:08

Înțelegerile bilaterale[1], semnate între România și U.R.S.S., nefiind ratificate nici de Marea Adunare Națională, nici de Sovietul Suprem, deveniseră, din punct de vedere juridic, neconstituționale[2] și contrare prevederilor Tratatului de pace de la Paris (1947)/semnat între România și U.R.S.S.

Când și-a proclamat independența, Ucraina a moștenit teritoriile sovietice situate la sud de talvegul brațului Chilia, precum și poziția diplomatică sovietică în ceea ce le privește. România a revendicat, începând cu anul 1996, aplicarea prevederilor Tratatului de Pace de la Paris din 1947. La 5 (cinci) decenii depărtare, NATO sfătuia guvernul român (1997) să rezolve orice diferend teritorial cu Ucraina – pentru a se putea integra în organizație. Problematica a fost abordată în relația cu partea ucraineană, pe durata mai multor runde de negocieri care s-au încheiat prin redactarea unui Tratat frontalier româno-ucrainean, numit  „Tratatul cu privire la relațiile de bună vecinătate și cooperare[3].

*

Canalul Bâstroe

În 11 mai 2004, Ucraina a început lucrările de construire a canalului Dunăre-Limanul Conduc (pe brațele Chilia și Bâstroe, din Delta Dunării); la 26 august 2004 era inaugurat, în mod oficial, primul tronson al canalului Bâstroe. După o perioadă caracterizată prin sistarea lucrărilor de construire a căii de navigație, acestea au fost reluate în noiembrie 2006, pentru o porțiune aflată integral pe teritoriul Ucrainei/redată navigației în aprilie 2007. Din clipa în care partea română, prin Ministerul Afacerilor Externe, a aflat de efectuarea respectivelor lucrări la canalul navigabil ucrainean, s-au întreprins demersuri, în plan bilateral și multilateral[4], pentru a sublinia impunerea unor măsuri concordante cu dreptul internațional.

*

Delimitarea platoului continental și a zonelor economice exclusive

Delimitarea platoului continental și a zonelor economice exclusive, între România și Ucraina, în sectorul nordic al bazinului de vest al Mării Negre a făcut obiectul unui proces îndelungat de negocieri. Desfășurat, în perioada 1967-1987, între România și U.R.S.S., fără ca cele două părți să ajungă la un acord, odată cu descoperirea de rezerve considerabile de țiței și gaze naturale în Marea Neagră (după 1980), interesul pentru Insula Șerpilor a crescut exponențial.

Convenția O.N.U. asupra mării[5] recunoaștea dreptul statelor să-și extindă apele teritoriale la 12 mile, și, în zona de exclusivitate economică, la 200 de mile marine.

După 1990, în apropierea insulei au fost descoperite zăcăminte de petrol (10 milioane de tone) și de gaze naturale (1 miliard m³). Resursele naturale nu par semnificative, dar urmau să fie efectuate prospectări în următorii 2-3 ani[6]. În 16 septembrie 2004, partea română a mutat disputa privind delimitarea platoului maritim dintre cele două țări în fața Curții Internaționale de Justiție (CIJ) de la Haga. La 15 august 2005, România a depus un memoriu referitor la delimitarea platoului continental și a zonelor economice exclusive din Marea Neagră. România a apelat la o astfel de sesizare unilaterală[7], după ce, timp de șapte ani, negocierile cu Kievul nu ajunseseră la niciun rezultat în ceea ce privește delimitarea platoului continental și a zonelor economice exclusive, precum și statutului Insulei Șerpilor din Marea Neagră. Zona în dispută cuprindea un areal de 12.000 km², deoarece partea ucraineană își fixase revendicările mult la apus de linia echidistantă între coastele sale și cele ale României. Miza disputei româno-ucrainene a fost, în primul rând, strategică – accesul în apele teritoriale, și economică – posibilitatea explorării, eventual a exploatării resurselor de hidrocarburi.

Curtea Internațională de Justiție, prin decizia nr. 2009/9 din 3 februarie 2009[8], a acordat 79,34% din zona în dispută României, anume 9.700 km² (cu o adâncime medie de peste 80 m), iar Ucrainei 20,26% din zona în dispută, anume 2.300 km² (cu o adâncime medie de 35 m). Prin decizia CIJ, Insula Șerpilor rămâne în componența Ucrainei.

*

Golful Musura

A apărut un nou litigiu, după intrarea în vigoare a Tratatului româno-ucrainean din 1997, deoarece aluvionarea naturalăcolmatarea golfului Musura și prelungirea canalului Musura spre sud constituiau/constituie, conform poziției ucrainene, un motiv pentru a prelungi spre sud și frontiera.

Geomorfologic, Canalul și Golful Musura s-au format în prima jumătate a secolului XX, intrând atunci în componența României, prin aluvionare, în dreptul țărmului Cardonului – situat (secolul XIX) între delta brațului Chilia (inițial, mult mai redusă, situată mult mai la nord) și Sulina. Același fenomen care a format golful Musura, astăzi îl umple, transformându-l în mlaștină cu păpuriș; se formează, înspre răsărit, o zonă lagunară pe cale de aluvionare, situată între ieșirea, în Marea Neagră, a brațelor Chilia și Sulina, a căror evoluție geomorfologică condiționează traseul frontierei româno-ucrainene, cât și o parte din apele teritoriale din apropierea imediată a gurilor Dunării[9].

În 2006, grănicerii maritimi ucraineni au balizat – ceea ce Ucraina socotește ca făcând parte din apele sale teritoriale – până la digul Nord al brațului Sulina, dig care, la răsărit de farul Nord, a devenit, de facto, frontalier[10]. Partea română afirmă că frontiera trece echidistant – între Ostrovul Limba și malul sudic al golfului Musura, așa cum erau ele în anul 1997/momentul semnării Tratatului frontalier, apoi la egală distanță de talvegul brațului Chilia-Stambulul Nou și de digul Nord al brațului Sulina. Traseul care va fi adoptat, de jure, la rezolvarea acestui nou litigiu, va condiționa atât apartenența noilor ostroave (încă nedenumite), în proces de constituire în sud-estul ostrovului Limba și între gura brațului Chilia și cea a brațului Sulina, cât și o parte din apele teritoriale din apropierea imediată a gurilor Dunării, până la linia delimitată la data de 3 februarie 2009 prin decizia nr. 2009/9 a CIJ de la Haga.

***

[1]  Protocoalele și procesele verbale, din 1948, de predare ale ostroavelor Coasta-Dracului, Dalerul Mare, Dalerul-Mic, Maican, Limba de la Brațul Chilia și Insula Șerpilor…

[2] Nule și neavenite pentru dreptul internațional, se considera, conform dreptului constituțional, faptul că, de jure, frontiera de stat era pe talvegul brațului Chilia, potrivit prevederilor Tratatului de Pace de la Paris din 1947.

[3] Tratatul, care a oficializat, de jure, apartenența a cinci din cele șase insule contestate la Ucraina (rămânând în litigiu doar Insula Maican și apele teritoriale din jurul Insulei Șerpilor – Marea Neagră), a fost parafat, la Kiev, de către miniştri de externe ai României şi Ucrainei, la 3 mai 1997, și semnat de preşedinţii celor două ţări, la Neptun (Constanța), la 2 iunie 1997;  la 14 iulie 1997 apare legea 129, de ratificare; a intrat în vigoare la 22 octombrie 1997

[4] Demersurile României au fost fundamentate pe două aspecte esențiale:

Mediu: „Din punct de vedere al protecției mediului, Ministerul Afacerilor Externe a acționat consecvent în sensul solicitării de a se respecta convențiile internaționale și recomandările internaționale pentru minimizarea impactului asupra ecosistemului Deltei Dunării. Pozițiile promovate de partea română sunt confirmate de studiile efectuate de către organizațiile internaționale (Secretariatul Convenției de la Berna, Secretariatul Convenției de la Ramsar, Comisia Internațională pentru Protecția Fluviului Dunărea”

Navigație: „În ceea ce privește aspectele de navigație, Ministerul Afacerilor Externe a arătat că derularea lucrărilor pe brațul Chilia trebuie să fie conforme regimului frontierei de stat. De asemenea, a arătat că pe porțiunea Dunării de Jos trebuie avut în vedere regimul de navigație stabilit prin Convenția de la Belgrad. Partea română consideră că se poate identifica o soluție pentru aceste aspecte, însă concretizarea unor rezultate ale dialogului pe această temă prin încheierea unui acord privind navigația depinde, mai întâi, de soluționarea componentei de mediu.

[5] De la Montego Bay…

[6] Companiile petroliere „British Petroleum” și „Royal Dutch Shell”  au semnat contracte (de prospectare) cu Ucraina, iar compania „Total” cu România. Compania  austriacă „OMV”  (proprietara celei mai mari companii petroliere din România, „Petrom” ), a semnat un contract cu un consorțiu format din  „Naftogaz Ukrainy” și „Chornomornaftogaz” pentru a participa împreună la licitația pentru concesionarea respectivei suprafețe.

[7] Ucraina trebuia să-și prezinte poziția până la data de 19 mai 2006. Ambele părți au declarat, înaintea pronunțării deciziei finale a Curții, că o vor respecta, indiferent care va fi aceea.

[8] A fost a 100-a decizie a CIJ, de la înfințarea sa.

[9] Până la linia delimitată la data de 3 februarie 2009 prin decizia nr. 2009/9 a CIJ de la Haga.

[10] Frontiera maritimă în dreptul golfului Musura: Ucraina a pus, de facto, balize frontaliere de-a lungul digului nord al Brațului Sulina, în timp de frontiera de jure (de drept) este mai la nord.

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”