Ascultă Radio România Iași Live

COMENTARIU: Uniunea Europeană a celor 30

COMENTARIU: Uniunea Europeană a celor 30

Publicat de Andreea Drilea, 11 ianuarie 2024, 19:03 / actualizat: 29 februarie 2024, 19:20

Împinsă de o conjunctură geopolitică aparent imposibilă pentru secolul XXI — generată de cele două conflicte majore care au loc în momentul de față — Uniunea Europeană este din ce în ce mai dornică să includă cât mai multe state printre actualii săi membri.

Cu toate acestea, în timp ce întreg procesul pentru aderarea Republicii Moldova și Ucrainei la Uniunea Europeană pare a se concretiza în ceva palpabil, multe voci se întreabă ce ar putea însemna o Uniune a peste 30 de membri. Subiectele de dezbatere variază de la cum se va atinge unanimitatea în situații precum Consiliul JAI, până la cum vor fi redistribuite fondurile către toate statele blocului.

Comunitate economică și politică, Uniunea Europeană este fără doar și poate atractivă pentru potențiali membri. Este și cazul Ucrainei, care a primit recent undă verde de la Bruxelles pentru negocierile de aderare. „Pentru Ucraina, aderarea la Uniunea Europeană reprezintă accesul la piața unică internă, unde ne putem vinde produsele și serviciile, posibilitatea de a studia sau lucra în UE (…) și, sperăm, ajutor în a reconstrui ceea ce Rusia a distrus – de la a reclădi orașe, la a reabilita militari și victime ale conflictului”, a precizat jurnalista ucraineană, Alyona Martyniuk.

Ucraina și Republica Moldova au primit statutul de stat candidat, susținute de întreg blocul comunitar. Recent, Comisia Europeană a recomandat Consiliului European să înceapă negocierile propriu-zise de aderare la UE ale celor două state.

Comisia Europeană, prin vocea purtătorilor săi de cuvânt, menționează că politica de extindere a Uniunii Europene reprezintă „o investiție geostrategică pentru pace îndelungată, stabilitate și siguranța întregului continent.”

Jurnalista croată Sara Fačko susține că Uniunea Europeană poate reprezenta pentru unii o structură care impune reguli și intervine în suveranitatea Croației, dar, cu toate acestea, mulți concetățeni sunt de părere că țara lor a cunoscut o serie de schimbări cu impact benefic din punct de vedere economic și social.

Cel mai nou membru al blocului comunitar își păstrează percepția pozitivă asupra Uniunii, considerând parcursul aderării ca fiind un rezultat remarcabil, după o lungă perioadă de eforturi pentru integrarea europeană. Deși mult mai limitate decât în alte țări ale UE, discursurile anti-europene, care iau cu asalt îndeosebi țările vestice, își fac simțită prezența și aici.

Deviza Uniunii Europene – „unitate în diversitate” – încearcă să dea tonul unei adunări compacte, în ciuda diferențelor socio-culturale, dar situația actuală pare să fie în disonanță cu acest motto. Membrii blocului comunitar sunt animați de un val de euroscepticism, care pare să ia o amploare din ce în ce mai semnificativă, fapt demonstrat prin rundele de alegeri din statele Uniunii,  câștigate de unii politicieni cu tendințe anti-europene – cel mai recent fiind cazul Olandei.

Putem, deci, vorbi de o stabilitate a blocului comunitar, în condițiile în care multe dintre statele europene susțin mișcări precum „Frexit”, „Nexit” sau chiar „Ro-exit”? Precedentul „Brexit” și efectele pe care le-a avut asupra Regatului Unit nu par a dilua discursurile politice împotriva valorilor europene pe care Uniunea Europeană le promovează, ci chiar oferă o bază pentru astfel de abordări, un exemplu de „așa DA”.

„Poporul ucrainean nu idilizează Uniunea Europeană și conștientizează dificultățile cu care aceasta se confruntă”, afirmă Alyona Martyniuk, dar știe, de asemenea, că „singurul vector de schimbare poate veni de la Bruxelles (…)”.

Unii observă doar punctele tari ale Uniunii Europene, dar dincolo de așa-zisul Brussels bubble, lucrurile arată mai puțin idilice. Unii le observă doar pe cele slabe, generând mișcări anti-europene, precum cele menționate. Pentru ca Uniunea Europeană să fie longevivă, trebuie să evolueze odată cu extinderea sa către est, păstrând aspectele care funcționează, dar conștientizându-le pe cele care trebuie îmbunătățite — și poate astfel, deviza „unitate în diversitate” va fi adevărată în întregul ei.

(Radio Iași/Anda Pascu/FOTO radioiasi.ro)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”