Ascultă Radio România Iași Live

Prof. univ. dr. Ciprian Huțanu: Teatrul de animație trăiește într-o dimensiune superioară, cu mult superioară, cred eu, decât ceea ce, din păcate, încă îi oferă teatrul instituționalizat din tot estul Europei

Teatrul de animație îi fascinează și pe copii, dar și pe adulți. Unii sunt aleși să facă parte din lumea teatrului de animație. Profesorii și studenții de la Specializarea Actorie/Păpuși Marionete au împărtășit cu publicul această bucurie.

Prof. univ. dr. Ciprian Huțanu: Teatrul de animație trăiește într-o dimensiune superioară, cu mult superioară, cred eu, decât ceea ce, din păcate, încă îi oferă teatrul instituționalizat din tot estul Europei

Publicat de isoreanu, 8 aprilie 2025, 10:19

Săptămâna Porților deschise la Facultatea de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași se încheie, dar cei care doresc sunt bineveniți, în continuare, la evenimentele pregătite de profesori și studenți.

Ioana Soreanu a asistat la un „laborator”, la Specializarea Actorie/Păpuși, Marionete.

Evenimentul Porți deschise la Facultatea de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași se apropie de final. Timp de o săptămână, publicul a putut intra în sălile de repetiție sau de curs și a putut asista la studii, la experimente și la procesul de concepere a unui spectacol sau a unui examen. La Specializarea Actorie/Păpuși Marionete, anul al III-lea, publicul a fost întâmpinat de prof. univ. dr. Ciprian Huțanu și de studenții săi. Teatrul de păpuși face parte din copilăria celor mai mulți dintre noi. Cu toate acestea, se știu foarte puține despre pregătirea unui astfel de spectacol, care presupune multă creativitate. Copiii sunt spectatorii cei mai pretențioși. Formarea unui actor păpușar are mai multe etape. Prof. univ. dr. Ciprian Huțanu a vorbit despre una dintre aceste etape: teatrul miniatural.

Ciprian Huțanu: Suntem la o etapă în care studiem teatrul miniatural, ceva absolut nouă pentru școala noastră, dar care începe să prindă consistență în vestul Europei, în mod special. Noi, la licență, învățăm tehnici de mânuire, în mod special. Această parte a artei de animație, implicit teatrul miniatural, nu presupune o anumită tehnică de mânuire. E un pic atipică pentru ce facem noi, în mod curent, în cei patru ani de studiu, dar e un proces spectacular, care cuprinde, într-un fel sau altul, esențe ale celorlalte tehnici pe care le-am parcurs deja.

Ioana Soreanu: Ce înseamnă teatru miniatural, pentru ascultătorii Radio Iași?

Ciprian Huțanu: Nu știu dacă e cel mai potrivit titlu de tehnică. E un tip de spectacol de animație, în speță, pentru că asta studiem noi, unde povestea, storytelling-ul e primordial, unde tehnica pălește în fața poveștii, exact invers decât facem noi la celelalte tehnici, și animația în sine are mai mult un rol de exemplificare, nu are un rol estetic consistent, așa cum se întâmplă la spectacolele cu păpuștii Bunraku, de exemplu, unde gestul este extrem de elaborat față de păpușile pe mână, unde, de asemenea, comicul decurge din felul cum e jucată păpușa. Aici e mai puțin importantă tehnica de animație, cât procesul în sine și spectacolul. Ideea de creator, din perspectiva actorului de teatru de animație, pe acest tipar de spectacol, se poate dezvolta mai edificator, ca să spun așa.

Ioana Soreanu: Ce calități, principalele calități, pentru că ele sunt multe, dar principalele calități ale unui actor păpușar.

Ciprian Huțanu: Sunt chestiuni de tehnică care se învață în școală. Deci, nu poți cere unui absolvent de liceu, proaspăt ieșit din Bacalaureat, stresat…

Ioana Soreanu: Și totuși, când vine la admitere…

Ciprian Huțanu: …să cunoască chestiuni de tehnică, de artă de animație, astea se învață în școală. Ceea ce dorim să descoperim la viitorii studenți la admitere e deschiderea lor către teatru, în primul rând. Și fără prejudecăți, dacă se poate, dar și acolo putem lucra un pic, pentru că adevărata frumusețe a acestei arte, cei mai mulți dintre studenți o descoperă aici, în acest laborator. Sunt foarte multe prejudecăți legate de teatrul de animație, știți foarte bine. El trăiește într-o dimensiune superioară, cu mult superioară, cred eu, decât ceea ce, din păcate, încă îi oferă teatrul instituționalizat din tot estul Europei, nu doar de la noi. Și exact asta încercăm să sădim viitorilor actori, dorința asta de a explora.

 

 

Studenții anului al III-lea au oferit câteva momente din laboratorul viitorului examen. Unii au fost pasionați dintotdeauna de teatrul de păpuși, alții l-au descoperit cu puțin înainte de a deveni studenți. Astăzi, sunt încântați că au făcut această alegere.

Ioana Soreanu: Cum ați descoperit că vreți să faceți teatru de păpuși? Să fiți actor păpușar?

Elena Ștefan: Să fiu sinceră, atunci când am venit la admitere am aflat despre această secție, pentru că nu aveam foarte multe date. Nu au fost niște cerințe anume impuse de la început, ci pe parcurs am descoperit împreună, alături de domnul profesor și de colegi…

Ioana Soreanu: Și s-a născut așa… o pasiune?

Elena Ștefan: S-a deschis o viziune și asupra acestui domeniu.

Aurelian Iordache: Am descoperit această artă la admitere. Știam și de când eram în liceu, auzisem lucruri, văzusem de la studenți, foști studenți. Inițial, și eu tot pentru actorie am venit, dar mă bucur că am ales păpușile.

Diana Hristache: Am descoperit chiar din clasa a XII-a, când au fost „Porțile Deschise” aici, la facultate. Am văzut studenții care actualmente sunt anul I Master, au prezentat obiecte animate, ceea ce m-a fascinat pentru că era o combinație între mânuire și plasticitate corporală, ceea ce mi s-a părut un plus față de actoria simplă pe care o văzusem și momentele pe care le văzusem la actoria simplă. Eu având și zona de plasticitate, mi s-a părut mult mai ofertantă zona de păpușărie. E clar că m-am dezvoltat mult mai mult și mi-a depășit așteptările ce am învățat aici și, probabil, se va mai întâmpla și pe viitor, că mai avem încă foarte multe de învățat.

Raul Ungureanu: La noi la secție, este dublă specializare, adică noi facem și păpuși, dar facem și actorie. Și am zis hai să încerc această dublă specializare, care mi se pare că este un succes al facultății noastre, pentru că reușim să ne dezvoltăm mai multe laturi în pregătirea noastră profesională.

Chiar dacă săptămâna Porți deschise la Facultatea de Teatru din Iași se încheie, spectacolele-examen, dar și alte evenimente se desfășoară cu public, Oricând, ușile Universității Naționale de Arte „George Enescu” sunt larg deschise.

 

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”
Life duminică, 8 iunie 2025, 15:43

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”, de la Suceava, s-a încheiat, după o săptămână plină de evenimente care a adus...

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”
Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic
Life sâmbătă, 7 iunie 2025, 15:39

Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic

Zilele acestea, s-a desfășurat cea de-a șasea ediție a „Conferinței Anuale a Institutului de Istorie „A. D. Xenopol”, instituție a...

Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
Life vineri, 6 iunie 2025, 13:39

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”

Angajarea și motivarea cadrelor didactice reprezintă una dintre cheile asigurării unui sistem educațional de calitate. Raportul QX, elaborat de...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Life joi, 5 iunie 2025, 16:19

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava

Radio Iași promovează actul cultural veritabil. Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava este un eveniment de...

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Life marți, 3 iunie 2025, 17:58

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” este în desfășurare, la Suceava, până pe 7 iunie. Spectacole atent selectate se...

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii
Life joi, 29 mai 2025, 06:28

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.

Ministrul Daniel David a prezentat, săptămâna trecută, raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Intitulat raportul QX,...

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.
Life luni, 26 mai 2025, 12:14

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”

În ultimii ani, învățământul dual a devenit o temă centrală în reforma educației tehnice și profesionale din România. Promovat ca...

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”
Life duminică, 18 mai 2025, 10:24

#StareaEducației (INTERVIU) Gabriela Bartic, director BRIO: ”Sunt necesare standarde de evaluare în educație, pentru că avem nevoie de corectitudine în felul în care notăm copiii. În prezent ceea ce descrie nota 7 pentru un profesor, nu descrie și pentru un alt cadru didactic sau pentru altă clasă sau pentru altă școală.”

Companiile Brio și Ascendia vor dezvolta standardele naționale de evaluare în parteneriat cu Ministerul Educației, un proiect amplu menit să...

#StareaEducației (INTERVIU) Gabriela Bartic, director BRIO: ”Sunt necesare standarde de evaluare în educație, pentru că avem nevoie de corectitudine în felul în care notăm copiii. În prezent ceea ce descrie nota 7 pentru un profesor, nu descrie și pentru un alt cadru didactic sau pentru altă clasă sau pentru altă școală.”