Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației – Marcel Bartic: Aș dori să văd cât mai mulți profesori intrând în sala de clasă zâmbind

#StareaEducației – Marcel Bartic: Aș dori să văd cât mai mulți profesori intrând în sala de clasă zâmbind

Publicat de andreeadaraban, 1 septembrie 2023, 11:54 / actualizat: 2 septembrie 2023, 6:09

Mai sunt mai puțin de două săptămâni până la deschiderea noului an școlar, care este unul plin de noutăți și care va funcționa după noile Legi ale Educației. Acestea au trecut prin Parlament cu rapiditate, iar schimbările cu care vin sunt destul de consistente. Cele mai discutate aspecte, care au suscitat ample dezbateri în spațiul public, au fost cele legate de admiterea în clasa a 9-a, de noul tip de bacalaureat, de modificările care stau la baza structurilor de organizare a instituțiilor școlare și aici mă refer la Inspectoratele Școlare. Marcel Bartic, profesor de istorie și realizator de emisiuni radio a răspuns unor întrebări adresate de colega noastră Andreea Daraban, care stau pe buzele multora dintre noi.

Se îmbunătățesc lucrurile în sistemul educațional românesc odată cu aceste noi legi ale educației? Era necesară schimbarea modalității de admitere in liceu?

Marcel Bartic: Din punctul meu de vedere, nu, nu era. Și ăsta este un detaliu despre care am vorbit foarte mult în perioada în care Legile Educației au fost dezbătute. Continui să cred că acest examen de admitere reprezintă o formă de discriminare, de segregare în învățământul românesc, pentru că lovește în categoria cea mai năpăstuită dintre toți elevii pe care îi avem în țară: elevii fără posibilități. Vă reamintesc că examenul de admitere la unele licee, la liceele care sunt capabile de performanță, acest examen de admitere, o spune foarte multă lume, poate fi promovat în mod special cu ajutorul meditațiilor. Ăsta e un alt detaliu despre care poate ar trebui să vorbim.

Nu toată lumea are acces la genul ăsta de pregătire și sigur că da, vor fi privilegiați cumva copiii din mediul urban, dintr-o anumită categorie socială, care își permit să se pregătească în particular. Ori, până la urmă, din câte-mi amintesc eu, învățământul românesc este un serviciu public, care ar trebui să asigure, în primul rând, șanse egale fiecărui copil din țara asta. Ținta învățământului românesc n-ar trebui să fie neapărat crearea unor elite. E foarte bine că le avem și mă bucur foarte mult că sunt instituții de învățământ care reușesc să atingă o astfel de performanță. Pe de altă parte, lucrul ăsta nu-l obții împărțindu-i pe copii, privilegiindu-i pe unii în dauna altora.

Marcel Bartic a vorbit și despre noul tip de bacalaureat, pe care elevii ce intră anul acesta în clasa a VII – a ar trebui să-l susțină după o serie de programe școlare noi.

“Foarte mulți decidenți din zona educației și-au dat seama că trebuie să schimbe niște lucruri… Nu mă sperie ideea de schimbare. Trebuie schimbate programele. Ultima dată cînd s-au operat modificări în programele școlare pentru liceu a fost în 2009.”

Marcel Bartic susține și necesitatea introducerii unor standard de evaluare a elevilor care în momentul de față nu există, dar și o serie de criterii pentru evaluarea cadrelor didactice, pentru  a se stabili o ierarhie pe bază de performanță  și o remunerare pe măsură.

“E o discuție destul de sensibilă. Ar trebui să stabilim mai întâi acele criterii de performanță, iar acestea să fie stabilite cât se poate de onest. Si nu aș lega neapărat performanța de notele copiilor, pentru că acestea sunt infuențate de foarte mulți factori.”

Andreea Daraban: Ce ar trebui să livreze în final școala, care sunt rezultatele care ar trebui să conteze în actul educațional?

Marcel Bartic: Pentru asta vă invit să facem un scurt exercițiu de imaginație și să să dăm paginile timpului, ceva mai mai înainte, cu vreo 10-15 ani. Cum ne dorim noi să fie adulții peste 15 ani? Adică ne dorim să fie niște oameni bine pregătiți, siguri pe ei, oameni politicoși, oameni care să respecte regulile în trafic, oameni care să nu mai ia șpagă, hai s-o mai spunem o dată, da, niște adulți care să nu mai ia și să nu mai dea șpagă. Oameni care să se comporte civilizat în relațiile cu ceilalți. Aș vrea să fie niște adulți care să învețe să fie fericiți, să aibă o carieră care să le ofere satisfacții. Ei, toate lucrurile astea ar trebui să fie valabile pentru toți adulții, nu? Nu doar pentru 1% dintre ei, nu-i așa? Ne dorim ca toți adulții cu care interacționăm să aibă competențele și aptitudinile astea. Ei, dacă dăm timpul înapoi și ne întoarcem în prezent, hai să facem lucrurile astea cu toți copiii din România, indiferent de statutul social, indiferent de etnia de care aparțin. Să le oferim egalitate de șanse în așa fel încât peste 15 ani să nu ne mai plângem că vai de mine, dar ce necivilizați sunt în țara asta, dar ce se bat ăia pe litoral? Toate lucrurile astea sunt rezultatele unui sistem de învățământ care, ce să vezi, n-a făcut mai nimic în afară de 1% olimpici. Noi, adulții de astăzi, suntem rezultatele sistemului de învățământ. Nu ne place ce vedem? Ok, hai să nu mai facem asta cu copiii noștri.

Aș dori să văd cât mai mulți profesori intrând in sala de clasă zâmbind. În momentul ăsta, dacă am avea legile perfecte, cele mai bune legi ale educației din Univers și tot nu schimbă statusul unui om căruia nu îi pasă de copii. Când intri în sala de clasă trebuie să-l faci pe copilul din fața ta să facă ochii mari și să spună la sfârșitul orei: Uau, ce fain a fost!”

Andreea Daraban: Dacă ar fi să modificați urgent ceva în felul în care funcționează școala românească, ce ați schimba imediat?

Marcel Bartic: O întrebare dificilă aș încerca să multiplic acei profesori care intră zâmbind în sala de clasă, nu știu cum, n-am nici cea mai bagă idee în momentul de față, dar aș vrea ca profesori, ăia pasionați, implicați, care le sunt aproape copiilor, care știu să-i încurajeze, care știu să inspire, să fie mentori. Mi-aș dori, printr-o minune, nu știu, să fie multiplicați, să existe în toate școlile din România.

Andreea Daraban: O ultimă întrebare, așteptați reînceperea școlii?

Marcel Bartic: Sigur că da, n-aveți idee cât de mult îmi doresc. Abia aștept să mă regăsesc alături de copii, alături de profesori și știți cum e senzația aia că simți că acolo iti este locul și nicăieri pe lumea asta, în altă parte. Acolo îmi doresc să fiu și abia aștept să înceapă școala.

Varianta audio integrală a interviului:

Marcel Bartic este profesor de istorie. A predat copiilor în școli din mediul rural, de la oraș,  atît de stat cât și private. Un timp, a ocupat și funcția de director al unei școli particulare. Scrie ocazional pentru Educație Privată și Republica. Este realizator de emisiuni radio și a inițiat proiectul Academia Profesorului digital. A absolvit Facultatea de Istorie și un program de master în cadrul Universității “Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

FOTO pagina personală de Facebook

Etichete:
#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”
Life joi, 11 septembrie 2025, 20:12

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”

Înainte de începerea anului școlar 2025–2026, sindicatele din educație au transmis în școli un set de instrucțiuni privind declanșarea unui...

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”
#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”
Life joi, 11 septembrie 2025, 14:05

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”

Noul an școlar a început într-un climat tensionat, marcat de incertitudini și nemulțumiri venite din partea sindicatelor din educație....

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”
Andra Pintican
Life vineri, 5 septembrie 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”

Tinerii de astăzi se confruntă cu o piață a muncii într-o continuă schimbare marcată de automatizare, instabilitate economică și cerințe...

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”
#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
Life marți, 2 septembrie 2025, 14:35

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”

Vară și început de toamnă încărcate cu măsuri ce au efecte și asupra mediului privat pentru firme. Chiar aseară, în Parlament, a fost...

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
Life vineri, 29 august 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”

Suntem în ultima săptămână de vară, final de vacanță pentru elevi și preșcolari și privim cu emoție spre un nou început. Lunile care au...

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”
Life marți, 26 august 2025, 11:49

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”

De la 25% la 30%, de la 10 la 8 ani sunt repere legate de modificări aduse la proiectul de lege privind plata pensiilor. Ele au legătură cu...

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”
Life vineri, 22 august 2025, 17:28

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”

Cifra de afaceri a companiilor care au sediul social în județul Iași a crescut, din 2023 până în 2024, cu zece procente, asta, deși numărul...

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”
Life vineri, 22 august 2025, 09:10

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”

Vara e pe sfârșit, iar noul an școlar se apropie cu pași repezi, aducând cu el multe necunoscute. Norma de predare pentru profesori crește,...

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”