Ascultă Radio România Iași Live

COMENTARIU: Uniunea Europeană a celor 30

COMENTARIU: Uniunea Europeană a celor 30

Publicat de Andreea Drilea, 11 ianuarie 2024, 19:03 / actualizat: 29 februarie 2024, 19:20

Împinsă de o conjunctură geopolitică aparent imposibilă pentru secolul XXI — generată de cele două conflicte majore care au loc în momentul de față — Uniunea Europeană este din ce în ce mai dornică să includă cât mai multe state printre actualii săi membri.

Cu toate acestea, în timp ce întreg procesul pentru aderarea Republicii Moldova și Ucrainei la Uniunea Europeană pare a se concretiza în ceva palpabil, multe voci se întreabă ce ar putea însemna o Uniune a peste 30 de membri. Subiectele de dezbatere variază de la cum se va atinge unanimitatea în situații precum Consiliul JAI, până la cum vor fi redistribuite fondurile către toate statele blocului.

Comunitate economică și politică, Uniunea Europeană este fără doar și poate atractivă pentru potențiali membri. Este și cazul Ucrainei, care a primit recent undă verde de la Bruxelles pentru negocierile de aderare. „Pentru Ucraina, aderarea la Uniunea Europeană reprezintă accesul la piața unică internă, unde ne putem vinde produsele și serviciile, posibilitatea de a studia sau lucra în UE (…) și, sperăm, ajutor în a reconstrui ceea ce Rusia a distrus – de la a reclădi orașe, la a reabilita militari și victime ale conflictului”, a precizat jurnalista ucraineană, Alyona Martyniuk.

Ucraina și Republica Moldova au primit statutul de stat candidat, susținute de întreg blocul comunitar. Recent, Comisia Europeană a recomandat Consiliului European să înceapă negocierile propriu-zise de aderare la UE ale celor două state.

Comisia Europeană, prin vocea purtătorilor săi de cuvânt, menționează că politica de extindere a Uniunii Europene reprezintă „o investiție geostrategică pentru pace îndelungată, stabilitate și siguranța întregului continent.”

Jurnalista croată Sara Fačko susține că Uniunea Europeană poate reprezenta pentru unii o structură care impune reguli și intervine în suveranitatea Croației, dar, cu toate acestea, mulți concetățeni sunt de părere că țara lor a cunoscut o serie de schimbări cu impact benefic din punct de vedere economic și social.

Cel mai nou membru al blocului comunitar își păstrează percepția pozitivă asupra Uniunii, considerând parcursul aderării ca fiind un rezultat remarcabil, după o lungă perioadă de eforturi pentru integrarea europeană. Deși mult mai limitate decât în alte țări ale UE, discursurile anti-europene, care iau cu asalt îndeosebi țările vestice, își fac simțită prezența și aici.

Deviza Uniunii Europene – „unitate în diversitate” – încearcă să dea tonul unei adunări compacte, în ciuda diferențelor socio-culturale, dar situația actuală pare să fie în disonanță cu acest motto. Membrii blocului comunitar sunt animați de un val de euroscepticism, care pare să ia o amploare din ce în ce mai semnificativă, fapt demonstrat prin rundele de alegeri din statele Uniunii,  câștigate de unii politicieni cu tendințe anti-europene – cel mai recent fiind cazul Olandei.

Putem, deci, vorbi de o stabilitate a blocului comunitar, în condițiile în care multe dintre statele europene susțin mișcări precum „Frexit”, „Nexit” sau chiar „Ro-exit”? Precedentul „Brexit” și efectele pe care le-a avut asupra Regatului Unit nu par a dilua discursurile politice împotriva valorilor europene pe care Uniunea Europeană le promovează, ci chiar oferă o bază pentru astfel de abordări, un exemplu de „așa DA”.

„Poporul ucrainean nu idilizează Uniunea Europeană și conștientizează dificultățile cu care aceasta se confruntă”, afirmă Alyona Martyniuk, dar știe, de asemenea, că „singurul vector de schimbare poate veni de la Bruxelles (…)”.

Unii observă doar punctele tari ale Uniunii Europene, dar dincolo de așa-zisul Brussels bubble, lucrurile arată mai puțin idilice. Unii le observă doar pe cele slabe, generând mișcări anti-europene, precum cele menționate. Pentru ca Uniunea Europeană să fie longevivă, trebuie să evolueze odată cu extinderea sa către est, păstrând aspectele care funcționează, dar conștientizându-le pe cele care trebuie îmbunătățite — și poate astfel, deviza „unitate în diversitate” va fi adevărată în întregul ei.

(Radio Iași/Anda Pascu/FOTO radioiasi.ro)

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”