Ascultă Radio România Iași Live

COMENTARIU: Uniunea Europeană a celor 30

COMENTARIU: Uniunea Europeană a celor 30

Publicat de Andreea Drilea, 11 ianuarie 2024, 19:03 / actualizat: 29 februarie 2024, 19:20

Împinsă de o conjunctură geopolitică aparent imposibilă pentru secolul XXI — generată de cele două conflicte majore care au loc în momentul de față — Uniunea Europeană este din ce în ce mai dornică să includă cât mai multe state printre actualii săi membri.

Cu toate acestea, în timp ce întreg procesul pentru aderarea Republicii Moldova și Ucrainei la Uniunea Europeană pare a se concretiza în ceva palpabil, multe voci se întreabă ce ar putea însemna o Uniune a peste 30 de membri. Subiectele de dezbatere variază de la cum se va atinge unanimitatea în situații precum Consiliul JAI, până la cum vor fi redistribuite fondurile către toate statele blocului.

Comunitate economică și politică, Uniunea Europeană este fără doar și poate atractivă pentru potențiali membri. Este și cazul Ucrainei, care a primit recent undă verde de la Bruxelles pentru negocierile de aderare. „Pentru Ucraina, aderarea la Uniunea Europeană reprezintă accesul la piața unică internă, unde ne putem vinde produsele și serviciile, posibilitatea de a studia sau lucra în UE (…) și, sperăm, ajutor în a reconstrui ceea ce Rusia a distrus – de la a reclădi orașe, la a reabilita militari și victime ale conflictului”, a precizat jurnalista ucraineană, Alyona Martyniuk.

Ucraina și Republica Moldova au primit statutul de stat candidat, susținute de întreg blocul comunitar. Recent, Comisia Europeană a recomandat Consiliului European să înceapă negocierile propriu-zise de aderare la UE ale celor două state.

Comisia Europeană, prin vocea purtătorilor săi de cuvânt, menționează că politica de extindere a Uniunii Europene reprezintă „o investiție geostrategică pentru pace îndelungată, stabilitate și siguranța întregului continent.”

Jurnalista croată Sara Fačko susține că Uniunea Europeană poate reprezenta pentru unii o structură care impune reguli și intervine în suveranitatea Croației, dar, cu toate acestea, mulți concetățeni sunt de părere că țara lor a cunoscut o serie de schimbări cu impact benefic din punct de vedere economic și social.

Cel mai nou membru al blocului comunitar își păstrează percepția pozitivă asupra Uniunii, considerând parcursul aderării ca fiind un rezultat remarcabil, după o lungă perioadă de eforturi pentru integrarea europeană. Deși mult mai limitate decât în alte țări ale UE, discursurile anti-europene, care iau cu asalt îndeosebi țările vestice, își fac simțită prezența și aici.

Deviza Uniunii Europene – „unitate în diversitate” – încearcă să dea tonul unei adunări compacte, în ciuda diferențelor socio-culturale, dar situația actuală pare să fie în disonanță cu acest motto. Membrii blocului comunitar sunt animați de un val de euroscepticism, care pare să ia o amploare din ce în ce mai semnificativă, fapt demonstrat prin rundele de alegeri din statele Uniunii,  câștigate de unii politicieni cu tendințe anti-europene – cel mai recent fiind cazul Olandei.

Putem, deci, vorbi de o stabilitate a blocului comunitar, în condițiile în care multe dintre statele europene susțin mișcări precum „Frexit”, „Nexit” sau chiar „Ro-exit”? Precedentul „Brexit” și efectele pe care le-a avut asupra Regatului Unit nu par a dilua discursurile politice împotriva valorilor europene pe care Uniunea Europeană le promovează, ci chiar oferă o bază pentru astfel de abordări, un exemplu de „așa DA”.

„Poporul ucrainean nu idilizează Uniunea Europeană și conștientizează dificultățile cu care aceasta se confruntă”, afirmă Alyona Martyniuk, dar știe, de asemenea, că „singurul vector de schimbare poate veni de la Bruxelles (…)”.

Unii observă doar punctele tari ale Uniunii Europene, dar dincolo de așa-zisul Brussels bubble, lucrurile arată mai puțin idilice. Unii le observă doar pe cele slabe, generând mișcări anti-europene, precum cele menționate. Pentru ca Uniunea Europeană să fie longevivă, trebuie să evolueze odată cu extinderea sa către est, păstrând aspectele care funcționează, dar conștientizându-le pe cele care trebuie îmbunătățite — și poate astfel, deviza „unitate în diversitate” va fi adevărată în întregul ei.

(Radio Iași/Anda Pascu/FOTO radioiasi.ro)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”