Trenurile circulă cu restricţii pe Magistrala 500; şinele ar putea fi vopsite în alb, pentru atenuarea dilatării

Publicat de Andreea Drilea, 5 august 2025, 11:19
Zeci de trenuri circulă cu restricţii de circulaţie pe Magistrala 500 Bucureşti Nord-Buzău-Suceava/Botoşani, din cauza temperaturilor de până la 60°C la nivelul căilor de rulare, Compania Naţională de Căi Ferate ‘CFR’ S.A. derulând un experiment referitor la văruirea sau vopsirea şinelor pentru atenuarea dilatării lor în zona Timişoara, metodă ce ar putea fi extinsă şi altor magistrale din ţară.
Potrivit CFR S.A., în perioada verii, în contextul temperaturilor ridicate, zeci de trenuri care circulă pe Magistrala 500 înregistrează întârzieri cauzate atât de starea căilor ferate, cât şi de defecţiunile apărute pe traseu la locomotive sau vagoane.
‘Pe Magistrala 500 se înregistrează, în prezent, un număr de 22 de restricţii de viteză, acestea fiind cauzate de starea necorespunzătoare a suprastructurii căii ferate. Trenurile care circulă pe relaţia Bucureşti – Vereşti – Suceava/Botoşani şi retur şi care au înregistrat întârzieri în parcurs sunt următoarele: IR 1655 (IR 1656), IR 1751 (IR 1754), IR 1753 (IR 1752), IC 551 (IC 552) şi IR 1653 (IR 1654). Media întârzierilor înregistrate de aceste trenuri, ca urmare a restricţiilor de viteză existente pe traseu, a fost de cel mult şapte minute. Întârzierile mai mari de şapte minute la sosirea trenurilor în staţiile de destinaţie, respectiv Suceava, Botoşani sau Bucureşti, au fost cauzate, în principal, de defecţiuni tehnice apărute la locomotivele de tracţiune sau la vagoanele din compunerea trenurilor, aflate în responsabilitatea operatorului de transport feroviar de călători – CFR Călători’, a transmis CFR S.A. pentru AGERPRES.
Restricţiile de viteză au fost instituite în luna iunie, în baza atenţionărilor meteorologice, ţinând cont că la nivelul şinelor temperaturile pot ajunge până la 57 de grade Celsius.
‘Pe perioada sezonului estival se instituie, anual, limitări de viteză ca urmare a creşterii temperaturii în şină. În anul 2025, aceste limitări au fost introduse pe Magistrala 500 începând cu data de 15 iunie, în conformitate cu atenţionările meteorologice transmise de Administraţia Naţională de Meteorologie. Astfel, în zilele în care temperatura aerului atinge 36°C, temperatura la nivelul şinei poate ajunge la valori cuprinse între 55°C şi 57°C, fiind necesară reducerea vitezei de circulaţie a trenurilor de la o medie de 80 km/h la 50 km/h, în intervalul orar 14:00 – 18:00. Spre exemplu, trenul IR 1753, care circulă pe relaţia Bucureşti – Suceava, cu plecare la ora 14:00 şi sosire planificată la ora 20:00, a înregistrat o întârziere de 37 de minute, cauzată de aplicarea acestor restricţii de viteză determinate de temperaturile ridicate’, informează Compania Naţională de Căi Ferate.
Pentru a reduce temperatura la nivelul şinelor de tren, astfel încât efectul de dilatare să fie atenuat, CFR ia în considerare vopsirea sau văruirea lor în alb. Metoda este folosită în unele ţări ale Uniunii Europene, este experimentată de către Regionala CF Timişoara şi în funcţie de rezultate ar putea fi extinsă la nivelul unor magistrale din România.
‘Referitor la soluţiile pentru reducerea temperaturii la nivelul căii de rulare, menţionăm că, pe raza Sucursalei Regionale de Căi Ferate Timişoara, este în desfăşurare un studiu experimental privind vopsirea sau văruirea cu alb a căii ferate. Acest studiu se desfăşoară pe mai multe zone selectate în funcţie de relief, tipul suprastructurii căii şi condiţiile meteorologice extreme, astfel: pe linia 100 între staţiile Chizătău – Topolovăţ (km 536+600 – 536+900), pe linia 218 între staţiile Sînandrei – Ronaţ (km 11+400 – 12+100), precum şi pe linia 124 între staţiile Pădureni – Timişeni (km 21+000 – 21+800). Ulterior, în urma analizării datelor obţinute şi a realizării unei analize tehnico-economice, se va decide asupra oportunităţii implementării acestei soluţii la scară extinsă’, precizează sursa citată.
Magistrala 500 Bucureşti Nord-Buzău-Suceava/Botoşani este una dintre cele mai circulate şi lungi rute de cale ferată din România, având o lungime de aproximativ 500 km. AGERPRES/FOTO imagine ilustrativă radioiasi.ro