Ascultă Radio România Iași Live

COMENTARIU: Uniunea Europeană a celor 30

COMENTARIU: Uniunea Europeană a celor 30

Publicat de Andreea Drilea, 11 ianuarie 2024, 19:03 / actualizat: 29 februarie 2024, 19:20

Împinsă de o conjunctură geopolitică aparent imposibilă pentru secolul XXI — generată de cele două conflicte majore care au loc în momentul de față — Uniunea Europeană este din ce în ce mai dornică să includă cât mai multe state printre actualii săi membri.

Cu toate acestea, în timp ce întreg procesul pentru aderarea Republicii Moldova și Ucrainei la Uniunea Europeană pare a se concretiza în ceva palpabil, multe voci se întreabă ce ar putea însemna o Uniune a peste 30 de membri. Subiectele de dezbatere variază de la cum se va atinge unanimitatea în situații precum Consiliul JAI, până la cum vor fi redistribuite fondurile către toate statele blocului.

Comunitate economică și politică, Uniunea Europeană este fără doar și poate atractivă pentru potențiali membri. Este și cazul Ucrainei, care a primit recent undă verde de la Bruxelles pentru negocierile de aderare. „Pentru Ucraina, aderarea la Uniunea Europeană reprezintă accesul la piața unică internă, unde ne putem vinde produsele și serviciile, posibilitatea de a studia sau lucra în UE (…) și, sperăm, ajutor în a reconstrui ceea ce Rusia a distrus – de la a reclădi orașe, la a reabilita militari și victime ale conflictului”, a precizat jurnalista ucraineană, Alyona Martyniuk.

Ucraina și Republica Moldova au primit statutul de stat candidat, susținute de întreg blocul comunitar. Recent, Comisia Europeană a recomandat Consiliului European să înceapă negocierile propriu-zise de aderare la UE ale celor două state.

Comisia Europeană, prin vocea purtătorilor săi de cuvânt, menționează că politica de extindere a Uniunii Europene reprezintă „o investiție geostrategică pentru pace îndelungată, stabilitate și siguranța întregului continent.”

Jurnalista croată Sara Fačko susține că Uniunea Europeană poate reprezenta pentru unii o structură care impune reguli și intervine în suveranitatea Croației, dar, cu toate acestea, mulți concetățeni sunt de părere că țara lor a cunoscut o serie de schimbări cu impact benefic din punct de vedere economic și social.

Cel mai nou membru al blocului comunitar își păstrează percepția pozitivă asupra Uniunii, considerând parcursul aderării ca fiind un rezultat remarcabil, după o lungă perioadă de eforturi pentru integrarea europeană. Deși mult mai limitate decât în alte țări ale UE, discursurile anti-europene, care iau cu asalt îndeosebi țările vestice, își fac simțită prezența și aici.

Deviza Uniunii Europene – „unitate în diversitate” – încearcă să dea tonul unei adunări compacte, în ciuda diferențelor socio-culturale, dar situația actuală pare să fie în disonanță cu acest motto. Membrii blocului comunitar sunt animați de un val de euroscepticism, care pare să ia o amploare din ce în ce mai semnificativă, fapt demonstrat prin rundele de alegeri din statele Uniunii,  câștigate de unii politicieni cu tendințe anti-europene – cel mai recent fiind cazul Olandei.

Putem, deci, vorbi de o stabilitate a blocului comunitar, în condițiile în care multe dintre statele europene susțin mișcări precum „Frexit”, „Nexit” sau chiar „Ro-exit”? Precedentul „Brexit” și efectele pe care le-a avut asupra Regatului Unit nu par a dilua discursurile politice împotriva valorilor europene pe care Uniunea Europeană le promovează, ci chiar oferă o bază pentru astfel de abordări, un exemplu de „așa DA”.

„Poporul ucrainean nu idilizează Uniunea Europeană și conștientizează dificultățile cu care aceasta se confruntă”, afirmă Alyona Martyniuk, dar știe, de asemenea, că „singurul vector de schimbare poate veni de la Bruxelles (…)”.

Unii observă doar punctele tari ale Uniunii Europene, dar dincolo de așa-zisul Brussels bubble, lucrurile arată mai puțin idilice. Unii le observă doar pe cele slabe, generând mișcări anti-europene, precum cele menționate. Pentru ca Uniunea Europeană să fie longevivă, trebuie să evolueze odată cu extinderea sa către est, păstrând aspectele care funcționează, dar conștientizându-le pe cele care trebuie îmbunătățite — și poate astfel, deviza „unitate în diversitate” va fi adevărată în întregul ei.

(Radio Iași/Anda Pascu/FOTO radioiasi.ro)

Etichete:
Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
Life duminică, 2 noiembrie 2025, 16:50

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”

În școala românească, prinsă între reforme începute și neterminate, între discursul despre competențe și practica rigida a conținuturilor...

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”